AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Så akkurat en reklame på TV. "I fjor brukte Svenskene 17 plastposer per innbygger mens vi brukte 132". Billigkjedene i Norge selger ikke papirposer. Vinmonopolet selger ikke papirposer (i hvert fall ikke der jeg bor). I Sverige koster papirposer mindre enn plastposer (begge har vært dyrere i Sverige, men prisforskjell er poenget mitt her). Før siste prisøkningen på plastposer så kostet en plastpose og en papirpose det samme i Norge på Meny og Coop Mega. Hvis prisen er lik, hva velger man hvis man må gå fra butikken eller vente på bussen mens det regner? Handlenett er jo selvfølgelig fint, men hvis jeg skal handle på vei hjem fra jobb så må jeg ha med meg handlenettet på jobb. Hvis papir er bedre så kan de sette ned prisen på papirposer. Det er ikke alltid lettvint å gå med et handlenett i lomma igjennom en hel arbeidsdag. Anonymkode: a0368...cf2
Gjest Adobyen Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Svenskene har vel vært tidligere ute med å begrense antallet. Det er jo prisen som får kundene til å velge andre alternativer. I Danmark ser jeg sjelden folk som kjøper børeposer, og det var der jeg også forandret rutinene. Nå kjøper jeg nesten aldri en bærepose i bitikkene. Da prisen steg på bæreposene her, så ble det mange flere som stilte med handlenett og andre løsninger. Har sett noen som går med et par klappkasser på en liten sekketralle, og slike citybagger med hjul.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Sånne nylonhandlenett tar veldig liten plass i vesken. De stive handlenettene de har gått over til nå (lik de til coop som du får bonus på) derimot er for store å drasse med om du ikke har bil med poser i bagasjerommet. Anonymkode: b076c...9f2 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 De kunne tatt 12 kr for poser og veldig mange nordmenn hadde fortsatt betalt uten å bry seg. Nordmenn generelt bryr seg ikke om pengebruken. Hvis de må huske å ta med pose/handlenett, så blir det for mye jobb og det er lettere å bare kjøpe plastpose. Mange nordmenn pusser opp konstant, bruker oppussing og interiør som "hobby" og kjøper alt nytt flere ganger i året, har ny/dyr bil, båt, hytte, reiser til syden eller norgesferie (hotellferie opp og ned norge i 14 dager). Så for mange kan de plastposene bare koste whatever. For oss som er lite bemidlet, byttet jeg til handlenett for lenge siden 😅 Anonymkode: a55ce...b46 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 Plast over papir. Papir kreves mer ressurser og energi for å produseres, de tar mer plass på en europall og veier mer slik at det kreves langt flere lastebiler sammenlignet med plastposer. Papirposer tåler ikke regn og det er mer utslipp ved brenning. Plastposer derimot brukes av de aller fleste til søppel er derfor noen risiko i Norge, med unntak av de svært få idiotene som kaster det i naturen. Personlig liker jeg disse tøy eller bomullsposene de bruker i Sverige, sterke som fy. Anonymkode: 675d8...194 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 Forresten så er kiwi sine handlenett ekstremt gode og lett å få plass i veske o.l, de er ikke store og stive slik som coop sine Anonymkode: 675d8...194 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Plast over papir. Papir kreves mer ressurser og energi for å produseres, de tar mer plass på en europall og veier mer slik at det kreves langt flere lastebiler sammenlignet med plastposer. Papirposer tåler ikke regn og det er mer utslipp ved brenning. Plastposer derimot brukes av de aller fleste til søppel er derfor noen risiko i Norge, med unntak av de svært få idiotene som kaster det i naturen. Personlig liker jeg disse tøy eller bomullsposene de bruker i Sverige, sterke som fy. Anonymkode: 675d8...194 Coop hadde slike tøyposer før, før de byttet til de stive av plast som de har nå. Vet ikke hvorfor de byttet. Anonymkode: 225c3...205
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 Dw butikkene jeg handler i I Sverige så koster det ekstra å ta plastpose til frukt når de har papirposer. Anonymkode: 3a711...573
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #9 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Forresten så er kiwi sine handlenett ekstremt gode og lett å få plass i veske o.l, de er ikke store og stive slik som coop sine Anonymkode: 675d8...194 Kiwi her har sluttet med de grønne nylonhandlenettene med strikk. Nå har de også de stive. Rema også. Godt jeg har en haug med nylonhandlenett med strikk! Anonymkode: b076c...9f2 1
Duff Skrevet 30. september 2023 #10 Skrevet 30. september 2023 Jeg har to av de stive fra coop, de samler jeg tomflaskene i og tar de med når jeg skal ukeshandle. Vet coop gikk tom for begge typer en stund. De myke fra coop, kiwi etc har jeg oppi tøynett som jeg nå bruker i stede for veske når jeg går på butikken.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #11 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 22.58): Så akkurat en reklame på TV. "I fjor brukte Svenskene 17 plastposer per innbygger mens vi brukte 132". Billigkjedene i Norge selger ikke papirposer. Vinmonopolet selger ikke papirposer (i hvert fall ikke der jeg bor). I Sverige koster papirposer mindre enn plastposer (begge har vært dyrere i Sverige, men prisforskjell er poenget mitt her). Før siste prisøkningen på plastposer så kostet en plastpose og en papirpose det samme i Norge på Meny og Coop Mega. Hvis prisen er lik, hva velger man hvis man må gå fra butikken eller vente på bussen mens det regner? Handlenett er jo selvfølgelig fint, men hvis jeg skal handle på vei hjem fra jobb så må jeg ha med meg handlenettet på jobb. Hvis papir er bedre så kan de sette ned prisen på papirposer. Det er ikke alltid lettvint å gå med et handlenett i lomma igjennom en hel arbeidsdag. Anonymkode: a0368...cf2 Er jo bare å ha handlenett i bilen, så viss du handler på vei hjem har du nett. Problem solved. Anonymkode: 8ba17...c2b 1
-jk- Skrevet 30. september 2023 #12 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 1.23): Sånne nylonhandlenett tar veldig liten plass i vesken. De stive handlenettene de har gått over til nå (lik de til coop som du får bonus på) derimot er for store å drasse med om du ikke har bil med poser i bagasjerommet. Anonymkode: b076c...9f2 Coop sine får jeg plass til i baklomma om jeg bretter de pent. Så de tar heller ikke mye plass.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #13 Skrevet 30. september 2023 Prisene må selvsagt opp, at prisene steg litt førte til noe endring, så vi vet jo at det hjelper. Tipper det blir 10 kr fra nyåret . Nordmenn er jo sære da, og noen har veldig mye penger, så det blir jo trass.. « hva skal vi ned til 17 poser i året, nei da kjøper jeg 100 fordi jeg kan «. Snittet vil uansett gå ned om det blir dyrt nok. Anonymkode: 3a906...aec
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #14 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er jo bare å ha handlenett i bilen, så viss du handler på vei hjem har du nett. Problem solved. Anonymkode: 8ba17...c2b Er ikke alle som har bil da.... Anonymkode: e58e7...3a9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Skrevet 30. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke alle som har bil da.... Anonymkode: e58e7...3a9 Jeg har ikke bil, klarer faktisk fint å ha handlenett med meg alikevel. 👊🏻 Anonymkode: 2e3e5...0e6 1
mereo Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 22.58): Så akkurat en reklame på TV. "I fjor brukte Svenskene 17 plastposer per innbygger mens vi brukte 132". Billigkjedene i Norge selger ikke papirposer. Vinmonopolet selger ikke papirposer (i hvert fall ikke der jeg bor). I Sverige koster papirposer mindre enn plastposer (begge har vært dyrere i Sverige, men prisforskjell er poenget mitt her). Før siste prisøkningen på plastposer så kostet en plastpose og en papirpose det samme i Norge på Meny og Coop Mega. Hvis prisen er lik, hva velger man hvis man må gå fra butikken eller vente på bussen mens det regner? Handlenett er jo selvfølgelig fint, men hvis jeg skal handle på vei hjem fra jobb så må jeg ha med meg handlenettet på jobb. Hvis papir er bedre så kan de sette ned prisen på papirposer. Det er ikke alltid lettvint å gå med et handlenett i lomma igjennom en hel arbeidsdag. Anonymkode: a0368...cf2 Plastpose koster nå 7-9kr i Sverige. Så billigere er de ikke.
Brunello Skrevet 30. september 2023 #17 Skrevet 30. september 2023 Tallene er fra i fjor. Jeg kjøpte sikkert 300 poser før 1. august i år. Etter 1. august har jeg kjøpt en pose.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #18 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 11.54): Er ikke alle som har bil da.... Anonymkode: e58e7...3a9 Har ikke bil, men har heller ikke klart og gå fra handlenett på 5-6 år. Det blir litt som og glemme og ta på sko fordi du ikke har sykkel logikk. Anonymkode: 3a906...aec
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #19 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har ikke bil, men har heller ikke klart og gå fra handlenett på 5-6 år. Det blir litt som og glemme og ta på sko fordi du ikke har sykkel logikk. Anonymkode: 3a906...aec Har alltid handlenett i veska men det er ikke solid nok til min ukentlige handel og jeg har noen 100m å gå. Coop sitt handlenett er for åpent og jeg trenger å knyte igjen posen i allslags vær og vind! Anonymkode: e58e7...3a9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #20 Skrevet 1. oktober 2023 Det finnes handlenett som blir bittesmå når man ruller de sammen og man kan ha i veska https://zavanna.no/handlenett-navy-combo Anonymkode: 1e15d...95e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå