Gå til innhold

Gitt personal rabatter til venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gitt ut min personalrabatt til vennene mine over lenger tid, jeg forstår dette da egentlig ikke er ok å gjøre. Nå har jeg blitt tatt for det hva straff kan jeg få? Er det straffbart? 

Anonymkode: 18863...90e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personalrabatt og dets vilkår er antakelig beskrevet i kontrakten din? 

Så du bryter arbeidskontrakten. 

I tillegg skal du skatte av rabatt over 7000 i året, tror jeg beløpet er

Anonymkode: b294d...a71

• Liker 4
Skrevet

Hos oss hadde du mistet retten til personalrabatt.

Det er en gode, og ikke noe du har krav på.

Anonymkode: 5b5bf...ab6

• Liker 7
Skrevet

Klart det er straffbart. Det går som underslag og har samme strafferamme som tyveri (2 års fengelsstraff)

Har det pågått over lenger tid og med høye summer kan det komme i strafferamme som grovt tyveri (6 års fengsel)

Anonymkode: cce3b...d23

• Liker 1
Skrevet

Hos oss måtte du ha betalt mellomlegget, og mistet muligheten til og slå inn personalkjøp. 

Anonymkode: 62ae3...ebf

• Liker 1
Skrevet

Du har i grunn stjålet fra jobb, siden du har gitt rabatter til de den ikke er ment for så taper butikken penger. Tipper du mister goden, i tillegg til at du må betale tilbake det som er gitt i rabatt. 

Anonymkode: 9483c...efc

• Liker 4
Skrevet

Det er i hvert fall sikkert et brudd på personalreglementet og illojalitet mot arbeidsgiver, som kan få arbeidsrettslige konsekvenser (advarsel eller oppsigelse). I tillegg vil du nok være erstatningspliktig for bedriftens tap, dvs. det bedriften har tapt på å selge varene/tjenestene rabattert i stedet for til fullpris. 

Så er spørsmålet om det er straffbart. Noen over mener det regnes som underslag. For meg ser det mer ut som om det kan oppfylle gjerningsbeskrivelsen for bedrageri (du fremkaller en villfarelse hos bedriften om at det er du som kjøper varer/tjenester mens det i virkeligheten er noen andre, og forleder dermed bedriften til å gi en uberettiget rabatt og dermed lide et økonomisk tap). I så fall er strafferammen bot eller fengsel inntil 2 år. Men jeg er ikke jurist, så skal ikke si det sikkert. Det kan være finurligheter inne i bildet avhengig av nøyaktig hvordan dette har skjedd. 

Skrevet (endret)

Det er mange måter å håndtere dette alt utifra hvilken stillingstype du har, stillingsprosent, hvor lenge du har vært ansatt og/eller om du har andre merknader ved ditt ansettelsesforhold. 

Du har bedrevet med en illojal og "ulovlig" handling. I bestefall blir du fratatt godene, gjerne med en advarsel, og i verstefall kan du risikere erstatningsplikt og avskjedigelse. Det finnes også mange mellomting.

Skal du ha størst sjanse for å komme best ut av det så er du proaktiv med å informere lederen din om dette, før lederen finner ut av det. Jo lenger du venter jo verre blir det på alle mulig måter for deg.

Endret av Bombasi
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personalrabatt og dets vilkår er antakelig beskrevet i kontrakten din? 

Så du bryter arbeidskontrakten. 

I tillegg skal du skatte av rabatt over 7000 i året, tror jeg beløpet er

Anonymkode: b294d...a71

Hsr du lest kontrakten?

Anonymkode: 61c7e...594

Skrevet

Hos oss ble en person som gjorde akkurat det samme som deg sagt opp på dagen. Ble anmeldt for underslag og måtte tilbakebetale mellomlegget mellom rabattert pris og fullpris.

Anonymkode: a37f8...2e3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

På min arbeidsplass er det minst som har blitt tatt for det og de måtte gå på dagen.

Anonymkode: 768b4...1cb

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og svar til det. 

_popcorn_, adm

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 10.52):

Klart det er straffbart. Det går som underslag og har samme strafferamme som tyveri (2 års fengelsstraff)

Har det pågått over lenger tid og med høye summer kan det komme i strafferamme som grovt tyveri (6 års fengsel)

Anonymkode: cce3b...d23

😄😄

Her hadde sjefen blitt happy bare hadde solgt med fortjeneste 

Snakker større kapitalvarer og ikke kaffe mocca med 10% personalrabatt

Anonymkode: 7469d...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

På min arbeidsplass er det minst som har blitt tatt for det og de måtte gå på dagen.

Anonymkode: 768b4...1cb

Herregud for en søppel bedrift

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

😄😄

Her hadde sjefen blitt happy bare hadde solgt med fortjeneste 

Snakker større kapitalvarer og ikke kaffe mocca med 10% personalrabatt

Da er det jo bare og gi personalrabatt til absolutt alle da, så får dere flere kunder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud for en søppel bedrift

I alle dager, håper ikke du jobber med penger eller varer. 

Skrevet

Hos gullsmeden var det ei som fikk fyken. Hun var bare ekstravakt så hun ikke ikke nye vakter.

Hadde hun handlet mye mer så vet jeg ikke hva det hadde blitt til.

Vi hadde rundt 45-70% på varer til oss selv og så hadde vi 30% når vi handlet til venner. .

Anonymkode: f5417...b62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...