AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Hva mener dere om foreldre/ da helst fedre som har barnet nesten fulle dager, mens de selv er hjemme i permisjon for barnet? Da mener jeg unger som er ferdig tilvendt, første uken av permisjonen, for så å ha 0700- ca 1615. Hver dag. - jeg vet selvsagt ikke årsaken til at noen gjør det, men mener det er litt «spes» å ikke være sammen med barnet sitt i permisjonen. Hva er poenget med den, da? Anonymkode: 93a03...835 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Synes det er sykt, og det burde ikke vært lov. Staten betaler foreldrepenger til fedre som kan slappe av og drive med diverse hobbyer, mens barna er i barnehagen hver eneste dag. Håper det kommer nye regler for dette! Anonymkode: 32512...d4e 18
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Burde ikke vært lov Anonymkode: e0602...ece 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 Misbruk av offentlig finansiert barnepass og bør straffes på lik linje som hvis du svindler nav. Anonymkode: b6504...481 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Dette er en grunn til at jeg ikke er for tvungen tredeling av foreldrepermisjonen. Mange menn pusser opp, gaver, driver med hobbyen sin, er med venner.. alt annet enn å bruke tid med barnet. Noen tror de har fått en velfortjent ferie. Ikke permisjon for å knytte bånd med barnet sitt. Anonymkode: 07e24...061 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 Jeg har aldri hørt om noen i min omkrets som har gjort det. Noen har tatt 20% for å levere og hente tidligere i en lenger periode. Utover det tenker jeg de kan bruke tiden på hva de vil. Anonymkode: 2bf69...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette er en grunn til at jeg ikke er for tvungen tredeling av foreldrepermisjonen. Mange menn pusser opp, gaver, driver med hobbyen sin, er med venner.. alt annet enn å bruke tid med barnet. Noen tror de har fått en velfortjent ferie. Ikke permisjon for å knytte bånd med barnet sitt. Anonymkode: 07e24...061 Vel å noen er med barnet sitt Anonymkode: e0602...ece 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Tja.. tenker det kommer an på omstendighetene og hvor lang tid det omhandler. Knøttet vårt begynte i bhg 2 uker før pappapermen var ferdig nettopp fordi vi ikke visste hvordan tilvenningen ville gå og vi ville ha god tid til korte dager. Nå viste det seg at poden elsker bhg og tilvenningen gikk på et blunk. De ansatte anbefalte fulle dager på uke 2 selv om far var hjemme slik at vi fikk testet fulle dager med far på full tilgjengelighet for å hente om det skulle bli behov. Nå ble jo forøvrig mini syk og borte fra bhg hele uke 2, så da var vi veldig glad pappa fortsatt var hjemme. Tror ikke jeg ville lagt oppstart i bhg til de aller siste dagene om det hadde vært jeg som var i perm heller. Om det er snakk om mange uler, månedsvis, trening og oppussing er derimot en helt annen sak og jeg håper ikke dette er gjengs. Anonymkode: 00cc2...12e 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 Hos oss er barnet i barnehagen 4 timer om dagen når far er i perm. Men de timene jobber han, og kan strekke permen ut lenger og gi barnet mange uker med korte dager. Anonymkode: 71d2e...37a 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri hørt om noen i min omkrets som har gjort det. Noen har tatt 20% for å levere og hente tidligere i en lenger periode. Utover det tenker jeg de kan bruke tiden på hva de vil. Anonymkode: 2bf69...8a5 Fikk sjokk når jeg så flere i omgangskretsen eller folk jeg møtte i babytiden gjøre dette. Burde vært forbudt. 2-3 uker til tilvenning med makstid på hvor lenge barnet får være der (feks 10-14) ok, men utover det synes jeg ikke det burde vært lov å motta foreldrepenger om du ikke er med barnet ditt. Anonymkode: 62c7f...559 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tja.. tenker det kommer an på omstendighetene og hvor lang tid det omhandler. Knøttet vårt begynte i bhg 2 uker før pappapermen var ferdig nettopp fordi vi ikke visste hvordan tilvenningen ville gå og vi ville ha god tid til korte dager. Nå viste det seg at poden elsker bhg og tilvenningen gikk på et blunk. De ansatte anbefalte fulle dager på uke 2 selv om far var hjemme slik at vi fikk testet fulle dager med far på full tilgjengelighet for å hente om det skulle bli behov. Nå ble jo forøvrig mini syk og borte fra bhg hele uke 2, så da var vi veldig glad pappa fortsatt var hjemme. Tror ikke jeg ville lagt oppstart i bhg til de aller siste dagene om det hadde vært jeg som var i perm heller. Om det er snakk om mange uler, månedsvis, trening og oppussing er derimot en helt annen sak og jeg håper ikke dette er gjengs. Anonymkode: 00cc2...12e Så rart, i vår barnehagekrets anbefalte de alle som hadde mulighet å vente med fulle dager minst 1 måned uannsett hvordan tilvenning gikk, men ha kortere dager første måneden. Feks 930-15. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hos oss er barnet i barnehagen 4 timer om dagen når far er i perm. Men de timene jobber han, og kan strekke permen ut lenger og gi barnet mange uker med korte dager. Anonymkode: 71d2e...37a Det blir jo litt annerledes, da har han jo ikke lønnet perm de timene barnet er i barnehagen Hvis han faktisk jobber de timene og derfor ikke er i 100% permisjon. Anonymkode: 62c7f...559 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener dere om foreldre/ da helst fedre som har barnet nesten fulle dager, mens de selv er hjemme i permisjon for barnet? Da mener jeg unger som er ferdig tilvendt, første uken av permisjonen, for så å ha 0700- ca 1615. Hver dag. - jeg vet selvsagt ikke årsaken til at noen gjør det, men mener det er litt «spes» å ikke være sammen med barnet sitt i permisjonen. Hva er poenget med den, da? Anonymkode: 93a03...835 Jeg tenker at det kommer veldig an på situasjonen. Noen barn sklir fort inn i barnehagen og trenger ikke lang tilvenning, og da kan det være greit å ha en uke eller to hvor man prøver fulle dager så man ser hvordan det går (og da er tilgjengelig med mulighet for å hente barnet hvis det blir for mye). Veldig dumt at man må tvinge gjennom fulle dager i barnehagen fordi man må ut i jobb igjen, hvis barnet ikke er klar for det. 7-8 timer er lenge for en liten kropp, masse inntrykk og mange nye mennesker og miljøer å forholde seg til. Anonymkode: 36998...87a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja.. tenker det kommer an på omstendighetene og hvor lang tid det omhandler. Knøttet vårt begynte i bhg 2 uker før pappapermen var ferdig nettopp fordi vi ikke visste hvordan tilvenningen ville gå og vi ville ha god tid til korte dager. Nå viste det seg at poden elsker bhg og tilvenningen gikk på et blunk. De ansatte anbefalte fulle dager på uke 2 selv om far var hjemme slik at vi fikk testet fulle dager med far på full tilgjengelighet for å hente om det skulle bli behov. Nå ble jo forøvrig mini syk og borte fra bhg hele uke 2, så da var vi veldig glad pappa fortsatt var hjemme. Tror ikke jeg ville lagt oppstart i bhg til de aller siste dagene om det hadde vært jeg som var i perm heller. Om det er snakk om mange uler, månedsvis, trening og oppussing er derimot en helt annen sak og jeg håper ikke dette er gjengs. Anonymkode: 00cc2...12e Det er ikke gjengs, men vi ser flere som gjør det sånn. Ikke snakk om bare en uke eller to, men som jeg skrev, hele permisjonen. -dvs være med de første tre dagene, på tilvenning, så fulle dager. Anonymkode: 93a03...835
knutemora Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 At det går an å bruke fulle barnehagedager i månedsvis i mens man er i full permisjon, for så å bruke tida på noe helt annet enn barnet, synes jeg er et rart hull i lovverket. Lønna permisjon er et gode som velferdsstaten betaler. Billig barnehage er et gode velferdsstaten betaler. Det er rart at det offentlige kan betale en foresatt og en barnehage for å passe på det samme barnet samtidig. En overlapp som gjør at rolig, lang tilvenning er gjennomførbart før barnet begynner med fulle dager i barnehagen synes jeg er ok. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 knutemora skrev (8 timer siden): At det går an å bruke fulle barnehagedager i månedsvis i mens man er i full permisjon, for så å bruke tida på noe helt annet enn barnet, synes jeg er et rart hull i lovverket. Lønna permisjon er et gode som velferdsstaten betaler. Billig barnehage er et gode velferdsstaten betaler. Det er rart at det offentlige kan betale en foresatt og en barnehage for å passe på det samme barnet samtidig. En overlapp som gjør at rolig, lang tilvenning er gjennomførbart før barnet begynner med fulle dager i barnehagen synes jeg er ok. Det blir noe annet, hvis det er for å strekke perm, at de er i jobb deler av dagen. Jeg mener de som er hjemme, pusser opp, drar på messer osv. Anonymkode: 93a03...835
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå