AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Det sies at man må lære seg å mestre stress og at å oppleve stressende situasjoner gjør at man behersker det bedre etter hvert. Hva om dette ikke er tilfelle og at man er minst like stresset uansett hvor mange ganger man opplever det? Jeg har f.eks vært i en sosial og stressende jobb i snart et tiår, og jeg behersker de samme situasjonene like dårlig i dag som for åtte år siden. Jeg vet egentlig at jeg ikke burde hatt en slik jobb, men kommer meg ikke ut pga manglende intelligens til å gjøre noe annet. Jeg ville ikke klart å komme meg i ny jobb. Har jeg en diagnose når stressmestring er ikke-eksisterende? Selv kan jeg ikke skjønne noe annet. Jeg sliter også med lyd og mye mas, da eksploderer nesten hodet mitt. Anonymkode: b6ec5...e72
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Nei du trenger ikke ha en diagnose for å ikke orke en veldig stressende jobb. Hvis du har gått i lang tid i en slik situasjon, og blitt overstimulert med sanseinntrykk, så har du blitt høysensitiv. Det kan være så enkelt at jobben og miljøet ikke er riktig for deg, uten at det betyr at du må lide av noe spesielt av den grunn. Anonymkode: ce9a3...a09 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei du trenger ikke ha en diagnose for å ikke orke en veldig stressende jobb. Hvis du har gått i lang tid i en slik situasjon, og blitt overstimulert med sanseinntrykk, så har du blitt høysensitiv. Det kan være så enkelt at jobben og miljøet ikke er riktig for deg, uten at det betyr at du må lide av noe spesielt av den grunn. Anonymkode: ce9a3...a09 Er ikke det å være høysensitiv en lidelse? Anonymkode: b6ec5...e72
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Er ikke det å være høysensitiv en lidelse? Anonymkode: b6ec5...e72 Nei det er ikke en diagnose. Det er også forskjell på å være høysensitiv pga f.eks adhd, og være høysensitiv i jobbsammenheng fordi arbeidsplassen gir mye stress. Spørsmålet er om du var høysensitiv før du begynte i jobben, og om du tåler bedre sanseinntrykk hvis vekke fra jobben over tid. Nå vet jeg ingenting om din helse og evnt andre utfordringer, jeg ville bare ha frem at du ikke trenger å ha en diagnose for å ikke håndtere stress som er relatert til jobben din. Ta det alvorlig og se om du bør enten be om bytte av jobb internt/tilrettelegging, om det er yrket i seg selv, eller arbeidsplassen. Presser du deg for hardt for lenge i en slik situasjon, så kan du ende med å møte veggen. Så er spørsmålet også om du har stressende situasjon hjemme, småbarn, samliv, persnlige utfordringer, som du tar med til jobben også blåser det opp. Anonymkode: ce9a3...a09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå