AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Jeg går lange turer på jobb tre dager i uka og går mye på fritiden Anonymkode: d2515...e67
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 AM må ha mye mosjon hver dag. Og jeg vil vel si at dette er ikke en "første hund". Ville ha valgt en litt "lettere hund" som første hund. Anonymkode: cfb14...33f 7 2
Anononyma Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Det hørtes ut som en dårlig ide. 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 Hvordan er malamuten om jeg gir den nok mosjon? Anonymkode: d2515...e67
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 Lang tur tre dager i uka er ikke en gang halvparten av hva den trenger, og du vil IKKE ha en AM som kjeder seg. Anonymkode: 1b3f6...a4d 7
Honey Dew Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvordan er malamuten om jeg gir den nok mosjon? Anonymkode: d2515...e67 Nei, den trenger også mental stimulering. Det er ikke en veskehund du skaffer deg. Du skal bl a sosialisere den og som første hund bør den gå på dressurkurs. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Lang tur tre dager i uka er ikke en gang halvparten av hva den trenger, og du vil IKKE ha en AM som kjeder seg. Anonymkode: 1b3f6...a4d Tre dager i uken i arbeidstiden. Jeg har kapasitet utenom. Jeg er sikker på at de færreste malamuteiere har mulighet til å gå med hunden fem timer om dagen tre dager i uken. Det er utenom det jeg kan gå på fritiden Anonymkode: d2515...e67
Mardina Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 Jeg hadde ALDRI kjøpt Alaskan Malamute som førstegangs-hund. Selv meg, som har nærmere 20 års erfaring med hund, hadde ikke kjøpt den rasen. Nettopp fordi jeg vet at jeg ikke hadde klart å gi en sånn type hund det livet den fortjente 😊 Nydelige hunder, for all del. Men det er ikke familiehund som trives med en runde rundt i nabolaget 😊 Alaskan Malamute er for hundekjørere, som bruker hunden aktivt hver eneste dag... 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 Jeg syns det er veldig fint at du spør, det viser at du tar det seriøst. Jeg ville prøvd å google litt, lære deg rasen, alt om den osv. Du vil alltid komme over folk som sier dette ikke går, og at dette overhodet ikke er anbefalt. Jeg ønsker bare å belyse en annen side av saken, da jeg selv har spurt tilsvarende råd før. Jeg ønsket meg lenge en Schæfer, og fikk beskjed om at dette må jeg ALDRI finne på som førstegangshund. Det krevde enormt mye, men det gikk HELT fint og er en hund jeg har hatt i 9 år nå. Jeg ønsket med en motorsykkel av typen Yamaha R1. Dette var noe av det værste jeg kunne kjøpe, og spesielt som førstegangssykkel. Det var en dødsattest uten like, men dette gikk også HELT fint. Denne sykkelen eide jeg i 5 sesonger før jeg la MC livet på hylla. Poenget er, ta i mot tips og råd, men det er til slutt du som vet best. Vær ærlig mot deg selv er mitt viktigste tips. Anonymkode: 4665d...c16 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 Jeg har mulighet til å gå med den tredve timer i uken så tur er ikke noe problem, men hvordan er den ellers? Er den krevende på andre måter? Anonymkode: d2515...e67
Bacteria Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 Jeg vil si nei, er nok noe farget av at en AM angrep og bet min middelstore seniorhund i fjor. Stygg skade, helt uprovosert. Begge hunder var i bånd. Pluss at jeg har hatt og har kjennskap til polare raser. Ville ikke hatt hverken AM, Samojed eller husky som førstegangs hund. Kan gå bra, kan også gå meget dårlig.
Anononyma Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har mulighet til å gå med den tredve timer i uken så tur er ikke noe problem, men hvordan er den ellers? Er den krevende på andre måter? Anonymkode: d2515...e67 Det handler ikke bare om antall timer på tur. Det handler om stimuli. AM er en brukshund. De er avlet for å drive hundekjøring i sosial flokk med andre hunder og hundekjøreren. Dette må trenes på og de bruker hodet masse! Det er IKKE det samme som å rusle en tur i bånd i marka - uansett om det turen varer 1 eller 5 timer. Hvorfor må du absolutt ha AM? Det finnes flust av store, robuste raser som vil elske å være turkompisen din i timesvis hver dag, uten at de nødvendigvis har det samme «drivet» som det en AM har. 7 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 Først og fremst, hvorfor vil du ha en AM? Hva er det ved den rasen som vil passe inn hos deg? Anonymkode: b3a4b...d0f 4
Tiuren Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg syns det er veldig fint at du spør, det viser at du tar det seriøst. Jeg ville prøvd å google litt, lære deg rasen, alt om den osv. Du vil alltid komme over folk som sier dette ikke går, og at dette overhodet ikke er anbefalt. Jeg ønsker bare å belyse en annen side av saken, da jeg selv har spurt tilsvarende råd før. Jeg ønsket meg lenge en Schæfer, og fikk beskjed om at dette må jeg ALDRI finne på som førstegangshund. Det krevde enormt mye, men det gikk HELT fint og er en hund jeg har hatt i 9 år nå. Jeg ønsket med en motorsykkel av typen Yamaha R1. Dette var noe av det værste jeg kunne kjøpe, og spesielt som førstegangssykkel. Det var en dødsattest uten like, men dette gikk også HELT fint. Denne sykkelen eide jeg i 5 sesonger før jeg la MC livet på hylla. Poenget er, ta i mot tips og råd, men det er til slutt du som vet best. Vær ærlig mot deg selv er mitt viktigste tips. Anonymkode: 4665d...c16 Samme her, jeg hadde en mye "verre" hund en Schæfer eller AM som første hund. Gikk bra det. MEN det er avhengig av hvor dedikert du er og at du er villig til å høre på de som vet noe. Du må vite at du er i stand til å gjøre det som er nødvendig for å lykkes, at du vil ofre det som er nødvendig. 1
Honey Dew Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tre dager i uken i arbeidstiden. Jeg har kapasitet utenom. Jeg er sikker på at de færreste malamuteiere har mulighet til å gå med hunden fem timer om dagen tre dager i uken. Det er utenom det jeg kan gå på fritiden Anonymkode: d2515...e67 Hunder skal luftes flere ganger pr dag inkl en lang tur.
Phoenix Heart Skrevet 29. september 2023 #16 Skrevet 29. september 2023 Det er en hund for de med mye erfaring, ikke en førstegangs- hund.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #17 Skrevet 29. september 2023 Honey Dew skrev (1 time siden): Hunder skal luftes flere ganger pr dag inkl en lang tur. Jeg har tid til å lufte den to til tre timer de andre ukedagene og masse i helgene. Jeg kan altså lufte den tre timer på mandag, syv timer på tirsdag til torsdag, tre timer på fredag og fem timer på lørdag og søndag. Jeg kan ikke tro at den kan kreve så mye lufting Anonymkode: d2515...e67 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #18 Skrevet 29. september 2023 Athena Freyja skrev (1 time siden): Det er en hund for de med mye erfaring, ikke en førstegangs- hund. Ja, det leser jeg og da lurer jeg på hva det er som gjør det Anonymkode: d2515...e67
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #19 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har tid til å lufte den to til tre timer de andre ukedagene og masse i helgene. Jeg kan altså lufte den tre timer på mandag, syv timer på tirsdag til torsdag, tre timer på fredag og fem timer på lørdag og søndag. Jeg kan ikke tro at den kan kreve så mye lufting Anonymkode: d2515...e67 Du er veldig opptatt av lufting, men flere her har nevnt for deg at AM er en brukshund som må stimuleres mentalt, hvilken plan har du der? Anonymkode: bcf76...7a1 7
Troyamin Skrevet 30. september 2023 #20 Skrevet 30. september 2023 (endret) Største årsaken til at mange fraråder den rasen som førstegangshund er at malamuten er veldig smart. Samtidig er den "sta" og "dårlig" på samarbeid hvis den ikke er i rette modus. Eksempler; Låse opp døren og ta seg en tur på egenhånd er noe den kjapt lærer seg. Ligg og rull rundt på kommando, tar den tregt. Bånd mellom eier og hund må knyttes godt fra den er valp. Mer enn feks en retriver som er en naturlig "pleaser" overfor eier. Det er en hund du i utgangspunktet aldri kan la gå løs grunnet høyt jakt instinkt. Selv ikke aversjonsdressur mot sau hjelper når den har så høye drifter. Du får selvfølgelig unntak, men da er du heldig. (Til sammenligning så har Malamuten mindre jakt instinkt i forhold til en Alaska husky) Kløv og trekk på de daglige turene gjør at hunden får jobbet i hverdagen. Da får du også trent den opp til å gå de lange, tunge turene i helgene og ferier. Sykkelturer, skigåing, jogging og svømming, gir også god mosjon. Det er ingenting i veien for å gå til anskaffelse av en malamute som første hund. Men da må du sette deg ekstra godt inn i hva den krever. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Kennel Trap Line som har oppdrettere med god kunnskap om rasen. Og de er dyktige når det kommer til hund og atferd generelt. Endret 30. september 2023 av Troyamin Staveleifer. Alt for tidlig oppe til å være på KG... 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå