AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Og den elefanten er at det er for mange pasienter som blir innlagt med selvforskyldte livsstilssykdommer. Disse er grunnen til at kapasiteten er SPRENGT. Og det som gjør dette så unødvendig er dette kunne vært unngått om disse hadde tatt vare på egen helse. Anonymkode: 1e8aa...06e 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Var jo det som en prøvde å ta opp i samhandlingsreformen i sin tid, der det skulle være stort fokus i kommunene på forebygge sykdommer. Kan ikke helt se at det har blitt noe prioritert nei. Anonymkode: f4d57...e67
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Har du oversikt over årsak til innleggelser på sykehus? Anonymkode: c4fa2...5af
applestories Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du oversikt over årsak til innleggelser på sykehus? Anonymkode: c4fa2...5af https://www.ssb.no/helse/helsetjenester/statistikk/pasienter-pa-sykehus Se Tabell 1 - Pasienter på sykehus, etter diagnose og kjønn
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Fysisk og psykisk helse henger jo sammen. Folk som ikke har det bra kan overspise og få livsstilsykdommer. Folk får ikke hjelp på det psykologiske plan i Norge før man er svært syk. Så lenge det er slik vil det også alltid være livsstilssykdommer. Anonymkode: e3706...75e 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 100%. Ikke bare selvpåførte fysiske livsstilssykdommer, men også av for mye googling av sykdommer som leder til uinformert selvdiagnostisering av både fysiske og psykiske sykdommer. Det er bare å bla nedover i trådene her. "Jeg sliter med konsentrasjon" svar bra brukere: du har ADHD. "Jeg er litt sosialt utilpass": du har angst/en spekterdiagnose. "Jeg er 110 kg og har vondt i knærne": det har ingenting med overvekt å gjøre og legen som forteller deg det fatshamer deg. "Jeg har en rar følelse i halsen": Legevakt nå!!! I mellomtiden så jobber leger til de besvimer. Og ja, overbelastningen på helsevesenet har også årsaker på et strukturelt samfunnsnivå , men det hjelper ikke med de hypokondriske hordene som ikke gidder å løfte en finger for å prøve å få det bedre selv og renner i dørene på legekontoret fordi de har googlet. Anonymkode: 9cadd...b61 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 Nja er vel de eldre som er den største belastningen. Hvis vi hadde fått inn assistert selvmord i Norge hadde det gjort mye. Hvis jeg hadde fått en alzheimers diagnose ville jeg heller ha avsluttet på en verdig måte isteden for å være en byrde i mange år for både pårørende, helsepersonell og samfunnøkonomien og ikke dø før jeg smører drit ut over veggen liksom. Hvis alle kunne fått et VALG (og såklart er valg, ingen skal bli presset til noe), så tror jeg mange heller hadde valgt det. Anonymkode: 4a072...418 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Når det gjelder fastlegen oppsøker jeg vedkommende nå bare en gang i året for kontroller. Jeg har redusert bruk av fastlege bevisst for å ikke overbelaste og bidra til en stor jobbmengde. Nå skal det rimelig mye til før jeg bestiller time. Jeg har dessuten tatt tak i egen helse og jogger. Det er nydelig å trene. Kostholdet er normalt. Anonymkode: 1a520...820 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå