AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Hva skjer om jeg blir anmeldt som 18 åring for tyveri. Jeg er livredd for konsekvensene aldri angret mer i mitt liv er det noe hjelp å få noe plass? Forstår det er teit å spør om hjelp når man er den som har gjort noe galt. Men jeg har null inntekt er student og bor alene har ikke mulighet til å få hjelp av foreldre eller noen i familien hvem kan hjelpe meg? Anonymkode: d471d...b33 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Da får du ett rulleblad. Hvor mye du har stjele har så klart mye å si for hva som skjer. Anonymkode: b40e0...e76 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Ofte slipper du unna med en advarsel første gangen hvis det ikke dreier seg om noe store greier og du er såpass ung. Anonymkode: d6a27...651 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 Du må jo ta konsekvensen av det du har gjort. En god innføring i å bli voksen. Da får du skaffe deg en jobb for å gjøre opp for deg. Anonymkode: 76eda...0d1 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Selv en femåring vet at det ikke er lov å stjele. Hva drev deg? Anonymkode: cfdbf...0c2 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 Ut ifra den andre tråden din så tror jeg at du trenger noen å snakke med og kanskje hjelpe deg i dette. Jeg mener ikke at du skal slippe unna konsekvensene ved tyveriet, men du trenger at noen er der for deg. Jeg tror kanskje også du trenger noen som kan veilede deg i voksenlivet. Har inntrykk av at du ikke har noen i familien som kan hjelpe deg, men du er bare 18 år å det er mye du må lære deg om voksenlivet. Kan du snakke med helsesøster på skolen? Eller er det en veileder der eller sosionom? Det vil selvsagt være ubehagelig for deg å snakke med en person for første gang, men en fagperson skal ikke dømme deg men veilede deg. Anonymkode: dcbd6...100 3 2 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 Hva som skjer spørs på hva du har stjelt.. Er jo forskjell på en sjokolade til 20 kr og noe dyrt, lett omsettelig. Anonymkode: 5c65c...e63
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Hva er verdien på det du stjal og var det av en person eller butikk/foretak? Prøv å hør med politiet om kanskje konfliktrådet er en løsning dersom det er fra en privatperson. Uansett, om du så skulle få er forelegg så er det ingen krise Har du ikke råd til å betale alt med en gang kan man få det delt opp. Anonymkode: 8124a...68e 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ut ifra den andre tråden din så tror jeg at du trenger noen å snakke med og kanskje hjelpe deg i dette. Jeg mener ikke at du skal slippe unna konsekvensene ved tyveriet, men du trenger at noen er der for deg. Jeg tror kanskje også du trenger noen som kan veilede deg i voksenlivet. Har inntrykk av at du ikke har noen i familien som kan hjelpe deg, men du er bare 18 år å det er mye du må lære deg om voksenlivet. Kan du snakke med helsesøster på skolen? Eller er det en veileder der eller sosionom? Det vil selvsagt være ubehagelig for deg å snakke med en person for første gang, men en fagperson skal ikke dømme deg men veilede deg. Anonymkode: dcbd6...100 Har nettopp flyttet til en ny by for å studere, så vet på en måte ikke hvor jeg kan gå, er ikke som på vidergående hvor det var en helsesøster å gå til Anonymkode: d471d...b33
Fru Uperfekt Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva skjer om jeg blir anmeldt som 18 åring for tyveri. Jeg er livredd for konsekvensene aldri angret mer i mitt liv er det noe hjelp å få noe plass? Forstår det er teit å spør om hjelp når man er den som har gjort noe galt. Men jeg har null inntekt er student og bor alene har ikke mulighet til å få hjelp av foreldre eller noen i familien hvem kan hjelpe meg? Anonymkode: d471d...b33 Mat kan du hente på matstasjoner, noen steder feks i Bergen er det gratis klær bla så det er ikke umulig for deg å droppe å naske
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er verdien på det du stjal og var det av en person eller butikk/foretak? Prøv å hør med politiet om kanskje konfliktrådet er en løsning dersom det er fra en privatperson. Uansett, om du så skulle få er forelegg så er det ingen krise Har du ikke råd til å betale alt med en gang kan man få det delt opp. Anonymkode: 8124a...68e Er det som en type bot da? Anonymkode: d471d...b33
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det som en type bot da? Anonymkode: d471d...b33 Forelegg (bot) er noe man gir i mindre alvorlige saker. Hva er verdien på det du tok? Anonymkode: 8124a...68e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er verdien på det du stjal og var det av en person eller butikk/foretak? Prøv å hør med politiet om kanskje konfliktrådet er en løsning dersom det er fra en privatperson. Uansett, om du så skulle få er forelegg så er det ingen krise Har du ikke råd til å betale alt med en gang kan man få det delt opp. Anonymkode: 8124a...68e AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva som skjer spørs på hva du har stjelt.. Er jo forskjell på en sjokolade til 20 kr og noe dyrt, lett omsettelig. Anonymkode: 5c65c...e63 Hun stjal klesplagg på butikken hun arbeidet i. Det er en annen tråd. Anonymkode: cfdbf...0c2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Mat kan du hente på matstasjoner, noen steder feks i Bergen er det gratis klær bla så det er ikke umulig for deg å droppe å naske Tyveri er ikke noe jeg driver med ofte. Var engangstilfelle fikk helt impuls og gravde meg bare ned i ett hull. Men det handler ikke om at jeg stjeler klær eller mat fast Anonymkode: d471d...b33 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har nettopp flyttet til en ny by for å studere, så vet på en måte ikke hvor jeg kan gå, er ikke som på vidergående hvor det var en helsesøster å gå til Anonymkode: d471d...b33 Kan det være at studentsamskipnaden har noe, eller at det finnes en overdikt over hvor man kan henvende seg for ulike typer hjelp? Anonymkode: dcbd6...100 2
knutemora Skrevet 28. september 2023 #16 Skrevet 28. september 2023 Gå til studentsamskipnaden der du studerer. Forklar at du trenger å snakke med en rådgiver om et personlig problem. Du trenger en solid voksen som kan hjelpe deg litt. 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #17 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tyveri er ikke noe jeg driver med ofte. Var engangstilfelle fikk helt impuls og gravde meg bare ned i ett hull. Men det handler ikke om at jeg stjeler klær eller mat fast Anonymkode: d471d...b33 Det virker som det var mer enn et engangstilfelle? Sitat Jeg har stjålet klær på min gamle jobb, litt skjedde typ med uhell, lånte med meg hjem for å prøve, så bare tok jeg i bruk uten å betale Sitat 3 plagg men det er en dyr butikk så blir jo litt Anonymkode: cfdbf...0c2 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #18 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er verdien på det du stjal og var det av en person eller butikk/foretak? Prøv å hør med politiet om kanskje konfliktrådet er en løsning dersom det er fra en privatperson. Uansett, om du så skulle få er forelegg så er det ingen krise Har du ikke råd til å betale alt med en gang kan man få det delt opp. Anonymkode: 8124a...68e Vet su hvordan konfliktrådet fungerer er det mulig å snakke med dem før man i det heletatt er anmeldt Anonymkode: d471d...b33
AndreaJohan Skrevet 28. september 2023 #19 Skrevet 28. september 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hva skjer om jeg blir anmeldt som 18 åring for tyveri. Jeg er livredd for konsekvensene aldri angret mer i mitt liv er det noe hjelp å få noe plass? Forstår det er teit å spør om hjelp når man er den som har gjort noe galt. Men jeg har null inntekt er student og bor alene har ikke mulighet til å få hjelp av foreldre eller noen i familien hvem kan hjelpe meg? Anonymkode: d471d...b33 Ta det helt med ro. Om de skulle anmelde deg er det 99% sikkert at det kommer en henleggelse i posten kort tid etter. Slike ting er ikke prioriteringssak og blir som regel håndtert sivilt. Skulle du bli kontaktet av politiet, så nekter du å prate med de før du har snakket med advokat. Jeg tviler sterkt, men skulle du mot formodning bli innkalt til avhør så tar du med deg advokat Husk, politiet er IKKE ute etter å hjelpe deg. De later som de bare vil det beste for deg, det er tøv. Jobben til politiet er å ta deg. Aldri snakk med politiet uten juridisk bistand
AndreaJohan Skrevet 28. september 2023 #20 Skrevet 28. september 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Da får du ett rulleblad. Hvor mye du har stjele har så klart mye å si for hva som skjer. Anonymkode: b40e0...e76 Tøv. Politiet kan heldigvis ikke skrive på rullebladet ditt. Da må du bli dømt i en domstol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå