AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Del Skrevet 29. september 2023 Er sykepleierstudent. Har ikke kommet så langt i studiet ennå, men har hatt noen fag og praksiser. Er snart ferdig med en praksisperiode nå og takk og lov for det... hvorfor er arbeidsmiljøet på slike plasser så dårlig er det jeg lurer på. Jeg har opplevd i praksis: - ingen ville sitte ved siden av meg i pauser eller i lunsj, med mindre de var nødt fordi det ikke var noen andre ledige stoler igjen - en helsefagarbeider som kikket stygt på meg og hysjet på meg når jeg prøvde å bidra med rapport på en pasient (ettersom det faktisk er en del av læringsmålene mine at jeg skal gi muntlig rapport) - sykepleiere og hjelpepleiere på vaktrommet som spøkte om at den eneste mannlige sykepleieren på avdelinga sikkert hadde skapet fullt av kondomer "i tilfelle sjansen dukket opp" - en sykepleier som dro fra jobb midt i arbeidstiden sin for å innom polet og kjøpe brennevin før det stengte der og kom tilbake og satt flaska inne på vaktrommet. Alle andre begynte da å spøke med att hen måtte ta med flaska bort til dit de satt og gestikulerte med hendene at de ville ha den. - en veileder som ikke giddet å bli med meg inn på medisinrommet igjen for å gjøre ferdig noen dosetter, og i steden bare ga meg kortet sitt, fortalte meg koden til medisinrommet og sa " husk å føre regnskap da, du vet jo hvor permene for a og b preparatene er" - En hjelpepleier som kikket stygt på meg og sa "flytt deg" i en skarp stemme til meg når jeg visst nok hadde satt meg på "hennes plass" selv om hun hadde ingen ting stående der så jeg kunne ikke visst det, og det var 4 andre ledige stoler rundt det bordet. - en sykepleier som tullet om at de burde skjenke full de "sure" pasientene så de blir litt blide og enkle å ha med å gjøre - Jeg skulle være med på en observasjonsdag innen et felt jeg ikke hadde noe kjennskap til. Sykepleieren som skulle vise meg rundt begynte å dra frem masse utstyr og ting og forsøkte teste meg på hva det var. Og ble kjempeirritert på meg når jeg ikke visste hva noe av det var, siden vi ikke hadde lært om det ennå eller møtt på slikt i praksis. Hen holdt opp utstyret en etter en og spurte vet du hva dette er da? Og hver gang jeg sa nei sa hen bare i en irritert tone "nei vel, du vet ikke hva dette er heller nei..." - en sykepleier spurte om jeg ville øve på en prosedyre. Jeg fortalte at jeg kunne gjerne prøve om hen forklarte siden den prosedyren hadde vi ikke begynt å lært om eller øvd på, på skolen så jeg hadde aldri gjort det. Det gikk greit, men så klart så klønet jeg litt siden det var aller første gang. Hen snakket kjempenedlatende til meg og sa "når du blir voksen og faktisk har lært hvordan du gjør dette så vil du ikke gjøre sånn som du gjorde der". Takk for den liksom. Jeg har egen leilighet, bil, hatt førerkort i mange år, har jobb, er forlovet og skal snarte gifte meg og har studert noen år på universitet (byttet studieprogram og gikk over til sykepleien) men jeg er visst ikke voksen ettersom jeg ikke visste hvordan man helt perfekt utfører en prosedyre for å legge inn en pvk... - sykepleiere, hjelpepleiere og helsefagarbeidere som har baksnakket andre folk i rapporten. I det ene tilfellet var det ganske ubehagelig fordi jeg overhørte at de baksnakket ei som jeg kjenner... - en sykepleier som snakket dårlig om en av minde medstudenter på vaktrommet - en sykepleier som var "kjent" for at hun sa og mente at det var bare sykepleiere og leger som "var noe". Hjelpepleiere, helsefagarbeiedere, ufaglærte og studenter var visst ikke verdt noe på en avd. Og hun gjorde det veldig tydelig. Hun brukte aldri navnene våre. Vi var "studenten" eller "jente". - Folk som satt på vaktrommet i lunsjen og bare snakket om ting de hadde sett på kondomeriet, og om noe hull i veggen/"gloryhole" på en sånn swingersklubb eller sexklubb et sted... - Det var noe som måtte gjøres og det ble spurt om vi studentene kunne gjøre det. Min medstudent hadde gjort det før, men det hadde ikke jeg. Jeg spurte derfor om hun kunne vise meg det siden hun visste hvordan man gjør det og når jeg sa det var det en sykepleier som snudde seg, så på meg og lo skikkelig av meg. - Møtte en sykepleier for første gang og introduserte meg og sa jeg var spl. Student, og det første hen sa var "angrer du deg?". Jeg sa nei og smilte og fikk bare et tomt kaldt blikk og svaret "ikke enda nei" tilbake. Jeg trodde folk i helsesektoren skulle være empatiske og hyggelige folk men det jeg opplever er masse baksnakking/mobbing, nedtrykking av andre (spesielt studenter) og mye prat om sex og alkohol på vaktrom og i pauser... Jeg tok det opp med noen jeg kjenner som har litt lengre fartstid i helsevesenet som kjente seg godt igjen i att det var mye baksnakking, rykte spredning og mye snakk om sex der hen hadde jobbet også. Jeg blir så trist og oppgitt. Begynner å lure på om jeg ikke passer inn i helsesektoren. Anonymkode: e81e1...031 1 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Del Skrevet 29. september 2023 Noe av dette er jo trist lesing, men mye av det synes jeg du overreagerer på. Om de har lyst til å prate om Kondomeriet i lunsjpausen må de da få lov til det. De er helt vanlige mennesker. Anonymkode: bc753...1fe 23 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Del Skrevet 29. september 2023 Hvis man ser etter kun negative ting, så finner man nok det. Så du får vurdere om dette faget er for deg Anonymkode: 7f64b...673 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 29. september 2023 #4 Del Skrevet 29. september 2023 Spesielt sted du jobber, jobber selv i helsesektoren og har aldri opplevd det du beskriver. Hos oss tar vi vare på hverandre og har null toleranse for mobbing. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 29. september 2023 #5 Del Skrevet 29. september 2023 Det er nok dessverre en del i helsesektoren som har jobbet der litt for lenge under dårlige arbeidsforhold og tar it sin bitterhet på andre. Men at folk snakker om sex og alkohol og har litt røff humor på en arbeidsplass er vel ikke så oppsiktsvekkende. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Del Skrevet 29. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Er sykepleierstudent. Har ikke kommet så langt i studiet ennå, men har hatt noen fag og praksiser. Er snart ferdig med en praksisperiode nå og takk og lov for det... hvorfor er arbeidsmiljøet på slike plasser så dårlig er det jeg lurer på. Jeg har opplevd i praksis: - ingen ville sitte ved siden av meg i pauser eller i lunsj, med mindre de var nødt fordi det ikke var noen andre ledige stoler igjen - en helsefagarbeider som kikket stygt på meg og hysjet på meg når jeg prøvde å bidra med rapport på en pasient (ettersom det faktisk er en del av læringsmålene mine at jeg skal gi muntlig rapport) - sykepleiere og hjelpepleiere på vaktrommet som spøkte om at den eneste mannlige sykepleieren på avdelinga sikkert hadde skapet fullt av kondomer "i tilfelle sjansen dukket opp" - en sykepleier som dro fra jobb midt i arbeidstiden sin for å innom polet og kjøpe brennevin før det stengte der og kom tilbake og satt flaska inne på vaktrommet. Alle andre begynte da å spøke med att hen måtte ta med flaska bort til dit de satt og gestikulerte med hendene at de ville ha den. - en veileder som ikke giddet å bli med meg inn på medisinrommet igjen for å gjøre ferdig noen dosetter, og i steden bare ga meg kortet sitt, fortalte meg koden til medisinrommet og sa " husk å føre regnskap da, du vet jo hvor permene for a og b preparatene er" - En hjelpepleier som kikket stygt på meg og sa "flytt deg" i en skarp stemme til meg når jeg visst nok hadde satt meg på "hennes plass" selv om hun hadde ingen ting stående der så jeg kunne ikke visst det, og det var 4 andre ledige stoler rundt det bordet. - en sykepleier som tullet om at de burde skjenke full de "sure" pasientene så de blir litt blide og enkle å ha med å gjøre - Jeg skulle være med på en observasjonsdag innen et felt jeg ikke hadde noe kjennskap til. Sykepleieren som skulle vise meg rundt begynte å dra frem masse utstyr og ting og forsøkte teste meg på hva det var. Og ble kjempeirritert på meg når jeg ikke visste hva noe av det var, siden vi ikke hadde lært om det ennå eller møtt på slikt i praksis. Hen holdt opp utstyret en etter en og spurte vet du hva dette er da? Og hver gang jeg sa nei sa hen bare i en irritert tone "nei vel, du vet ikke hva dette er heller nei..." - en sykepleier spurte om jeg ville øve på en prosedyre. Jeg fortalte at jeg kunne gjerne prøve om hen forklarte siden den prosedyren hadde vi ikke begynt å lært om eller øvd på, på skolen så jeg hadde aldri gjort det. Det gikk greit, men så klart så klønet jeg litt siden det var aller første gang. Hen snakket kjempenedlatende til meg og sa "når du blir voksen og faktisk har lært hvordan du gjør dette så vil du ikke gjøre sånn som du gjorde der". Takk for den liksom. Jeg har egen leilighet, bil, hatt førerkort i mange år, har jobb, er forlovet og skal snarte gifte meg og har studert noen år på universitet (byttet studieprogram og gikk over til sykepleien) men jeg er visst ikke voksen ettersom jeg ikke visste hvordan man helt perfekt utfører en prosedyre for å legge inn en pvk... - sykepleiere, hjelpepleiere og helsefagarbeidere som har baksnakket andre folk i rapporten. I det ene tilfellet var det ganske ubehagelig fordi jeg overhørte at de baksnakket ei som jeg kjenner... - en sykepleier som snakket dårlig om en av minde medstudenter på vaktrommet - en sykepleier som var "kjent" for at hun sa og mente at det var bare sykepleiere og leger som "var noe". Hjelpepleiere, helsefagarbeiedere, ufaglærte og studenter var visst ikke verdt noe på en avd. Og hun gjorde det veldig tydelig. Hun brukte aldri navnene våre. Vi var "studenten" eller "jente". - Folk som satt på vaktrommet i lunsjen og bare snakket om ting de hadde sett på kondomeriet, og om noe hull i veggen/"gloryhole" på en sånn swingersklubb eller sexklubb et sted... - Det var noe som måtte gjøres og det ble spurt om vi studentene kunne gjøre det. Min medstudent hadde gjort det før, men det hadde ikke jeg. Jeg spurte derfor om hun kunne vise meg det siden hun visste hvordan man gjør det og når jeg sa det var det en sykepleier som snudde seg, så på meg og lo skikkelig av meg. - Møtte en sykepleier for første gang og introduserte meg og sa jeg var spl. Student, og det første hen sa var "angrer du deg?". Jeg sa nei og smilte og fikk bare et tomt kaldt blikk og svaret "ikke enda nei" tilbake. Jeg trodde folk i helsesektoren skulle være empatiske og hyggelige folk men det jeg opplever er masse baksnakking/mobbing, nedtrykking av andre (spesielt studenter) og mye prat om sex og alkohol på vaktrom og i pauser... Jeg tok det opp med noen jeg kjenner som har litt lengre fartstid i helsevesenet som kjente seg godt igjen i att det var mye baksnakking, rykte spredning og mye snakk om sex der hen hadde jobbet også. Jeg blir så trist og oppgitt. Begynner å lure på om jeg ikke passer inn i helsesektoren. Anonymkode: e81e1...031 Faen for noen møkkafolk og for en møkka avdeling du jobber på! Du må rapportere dette til noen, slik behandling skal du ikke finne deg i! Er dette på en mindre plass i landet? Kanskje en annen kultur på bygda? Anonymkode: 95a9a...f8b 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonyme-meg Skrevet 29. september 2023 #7 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Tror du har vært veldig uheldig i forhold til hvor du har hatt praksis. Men helsevesenet er veldig kvinnedominert og kvinner er jo eksperter på å hakke på hverandre, så det er mange avdelinger rundt om med dårlig arbeidsmiljø. Rapporter inn stede som lite egnet å ha praksis på Endret 29. september 2023 av Anonyme-meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Del Skrevet 29. september 2023 Aldri hatt noe annet enn hyggelige prat med mine kollegaer og studenter. Ja vil kan tulle om alt i hele verden. Så helsevesnet du beskriver kjenner jeg ikke til Anonymkode: 8b9fd...29a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 29. september 2023 #9 Del Skrevet 29. september 2023 Dette var en sammensurium at historier, og noen av dem er ikke bra - men jeg tror det hoper seg opp for deg og du tar ting i overkant personlig fordi du i utgangspunktet er negativt innstilt og tror alt er kritikk og negativt... 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Del Skrevet 29. september 2023 45 minutter siden, Mezzosoprena said: Dette var en sammensurium at historier, og noen av dem er ikke bra - men jeg tror det hoper seg opp for deg og du tar ting i overkant personlig fordi du i utgangspunktet er negativt innstilt og tror alt er kritikk og negativt... Ikke skyld på offeret. TS, Si ifra! Anonymkode: 95a9a...f8b 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Del Skrevet 29. september 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Er sykepleierstudent. Har ikke kommet så langt i studiet ennå, men har hatt noen fag og praksiser. Er snart ferdig med en praksisperiode nå og takk og lov for det... hvorfor er arbeidsmiljøet på slike plasser så dårlig er det jeg lurer på. Jeg har opplevd i praksis: - ingen ville sitte ved siden av meg i pauser eller i lunsj, med mindre de var nødt fordi det ikke var noen andre ledige stoler igjen - en helsefagarbeider som kikket stygt på meg og hysjet på meg når jeg prøvde å bidra med rapport på en pasient (ettersom det faktisk er en del av læringsmålene mine at jeg skal gi muntlig rapport) - sykepleiere og hjelpepleiere på vaktrommet som spøkte om at den eneste mannlige sykepleieren på avdelinga sikkert hadde skapet fullt av kondomer "i tilfelle sjansen dukket opp" - en sykepleier som dro fra jobb midt i arbeidstiden sin for å innom polet og kjøpe brennevin før det stengte der og kom tilbake og satt flaska inne på vaktrommet. Alle andre begynte da å spøke med att hen måtte ta med flaska bort til dit de satt og gestikulerte med hendene at de ville ha den. - en veileder som ikke giddet å bli med meg inn på medisinrommet igjen for å gjøre ferdig noen dosetter, og i steden bare ga meg kortet sitt, fortalte meg koden til medisinrommet og sa " husk å føre regnskap da, du vet jo hvor permene for a og b preparatene er" - En hjelpepleier som kikket stygt på meg og sa "flytt deg" i en skarp stemme til meg når jeg visst nok hadde satt meg på "hennes plass" selv om hun hadde ingen ting stående der så jeg kunne ikke visst det, og det var 4 andre ledige stoler rundt det bordet. - en sykepleier som tullet om at de burde skjenke full de "sure" pasientene så de blir litt blide og enkle å ha med å gjøre - Jeg skulle være med på en observasjonsdag innen et felt jeg ikke hadde noe kjennskap til. Sykepleieren som skulle vise meg rundt begynte å dra frem masse utstyr og ting og forsøkte teste meg på hva det var. Og ble kjempeirritert på meg når jeg ikke visste hva noe av det var, siden vi ikke hadde lært om det ennå eller møtt på slikt i praksis. Hen holdt opp utstyret en etter en og spurte vet du hva dette er da? Og hver gang jeg sa nei sa hen bare i en irritert tone "nei vel, du vet ikke hva dette er heller nei..." - en sykepleier spurte om jeg ville øve på en prosedyre. Jeg fortalte at jeg kunne gjerne prøve om hen forklarte siden den prosedyren hadde vi ikke begynt å lært om eller øvd på, på skolen så jeg hadde aldri gjort det. Det gikk greit, men så klart så klønet jeg litt siden det var aller første gang. Hen snakket kjempenedlatende til meg og sa "når du blir voksen og faktisk har lært hvordan du gjør dette så vil du ikke gjøre sånn som du gjorde der". Takk for den liksom. Jeg har egen leilighet, bil, hatt førerkort i mange år, har jobb, er forlovet og skal snarte gifte meg og har studert noen år på universitet (byttet studieprogram og gikk over til sykepleien) men jeg er visst ikke voksen ettersom jeg ikke visste hvordan man helt perfekt utfører en prosedyre for å legge inn en pvk... - sykepleiere, hjelpepleiere og helsefagarbeidere som har baksnakket andre folk i rapporten. I det ene tilfellet var det ganske ubehagelig fordi jeg overhørte at de baksnakket ei som jeg kjenner... - en sykepleier som snakket dårlig om en av minde medstudenter på vaktrommet - en sykepleier som var "kjent" for at hun sa og mente at det var bare sykepleiere og leger som "var noe". Hjelpepleiere, helsefagarbeiedere, ufaglærte og studenter var visst ikke verdt noe på en avd. Og hun gjorde det veldig tydelig. Hun brukte aldri navnene våre. Vi var "studenten" eller "jente". - Folk som satt på vaktrommet i lunsjen og bare snakket om ting de hadde sett på kondomeriet, og om noe hull i veggen/"gloryhole" på en sånn swingersklubb eller sexklubb et sted... - Det var noe som måtte gjøres og det ble spurt om vi studentene kunne gjøre det. Min medstudent hadde gjort det før, men det hadde ikke jeg. Jeg spurte derfor om hun kunne vise meg det siden hun visste hvordan man gjør det og når jeg sa det var det en sykepleier som snudde seg, så på meg og lo skikkelig av meg. - Møtte en sykepleier for første gang og introduserte meg og sa jeg var spl. Student, og det første hen sa var "angrer du deg?". Jeg sa nei og smilte og fikk bare et tomt kaldt blikk og svaret "ikke enda nei" tilbake. Jeg trodde folk i helsesektoren skulle være empatiske og hyggelige folk men det jeg opplever er masse baksnakking/mobbing, nedtrykking av andre (spesielt studenter) og mye prat om sex og alkohol på vaktrom og i pauser... Jeg tok det opp med noen jeg kjenner som har litt lengre fartstid i helsevesenet som kjente seg godt igjen i att det var mye baksnakking, rykte spredning og mye snakk om sex der hen hadde jobbet også. Jeg blir så trist og oppgitt. Begynner å lure på om jeg ikke passer inn i helsesektoren. Anonymkode: e81e1...031 Er dette i Bergen? Anonymkode: 95a9a...f8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Del Skrevet 29. september 2023 Enig i det flere her sier. Selvsagt ikke greit at de ler av deg, snakker til deg på en nedlatende måte eller er direkte ufine. Virkelig ikke greit og det må du si i fra om! Men at det er snakk om kondomeriet, alkohol, hva man fikk i julekalenderen fra sinful i fjor eller andre ting man prater om med venninner - det må være helt innafor. På min arbeidsplass er vi kollegaer, men mange av oss er også gode venner på fritiden. Mange snakker om både sexleketøy og hvor fulle de var på ferie på Kreta, andre holder ting mer privat. Sånn er det bare og blir du støtt av det får du velge å ikke jobbe der når du er ferdig utdannet. Anonymkode: 36488...dae 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #13 Del Skrevet 30. september 2023 At folk snakker litt tull seg i mellom er med på å gjøre arbeidshverdagen lettere. Det er helt innafor. Det er flest kvinner i helsesektoren og kvinner er mester på å baksnakke andre. har selv jobbet på sykehjem i mange år, og det er mye skitsnakking. Jeg ble nesten syk av det. Jeg sa opp og fikk meg ny jobb. Anonymkode: 76cfe...354 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 30. september 2023 #14 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er sykepleierstudent. Har ikke kommet så langt i studiet ennå, men har hatt noen fag og praksiser. Er snart ferdig med en praksisperiode nå og takk og lov for det... hvorfor er arbeidsmiljøet på slike plasser så dårlig er det jeg lurer på. Jeg har opplevd i praksis: - ingen ville sitte ved siden av meg i pauser eller i lunsj, med mindre de var nødt fordi det ikke var noen andre ledige stoler igjen - en helsefagarbeider som kikket stygt på meg og hysjet på meg når jeg prøvde å bidra med rapport på en pasient (ettersom det faktisk er en del av læringsmålene mine at jeg skal gi muntlig rapport) - sykepleiere og hjelpepleiere på vaktrommet som spøkte om at den eneste mannlige sykepleieren på avdelinga sikkert hadde skapet fullt av kondomer "i tilfelle sjansen dukket opp" - en sykepleier som dro fra jobb midt i arbeidstiden sin for å innom polet og kjøpe brennevin før det stengte der og kom tilbake og satt flaska inne på vaktrommet. Alle andre begynte da å spøke med att hen måtte ta med flaska bort til dit de satt og gestikulerte med hendene at de ville ha den. - en veileder som ikke giddet å bli med meg inn på medisinrommet igjen for å gjøre ferdig noen dosetter, og i steden bare ga meg kortet sitt, fortalte meg koden til medisinrommet og sa " husk å føre regnskap da, du vet jo hvor permene for a og b preparatene er" - En hjelpepleier som kikket stygt på meg og sa "flytt deg" i en skarp stemme til meg når jeg visst nok hadde satt meg på "hennes plass" selv om hun hadde ingen ting stående der så jeg kunne ikke visst det, og det var 4 andre ledige stoler rundt det bordet. - en sykepleier som tullet om at de burde skjenke full de "sure" pasientene så de blir litt blide og enkle å ha med å gjøre - Jeg skulle være med på en observasjonsdag innen et felt jeg ikke hadde noe kjennskap til. Sykepleieren som skulle vise meg rundt begynte å dra frem masse utstyr og ting og forsøkte teste meg på hva det var. Og ble kjempeirritert på meg når jeg ikke visste hva noe av det var, siden vi ikke hadde lært om det ennå eller møtt på slikt i praksis. Hen holdt opp utstyret en etter en og spurte vet du hva dette er da? Og hver gang jeg sa nei sa hen bare i en irritert tone "nei vel, du vet ikke hva dette er heller nei..." - en sykepleier spurte om jeg ville øve på en prosedyre. Jeg fortalte at jeg kunne gjerne prøve om hen forklarte siden den prosedyren hadde vi ikke begynt å lært om eller øvd på, på skolen så jeg hadde aldri gjort det. Det gikk greit, men så klart så klønet jeg litt siden det var aller første gang. Hen snakket kjempenedlatende til meg og sa "når du blir voksen og faktisk har lært hvordan du gjør dette så vil du ikke gjøre sånn som du gjorde der". Takk for den liksom. Jeg har egen leilighet, bil, hatt førerkort i mange år, har jobb, er forlovet og skal snarte gifte meg og har studert noen år på universitet (byttet studieprogram og gikk over til sykepleien) men jeg er visst ikke voksen ettersom jeg ikke visste hvordan man helt perfekt utfører en prosedyre for å legge inn en pvk... - sykepleiere, hjelpepleiere og helsefagarbeidere som har baksnakket andre folk i rapporten. I det ene tilfellet var det ganske ubehagelig fordi jeg overhørte at de baksnakket ei som jeg kjenner... - en sykepleier som snakket dårlig om en av minde medstudenter på vaktrommet - en sykepleier som var "kjent" for at hun sa og mente at det var bare sykepleiere og leger som "var noe". Hjelpepleiere, helsefagarbeiedere, ufaglærte og studenter var visst ikke verdt noe på en avd. Og hun gjorde det veldig tydelig. Hun brukte aldri navnene våre. Vi var "studenten" eller "jente". - Folk som satt på vaktrommet i lunsjen og bare snakket om ting de hadde sett på kondomeriet, og om noe hull i veggen/"gloryhole" på en sånn swingersklubb eller sexklubb et sted... - Det var noe som måtte gjøres og det ble spurt om vi studentene kunne gjøre det. Min medstudent hadde gjort det før, men det hadde ikke jeg. Jeg spurte derfor om hun kunne vise meg det siden hun visste hvordan man gjør det og når jeg sa det var det en sykepleier som snudde seg, så på meg og lo skikkelig av meg. - Møtte en sykepleier for første gang og introduserte meg og sa jeg var spl. Student, og det første hen sa var "angrer du deg?". Jeg sa nei og smilte og fikk bare et tomt kaldt blikk og svaret "ikke enda nei" tilbake. Jeg trodde folk i helsesektoren skulle være empatiske og hyggelige folk men det jeg opplever er masse baksnakking/mobbing, nedtrykking av andre (spesielt studenter) og mye prat om sex og alkohol på vaktrom og i pauser... Jeg tok det opp med noen jeg kjenner som har litt lengre fartstid i helsevesenet som kjente seg godt igjen i att det var mye baksnakking, rykte spredning og mye snakk om sex der hen hadde jobbet også. Jeg blir så trist og oppgitt. Begynner å lure på om jeg ikke passer inn i helsesektoren. Anonymkode: e81e1...031 Høres ikke særlig godt ut for deg nei💜 Selv synes jeg arbeidsmiljøer der man er altfor dårlig på å hjelpe hverandre og der man har en stor negativ klagekultur uten å skrive avvik er veldig tøft å jobbe i. Viktig at man står sammen om arbeidet og gjør hverandre gode. De som skal avlastes pga tilrettelegging o.l må jo hensynstas også men her må leder inn å styre. Det å ha studenter har jeg alltid satt pris på pga at det fører til økt faglig bevissthet men dessverre har det ikke alltid vært lett å gi studentene gode praksisperioder med god oppfølging pga for høy arbeidsbelastning. Viktigste for meg er at de får erfaring med hvordan en sykepleier kan fungere i den praksisen de er i og hva slags ressurser de benytter i jobben sin for å klare å stå i denne rollen. Studentene skal få prøvd seg innenfor trygge rammer innenfor dette, de er jo faktisk ikke ansatt ved avdelingen de er der for å lære og benytte teori i praksis. Det er forskjell på å jobbe et sted fast over flere år og kun være innom for 8 uker for å benytte teori i praksis. Man kan faktisk ikke forvente at en spl.student skal ta over en full sykepleierolle 1 hel vakt etter 8 uker ved ganske mange avdelinger rundt om i helsevesenet. De fleste 2-3 årsstudenter fikser det fint visse steder mens andre har ikke klart å få med seg det totale overblikket og er absolutt ikke klare. Har man en forventning om at studentene skal være totalt utlært så burde de kanskje ikke være veiledere. Forventningssamtalene i starten av praksis er en viktig del for begge parter nettopp for å unngå misforståelser. Bruk disse godt 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Del Skrevet 30. september 2023 Fighter83 skrev (6 timer siden): Høres ikke særlig godt ut for deg nei💜 Selv synes jeg arbeidsmiljøer der man er altfor dårlig på å hjelpe hverandre og der man har en stor negativ klagekultur uten å skrive avvik er veldig tøft å jobbe i. Viktig at man står sammen om arbeidet og gjør hverandre gode. De som skal avlastes pga tilrettelegging o.l må jo hensynstas også men her må leder inn å styre. Det å ha studenter har jeg alltid satt pris på pga at det fører til økt faglig bevissthet men dessverre har det ikke alltid vært lett å gi studentene gode praksisperioder med god oppfølging pga for høy arbeidsbelastning. Viktigste for meg er at de får erfaring med hvordan en sykepleier kan fungere i den praksisen de er i og hva slags ressurser de benytter i jobben sin for å klare å stå i denne rollen. Studentene skal få prøvd seg innenfor trygge rammer innenfor dette, de er jo faktisk ikke ansatt ved avdelingen de er der for å lære og benytte teori i praksis. Det er forskjell på å jobbe et sted fast over flere år og kun være innom for 8 uker for å benytte teori i praksis. Man kan faktisk ikke forvente at en spl.student skal ta over en full sykepleierolle 1 hel vakt etter 8 uker ved ganske mange avdelinger rundt om i helsevesenet. De fleste 2-3 årsstudenter fikser det fint visse steder mens andre har ikke klart å få med seg det totale overblikket og er absolutt ikke klare. Har man en forventning om at studentene skal være totalt utlært så burde de kanskje ikke være veiledere. Forventningssamtalene i starten av praksis er en viktig del for begge parter nettopp for å unngå misforståelser. Bruk disse godt 👍 TS her, skulle gjerne brukt slike forventningssamtaler til å snakke om sånt. Men hos oss var det ingen veiledere med i forventningssamtalen.... Det var bare vi studenter, praksislæreren vår og avd. leder. Etter møtet kikket avd. leder bare på oss studentene og sa "dere gjenforteller hva vi gikk igjennom på møtet nå til veilederene deres ikke sant?" og så gikk hun. Så jeg hadde egentlig ingen forventningssamtale hvor jeg fikk snakket om ting med praksisveileder før praksisen startet dessverre. Anonymkode: e81e1...031 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #16 Del Skrevet 30. september 2023 Jeg har opplevd mye rart på arbeidsplasser i helsevesenet og som spl student, så jeg er ikke sjokkert over det du forteller. Min erfaring er at det er langt mellom arbeidsplasser hvor folk snakker oppegående og høflig sammen. Jeg synes ikke det er greit å snakke sammen på arbeidsplassen som man er på venninne-kveld, men jeg merker at mange ikke skjønner forskjellen. Det er greit å spøke med ting, men det går en grense. Som spl student så opplevde jeg så og si alt som du beskriver, både av frekke kommentarer, elendig «opplæring», snakk og sex og fyll. Husker en episode spesielt godt, på en spesialisert kirurgisk avd på et stort sykehus satt den ene mannlige spl satt og viste porno-snutter til oss og kollegaene inne på vaktrommet på PC’n, som vanligvis brukes til å lese/skrive rapport. alle syntes det var sååå morsomt (av de ansatte), jeg som bare var 22 år syntes det var pinlig og barnslig. Og i naborommene lå pasienter som var nyopererte og dårlige. Jeg fikk et så elendig inntrykk av spl profesjon i den praksisen, da min kontakt var pottesur, og opplæringen var skikkelig upedagogisk og dårlig. I tillegg skulle sykepleierne «tøffe» seg med sånt tull inne på vaktrommet. Jeg følte det hele var så fordummende at jeg der og da mistet mye respekt. Anonymkode: b6324...9ce 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #17 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har opplevd mye rart på arbeidsplasser i helsevesenet og som spl student, så jeg er ikke sjokkert over det du forteller. Min erfaring er at det er langt mellom arbeidsplasser hvor folk snakker oppegående og høflig sammen. Jeg synes ikke det er greit å snakke sammen på arbeidsplassen som man er på venninne-kveld, men jeg merker at mange ikke skjønner forskjellen. Det er greit å spøke med ting, men det går en grense. Som spl student så opplevde jeg så og si alt som du beskriver, både av frekke kommentarer, elendig «opplæring», snakk og sex og fyll. Husker en episode spesielt godt, på en spesialisert kirurgisk avd på et stort sykehus satt den ene mannlige spl satt og viste porno-snutter til oss og kollegaene inne på vaktrommet på PC’n, som vanligvis brukes til å lese/skrive rapport. alle syntes det var sååå morsomt (av de ansatte), jeg som bare var 22 år syntes det var pinlig og barnslig. Og i naborommene lå pasienter som var nyopererte og dårlige. Jeg fikk et så elendig inntrykk av spl profesjon i den praksisen, da min kontakt var pottesur, og opplæringen var skikkelig upedagogisk og dårlig. I tillegg skulle sykepleierne «tøffe» seg med sånt tull inne på vaktrommet. Jeg følte det hele var så fordummende at jeg der og da mistet mye respekt. Anonymkode: b6324...9ce Herlighet.... Å sitte i arbeidstiden og vise frem porno på pc'n på vaktrommet er så drøyt og uproft at jeg fatter ikke at det går an. Føler med deg. Og jeg er enig i det du sier om at det er greit å snakke sammen og spøke litt, men man trenger kanskje ikke å sitte å lange ut om fyllakuler og sexopplevelser på vaktrommet rundt alle de andre kollegaene, lærlingene, nyansatte og studentene.... Jeg vil ikke påstå at jeg er prippen, men jeg syns det blir litt "tacky" å prate sånn på jobb. Det kunne ikke falt meg inn. Enn om en pårørende hadde kommet inn på vaktrommet for noe (siden det gjør de noen ganger) og så sett at de ansatte satt og viste hverandre porno, eller pratet om fyll og sex 🫣 Anonymkode: e81e1...031 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #18 Del Skrevet 30. september 2023 Det vil alltid være slik i kvinneyrker. Jentegruppen ada, blir alltid til mobbing og psykisk krigføring. Anonymkode: 56c87...4b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #19 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har opplevd mye rart på arbeidsplasser i helsevesenet og som spl student, så jeg er ikke sjokkert over det du forteller. Min erfaring er at det er langt mellom arbeidsplasser hvor folk snakker oppegående og høflig sammen. Jeg synes ikke det er greit å snakke sammen på arbeidsplassen som man er på venninne-kveld, men jeg merker at mange ikke skjønner forskjellen. Det er greit å spøke med ting, men det går en grense. Som spl student så opplevde jeg så og si alt som du beskriver, både av frekke kommentarer, elendig «opplæring», snakk og sex og fyll. Husker en episode spesielt godt, på en spesialisert kirurgisk avd på et stort sykehus satt den ene mannlige spl satt og viste porno-snutter til oss og kollegaene inne på vaktrommet på PC’n, som vanligvis brukes til å lese/skrive rapport. alle syntes det var sååå morsomt (av de ansatte), jeg som bare var 22 år syntes det var pinlig og barnslig. Og i naborommene lå pasienter som var nyopererte og dårlige. Jeg fikk et så elendig inntrykk av spl profesjon i den praksisen, da min kontakt var pottesur, og opplæringen var skikkelig upedagogisk og dårlig. I tillegg skulle sykepleierne «tøffe» seg med sånt tull inne på vaktrommet. Jeg følte det hele var så fordummende at jeg der og da mistet mye respekt. Anonymkode: b6324...9ce Jeg har jobbet på diverse norske sykehus i over 20 år og har aldri opplevd noe slikt. Høres helt ekstremt ut!! Anonymkode: 1c9b7...7c4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #20 Del Skrevet 30. september 2023 Orker ikke å lese alt. Men det jeg leste kjente jeg meg ikke igjen i. Jeg har jobbet flere steder. Ikke alle steder er like lett å bli inkludert, men det handler jo litt om en selv også. En må jo "bjuda på" Samtaler rundt sex og sprit har jeg vært lite borti. Anonymkode: 5dc8b...586 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå