Gå til innhold

Jomfru Maria, verdens første kvinnesakskvinne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste er enige i at dersom Jesus hadde blitt født i dag hadde han fått kontantkort, aksjesparingsfond og playstation2.

Jesus hadde vokst opp i et hjem fylt av harmoni og kjærlighet, hans stefar Josef, har ingenting usagt om sin rival Gabriel som befruktes hans trolovede, og etter Jomfru Marias egne bortforklaringer, ble hun fylt med en sprut av den hellige ånd, som hun selv forklarte den voksende mage.

Dersom man kunne dna-teste jesus, ville josef sluppet unna sitt barnebidrag, og kunne bedrive snekkeriet sitt ifred.

Hva med vår hellige jomfru da?

Hun hadde fått omskoleringspenger, attføringer, barnetrygd, barnehageplass, tiltak og masse annet gratis, hun kunne for eksempel studert ved NTNU i Trondheim og brukt en av de mange pc-rommene som er kun klarert for kvinner.

Waco

Jomfru Maria, verdens første kvinnesakskvinne…..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er dette du tror, så kjekt for deg. Jeg vet iallefall bedre.

Skrevet

Og hva vet du bedre, bortsett fra alle feila dine fra igår?

Gjest gurimalla
Skrevet

Hvorfor tror du at dette ville ha skjedd i Norge? Hvis Jesus hadde blitt født i slummen i India eller i Cape Town hadde det nok gått ganske annerledes.

Hvordan ble Jomfru Maria kvinnesakskvinne ut fra ditt resonnement? Hvorfor får hun attføringspenger, er hun syk?

Skrevet

Tja, så vidt meg bekjent så hadde hun ikke jobb... dagpenger eller attføring, samme det vel, noe hadde hun vel fått.

Jeg prøver bare å sette historiske hendelser i andre omgivelser, for å se hva som hadde vært forskjell, de tre vise menn ville ankommet med en bunke dvdfilmer, uføreforsikringspolise og bankinnskudd istedetfor gull, røkelse og myrra....

Waco

Hva er galt med å bruke huet litt?

Skrevet
Og hva vet du bedre, bortsett fra alle feila dine fra igår?

Å, jeg vet mye jeg, men siden jeg ikke skal bli personlig lar jeg vær å si noe.

Hva er galt med å bruke huet litt?

Ingenting, så hvorfor............?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg synes du skal holde deg for god til å snakke nedsettede om Bibelske personer, særlig Jomfru Maria.

Milla

Skrevet

Jaha... så det er plutselig blasfemi å stille spørsmål angående befruktningen vi vet fantes sted....?

Waco

Om jeg ikke husker feil så er du visst katolikk, selvsagt.... dobbeltmoralistenes religion.... uff, beklager at jeg ikke tenkte på det, så uomtenktsomt av meg.....

Skrevet

Skjønner ikke helt dette med kvinnesakskvinne. Så vidt jeg kjenner bibelhistorien levde hun vel slik som de fleste andre kvinner på den tiden.

Hvis poenget ditt var å vise hvordan utviklingen har gått de siste 2000 år, så tror jeg faktisk det er noe alle har fått med seg.

Skrevet

Som det heter - "Det skjedde i de dager" - og det var ganske spesielt, enten man leser det som en godt fortalt historie, eller som en sannhet.

Kanskje Maria var en kvinnesakskvinne. Hun satte seg ihvertfall kraftig opp mot god takt og tone, og utfordret det etablerte samfunnet sterkt.

Egentlig skulle hun vært stenet for å hatt omgang med en mann før hun var gift (desverre finnes det selv i dag paraleller til akkurat den delen av historien)

Men hun trosset den vanlige oppfattelsen av hva en kvinne kunne(ikke kunne tillate seg. Og det gjorde hun flere ganger i løpet av Jesus oppvekst. Hun mente å se en gutt med spesielle evner, og selv om han gikk i tømmerlære hos sin far, sørget hun for at han fikk en bredere utdanning. (jo - han var en ganske lærd mann)

Men - den som EGENTLIG fremmet kvinnesaken i denne historien, var en mann - nemlig Josef. Det han gjorde ved å gifte seg med en kvinne som var gravid - og ikke med ham - var veldig uvanlig.

Og han var en stefar som tok vare på sin stesønn - også uvanlig.

Så sammen vil jeg si at de to var ganske så fremmelige på likestillingsfronten.

Og jeg tror at hvis historien hadde skjedd i dag, hadde Maria vært en flott, sterk kvinne som hadde støttet sitt barn til å utvikle seg i sin egen retning, og Josef ville vært der og støttet henne og sin stesønn.

Men - hvis vi ser på historier i bibelen, var Eva den første kvinnesakskvinnen. Hun fant seg nemlig ikke i å bli kommandert av en mann, enten det var Adam eller Gud. Hun fant seg heller ikke i å bli holdt uvitende - for hun ville vite, hun også.......

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Om jeg ikke husker feil så er du visst katolikk' date=' selvsagt.... dobbeltmoralistenes religion.... uff, beklager at jeg ikke tenkte på det, så uomtenktsomt av meg.....[/quote']

Du bør hvertfall vise såpass respekt at du ikke tar hennes navn i din munn. Når du snakker om Kvinnesakskvinner så gjør du det i 110% negativ forstand, derfor reagerer jeg.

Selvsagt var Maria er sterk kvinne i sin samtid, selv om hun farte stillferdig i dørene. Men det er i seg selv ingen grunn til å være blasfemisk.

Milla

Skrevet

Milla gleder meg til å se "dydig katolsk pike webcam din"... når er den den blir satt opp?

Waco

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Har ikke noen planer om noe webcam.

Milla

Skrevet

Waco - du kan umulig bli skuffa noen gang. Synest du får respons uansett hvor dumt eller håpløst en tråd du starter.

Har alltid trodd at kvinnesakskvinner er disse som skal ha like rettigheter osv osv som menn...

Trur ikke jeg fikk plukka opp noen tråd i det hele tatt her...

Gjest sexysadie
Skrevet

I denne søte førjulstid:

La oss alle hylle den ugifte moder Maria......

Skrevet

:) Så mange troende mennesker vi har her i kvell, dah!!

Maiken

Gjest sexysadie
Skrevet

Troende og troende fru Blom; jeg vil bare gjøre ett poeng av at Maria faktisk var forut sin tid.....

Skrevet

Jau jau. Synd "sønnen" hennes la tilrette for en religion som fordømte slike som mamma'n.

Maiken

Skrevet
Jau jau. Synd "sønnen" hennes la tilrette for en religion som fordømte slike som mamma'n.

Maiken

Det var vel strengt tatt ikke sønnen hennes som gjorde det, ikke som jeg kjenner det i hvert fall, men en hel haug med nek som kom etterpå og tilpasset sånn at det stemte med deres eget trangsyn. De tolket (og tolker) som det passet® dem - og det er det mange som tar for god fisk.

Det er min mening om akkurat - og jadda - jeg vet godt det er mange som hevder å vite en annen sannhet.

Skrevet

Viss det er alenemor dere mener var hun ikke forut for sin tid. Det var faktisk ganske alminnelig at kvinner både fikk barn utenfor ekteskap og at mennene skillte seg fra de så de ble alene med barna. Dårlig med prevensjon i de dager. At hun var jomfru står jo ikke i de opprinnelige tekstene, men det ble funnet på av Vatikanet (tror jeg - det var i hvertfall etter at kristendommen kom til Europa) fordi de hadde et problem med at Jesus kom fra noe så "syndefult" som en kvinne. Ved å gjøre henne til jomfru (både før og etter fødselen!) løste de det problemet på en måte de kunne leve med. Og siden har hun vært det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...