Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby har fått MME siden fødselen, vi ga bare D-vitamin i 2mnd. Nå er hun 9 mnd og har ikke fått noe siden da! Jeg trodde ikke de trengte det når de fikkk mme! Hørte at hvis det er under 600(?) ml i døgnet så må en ha d vitamin dråper. Hun drikker bare rundt 3-400, og resten fast føde! Hjelp..så dum jeg er som ikke har sjekket det!! 

hva gjør dere?gir dere d vitamin? Er redd hun kan bli syk nå!!😔

Anonymkode: 4ae9d...a03

Skrevet

Mme barn trenger ikke d-vitamin nei 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering/anbefalinger-for-tilforsel-av-energi-og-naeringsstoffer-til-spedbarn-611-maneder/d-vitamin-anbefalt-inntak-er-10-mikrogram-g-per-dag-for-barn-i-alderen-611-maneder-fra-spedbarn-er-fire-uker-gamle-anbefales-d-vitamintilskudd

Barn som får morsmelkerstatning, behøver ikke tilskudd av vitaminer, mineraler eller fettsyrer, og bør ikke få slikt tilskudd.

Anonymkode: 5eda5...7d4

Skrevet

Å gi de d vitamin er jo en «nymoderne» greie. Slapp av. 

Anonymkode: b4fba...3e3

• Liker 1
Skrevet

Hun får jo D-vitamin via maten hun spiser også? Ville ikke stresset med dette, men dere kan sjekke om dere skal starte å gi dråper. Husk at det er D-vitamin i MME!

Anonymkode: d7351...167

Skrevet

Vi ga D-vitamindråper når hun begynte å drikke bare 1-2 flasker MME om dagen. Fra de er ca ett år bør de få tran i stedet for D-vitamindråper.

Anonymkode: 84211...3e1

Skrevet

Vi (og sikkert mange andre) glemmer ofte de dråpene selv om barnet ikke får MME... Ga så ofte vi husket men det var aldri hver dag. Barnet ble ikke syk :) 

Anonymkode: f46bc...273

• Nyttig 1
Skrevet

Har aldri gitt. Fikk MME , og begynte med fast føde fra 4 mnd, spiste normale måltider fra 6 mnd alder (frokost, lunsj, middag, kvelds) og får i seg det hun skal gjennom maten.. Tenker man heller må se på hele kostholdet, vet mange gir tilskudd av vitaminer til barna men vi gjør ikke det. Får i seg 2 - 3 porsjoner med melk (1 med yoghurt/grøt, og 1-2 melkeflasker), frukt og grønt 3 ganger om dagen , fisk, kjøtt, kornprodukter, leverpostei, egg, olivenolje, ris, fullkornspasta og potet. Gir kun vann og melk som drikke , ikke søtsaker på ukedager og generelt lite søtsaker på helg også. Kake eller litt ekstra ved spesielle anledninger, saft, sjokolademelk osv har vi ikke i huset engang. Barnet er snart 3 år :) 

Anonymkode: f2233...62e

Skrevet

Vi gir ikke d vit. Er 11 mnd

Anonymkode: 0c73e...1a8

Skrevet

Brannfakkel: vi har ikke gitt d-vitamin dråper til noen av barna selv om de har fått kun morsmelk. Jeg bruker heller ikke solkrem på barna hele året og passer på at de får litt sol på seg hver dag, når det er sol. Bruker selvsagt solkrem om de skal være lenge ute i solen, men jeg tror at litt sol om dagen (må understreke at det er snakk om litt, de blir ikke solbrent) er bedre for de aller fleste.

Anonymkode: c8477...e2e

• Nyttig 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Brannfakkel: vi har ikke gitt d-vitamin dråper til noen av barna selv om de har fått kun morsmelk. Jeg bruker heller ikke solkrem på barna hele året og passer på at de får litt sol på seg hver dag, når det er sol. Bruker selvsagt solkrem om de skal være lenge ute i solen, men jeg tror at litt sol om dagen (må understreke at det er snakk om litt, de blir ikke solbrent) er bedre for de aller fleste.

Jeg tror at litt alkohol hver dag er bra for alle så min baby får alltid et shotglass rødvin til kveldsmat 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 8.13):

Hun får jo D-vitamin via maten hun spiser også? Ville ikke stresset med dette, men dere kan sjekke om dere skal starte å gi dråper. Husk at det er D-vitamin i MME!

Anonymkode: d7351...167

Er jo akkurat det ts skriver…

Anonymkode: be1b5...15d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror at litt alkohol hver dag er bra for alle så min baby får alltid et shotglass rødvin til kveldsmat 😊

Ja du gjør vel det ☺️

Skrevet

Jeg delammer og husker sikkert å gi baby d-vitamin ca en til to ganger i uka 😅 mange som konsekvent dropper d-vitaminer fordi mange babyer får vondt i magen av det, så det går nok helt fint. Gi det så ofte du husker, men ikke stress med at det gis for lite 

Anonymkode: 3148e...46a

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja du gjør vel det ☺️

Viktig å gjøre som man tror, det er som regel mer korrekt enn hva folk med utdannelse i helse anbefaler :ironi:

Bare start med dråper nå du TS og ikke bekymre deg for dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det gjør jeg å! Men min baby foretrekker hvitvin!

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Ikke det du spør om, men veldig mange babyer og barn får veldig vondt i magen av disse dråpene. Helt grusomt. Er så glad jeg skjønte årsaken til magesmertene til min nyfødte! Stakkar stakkar unge. Heldigvis skjønte jeg det raskt. Ungen ble rolig igjen en dag etterpå. Dette får han aldri igjen ! Vokser opp barn uten disse dråpene også. 

Anonymkode: 99c58...870

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det går nok fint, men hvis du gir 350 ml mme gjennomsnittlig så gi 3 dråper dgl fra nå av. D-vit tilskudd er anbefalt til alle barn, vil de ikke ha tran så fortsett med dråper etter 12 mnd. 

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nye-rad-om-d-vitamintilskudd-og-tran-til-spedbarn

Anonymkode: ef7ac...5cb

D vitamin er anbefalt til de som får morsmelk… Det er nok D vitamin i MME så man trenger ikke gi det hvis barnet kun får MME. 

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke det du spør om, men veldig mange babyer og barn får veldig vondt i magen av disse dråpene. Helt grusomt. Er så glad jeg skjønte årsaken til magesmertene til min nyfødte! Stakkar stakkar unge. Heldigvis skjønte jeg det raskt. Ungen ble rolig igjen en dag etterpå. Dette får han aldri igjen ! Vokser opp barn uten disse dråpene også. 

Anonymkode: 99c58...870

Babyen til TS er jo mye større og vil sannsynligvis tåle dråpene fint. 

Men greit å vite til folk som leser dette at det er 2 forskjellige typer, så om baby får vondt i magen av den ene typen kan man prøve den andre. (Mulig det finnes en 3. type og men husker ikke helt). De 2 vi prøvde som de selger på apoteket var iallfall 2 forskjellige oljer, ene var vanlig raps/solsikke eller noe slikt, den andre var kokosolje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

D vitamin er anbefalt til de som får morsmelk… Det er nok D vitamin i MME så man trenger ikke gi det hvis barnet kun får MME. 

Det er også anbefalt til de som delammer, kommer ann på hvor mye mme de får. 

Anonymkode: ef7ac...5cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...