Gå til innhold

Hvor vanlig er det å dø hjemme når man har en alvorlig sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min veninne jobber i palliativt team og sier det er bedre for pasienter å dø hjemme enn på sykehuset, og at det er mange som dør hjemme nå.

Men hva med de som bor sammen med pasienten da, er det ikke ubehagelig/skremmende at deres kjære dør hjemme når de skal fortsette å sove i samme dobbelseng som vedkommende døde i og fortsette å bo i boligen?

Jeg har selv vært tett på en pasient som virkelig pintes de siste ukene før han sovnet inn, og jeg må si det var grusomt belastende bare å være på sykehuset på besøk, men hadde han ligget i hjemmet mitt hadde jeg blitt hjemsøkt av vonde tanker og minner om hva han og vi andre levde med den tiden han var dødssyk.

Det er bare på film den syke sovner inn med smil om munnen, og virkeligheten er ofte dødsralling, og seigpining for pårørende.

Har dere erfaring med at deres kjære valgte å sovne inn hjemme?

Anonymkode: e0139...1ca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappa døde i senga til ham og mamma. Jeg vet dessverre ikke hvordan mamma forholdt seg til å sove der etterpå, men hun sa aldri noe om det. Hun slet med å sove, men det var vel mye fordi hun hadde mistet mannen sin i en alder av 50 år og ikke selve senga. 

Det var fint at han døde hjemme, vi satt rundt ham i trygge og varme omgivelser. Han sluttet bare å puste, var ikke noe "dramatisk" rundt det, annet enn at det såklart er det absolutt verste jeg har opplevd. 

Anonymkode: bcfee...0d1

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg har vært med på hjemme ved et par anledninger (en jeg var hovedpårørende til og en annen i familien) og foretrekker helt klart hjemme. Det er en helt annen stemning og ro. Man er hjemme i sine kjente og trygge omgivelser. Utelukkende positivt for min del.
Jeg synes det er trist at min mormor skal dø på aldershjemmet, det tror jeg ikke blir så bra, for mye folk, man er mer "i offentligheten", mye lyd og styr rundt, fremmed sted, ukoselig, blir noe helt annet. 

Anonymkode: fe6a4...a86

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hvis pasienten er bevisstløs eller sløver i en døs av morfin, er det vel kanskje ett fett for pasienten om hen dør på sykehuset siden hen ikke er bevisst?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at hvis pasienten er bevisstløs eller sløver i en døs av morfin, er det vel kanskje ett fett for pasienten om hen dør på sykehuset siden hen ikke er bevisst?

Ts

Til tross for medikamenter opplevde jeg kontakt med både moren min og broren min bare minutter før de trakk sitt siste sukk. Hørselen forsvinner sent og man veit aldri hva de får med seg. Når det er sagt, har begge disse øyeblikkene vært på sykehus med fin atmosfære og familie rundt senga. Dempet musikk og døra åpen ut til gangen for litt «normale» lyder av mennesker som prater. Trygghet er det vi alle pårørende følte og det håper jeg våre kjære følte også. En tåre, en morsom kommentar, litt mimring og «husker du den gangen da»…. la også merke til at draget i ansiktet ble mykere også når vi strøk på hender og gav fotmassasje. 

Anonymkode: b8516...689

• Hjerte 2
Skrevet

Både min far og 3 av mine besteforeldre  døde hjemme, ingen dramatikk. Jeg jobber selv i helsevesenet og ønsker 100% at både jeg og alle rundt meg skal få dø hjemme. Synes ikke det er hverken skummelt eller ekkelt at noen har dødd der jeg skal oppholde meg eller sove i etterkant.

Anonymkode: 87c5b...fd4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Både min far og 3 av mine besteforeldre  døde hjemme, ingen dramatikk. Jeg jobber selv i helsevesenet og ønsker 100% at både jeg og alle rundt meg skal få dø hjemme. Synes ikke det er hverken skummelt eller ekkelt at noen har dødd der jeg skal oppholde meg eller sove i etterkant.

Anonymkode: 87c5b...fd4

Men det er vel fordi du har et naturlig forhold til det pga din utdannelse og arbeid.

Hvordan gjør de det i hjemmet med medisinsk utstyr som pasienten trenger?

Når en person dør tømmes vel kroppen, og må man da legge plast under lakenet dør å skåne madrassen?

Hvor lang tid blir den døde hjemme før hen blir hentet av begravelsesbyrå?

Jeg spør såpass detaljert fordi jeg trolig må være til stede hos en som ønsker å være hjemme til siste åndedrett, og jeg synes det er skremmende.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Det var en gang ei jente som sa at i dag har vi så mange fine sykehus at ingen får dø en sunn og naturlig død. 

Jeg skjønner tankegangen hennes. 

Anonymkode: 7bfc5...cfd

Skrevet

I de aller fleste tilfeller får en inn en sykehusseng som ligger i stua....

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Min pappa ønsket å dø hjemme. Han var neddopet på morfin. Men det handler om å være hjemme i sine trygge omgivelser. 

Så nei, det er ikke ett fett for pasienten. Og pasienten sitt ønske blir satt høyt når det er slutten på livet. Ønsker pasienten å reise hjem og være der til siste åndedrag, så er det noe alle skal strekke seg langt for å få til. 

Tøft for meg som nærmeste pårørende, så absolutt... Men det handler om respekten for mennesket som skal dø. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Det er for de færreste «et fett», ts de fleste ønsker å være hjemme. Og hva er det største offeret og gir de største traumene? Å si «nei jeg vil ikke ha deg her» til en døende kjær og nær? Eller å se på den pinen vi alle vet er å dø? Den døende har dessuten ofte vært i denne pinen i år eller tiår. Den er ikke ny for verken vedkommende selv eller de rundt.

Død er grusomt. Om du vil gjøre et bidrag - kjemp for aktiv dødshjelp heller.

Anonymkode: b631c...e46

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Nå er jo ikke hjemmesykepleien konstant hos den døende. Så de kan gå timer uten påfyll av smertelindring. Fir de som trenger det ville jeg aldri latt de dø hjemme.

Nå står det i menneskerettighetene at de ikke har lov å flytte en pasient mot dens vilje. Noe vi brukte da de skulle sende pappa på sykehjem for å dø, det var hans verste mareritt. Så selv som ubevisst de siste 2 dagene så ble han på sykhus.

Anonymkode: 3cb1d...887

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er jo ikke hjemmesykepleien konstant hos den døende. Så de kan gå timer uten påfyll av smertelindring. Fir de som trenger det ville jeg aldri latt de dø hjemme.

Nå står det i menneskerettighetene at de ikke har lov å flytte en pasient mot dens vilje. Noe vi brukte da de skulle sende pappa på sykehjem for å dø, det var hans verste mareritt. Så selv som ubevisst de siste 2 dagene så ble han på sykhus.

Hvor har du dette fra? 

Anonymkode: 20148...979

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden skal det være skremmende? Så lenge de ikke har smerter må de da få lov til å dø hjemme.

Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i all verden skal det være skremmende? Så lenge de ikke har smerter må de da få lov til å dø hjemme.

Nå snakket jeg om mennesker som trenger smertelindring. Neste settning er for de som trenger det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå snakket jeg om mennesker som trenger smertelindring. Neste settning er for de som trenger det.

De har ofte smertelindring hjemme, f eks ved kreft.

Skrevet
Honey Dew skrev (4 minutter siden):

Hvis smertefrihet er et "krav" for å dø hjemme er det ikke mange som kan velge den varianten. De fleste som dør en ventet død har en sykdom som medfører smerter, særlig på slutten av livet. Derimot er det i mange tilfeller fullt mulig å tilrettelegge slik at en palliativ pasient kan få god smertebehandling i sitt eget hjem, heldigvis!

Anonymkode: 6be7e...6c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis smertefrihet er et "krav" for å dø hjemme er det ikke mange som kan velge den varianten. De fleste som dør en ventet død har en sykdom som medfører smerter, særlig på slutten av livet. Derimot er det i mange tilfeller fullt mulig å tilrettelegge slik at en palliativ pasient kan få god smertebehandling i sitt eget hjem, heldigvis!

Anonymkode: 6be7e...6c2

Har jeg skrevet at det er et krav?

Skrevet
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

De har ofte smertelindring hjemme, f eks ved kreft.

Hvem skal gi store doser morfin da? Pårørende? De selv?

Noen ting har kun hjemmesykepleien lov å gi.

Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig for de fleste å få komme hjem en siste gang. Ofte har de kanskje vært på sykehus lenge og savner hjemmet sitt veldig.
Vår mor var livredd for å dø på et trist sykehusrom. Hun ville ha «liv» rundt seg, slik hun alltid hadde likt. Heldigvis rakk hun hjem to døgn før hun døde. Alt ble ordnet i full fart slik at hun skulle få oppfylt ønsket sitt. Når hun ble kjørt hjem stod både sykeseng og sykepleier klar i stuen for å ta henne i mot. Hun hadde smerter og var medisinert, men klar nok til å prate litt med alle som kom innom for å ta farvel. 
Selve dødsprosessen startet dagen etter og den var lengre og verre enn vi kunne forestilt oss selv om vi visste at hun var smertefri. Det var absolutt ikke som på film. 
Uansett er jeg glad for at hun fikk komme hjem og takknemlig for sykepleierne som sto parat for oss med en gang vi ringte dem. Dette har jeg forstått at er veldig forskjellig fra kommune til kommune, så vi var nok heldige sånn sett. 

Anonymkode: 9eed6...4cf

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...