Gå til innhold

Er dette nok mat på en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter en del med matlysten, og dette har jeg spist i dag:

Smoothie, av 1 banan, litt blåbær og jordbær, noen ss youghurt.

2 wraps av speltlompe, med kylling, pesto, ruccola og ost.

1 skål med havregrøt, litt banan, rosiner og valnøtter. En halv kopp salte peanøtter.

Jeg har ikke følt sult i dag, og greier meg helt fint på denne mengden. Men for bare 5 år siden spiste jeg dobbelt så mye. Klarer å holde vekten oppe/stabil, men når jeg er syk raser jeg fort 6-8 kg ned i vekt, og er ca 53 kg og 165 høy. Skal jeg presse i meg mer mat, til tross for at kroppen ikke vil ha mer🫣

Anonymkode: f09a8...a80

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du sliter med matlysten men har lyst å få i deg mer så kan du alltids legge inn litt ekstra kalorier i det du spiser. Feks 1-2 ss kremfløte eller en ss olje i smoothien og i grøten, legge til litt avocado eller laks i speltlompene. Spise 10 g valnøtter til hvert måltid

Anonymkode: 011ba...fdf

• Liker 5
Skrevet

Det er litt lite mat i lengden. Jeg har ikke spist stort mer i dag selv, men på sikt så må jeg ha mer. 

En fin måte å øke næringsinntaket, er en neve med mandler i løpet av dagen. Du kan også tilføre en avokado i smoothie, det gir god næring og gjør smoothien kremete.
Husk at næringen du spiser er like viktig som kalorier, dvs du må sørge for balansert næringsinntak for å få i deg det du trenger av vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 22ba6...d90

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du sliter med matlysten men har lyst å få i deg mer så kan du alltids legge inn litt ekstra kalorier i det du spiser. Feks 1-2 ss kremfløte eller en ss olje i smoothien og i grøten, legge til litt avocado eller laks i speltlompene. Spise 10 g valnøtter til hvert måltid

Anonymkode: 011ba...fdf

Ja, god ide. Jeg glemmer slike ting🫣Enkelte dager sliter jeg med sterk kvalme og diare, og da drikker jeg en del buljong eller kraft, og spiser nesten bare chips. Skikkelig usunt, men bedre enn ingenting. Faste er visst sunt, men jeg blir i enda verre form uten mat.

Skrevet

Klarer du å spise egg? Eggerøre, kokt, stekt. Egg inneholder alt kroppen trenger minus c-vitamin. Og eggerøre er som regel lett å få i seg.

Anonymkode: 55054...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer du å spise egg? Eggerøre, kokt, stekt. Egg inneholder alt kroppen trenger minus c-vitamin. Og eggerøre er som regel lett å få i seg.

Anonymkode: 55054...81d

Ja, liker egg. Lager en del omelett. Trodde det bare var d-vit.

Skrevet

Statens ernæringsråd har skrevet om beregning av energibehov og som en tommelfingerregel skriver de at energibehovet er 30 kcal/kg/dag. Det vil si at en person trenger cirka 30 kalorier per kilo per døgn.  

Spis helst næringsrik mat. Unngå godteri og fastfood.

Skrevet

Det er ikke spesielt lite, så det går nok fint om det ikke er mange mnd :)

Anonymkode: 64364...344

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke spesielt lite, så det går nok fint om det ikke er mange mnd :)

Anonymkode: 64364...344

Pleier å spise mer enn to wraps til middag☺️Men har så mye helseplager(særlig magen) som reduserer apetitten. Og så er det noen år siden jeg klarte å drive med tung styrketrening, noe som virkelig ga meg høyere apetitt. Jeg går sjelden opp i vekt selv om jeg i perioder sikkert spiser ganske så næringstett og mer mat. Magen tar ikke opp vitaminer og mineraler. Så er bekymret for å bli dårligere hvis jeg spiser for lite🫣

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, liker egg. Lager en del omelett. Trodde det bare var d-vit.

Egg har veldig lite d vitamin i forhold til hva du trenger, du må spise fet fisk også, og kanskje ta tilskudd i tillegg. Vi klarer også bare ta opp 5 % av b-12 fra egg, så det er ikke en tilstrekkelig kilde til det heller. Ok nivåer av jod, selv om det ikke er nok. 

• Nyttig 1
Skrevet

Egg har veldig lite d vitamin i forhold til hva du trenger, du må spise fet fisk også, og kanskje ta tilskudd i tillegg. Vi klarer også bare ta opp 5 % av b-12 fra egg, så det er ikke en tilstrekkelig kilde til det heller. Ok nivåer av jod, selv om det ikke er nok. 

Jeg fikk d-vit på resept en lang periode, og nå kjøper jeg på helsekosten. Skal ta en test ang jod, som er godt mulig jeg mangler. Har ellers tatt en del tester på lab1; matintoleranse, histamin-skal sjekkes for gluten og melkeprotein.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk d-vit på resept en lang periode, og nå kjøper jeg på helsekosten. Skal ta en test ang jod, som er godt mulig jeg mangler. Har ellers tatt en del tester på lab1; matintoleranse, histamin-skal sjekkes for gluten og melkeprotein.

Jod er vanskelig å teste, da døgnurinprøve o.l kun viser hva du fikk i deg av jod siste tiden, ikke selve lageret i kroppen.
Se hva du spiser opp mot kroppens behov, det er den beste indikatoren. Geitost og torsk er den beste kilden til jod. 

Poenget er uansett, spis variert, og sørg for å dekke kroppens behov for næringsstoffer. 

Skrevet

Det er en test på huden, jeg må bare få bestilt jod på iherb. Jeg spiser dessverre lite variert, mye pga sykdom. Er delvis sengeliggende, er ekstremt mye jeg ikke tåler av mat. Jeg forbinder ikke mat med hygge lenger og da blir det ofte bare å spise for å overleve🫣😐

• Hjerte 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er en test på huden, jeg må bare få bestilt jod på iherb. Jeg spiser dessverre lite variert, mye pga sykdom. Er delvis sengeliggende, er ekstremt mye jeg ikke tåler av mat. Jeg forbinder ikke mat med hygge lenger og da blir det ofte bare å spise for å overleve🫣😐

Jeg vet, men den er ikke å regne som pålitelig den heller. Har du hatt lite jod i kostholdet over tid, så kan du bare anta at du mangler. Jeg tok noen måneder med probiotika og tilskudd av enzymer, det utgjorde stor forskjell for hva slags mat jeg kunne spise senere. Fordøyelsen ble mye bedre, mindre reaksjoner osv :) 

Skrevet

Jeg vet, men den er ikke å regne som pålitelig den heller. Har du hatt lite jod i kostholdet over tid, så kan du bare anta at du mangler. Jeg tok noen måneder med probiotika og tilskudd av enzymer, det utgjorde stor forskjell for hva slags mat jeg kunne spise senere. Fordøyelsen ble mye bedre, mindre reaksjoner osv :) 

Kan jeg spørre hvilket merke/navn?☺️Har enzym med glutamin(eller noe sånt) jeg tester ut, men tror neppe det er jod i den. Tok sitron og natron test, ser ut som om jeg muligens har lav magesyreproduksjon. Skal starte aciglumin.

Jeg tar multivitamin med jod, men etter råd fra lege tok jeg i tillegg rent jod tilskudd lenge.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvilket merke/navn?☺️Har enzym med glutamin(eller noe sånt) jeg tester ut, men tror neppe det er jod i den. Tok sitron og natron test, ser ut som om jeg muligens har lav magesyreproduksjon. Skal starte aciglumin.

Jeg tar multivitamin med jod, men etter råd fra lege tok jeg i tillegg rent jod tilskudd lenge.

Jeg bruker denne, eneste probiotikaen som har hatt effekt på meg. Dyr, men verdt det. Tar flere mnd i strekk https://detox.no/products/megasporebiotic-sporebiotika

Finnes flere typer enzymer, noen må taes med hovedmåltid (underveis i måltidet), mens andre taes uavhengig av måltid. I Norge tror jeg vi kun får kjøpt førstnevnte, men jeg syns den andre er bedre. https://sunkost.no/solaray-super-digestaway
https://no.iherb.com/pr/doctor-s-best-proteolytic-enzymes-90-delayed-release-veggie-caps/9941

Det er forøvrig ikke tilsatt jod i enzymer. Her kan du lese litt om lav magesyreproduksjon og probiotika. https://www.ion.ac.uk/news/low-stomach-acid#:~:text=Since low stomach acid levels,the gut – would be useful.

Husk at vi ikke skal ha for mye jod, så du bør sjekke hvor mye jod du får fra tilskudd daglig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 19.38):

Jeg bruker denne, eneste probiotikaen som har hatt effekt på meg. Dyr, men verdt det. Tar flere mnd i strekk https://detox.no/products/megasporebiotic-sporebiotika

Finnes flere typer enzymer, noen må taes med hovedmåltid (underveis i måltidet), mens andre taes uavhengig av måltid. I Norge tror jeg vi kun får kjøpt førstnevnte, men jeg syns den andre er bedre. https://sunkost.no/solaray-super-digestaway
https://no.iherb.com/pr/doctor-s-best-proteolytic-enzymes-90-delayed-release-veggie-caps/9941

Det er forøvrig ikke tilsatt jod i enzymer. Her kan du lese litt om lav magesyreproduksjon og probiotika. https://www.ion.ac.uk/news/low-stomach-acid#:~:text=Since low stomach acid levels,the gut – would be useful.

Husk at vi ikke skal ha for mye jod, så du bør sjekke hvor mye jod du får fra tilskudd daglig. 

Det er det solaray enzymet jeg har☺️Har snuset litt på spore probiotic på detox.no; tenkte å bestille vannflaske med filter der.

Og veide meg i dag og har gått ned 3 kg og er ekstremt slapp, så ønsker å spise mer.🫣

Takk for svar💙🌻

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det solaray enzymet jeg har☺️Har snuset litt på spore probiotic på detox.no; tenkte å bestille vannflaske med filter der.

Og veide meg i dag og har gått ned 3 kg og er ekstremt slapp, så ønsker å spise mer.🫣

Takk for svar💙🌻

Hvis du har ibs eller generelle tarmforstyrrelser over tid (leser du sliter med kvalme og diare), så er både enzymer og probiotika lønnsomt - over tid. Det tar tid å rette opp i, og du vil trolig føle på ubehag i prosessen. Jeg fikk veldig kvalme og kramper i begynnelsen av sporebiotic en stund, men ikke alle gjør det. Du kan også ta mindre doser i perioder. 

Jeg syns det er lettere med næringstopptak etter tarmen er mer på plass. 

Slapphet og tretthet kommer ikke bare av antall kalorier, men også at vi faktisk tar opp næringen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 21.00):

Jeg sliter en del med matlysten, og dette har jeg spist i dag:

Smoothie, av 1 banan, litt blåbær og jordbær, noen ss youghurt.

2 wraps av speltlompe, med kylling, pesto, ruccola og ost.

1 skål med havregrøt, litt banan, rosiner og valnøtter. En halv kopp salte peanøtter.

Jeg har ikke følt sult i dag, og greier meg helt fint på denne mengden. Men for bare 5 år siden spiste jeg dobbelt så mye. Klarer å holde vekten oppe/stabil, men når jeg er syk raser jeg fort 6-8 kg ned i vekt, og er ca 53 kg og 165 høy. Skal jeg presse i meg mer mat, til tross for at kroppen ikke vil ha mer🫣

Kroppen din VIL og MÅ ha mer mat enn det der, med mindre du er en bitteliten, stillesittende gnom. Hvis du har sulteforet deg selv som dette over en viss tid har kroppen din trolig mistet evnen til å skille ut naturlige sultsignaler.

Du vet nok selv at dette er sånn folk med spiseforstyrrelser spiser....

Anonymkode: 7f435...e9c

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kroppen din VIL og MÅ ha mer mat enn det der, med mindre du er en bitteliten, stillesittende gnom. Hvis du har sulteforet deg selv som dette over en viss tid har kroppen din trolig mistet evnen til å skille ut naturlige sultsignaler.

Du vet nok selv at dette er sånn folk med spiseforstyrrelser spiser....

Anonymkode: 7f435...e9c

Ærlig talt, spar deg for sånne uttalelser når du ikke vet hva du snakker om! Mange har kronisk sykdom og tarmforstyrrelser som gjør at de sliter med inntak av næring. 

Anonymkode: 06ddf...ada

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...