AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Jeg ser stadig at folk kjøper mye alkohol. Det er flere 3-litere med vin hver uke, og det er mye vodka og annet. Jeg synes at vinkartonger på 3 liter vin fremmer alkoholbruk. Det kjenner jeg på meg selv også. Det er jo en tappekrane der, og et lite glass er jo godt på kvelden. Men hos meg så har det blitt 3 glass på kvelden, sånn at jeg kan slappe av. Jeg tror ikke jeg hadde gjort det samme med kun en vinflaske som må åpnes og deretter drikkes opp. Det måtte jeg hatt en plan for, så det er en større sperre der. Nå, med den tappekrana, så kan jeg ta et glass av og til, eller ofte. Og det blir for ofte, for det er jo så lett tilgjengelig. Og resten av vinen holder seg godt til neste gang. Hva tenker andre om dette? Anonymkode: 6606a...564 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Helt enig, så har gått tilbake til flasker Anonymkode: 4c3cb...376 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Jeg har vin i kjøleskapet til den må slås ut, klarer fint å styre meg. Sjokolade og snop overlever ikke, så sånt har jeg ikke i skapet. Du kan ikke drikke det du ikke har - la være å kjøpe det inn. Anonymkode: 4bdab...8d3 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 For meg fremmer flasker alkoholbruk. En kartong kan jeg ta ett glass av og så la den stå både en og to uker før neste. En flaske må drikkes opp samme kveld. Anonymkode: 7b4d1...371 6
Ugresset Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 Så lenge det ikke er lagringsvin, hvorfor lagre? Det går definitivt mer av kartongvin enn flaskevin. Både fordi det er billigere (som oftest) enn flasker, men også fordi mengden er vanskelig å beregne og det er mer tilgjengelig. Jeg bryr meg ikke da, da hadde jeg sluttet å handle kartong.
Rogadame Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 Nei. Teit å skylde på volumet for folks alkohol- konsum. De som " må " ha seg et glass hver kveld bryr seg ikke om det er i en kartong el de har 2-3"flasker i skapet. Vi ha samme kartong rødvin stående i 2-3 uker . Mest økonomisk sånn 🤷♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 En venninne av meg tapper vin fra kartong til flaske for bedre oversikt på konsumet. Selv er jeg så glad i vin at jeg bare har flasker fordi jeg kjenner meg selv… Anonymkode: ef5f8...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 Du sier det jo egentlig selv. Med kartong kan du ta ett lite glass på kvelden, mens en vinflaske må drikkes opp. Jeg bruker kartong nettopp fordi jeg kan kose meg med ett glass vin til en god middag, og stoppe med det glasset. En vinflaske blir dårlig etter noen dager, mens en kartong kan stå en måned eller mer. Anonymkode: a2e8c...ede
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 Varer lengre om man bare skal ha et glass, mindre waste, og rimeligere til en samling med mange gjester. Anonymkode: fd0f0...23b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 Snakk for deg selv! Kjøpte senest i dag en kartong. Den varer nok ut hele september 😂 Anonymkode: e58db...3dc 1
Gjest Adobyen Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 Vinkartonger er veldig greit, men kanskje for stor fristelse for noen. Jeg er også glad i vin, men ikke hele tiden 🍷🥂
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: For meg fremmer flasker alkoholbruk. En kartong kan jeg ta ett glass av og så la den stå både en og to uker før neste. En flaske må drikkes opp samme kveld. Anonymkode: 7b4d1...371 Samme her. Foretrakk vinflasker før jeg fikk barn og det ikke var et problem å dele en flaske en lørdags kveld, men nå foretrekker vi kartong. Men jeg ser godt at det for enkelte vil føre til mer hverdagsdrikking Anonymkode: fa84e...ca5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 Hvis man ikke klarer å begrense seg så ville jeg ikke kjøpt noe. Jeg drikker aldri vin i hverdagen. Til høstferien derimot skal jeg kjøpe inn kartonger siden vi blir flere. Praktisk å bære til hytta. Anonymkode: ca76f...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 Vi kan også lett drikke mer på kartong. Men jeg synes kartongvin smaker litt generisk - selv om jeg kjøper gode varianter så er de litt korte i smaken, og mangler liksom fylde. Derfor blir det også litt mer "lettdrikkelig". Vi kjøper som regel en flaske som vi deler. Kartong er mest på hytta, der vi ikke har bilvei frem og bærer i sekk. Anonymkode: da1e7...eec 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Skrevet 30. september 2023 Jeg drakk også for mye når jeg kjøpte kartongvin. Merket at jeg drakk hver dag, selv om det bare var 2 små glass. Begynte å kjøpe flasker i stedet, og så småflasker. Nå har jeg sluttet med alkohol i sin helhet. Anonymkode: e2405...712
Brunhilde Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 Jeg er jo egentlig litt nysgjerrig på hvor du ser dette, ts? Personlig kjøper jeg vin i den pakningen den vinen jeg ønsker meg finnes i og som regel er det flaske. JEg behøver absolutt ikke drikke opp hele flasken, den varer gjerne en uke, og jeg åpner ikke en flaske en gang i måneden en gang, så... Det hender jeg kjøper en kartong, og da er jeg så heldig at den kartongvinen jeg foretrekker kommer i 2-liters kartong, så da klarer jeg av og til å drikke den opp før den blir for gammel. Det klarer jeg ikke hvis jeg kjøper en 3-liter. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #17 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 21.58): Vi kan også lett drikke mer på kartong. Men jeg synes kartongvin smaker litt generisk - selv om jeg kjøper gode varianter så er de litt korte i smaken, og mangler liksom fylde. Derfor blir det også litt mer "lettdrikkelig". Vi kjøper som regel en flaske som vi deler. Kartong er mest på hytta, der vi ikke har bilvei frem og bærer i sekk. Anonymkode: da1e7...eec Hva mener du her? Anonymkode: e1423...a22
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #18 Skrevet 30. september 2023 Kjøper 18 liter i Sverige. Varer en mnd. Anonymkode: 3d6f9...43d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #19 Skrevet 1. oktober 2023 Eg har ikkje drukke vin på 3 månadar og gått ned 5 kilo... Anonymkode: e1423...a22 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #20 Skrevet 1. oktober 2023 Fort gjort at man drikker noen glass mer når man kjøper kartong. Iallefall av egen erfaring. Har kuttet ut alkohol for det meste og drikker kun noen glass innemellom. Men husker det var fort gjort med noen glass ekstra ja... Gå for flaske 🙂 Anonymkode: 79976...222
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå