AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Del Skrevet 28. september 2023 Eller må det ENDA mer til? 😩 For generell helse. Anonymkode: 1bbb6...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 28. september 2023 #2 Del Skrevet 28. september 2023 Det er vel ca 20 000 skritt og det er nok ja. At det er ulemt terreng er ekstra bra. Kjempebra jobbet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 28. september 2023 #3 Del Skrevet 28. september 2023 Kommer heeelt an på hva målet ditt er det. 15 kilometer per dag er vel noe de færreste har tid og anledning til... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Del Skrevet 28. september 2023 Om du i tillegg sykler til og fra jobben, sørger for å bruke romaskinen flittig under teams-møter og tar en runde håndhevinger i eller knebøy dokøen så bør det nok rekke. Så vidt. Særlig om du legger inn noen mil med svømming i en lokal elv eller fjord hver helg. 150 minutter i uka, ts. Det er enkelt å Google seg frem til generelle råd. Anonymkode: 5d555...0ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 29. september 2023 #5 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eller må det ENDA mer til? 😩 For generell helse. Anonymkode: 1bbb6...29f Helsrådet som ab i innleggg nr 4 viser til er altså 150 minutter i uka, gjerne fordelt over fler dager. Hvis du går 2,5 km på 50 minutter så holder det altså med tre slike småturer. Men skal du ned i vekt så er planen din god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Del Skrevet 29. september 2023 For de som nevner 150 min i uka, bare for og presisere dette. Det er altså 150 min med litt til mye puls det er snakk om. Det er ikke snakk om å traske rundt i trasketempo så 2,5 km på 50 min på relativt flat mark er altså ikke det man mener. Det å gå 15 km hver dag virker også ganske lite hensiktsmessig med mindre man forbereder seg til noe spesielt, gå konkurranse? For ola normann som bare vil ha litt helsegevinst opprettholde helsen. Så er det tilstrekkelig og få opp pulsen i 20-30 min flere ganger i uken sett at startpunkt er lite aktivitet. Hvis du går 15 km hver dag i relativt slett terreng så kan det godt tenkes at du i realiteten er i relativt lite aktivitet. Er det oppoverbakke i 15 km og du går i slikt tempo at du nesten ikke klarer å snakke - klarer ikke å snakke så er du svært aktiv. Selvom du ideelt sett skulle være svært aktiv med disse 15 km, så er det endel pluss og minus sider som kan være greit å tenke på. Hvis det er fjelltur av 15km oppverbakke hver dag - kan putte unødvendig mye belastning på ledd/sener/knær/bein, kan fint bytte ut et par av disse turene med styrke trening for å avhjelpe og styrke støttemusklatur. Alt som gjøres overdrevent mye gir et høyt skadepotensial være seg å gå 15 km i tøft terreng hver dag, landeveissykling, løping eller styrketrening og variere noe samt og jobbe for at de forskjellige muskelgruppene styrkes vil være fordelaktig om ikke helt nødvendig. Om det er snakk om 15 km i snakketempo - samme som over og man har sannsynligvis ikke tilstrekkelig aktivitet. Byttet ut store deler av gå aktiviteten med enten høyere intensitet/kortere turer, eller styrke. 15 km hver dag er altså mye - men så med alt annet i livet. Ikke jobb unødvendig hardt når du heller kan jobbe smart. Anonymkode: f68d4...7ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 29. september 2023 #7 Del Skrevet 29. september 2023 15 km fjelltur hver dag er det vel ingen som gjør. Sikkert over en periode, men ikke hver dag i årevis. En gåtur på 30 minutter hver dag er det mye helse i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Del Skrevet 29. september 2023 Det viktigste er at du kjenner pulsen og blir sliten. Å jogge 15min om dagen er effektivt om du tar den ut. Om du slappjogger bortover mens du tekster på mobilen, så er det mindre effektivt Anonymkode: c4d03...27e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Del Skrevet 29. september 2023 Det er jo alt for ensidig og vil sannsynligvis føre til belastningsskader. Skal du gå så mye må du i hvert fall trene styrketrening i tillegg for å trene opp støttemuskler til de store muskelgruppene. Anonymkode: de3fe...ed5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 29. september 2023 #10 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): For de som nevner 150 min i uka, bare for og presisere dette. Det er altså 150 min med litt til mye puls det er snakk om. Det er ikke snakk om å traske rundt i trasketempo så 2,5 km på 50 min på relativt flat mark er altså ikke det man mener. Det å gå 15 km hver dag virker også ganske lite hensiktsmessig med mindre man forbereder seg til noe spesielt, gå konkurranse? For ola normann som bare vil ha litt helsegevinst opprettholde helsen. Så er det tilstrekkelig og få opp pulsen i 20-30 min flere ganger i uken sett at startpunkt er lite aktivitet. Hvis du går 15 km hver dag i relativt slett terreng så kan det godt tenkes at du i realiteten er i relativt lite aktivitet. Er det oppoverbakke i 15 km og du går i slikt tempo at du nesten ikke klarer å snakke - klarer ikke å snakke så er du svært aktiv. Selvom du ideelt sett skulle være svært aktiv med disse 15 km, så er det endel pluss og minus sider som kan være greit å tenke på. Hvis det er fjelltur av 15km oppverbakke hver dag - kan putte unødvendig mye belastning på ledd/sener/knær/bein, kan fint bytte ut et par av disse turene med styrke trening for å avhjelpe og styrke støttemusklatur. Alt som gjøres overdrevent mye gir et høyt skadepotensial være seg å gå 15 km i tøft terreng hver dag, landeveissykling, løping eller styrketrening og variere noe samt og jobbe for at de forskjellige muskelgruppene styrkes vil være fordelaktig om ikke helt nødvendig. Om det er snakk om 15 km i snakketempo - samme som over og man har sannsynligvis ikke tilstrekkelig aktivitet. Byttet ut store deler av gå aktiviteten med enten høyere intensitet/kortere turer, eller styrke. 15 km hver dag er altså mye - men så med alt annet i livet. Ikke jobb unødvendig hardt når du heller kan jobbe smart. Anonymkode: f68d4...7ff Dette stemmer ikke. Rådene om 150 minutter gjelder moderat aktivitet, og i moderat aktivitet legger Helsedirektoratet at man skal gå med "raskere pust enn vanlig". Mye puls er ikke nødvendig på dette nivået, da er man på høy intensitet, og da er 75 minutter i uken tilstrekkelig. Kilde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Del Skrevet 29. september 2023 Kelsier skrev (1 time siden): Dette stemmer ikke. Rådene om 150 minutter gjelder moderat aktivitet, og i moderat aktivitet legger Helsedirektoratet at man skal gå med "raskere pust enn vanlig". Mye puls er ikke nødvendig på dette nivået, da er man på høy intensitet, og da er 75 minutter i uken tilstrekkelig. Kilde. Ja det er vell akkurat det jeg sa med " LITT TIL MYE PULS" ? Alle voksne og eldre anbefales å være moderat fysisk aktive i minst 2,5 til 5 timer i løpet av uken. Dette vil si omtrent 20-40 minutter hver dag. Økes aktivitetsnivået til høy intensitet eller anstrengelse, kan tiden halveres. Dette høres mye ut, men all aktivitet teller og du kan fordele tiden utover alle dagene slik du selv ønsker. Hvis du i utgangspunktet er lite fysisk aktiv, vil du ha en betydelig helsegevinst ved å være i moderat fysisk aktivitet i gjennomsnitt 20 minutter daglig. Med dette menes at du anstrenger deg litt og må puste litt tyngre. Øker du intensiteten slik at aktiviteten blir anstrengende (puster mye mer enn vanlig), kan det holde med 10 minutter om dagen. Best helseeffekt får du sannsynligvis ved å kombinere aktivitet med høy intensitet og moderat intensitet hver uke. https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/rad-om-fysisk-aktivitet/ Anonymkode: f68d4...7ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 29. september 2023 #12 Del Skrevet 29. september 2023 Høres egentlig altfor mye ut, med mindre du er mosjonist på et "idrettsnivå". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 29. september 2023 #13 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det er vell akkurat det jeg sa med " LITT TIL MYE PULS" ? Alle voksne og eldre anbefales å være moderat fysisk aktive i minst 2,5 til 5 timer i løpet av uken. Dette vil si omtrent 20-40 minutter hver dag. Økes aktivitetsnivået til høy intensitet eller anstrengelse, kan tiden halveres. Dette høres mye ut, men all aktivitet teller og du kan fordele tiden utover alle dagene slik du selv ønsker. Hvis du i utgangspunktet er lite fysisk aktiv, vil du ha en betydelig helsegevinst ved å være i moderat fysisk aktivitet i gjennomsnitt 20 minutter daglig. Med dette menes at du anstrenger deg litt og må puste litt tyngre. Øker du intensiteten slik at aktiviteten blir anstrengende (puster mye mer enn vanlig), kan det holde med 10 minutter om dagen. Best helseeffekt får du sannsynligvis ved å kombinere aktivitet med høy intensitet og moderat intensitet hver uke. https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/rad-om-fysisk-aktivitet/ Anonymkode: f68d4...7ff Du skrev "litt til mye puls", som er upresist, særlig til en "presisering" å være. Jeg svarte spesifikt hva gjaldt mye puls, som jeg også skrev. Når konteksten her i tillegg er 15 km fjelltur, så ser ikke jeg hvorfor du tenker det er nødvendig med en sånn presisering i det hele tatt, da vedkommende åpenbart har mer enn "litt puls". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Del Skrevet 29. september 2023 For å svare direkte på spørsmålet til TS: Ja, det er nok! Litt i overkant, vil noen til og med si. Anonymkode: 93e71...eb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. september 2023 #15 Del Skrevet 29. september 2023 Altså, dette blir jo flere timer med tur hver dag - har du tid til det? Å gå 15 km i fjellet, på sti og med stigning, kan ikke sammenlignes med å gå samme distanse på vei og med lite stigning. Man regner vel rundt 3,5 km i timen med sekk når man går i fjellet. Belastningsskader som noen nevner kan jo gå fint, så lenge du er vant til å gå og trapper opp gradvis. Men hvordan skal du få dette til i hverdagen, hver eneste dag? Jeg ville heller satt meg et mål som er realistisk å få til over tid. Det er det som har mest å si for helsa, ikke at du er veldig aktiv i en kort periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #16 Del Skrevet 29. september 2023 Dersom du trivs med denne treningen, så er det bare å holde på. Men hva tenker du å gjøre på vinteren når fjellet er nedsnødd og steinglatt? Anonymkode: 0dc49...9c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #17 Del Skrevet 30. september 2023 I Grosny skrev (På 29.9.2023 den 7.31): Helsrådet som ab i innleggg nr 4 viser til er altså 150 minutter i uka, gjerne fordelt over fler dager. Hvis du går 2,5 km på 50 minutter så holder det altså med tre slike småturer. Men skal du ned i vekt så er planen din god. Jeg går mye. I snitt 150 km i mnd året rundt. Normaltempo når jeg går alene er ca 5-5,5 km på 50 min. ( ca 6,5 km i timen) Men hvis det ikke er lange bakker jeg går i, så vil ikke min klokke registrer nok puls til at jeg kommer inn under disse 150 min. Jeg trener også noe styrke, men der er også min puls under nivået for disse 150 min, slik at jeg må trene utholdenhet i tillegg til styrke og jevnlige gåturer, for å kunne være innenfor det helsemessige nivået. En fjelltur ville derfor ikke nødvendigvis vært innenfor for min del. Det kommer an på stigning og tempo. Anonymkode: 8ed6f...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. september 2023 #18 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg går mye. I snitt 150 km i mnd året rundt. Normaltempo når jeg går alene er ca 5-5,5 km på 50 min. ( ca 6,5 km i timen) Men hvis det ikke er lange bakker jeg går i, så vil ikke min klokke registrer nok puls til at jeg kommer inn under disse 150 min. Jeg trener også noe styrke, men der er også min puls under nivået for disse 150 min, slik at jeg må trene utholdenhet i tillegg til styrke og jevnlige gåturer, for å kunne være innenfor det helsemessige nivået. En fjelltur ville derfor ikke nødvendigvis vært innenfor for min del. Det kommer an på stigning og tempo. Anonymkode: 8ed6f...ae0 Jeg er ikke kjent med disse pulskravene, men du er åpenbart veldig godt trent og hvis du fortsetter med det du gjør så gjør du det bra. Selv trener jeg med forskjellig puls. Alt fra 100 til maks som er nær 180. Jeg prøver bevisst å holde meg under 146(sone2 for meg, jeg har høy terskel) på en tur som helst er lang minst en dag i uka, og jeg prøver å kjøre fortere minst en dag i uka. I dag syklet jeg 1 time 15 min , til dels rolig men Max fart tre ganger henholdsvis 5, 2 og 15 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #19 Del Skrevet 30. september 2023 I Grosny skrev (1 time siden): Jeg er ikke kjent med disse pulskravene, men du er åpenbart veldig godt trent og hvis du fortsetter med det du gjør så gjør du det bra. Selv trener jeg med forskjellig puls. Alt fra 100 til maks som er nær 180. Jeg prøver bevisst å holde meg under 146(sone2 for meg, jeg har høy terskel) på en tur som helst er lang minst en dag i uka, og jeg prøver å kjøre fortere minst en dag i uka. I dag syklet jeg 1 time 15 min , til dels rolig men Max fart tre ganger henholdsvis 5, 2 og 15 minutter. For å komme opp i registrering på min klokke må jeg opp i sone 3. Det gir registrering pr min. Kommer jeg over sone 4 blir det 2 min registrert pr min du jobber. Sa ut fra det du skriver så ville du fått registrert de 22 min du hadde maxfart på turen. Når man går eller for min del bedriver styrketrening skal det mye til å komme opp i sone 3. Anonymkode: 8ed6f...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå