Gå til innhold

Starte ett år tidligere på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har erfaring med tidligere skolestart? Har en gutt på fire som er langt framme på en del ting – lærte å lese da han var tre, nå både skriver og leser han, regner enkle mattestykker og lignende. I utgangspunktet har vi tenkt at han bare skal få gå i barnehagen i to år til, det er jo mye annet som også skal utvikles, og vi ønsker at han skal få være liten lengst mulig, få leke og få erfaringer med sosialt samspill og alt det viktige som fri lek byr på. Han er lærevillig og ivrig og vi lager lese- og skriveoppgaver til ham hjemme (som han etterspør selv). Men vi har jo samtidig begynt å tenke litt på om han ville fått noe positivt ut av å begynne tidligere på skolen.

Han er født tidlig på året, og en ekstra faktor er at alle hans tre beste kamerater i nabolaget er født året før, så de vil havne ett klassetrinn over ham på skolen. Det er disse guttene han er mye sammen med. De går i ulike barnehager, men de kommer til å starte på samme skole. Det er ingen i barnehagen hans som er samme årskull som ham og som også sogner til samme skole. 

Noen som har erfaringer med å søke om å starte tidligere på skolen? Han vil jo da alltid være minst i klassen, men samtidig er han en god gutt som kommer overens med andre og er godt likt, og de vennene han har i nabolaget er også gode gutter, og de tar godt vare på hverandre! Vi får ikke helt bestemt oss for hva som vil være best - følge "planen" og ha ham i barnehagen to år til, eller forsøke å få tidligere oppstart så han kan gå i klasse med vennene og få mer læringspåfyll. 

Hva ville dere gjort?

Endret av mangolassie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal tenke på flere ting enn fag. Hvordan blir det å være så ung oppover i skoleløpet. Vil han f.eks komme i puberteten mye senere enn klassekameratene? Mye idrett har aldersklasser. Får han spille på samme fotballag? Skolestart blir styrende for mye.

Anonymkode: b122a...4a6

• Liker 24
Skrevet

Jeg ville ventet

Anonymkode: 5129d...edc

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Nei. De starter allerede for tidlig. Burde vært 7 år, som det var før. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet

Ville ventet. Kan ikke se at han skal få noe mer positivt ut av å gå på skolen enn å være i barnehage å leke. Venner fra han uansett. La han få være barn lengst mulig 

Anonymkode: d890d...cd1

• Liker 8
Skrevet
Athena Freyja skrev (3 minutter siden):

Helt enig de er alt for små i dag når de starter

Anonymkode: d890d...cd1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Athena Freyja skrev (6 minutter siden):

Dette er jeg også enig i, syns i utgangspunktet 5-6 år er for lite!

• Liker 2
Skrevet
mangolassie skrev (18 minutter siden):

Noen som har erfaring med tidligere skolestart? Har en gutt på fire som er langt framme på en del ting – lærte å lese da han var tre, nå både skriver og leser han, regner enkle mattestykker og lignende. I utgangspunktet har vi tenkt at han bare skal få gå i barnehagen i to år til, det er jo mye annet som også skal utvikles, og vi ønsker at han skal få være liten lengst mulig, få leke og få erfaringer med sosialt samspill og alt det viktige som fri lek byr på. Han er lærevillig og ivrig og vi lager lese- og skriveoppgaver til ham hjemme (som han etterspør selv). Men vi har jo samtidig begynt å tenke litt på om han ville fått noe positivt ut av å begynne tidligere på skolen.

Han er født tidlig på året, og en ekstra faktor er at alle hans tre beste kamerater i nabolaget er født året før, så de vil havne ett klassetrinn over ham på skolen. Det er disse guttene han er mye sammen med. De går i ulike barnehager, men de kommer til å starte på samme skole. Det er ingen i barnehagen hans som er samme årskull som ham og som også sogner til samme skole. 

Noen som har erfaringer med å søke om å starte tidligere på skolen? Han vil jo da alltid være minst i klassen, men samtidig er han en god gutt som kommer overens med andre og er godt likt, og de vennene han har i nabolaget er også gode gutter, og de tar godt vare på hverandre! Vi får ikke helt bestemt oss for hva som vil være best - følge "planen" og ha ham i barnehagen to år til, eller forsøke å få tidligere oppstart så han kan gå i klasse med vennene og få mer læringspåfyll. 

Hva ville dere gjort?

Ventet, er bedre å være eldst enn yngst i klassen

Anonymkode: 36203...b75

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Absolutt ikke. Jeg har også hatt spesielt et barn som var veldig langt fremme (også født tidlig på året) og har fått tilrettelegging på skolen fordi barnet er langt foran (viktig for å ikke kjede seg), men de er allerede veldig små når de begynner så helt uaktuelt å begynne før. 

Anonymkode: 0ee88...744

• Liker 6
Skrevet

Det er mange barn som kan lese, skrive og regne før de begynner på skolen. Det er like normalt som at mange barn ikke kan det. Så dette tar de høyde for i skolen. Jeg er lærer, og det er veldig store variasjoner blant barn både i første klasse og høyere opp. Det betyr ikke at barn blir flyttet opp eller ned et trinn. Det sosiale er det viktigste sånn sett, også tilpasser man faglig. Barnet ditt vil få seg venner i klassen sin ogå. 

Jeg vet om et barn som ble flyttet et trinn opp. Dette var fordi han var evnerik og foreldrene pushet på. Men er man evnerik så må man vel ha noe dokumentasjon på det? Jeg var ikke kontaktlærer for det barnet, så jeg vet ikke helt konkret hva som ble gjort. 

Anonymkode: 2be45...f4e

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg begynte selv et år for tidlig. Har mildt sagt gått kjempefint.

Anonymkode: 5f02e...010

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ventet. Fag er en ting, men det sosiale er også viktig. Det er ikke alltid lett å være yngst. Den som aldri får være med på ting osv. Mer enn vi tror, er aldersbestemt. Vi har selv barn som er født tidlig på året og som er/var langt fremme. Likevel møtte hun noen utfordringer vi ikke hadde forutsett. 

Anonymkode: f9718...ff4

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet om ett barn som hoppet over 1.klasse, kan det være en ide? Da begynner han når han skulle men slipper å gå 1. Vet ikke hvordan foreldrene gikk frem, bare at det ble sånn.

Anonymkode: 68f78...0b9

• Nyttig 1
Skrevet

Dattera mi har ei jente i klassen som er et år yngre enn de andre. Det merkes veldig godt fordi hun ligger langt bak de andre i modenhet. Hun er flink faglig og alt det andre, men hun får til stadighet problemer med å akseptere ting som de andre ble ferdig med i barnehagen. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: 3e739...e1f

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Kan jo drepe motivasjonen veldig, for det er veldig lite lek (noe barn sårt trenger) i skolen. Samtidig kan god dialog med skolen hjelpe sønnen din. Kanskje han kan få mer utfordrende oppgaver i fagene han mestrer godt. For han vil nok kanskje synes det er kjedelig om han allerede kan alt, så de må nok hjelpe ham der han er.. 

Anonymkode: 9068c...1c9

• Liker 2
Skrevet

Det blir uansett vurdert av PPT. Man må skåre høyt på alle deler av evnekartleggingen. I tillegg bør barnet være veldig modent. Det er svært sjeldent PPT anbefaler fremskutt skolestart. I tillegg må dere tenke på veien videre. Sannsynligvis vil barnet komme senere i puberteten enn andre, ikke være 18 år i russetiden, ikke nødvendigvis kunne konkurrere sammen med klassekamerater i idrett osv. Barns behov for lek er enormt, og i skolen blir det mindre lek. Jeg ville lest meg opp på nyere forskning på lek og tidlig skolestart før jeg vurderte fremskutt. 

Anonymkode: 7c0fe...5f3

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville nok ventet, men jeg er mer opptatt av lek og sosialt samspill. Lek for lekens skyld forsvinner med en gang man begynner på skolen. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville også ha ventet, de begynner tidlig nok fra før av. La han få bruke de to siste årene på og leke og sosialisere seg. 

I et langtidsperspektiv tror jeg det gir mer begrensninger enn muligheter på andre områder med og fremskynde skolestart.

Anonymkode: 96e27...372

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ventet. Som de andre sier, det er forskjell på modenhet generelt og det å være faglig sterk, lek er viktig, og det er ikke nødvendigvis gøy å være yngst i klassen. Han har vel uansett krav på undervisning tilpasset sitt nivå (og der er å hoppe over en klasse ikke åpenbart den beste løsningen der). Og bortsett fra det, så tviler jeg på at det å bli ferdig med skolen ett år tidligere er noen merkbar fordel sånn i livets lange løp. Møt han på nysgjerrigheten og lærelysten, men la han være liten ❤️

Anonymkode: 8fec5...79f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har også flere smarte unger, ville aldri tatt fra dem sisteåret i barnehagen. Første og andreklasse er uansett ekstremt lett og kjedelig. Om noe ville jeg undersøkt om det er mulig å begynne rett i andre eller tredje, evt hjemmeundervisning. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...