AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Hei! Noen som har tips til matvarer å spise for å ha mindre matlyst? Har hørt om feks kanel og betakaroten, men egentlig ikke testet/hatt troen på det.. Noen som har noen tips? Ønsker livstilsendring, men er alt for glad i mat. Skjønner at alder og graviditeter gjør det vanskelig for meg å holde vekten alene ved trening 3-4 ganger i uken. Lei av å ikke se resultater og forstår at jeg må spise en del mindre enn jeg kunne før, men lettere sagt enn gjort.😬 Anonymkode: aa45f...7a9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Sikkert ikke populært, for alle er sånn "man må kose seg". Men da jeg kuttet ut godteri og snacksing så var fordelen at jeg kunne spise meg god og mett 3 ganger til dagen med skikkelig mat. Dette lille her hadde ikke gjort en dritt for metthetsfølelsen min, hadde fortært det på 5 min, men det inneholder likevel mer enn enn vanlig lunsj. Så for meg ble det - hvor viktig er det for meg å spise sukker og e-stoffer kontra å spise seg god og mett med næringsrik mat og slippe å kjempe mot sulten. Anonymkode: 1787d...855 8 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Jeg spiser mager hytteost med hakkede nøtter, og paprika i småbiter oppi. Det er dagens første måltid, om ettermiddagen. Jeg synes ikke det er godt, men det holder meg mett til middag. Å ikke ha mat jeg liker, i huset, er til hjelp. Lørdagskveldene spiser jeg og samboeren usunt. Jeg hadde ikke klart være streng om jeg ikke kunne skeie ut lørdagskvelder. Men jeg drikker ikke alkohol eller noe som er tilsatt sukker. Jeg pleier ha en kartong Tine mørk sjokolademelk i kjøleskapet. Den er verken tilsatt sukker eller søtningsstoffer. Som oppvarmet fungerer den til å holde meg unna sjokolade. Anonymkode: 0ae3f...8a7 1
exictence Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Noen som har tips til matvarer å spise for å ha mindre matlyst? Har hørt om feks kanel og betakaroten, men egentlig ikke testet/hatt troen på det.. Noen som har noen tips? Ønsker livstilsendring, men er alt for glad i mat. Skjønner at alder og graviditeter gjør det vanskelig for meg å holde vekten alene ved trening 3-4 ganger i uken. Lei av å ikke se resultater og forstår at jeg må spise en del mindre enn jeg kunne før, men lettere sagt enn gjort.😬 Anonymkode: aa45f...7a9 Når jeg er mett, har jeg mindre matlyst. Så jeg pleier å lage mat fra bunnen av som metter godt og gir meg en sunnhetsfølelse. Har jeg veldig lyst på noe godt, lager jeg meg heller et hjemmelaget grovt brød som metter, og det er kjempe godt. Drikker mye vann 2 1
Ellah Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 Spis deg mett på matvarer som holder deg mett lenge. For meg er det viktig og ha en balanse mellom protein, karbohydrater og fett, med fokus på protein, i hvert måltid for å holde metthetsfølelsen så lenge som mulig. Før spiste jeg feks to knekkebrød med smør og brunost til frokost, det holdt ikke særlig lenge. Nå lager jeg kjøleskapsgrøt med havregryn, chiafrø, yt proteinyoghurt og -melk. Holder meg mett mye lengre uten mye mer kalorier. Er også utrolig glad i mat. Passer derfor på volum på det jeg spiser. Som en salat til lunsj, da fyller jeg på med masse grønnsaker. Spiser også en stor middag bestående av masse grønnsaker på kvelden. Kunne aldri spist mat jeg ikke liker slik som en har nevnt over her. Har brukt tid på å lære med å lage sunne gode matretter som metter lenge og gir meg det jeg trenger, gjerne mat jeg kan spise mye av uten å få i meg for mye kalorier. Noen dager er man rett og slett mer fysen enn andre, da forsøker jeg så langt det lar seg gjøre og fylle på med sunn snacks. Som epler med kanel, druer eller annen frukt. Og noen dager blir det rett og slett sjokolade eller is isteden, men aldri før etter middag, da har jeg spist meg mett på næringsrik mat først og orker ikke spise hele sjokoladen. 1 1
Ugresset Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 Vær forsiktig med for mye kanel, det er giftig. Det er kun ceylonkanel, den ekte kanelen, man kan spise større mengder av. For meg hjelper det å holde meg unna absolutt alt av sukker i form av kaker, kjeks, godteri, is, osv... Jeg kan ikke ta én bit for da vil jeg ha mer. Søtsuget blir også trigget av ris, pasta, potet, brød og slike ting, men spiser lite av det. Når det gjelder metthet er det proteiner som gjelder for meg. Store porsjoner med grønnsaker og gode protein- og fettkilder til. Torsk og grønnsaker feks, det metter der og da, men jeg blir raskt sulten igjen. Laks og grønnsaker holder meg mett lengre. Men for å unngå søtsug er det nulltoleranse for sukker som gjelder. Jo mindre sukker jeg spiser, desto mindre lyst har jeg på det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 Jeg har nylig oppdaget spagettigresskar. Lite kalorier og veldig mettende. Lager ulike pastasauser som jeg spiser det med til middag. Har bidratt til at jeg spiser mindre snacks blant annet. Anonymkode: 7cb71...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 Ts her. Lager mat fra bunn og alltid med grønnsaker. Vet porsjoner blir for store, så sliter vel mest med å begrense meg. Takk for tips fra dere som har svart😍 Godt poeng å bruke Ceylon kanel, har det hjemme pga barna. Fant forøvrig denne listen, så skal sjekke ut dette😊 https://www.shape.com/healthy-eating/diet-tips/top-25-natural-appetite-suppressants Anonymkode: aa45f...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 Spis mye protein (fra dyr, dvs. kjøtt og egg) og fett, og finn et karbohydrat-nivå som passer til aktivitetsnivået ditt, så vil kroppen regulere metthetsfølelsen selv. Det er også langt sunnere og mer holdbart enn å spise masse av en eller annen tilfeldig trendy "superfood" man finner i en clickbait-artikkel på nettet. Anonymkode: a3092...361 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har aldri klart å spise nok proteiner, eller nok mat generelt, til å holde meg mett. Jeg blir sulten igjen etter ti minutter. Håper du finner en teknikk som fungerer 😄 Jeg har bare akseptert at sult er greit 🤷♀️ Anonymkode: 6bf26...f10 1
aazy Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 Protein og fiber! På det «verste» når eg gjekk ned spiste eg ein pakke snacksgulrøtter med dobbel scoop proteinshake til lunsj. Stappmett fram til middag i sekstida.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 Animalsk protein, mye grønnsaker og nok fett holder meg mett lenge. Karbohydrater gjør meg sulten så jeg spiser mest før trening, evt også etter om kroppen sier i fra. Til i ukedagene spiser jeg ofte chiapudding av chiafrø, proteinpulver, bakekakao og salt og det holder meg mett og stabil til ca 13-14. Er jeg søtsnål tar jeg gjerne ei spiseskje sukkerfritt syltetøy, for det er sykt godt men og mektig. Unngår å kjøpe godteri og snacks da jeg ikke kan å begrense meg, men så craver jeg det heller ikke om jeg ikke har det i hus. Anonymkode: 4264b...c71
Herb Skrevet 11. oktober 2023 #13 Skrevet 11. oktober 2023 Protein overskudd, da holder jeg meg mett leeeenge.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #14 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg dropper frokosten fordi jeg egentlig ikke er så sulten da, og har merket at jeg er akkurat like sulten til lunsj på jobb om jeg spiser frokost eller ikke. Så da sparer jeg noen kalorier der. Du har fått mange gode råd om mer proteiner og mindre sukker. Mitt råd er å ikke lage så nydelig mat. Du sier du lager all middag fra bunn, da har man ofte brukt tid på å lage det, og det er ofte noe man syns er godt. Da spiser hvertfall jeg mye mer, enn dersom jeg lager noe halvhjertet som jeg hverken bruker mye tid eller penger på. Når jeg lager gode middager spiser jeg mer rett og slett. Et annet tips er å ha litt å gjøre på ettermiddag og kveld. Ikke lande i sofaen etter middag og bli der ut dagen liksom. Men nå er det vel egentlig godteri som er mitt hovedproblem da. Anonymkode: fb0af...bf2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Skrevet 10. mars 2024 Jeg ser du nevner betakaroten, ts. Jeg begynte å ta det for en ukes tid siden og merker helt klart redusert matlyst. Anonymkode: 445c4...212
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå