Gå til innhold

Må jeg møte opp hos legen for å spørre om vival?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dame 27 år her. Jeg har angst og har vært i dialog med lege. Er nå i dialog med DPS, men har ikke time der før om en stund igjen og nå skal jeg snart dra på høstferie for å være med familien. Jeg studerer langt vekk fra de, så jeg har planer å dra hjem til de for å være rundt de. Men angsten er jo der uansett selvfølgelig, og er veldig frista til å spørre legen om han kan skrive ut vival til meg. Legen har ikke ledig time før etter jeg har dratt, så jeg får ikke møtt opp. Og synes det er flaut å komme ditt igjen når jeg har vært der 2 ganger på veldig kort tid. Så spørsmålet er om jeg kan sende melding til legen om han kan skrive ut vival til meg, eller om jeg er nødt til å dukke opp hos han? 

Anonymkode: 241ca...1fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå inn på HelseNorge og legge inn "bestilling" på reseptsiden. Men om legen vil godkjenne det kan ikke vi vite.

• Liker 1
Skrevet

Du kan sende melding gjennom helsenorge.

Men ville vel spurt om sobril, er nok den leger først og fremst gir.

Anonymkode: db488...a67

Skrevet
Linazer skrev (Akkurat nå):

Du kan gå inn på HelseNorge og legge inn "bestilling" på reseptsiden. Men om legen vil godkjenne det kan ikke vi vite.

Tenker reseptsiden blir feil hvis ts aldri har hatt den medisinen før, da bør man ta en "time" på helsenorge slik man får de 1000ordene til å forklare.

Blir jo en medisinsk vurdering.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min fastlege ville aldri ha skrevet ut beroligende uten å ha snakket med meg ansikt til ansikt. Isåfall hvis jeg ikke har tatt det før. Dere diskuterte ikke det de to gangene du nylig var der? Men det er bare å sende en elektronisk melding, så får du sikkert svar. Kanskje du kan få time til noen andre også? Lykke til🙂

Anonymkode: 85144...166

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du kan sende melding gjennom helsenorge.

Men ville vel spurt om sobril, er nok den leger først og fremst gir.

Koster det penger å sende melding gjennom Helse-Norge ? 

Anonymkode: cb669...06b

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Koster det penger å sende melding gjennom Helse-Norge ? 

Anonymkode: cb669...06b

Ja, samme som en vanlig time. Ikke for å fornye resepeter da.

Skrevet

Jeg hadde ikke fått vival eller andre beroligende hos legen uten å snakket med han først vet jeg. De fleste leger er strenge til å skrive det ut. Men om du kan jo alltids sende melding på helse norge og forklare situasjonen din og spørre om du kan få beroligende. Ingen her vet om legen din vil skrive ut eller ikke. 

Anonymkode: eac83...fa8

• Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig få leger som skriver ut førstegangsresept på medisiner som er b-klassifisert, og som har så høyt misbruk-potensiale.

Du kan alltids prøve, men sjansen er stor for at legen sier nei.

Men du sier du har vært der to ganger på kort tid? Hva vil det si?
Jeg gikk til fastlegen ukentlig i perioden hvor jeg startet opp på medisiner. For å få resept på Sobril måtte jeg ha en lengre samtale om hvordan bruke det, fordi det er så lett å bare ta en pille istedenfor eksponering og lære seg stå i angsten. Jeg fikk resept med en streng beskjed/avtale om å kun bruke det for selve flyreisen, og ikke ellers.

Anonymkode: c0ac3...412

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dame 27 år her. Jeg har angst og har vært i dialog med lege. Er nå i dialog med DPS, men har ikke time der før om en stund igjen og nå skal jeg snart dra på høstferie for å være med familien. Jeg studerer langt vekk fra de, så jeg har planer å dra hjem til de for å være rundt de. Men angsten er jo der uansett selvfølgelig, og er veldig frista til å spørre legen om han kan skrive ut vival til meg. Legen har ikke ledig time før etter jeg har dratt, så jeg får ikke møtt opp. Og synes det er flaut å komme ditt igjen når jeg har vært der 2 ganger på veldig kort tid. Så spørsmålet er om jeg kan sende melding til legen om han kan skrive ut vival til meg, eller om jeg er nødt til å dukke opp hos han? 

Anonymkode: 241ca...1fd

Hvis du ikke har brukt Vival tidligere, vil du ikke få resept uten å møte opp. 

Anonymkode: 87a81...954

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sannsynligheten for å få sobril /vival/generelle b-preparater uten legetime er svært liten. Du kan alltids prøve å sende vanlig e-konsultasjon, men ikke bli overrasket om du får nei.

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk vival av min lege, jeg sendte en forespørsel gjennom helse Norge og spurte, og skrev også at fysio ønsket at jeg skulle prøve noe innenfor, sånn type medisin da valgte han vival. Trengte ikke time

Anonymkode: 21a91...ac6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan du da ikke  vite. Hvilken informasjon legen sitter på er her det viktige. Legen kjenner sin pasient uten å se pasienten fysisk. Så konsultasjoner over nett er likeverdige.

• Nyttig 2
Skrevet

Det er jo bare å prøve, er ikke verre. Får du ikke så bestiller du bare time, dette er ikke noe å stresse med. :) 

Anonymkode: ef617...fd7

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg ville ringt om jeg var deg. Du kan jo evt spørre om å få noen få stykker til en nødsituasjon istedenfor en hel pakke?

Anonymkode: 0c6b0...5f2

Skrevet

Jeg prøvde en gang, men fikk nei. Spurte om jeg kunne kombinere det med samtaler hos dps hvor vi er i gang med  eksponeringsterapi som i over ett år kun har gjort meg verre. Står i fare for å bli utskrevet fra dps fordi jeg ikke har noen framgang og er "vanskelig å komme innpå meg pga høy angst under behandling ". Møtte også opp hos legen på en fysisk konsultasjon, men hun sa nei da og. Behandleren min er psykolog, så hun kan lite om medisiner, og hvert fall ikke skrive ut noen, selvom hun og foreslo at jeg tok kontakt med legen. Skjønner ikke hvorfor de skal være så strenge, står i fare for å falle helt ut av systemet. Er forøvrig 34 år, godt voksen og ingen medisin eller rusmisbruk noen gang. Hvem er det som egentlig som får skrevet ut medisiner ved behov?

Anonymkode: 25f55...0bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vet du ikke. Selvom du ikke har fått, har andre det. 

Anonymkode: 322a7...faa

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg prøvde en gang, men fikk nei. Spurte om jeg kunne kombinere det med samtaler hos dps hvor vi er i gang med  eksponeringsterapi som i over ett år kun har gjort meg verre. Står i fare for å bli utskrevet fra dps fordi jeg ikke har noen framgang og er "vanskelig å komme innpå meg pga høy angst under behandling ". Møtte også opp hos legen på en fysisk konsultasjon, men hun sa nei da og. Behandleren min er psykolog, så hun kan lite om medisiner, og hvert fall ikke skrive ut noen, selvom hun og foreslo at jeg tok kontakt med legen. Skjønner ikke hvorfor de skal være så strenge, står i fare for å falle helt ut av systemet. Er forøvrig 34 år, godt voksen og ingen medisin eller rusmisbruk noen gang. Hvem er det som egentlig som får skrevet ut medisiner ved behov?

Kanskje legen din er dust og du bør bytte, kanskje legen din har rett og har en grunn. De som får skrevet ut medisiner ved behov er jo de som har behov for medisiner. Og det blir legens avgjørelse. 

ut i fra det du skriver burde du prøve og bytte lege eller få time hos psykiater. Trodde forøvrig alle dps hadde viaval og sobril liggende og psykiater på jobb til slike tilfeller. Altså ikke for resept til hjemmebruk , men at psykologen kan gi deg en pille før timen? 

Anonymkode: 322a7...faa

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg får sobril når jeg vil ha sobril. Må ikke til lege, kun  be om fornyelse av resept.

Psykriater på DPS har sagt at det skal jeg ha når jeg trenger. Det forholder legen seg til. 

Men nå er jeg nøysom når det kommer til behovsprøvd medisiner og tar det kun når jeg idet ikke finnes annen utvei.

Slik som nå, når jeg nesten ikke har sovet på 1 uke og hyperventilerer så mye pga angst at jeg svimer av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er særdeles uheldig med beroligende før eksponeringsterapi. Da kan du si at timene mer eller mindre har så godt som ingen virkning. Det etr en grunn til at legen ikkke vil du skal gå på vival mens du går til slik angsttrening.

Anonymkode: 006c7...62a

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...