AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Jeg må ha ny komfyr, og trenger litt råd i jungelen. Den må være frittstående, og det er da det kalles komfyr, og ikke stekeovn, har jeg skjønt? For stekeovner er bare «ovnen» i de som er integrerte? Jeg har hatt min gamle i 15 år, men idag tok den kvelden. Denne gamle komfyren hadde både varmluft og selvrensende funksjon, men skal man ha det idag, er jo komfyrene svindyre! Kan dere noe om de ulike typene for selvrensnings-funksjon? Jeg lurer også på om jeg skal gå for keramisk topp eller induksjon, ser de med keramisk topp er billigere.. Tanker og råd? Ellers noe å tenke på? Anonymkode: 7fbc6...8c2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Jeg ville gått for induksjon, alle fall om alle kjeler og panner du har fra før kan brukes på det. Anonymkode: 31e2f...f34
skrue Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg må ha ny komfyr, og trenger litt råd i jungelen. Den må være frittstående, og det er da det kalles komfyr, og ikke stekeovn, har jeg skjønt? For stekeovner er bare «ovnen» i de som er integrerte? Jeg har hatt min gamle i 15 år, men idag tok den kvelden. Denne gamle komfyren hadde både varmluft og selvrensende funksjon, men skal man ha det idag, er jo komfyrene svindyre! Kan dere noe om de ulike typene for selvrensnings-funksjon? Jeg lurer også på om jeg skal gå for keramisk topp eller induksjon, ser de med keramisk topp er billigere.. Tanker og råd? Ellers noe å tenke på? Anonymkode: 7fbc6...8c2 Som alltid med induksjon: Sjekk at ledning, kurs og sikring kan håndtere det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 skrue skrev (3 timer siden): Som alltid med induksjon: Sjekk at ledning, kurs og sikring kan håndtere det. Hva skjer hvis ikke? Anonymkode: 44d2c...805
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skjer hvis ikke? Anonymkode: 44d2c...805 De fleste komfyrer må elektriker koble til i disse dager, de kommer ofte uten ledningen koblet til, de vil da ts en vurdering. Men det pleier gå bra for de fleste om de har 20+ ampere kurs fra før. Anonymkode: fa8f6...7f4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste komfyrer må elektriker koble til i disse dager, de kommer ofte uten ledningen koblet til, de vil da ts en vurdering. Men det pleier gå bra for de fleste om de har 20+ ampere kurs fra før. Anonymkode: fa8f6...7f4 Så man må betale for elektriker når man kjøper ny komfyr? I tillegg til at jeg må ha hjemkjøring fra butikk, kan dette bli kostbart, skjønner jeg😬 Anonymkode: 7fbc6...8c2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så man må betale for elektriker når man kjøper ny komfyr? I tillegg til at jeg må ha hjemkjøring fra butikk, kan dette bli kostbart, skjønner jeg😬 Anonymkode: 7fbc6...8c2 De du kjøper fra, tilbyr gjerne installasjon i tillegg. Anonymkode: 06345...8c7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva skjer hvis ikke? Anonymkode: 44d2c...805 Da kan sikringen gå. Legg opp ny kurs, dersom du kjøper induksjon. Å husk, at du må ha nye gryter om du ikke har hatt induksjon før. Da gamle gytene ikke er magnetiske og vil fungere på induksjonstopp. Anonymkode: 2520a...801
skrue Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Hva skjer hvis ikke? Anonymkode: 44d2c...805 Induksjontopper krever generelt høyere effekt så kurs og ledningsføring må være istand til å håndtere det. De trenger ofte ikke stå på så lenge så de kan spare energi totalt sett i forhold til keramiske men når de først er i gang så krever de mer.
petterm Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da kan sikringen gå. Legg opp ny kurs, dersom du kjøper induksjon. Å husk, at du må ha nye gryter om du ikke har hatt induksjon før. Da gamle gytene ikke er magnetiske og vil fungere på induksjonstopp. Anonymkode: 2520a...801 Hvis bunnen på de grytene du har er magnetiske så kan de brukes til induksjon. Min erfaring er at en 20A kurs holder helt greit så lange man er litt bevisst på at man ikke slår alle platene på fullt. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så man må betale for elektriker når man kjøper ny komfyr? Nei, du har lov til å montere støpsel opp til 25A for komfyr sjøl. https://elsjekk-as.no/blogg/item/dette-elektriske-arbeidet-kan-du-gjore-selv
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #11 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De du kjøper fra, tilbyr gjerne installasjon i tillegg. Anonymkode: 06345...8c7 Sjekker de om det trengs å legge opp ny kurs? Og setter de nytt støpsel på? AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da kan sikringen gå. Legg opp ny kurs, dersom du kjøper induksjon. Å husk, at du må ha nye gryter om du ikke har hatt induksjon før. Da gamle gytene ikke er magnetiske og vil fungere på induksjonstopp. Anonymkode: 2520a...801 Trengs det å legges opp ny kurs dersom boligen er fra begynnelsen av 2000-tallet? Er det isåfall bedre å kjøpe komfyr med keramisk topp? Anonymkode: 7fbc6...8c2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #12 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Da kan sikringen gå. Legg opp ny kurs, dersom du kjøper induksjon. Å husk, at du må ha nye gryter om du ikke har hatt induksjon før. Da gamle gytene ikke er magnetiske og vil fungere på induksjonstopp. Anonymkode: 2520a...801 Dersom kasserollene ikke er eldgamle, kan de brukes på induksjon. Vi byttet nylig komfyr til induksjon i forbindelse med renovering og det var kun én kasserolle som jeg har «arvet» som ikke kunne brukes. Resten er 20-10 år gamle. Anonymkode: 00e27...0f4
Karelia Skrevet 30. september 2023 #13 Skrevet 30. september 2023 Hva med å kjøpe brukt mens du sparer opp det du trenger av penger til skikkelig kvalitet og evt utgifter til elektriker m.m.? Massevis av brukte komfyrer til salgs for en billig penge 😊
skrue Skrevet 30. september 2023 #14 Skrevet 30. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Sjekker de om det trengs å legge opp ny kurs? Og setter de nytt støpsel på? Trengs det å legges opp ny kurs dersom boligen er fra begynnelsen av 2000-tallet? Er det isåfall bedre å kjøpe komfyr med keramisk topp? Anonymkode: 7fbc6...8c2 Kommer helt an på. Sjekk verdi på sikring i sikringsskapet for kursen som toppen bruker og sammenlign med effektbehov for en aktuell koketopp.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Skrevet 30. september 2023 skrue skrev (5 timer siden): Kommer helt an på. Sjekk verdi på sikring i sikringsskapet for kursen som toppen bruker og sammenlign med effektbehov for en aktuell koketopp. Ser det står 20A på sikring for komfyr, så da skal induksjon gå fint? Anonymkode: 7fbc6...8c2
K.B. Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 22.44): Jeg må ha ny komfyr, og trenger litt råd i jungelen. Den må være frittstående, og det er da det kalles komfyr, og ikke stekeovn, har jeg skjønt? For stekeovner er bare «ovnen» i de som er integrerte? Jeg har hatt min gamle i 15 år, men idag tok den kvelden. Denne gamle komfyren hadde både varmluft og selvrensende funksjon, men skal man ha det idag, er jo komfyrene svindyre! Kan dere noe om de ulike typene for selvrensnings-funksjon? Jeg lurer også på om jeg skal gå for keramisk topp eller induksjon, ser de med keramisk topp er billigere.. Tanker og råd? Ellers noe å tenke på? Anonymkode: 7fbc6...8c2 Du vil definitivt ha induksjon når du først oppgraderer, så mye raskere og i lengden billigere. Ovn med pyrolyse og godt med funksjoner om du er glad i å lage mat. Utvalget i frittstående har vel gått litt ned, men Smeg pleier å ha godt utvalg. Alternativt er jo å se om du får kjøpt et skrog og satt inn platetopp og ovn, da har du langt mer å velge mellom. AEG synes jeg har mye bang for the buck. Kommer du over en brukt Gaggenau, så er selvfølgelig det best. Miele er overpriset tull. Bosch er også et solid merke med gode funksjoner.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #17 Skrevet 30. september 2023 K.B. skrev (19 minutter siden): Du vil definitivt ha induksjon når du først oppgraderer, så mye raskere og i lengden billigere. Ovn med pyrolyse og godt med funksjoner om du er glad i å lage mat. Utvalget i frittstående har vel gått litt ned, men Smeg pleier å ha godt utvalg. Alternativt er jo å se om du får kjøpt et skrog og satt inn platetopp og ovn, da har du langt mer å velge mellom. AEG synes jeg har mye bang for the buck. Kommer du over en brukt Gaggenau, så er selvfølgelig det best. Miele er overpriset tull. Bosch er også et solid merke med gode funksjoner. Takk for gode råd. Jeg ser at komfyrer med induksjon og pyrolytisk er ganske dyre; billigste komfyr av denne type på Elkjøp er en fra Gram til 10.000kr, og billigste Smeg er 18.000kr😮 Hadde ikke tenkt meg helt opp i 10.000 kroners klassen. Er de andre typene selvrensende ok også? Hva er steam clean, f.eks? Anonymkode: 7fbc6...8c2
K.B. Skrevet 30. september 2023 #18 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for gode råd. Jeg ser at komfyrer med induksjon og pyrolytisk er ganske dyre; billigste komfyr av denne type på Elkjøp er en fra Gram til 10.000kr, og billigste Smeg er 18.000kr😮 Hadde ikke tenkt meg helt opp i 10.000 kroners klassen. Er de andre typene selvrensende ok også? Hva er steam clean, f.eks? Anonymkode: 7fbc6...8c2 Jeg hadde damp rens på min gamle Asko og det fungerte så og si ikke i det heletatt. Kunne likesågodt vaske på gamlemåten. Induksjon trekker opp prisen en del, men jeg vil si at du nok vil angre hvis du hopper over det nå, buy once, cry once liksom Har du sjekket finn.no og kjøkkenbutikker i nærheten av deg? Ofte gode kjøp å finne. Som sagt, om du kan sette inn et skrog fra feks Ikea, så står du friere til å velge en ovn og topp separat, men mål og sjekk at du har plass først. Igjen så er det innmari mye demobrukt på finn.no, jeg har kjøpt mye kjøkkenutstyr der.
K.B. Skrevet 30. september 2023 #19 Skrevet 30. september 2023 Smeg med keramisk topp Ser også at det er flere ovner på finn.no Alternativet er Ikea Benkeskap dette bygger 60*60 så det bør passe. Da kan du sette inn hva slags ovn og topp, gir deg mye mer fleksibilitet Siemens med pyrolyse Gorenje induksjonstopp AEG induksjonstopp Så masse muligheter. Jeg tror jeg hadde gått for skap og separate deler.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #20 Skrevet 30. september 2023 K.B. skrev (3 timer siden): Smeg med keramisk topp Ser også at det er flere ovner på finn.no Alternativet er Ikea Benkeskap dette bygger 60*60 så det bør passe. Da kan du sette inn hva slags ovn og topp, gir deg mye mer fleksibilitet Siemens med pyrolyse Gorenje induksjonstopp AEG induksjonstopp Så masse muligheter. Jeg tror jeg hadde gått for skap og separate deler. Takk for tips. Jeg tror jeg må droppe skap og gå for komfyr, jeg bor alene og har ikke noen å spørre om hjelp til sånt. Det må derfor være så enkelt som mulig, og må bestille hjemkjøring, montering og be de ta med seg den gamle på vei ut😅 Anonymkode: 7fbc6...8c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå