Gå til innhold

AAP -Behandlingstid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det står 13 uker på Nav, men tar det faktisk så lang tid? Jeg har vært sykmeldt ett år.. Har jeg rett til å få penger på Nav mens jeg venter på svar?

Anonymkode: 88b3d...fca

Skrevet

Det behøver ikke å ta så lang tid, men det kommer an på flere ting. Bl. a. kapasiteten til veilederen din og den som skal ta beslutningen, og hvor lang tid det tar å innhente legeerklæring.

Får du godkjent AAP, vil du få etterbetalt fra den dagen du sendte inn søknaden. Har du ikke penger å leve av i mellomtiden, kan du kanskje søke om sosialstønad.

Anonymkode: aec2c...448

Skrevet

Det kan ta enda lenger tid enn 13 uker, å du vil neppe få beskjed om økt behandlingstid.

Du kan søke om sosialhjelp i mellomtiden, og får du sosialhjelp så vil dette bli trukket fra AAP hvis du får den innvilget og du får etterbetaling på denne. 

Anonymkode: 72800...a3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det behøver ikke å ta så lang tid, men det kommer an på flere ting. Bl. a. kapasiteten til veilederen din og den som skal ta beslutningen, og hvor lang tid det tar å innhente legeerklæring.

Får du godkjent AAP, vil du få etterbetalt fra den dagen du sendte inn søknaden. Har du ikke penger å leve av i mellomtiden, kan du kanskje søke om sosialstønad.

Anonymkode: aec2c...448

Ok, men er det veilederen min som skal behandle saken? 

Skrevet

Lokalkontoret skal først gjøre en vurdering av arbeidsevnen din. Når det er i orden skal nav arbeid og ytelser lage selve vedtaket. Er dessverre veldig sjeldent det tar kortere tid enn det som er oppgitt på nav.no.

Anonymkode: dc7eb...50e

Skrevet

Er anbefalt man  søker 3 mnd før sykemeldingen går ut her jeg bor.

Anonymkode: fb583...73a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lokalkontoret skal først gjøre en vurdering av arbeidsevnen din. Når det er i orden skal nav arbeid og ytelser lage selve vedtaket. Er dessverre veldig sjeldent det tar kortere tid enn det som er oppgitt på nav.no.

Ja, de har allerede ordnet alt dette.. Men jeg var ikke klar over at jeg bare kunne søke, så var ganske sent ute..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, de har allerede ordnet alt dette.. Men jeg var ikke klar over at jeg bare kunne søke, så var ganske sent ute..

Anonymkode: 88b3d..

jeg har aldri opplevd at det har tatt 13 uker. Tredje runden på aap her nå, og de har aldri brukt mer enn 1 mnd på å behandle søknaden. Tok 2 uker sist.

Anonymkode: f8670...a13

Skrevet

15 uker her dessverre. 

Anonymkode: 1c362...fab

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg har aldri opplevd at det har tatt 13 uker. Tredje runden på aap her nå, og de har aldri brukt mer enn 1 mnd på å behandle søknaden. Tok 2 uker sist.

Ok, for håpe det går ganske fort da. De har jo all info de trenger..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenker du på forlengelse da eller? Det er det ikke behandlingstid på, det er førstegangssøknadene som tar tid. 

Høres typisk ut at ingen ba deg søke ts, når hele nav samtidig drar seg i håret over lange saksbehandlingstider..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tenker du på forlengelse da eller? Det er det ikke behandlingstid på, det er førstegangssøknadene som tar tid. 

Høres typisk ut at ingen ba deg søke ts, når hele nav samtidig drar seg i håret over lange saksbehandlingstider..

Ja, syns det har vært ganske dårlig oppfølging generelt.. Når jeg har sendt melding med spørsmål til veileder har jeg bare fått beskjed om å ringe Nav..

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Ingen forlengelse. 3 første gangssøknader.

Skrevet

19 uker her...du får etterbetaling..men da står du 12-19 uker uten penger. Har legen sendt inn legeerklæring på at du har nedsatt arbeidsevne?

Skrevet

Jeg har hatt to førstegangssøknader og begge ble behandlet i løpet av en mnd så det ble sømløs overgang fra sykepenger.

Anonymkode: 2619f...391

Annonse
Skrevet

Jeg fikk også 13 ukers ventetid. I uke 9 søkte jeg sosialhjelp, hvor jeg ba om et forskudd som motregnes mot aap når jeg får det.

Dagen etter søknaden om sosialhjelp fikk jeg innvilget søknad om aap, og deretter avslag på sosialhjelp.

Ingen anelse om det var noen sammenheng, men det opplevdes som at de som fikk sosialhjelp søknaden kontaktet de som behandlet aap søknaden, og vipps så var jeg i mål. 

Anonymkode: 8fdaf...b4b

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 11.36):

Det kan ta enda lenger tid enn 13 uker, å du vil neppe få beskjed om økt behandlingstid.

Du kan søke om sosialhjelp i mellomtiden, og får du sosialhjelp så vil dette bli trukket fra AAP hvis du får den innvilget og du får etterbetaling på denne. 

Anonymkode: 72800...a3b

Men hvordan kan de begynne å trekke det fra aap? Folk må jo ha noe å leve av i mellomtiden mens de venter på å få det innvilget. Da blir det jo ikke penger igjen av etterbetalingen og vitsen blir borte? 

Anonymkode: ffbf3...27d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hvordan kan de begynne å trekke det fra aap? Folk må jo ha noe å leve av i mellomtiden mens de venter på å få det innvilget. Da blir det jo ikke penger igjen av etterbetalingen og vitsen blir borte? 

Anonymkode: ffbf3...27d

Du får etterbetalt det du skulle fått i AAP under søknadsbehandlingstiden. 

Det går opp i opp. 

Anonymkode: fdd2a...1e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du sendee søknad om AAP, tar de kontakt med lege for å innhente legeerklæring. Da har legen tre ukers frist til å sende legeerklæringen til NAV.

Hvis legen er rask og NAV får erklæringen med en gang, vil jo behandlingstiden på søknaden din bli kortet ned med tre uker.

Min søknad ble innvilget på 5 uker. Jeg søkte 10 uker før maxdato, så jeg hadde vedtaket i god tid før jeg begynte på AAP.

Anonymkode: 4d277...c7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 12.20):

Jeg har hatt to førstegangssøknader og begge ble behandlet i løpet av en mnd så det ble sømløs overgang fra sykepenger.

Anonymkode: 2619f...391

Jeg er tilbake i full jobb nå, men da jeg søkte AAP for 3 år siden hadde jeg samme erfaring som deg. Det gikk kjapt, og jeg fikk det i god tid før sykemelding utløp, enda jeg søkte bare 6 uker før utløpsdato.

Jeg bodde i en relativt "belastet" bydel i Oslo (Søndre Nordstrand)  hvor jeg regner med de har ekstra mye å gjøre på det lokale NAV-kontoret. 

Kunne vært interessant å vite erfaringer utfra bosted.

Anonymkode: a7d75...7dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...