Gå til innhold

Dine prioriteringer i forhold til forutsette / uforutsette ugifter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt sidan 2012 har  bankene, og kundene vert oppfordret om å ta høgde for en renteøkning  på minst  5 % ved inngåelse av lån ,og kommer inn under "forutsette utgifter" og  slik sett skulle det kkje vera noen overaskelse  renten nå har økt merkbart ?  De med høye lån som har vert begymra for økte renter burde vel tatt dette innover seg renteøkningen, og  forlengst å inngått fastrenteavtaler. Forøvri er  renter av  gjeld fradragsberettiget på selvangivelsen som før.  

Nå  har imidlertid prisene hos  verkstader. rørleggere, elektrikere, også steget merkbart, og tjenester som ofte kommer inn under "uforutsette utgifter" når bilen må fikses etter EU-kontrollen. eller når sikringer plutseleg  ryker i boligen, rørleggeren må tilkalles, eller besøk hos tannlegen.  

Bowlinghallen  er eit populert sted for både unge, og gamle, og der  økte de prisene fra kr. 50> 100 over natten. Det som kostet kr 50 for bare 1 år sidan koster idag kr. 100,-  Også ved  rekke andre fritidsaktiviteter er prisene økt merkbart, og  følgen  blir at stadig flere barn faller utenfor,og  ikkje får ta del i fritidsaktiviteter som mange  andre barn av rike foreldre  ser som naturleg å ta del i. Billettprisene hos Dyreparken, Legoland, Tusenfryd er etterhvert blitt så høye at stadig flere barnefamilier ikkje lenger  har råd å besøk desse stedene. 

Det er nok de uforutsette utgiftene som mange føler er største utfordringen når øknomien blir presset, og prioriteringene i forhold til dem.   

Anonymkode: 0a094...935

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uførsigbare utgifter er kostnader som må taes der å da, ryker varmtvannsbereder eller bilen om den er nødvendig, så bruker man av oppsparte midler eller tar lån. Alt annet som har økt i pris som ikkje er nødvendig står man over. Lev som dine foreldre gjorde på 60/70/80 tallet, ikke bruke penger unødvendig.

Barn trenger ikke allverdens fritidsaktiviteter, dette er bare moderne tull. Mat på bordet, klær på kroppen å tak over hodet er nødvendig, resten er luksus.

Anonymkode: 749cc...7ad

• Liker 4
Skrevet

Mange har opplevd å få uforutsette utgifter etter EU-kontroll m/ bilen, og utgifter de kanskje ikkje heilt hadde  sett føre seg. El .artikler i boligen og standarden på dem er noe de fleste trolig har en oversikt over, og kan gjør prioriteringer i forhold til dem. Mange har fått uforutsette regneinger hos tannlegen, og i forbindelse med sykdom som de ikkje rår over.  Barna treng ikke all verdens med fritidsaktiviteter, men her handler det til en viss grad også om hvor lista ligg i forhold til andre barns fritidsaktiviteter. 

• Liker 1
Skrevet

Man har da hatt god tid på seg til å bygge opp buffer.

Anonymkode: 37aa8...b66

• Liker 1
Skrevet

Det låner jeg penger til. Helsa kommer først, så sparingen går til å reise til varmere strøk. 

Er ufør så har ikke alt for mye å spare opp med.

Anonymkode: c8349...386

Skrevet

Jeg har prioritert prevensjon i alle år, så jeg slipper å dra til både Dyreparken og Legoland.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Knirke skrev (51 minutter siden):

Jeg har prioritert prevensjon i alle år, så jeg slipper å dra til både Dyreparken og Legoland.

Pussig  holdning å   prioritere prevansjon til fordel for å barn, men "som ein reder -sådan ligger man"

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pussig  holdning å   prioritere prevansjon til fordel for å barn, men "som ein reder -sådan ligger man"

Er det pussig å ikke ville ha barn?

Forstod ikke helt hva du mente her.

Anonymkode: c8349...386

• Liker 2
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Hehe...:-)  Bra sagt.

Anonymkode: 52113...afc

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønte heller ingenting av denne setningen, men mitt innlegg var altså ment som humor.

Samt litt alvor... Mange som får barn har rett og slett ikke råd til å ha barn. Og nei, da mener jeg ikke foreldre som ikke har råd til å ta med barna til Dyreparken. Dyreparken, Legoland og Tusenfryd er en svinedyre turistfeller som ingen behøver å dra til.

Skrevet

Full kontroll her , ingen utgifter kan " ta meg på senga" . 

Anonymkode: 94afc...23b

Skrevet

Bilreparasjoner er vel ikke en overraskende utgift, alle bør vite at vedlikehold og servicer må til på biler og at utgiftene til dette stiger etterhvert som de blir eldre…

Anonymkode: e1586...eb2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bilreparasjoner er vel ikke en overraskende utgift, alle bør vite at vedlikehold og servicer må til på biler og at utgiftene til dette stiger etterhvert som de blir eldre…

Anonymkode: e1586...eb2

De fleste som eier en bil  idag vet at det følger med vedlikeholdsutgifter i forhold til servicer, og vedlikehold, men mange har desv. fått seg overaskelser etter at bilen har vert til rutinemessig  EU-kontroll som følge av bl.a. rustskader, slitasjedeler som ligg utenfor bileier sin tekniske forstand, og innsikt. Følgen blir  uforutsette utgifter som"mange bileiere " ikkje har oversikt over. Tærskelen for avskilten / bruksforbod  gr. tekniske mangler v/  kjøretøy er blitt skjerpet under EU-kontroller.   

Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Jeg skjønte heller ingenting av denne setningen, men mitt innlegg var altså ment som humor.

Samt litt alvor... Mange som får barn har rett og slett ikke råd til å ha barn. Og nei, da mener jeg ikke foreldre som ikke har råd til å ta med barna til Dyreparken. Dyreparken, Legoland og Tusenfryd er en svinedyre turistfeller som ingen behøver å dra til.

Skjønte  at din kommentar bar preg av galgen humor. Det et å få barn handler også om økonomiske  prioriteringer /innvisteringer , og uforutsigbare kostnader, og i  forhold til egne behover. 

Barna er vår framtid, og barna  er en største verdiskapning vi har, men  det inneberer også eit stort  omsorgsansvar som foreldre  føler som en stor utfordring.  Foreldre  som ikkje har råd til å  ta med barna til legoland, tusenfryd, dyreparken  treng  vel ikkje vera noe dårligere foreldre en de som foreldre som har råd til det. Øknomi er ikkje einsbetydende med at ein er ein god omsorgsperson. Idag er det skolen, barnehagene, m.fl. som tar omsorgen for barna, og  mange barn er overlatt til seg selve for at foreldre stiller høy krav til inntjening. Noen foreldre har valgt å nedprioritere inntjening til fordel for mer tid saman med barna.

Kanskje hadde mye blitt annerledes både for foreldre, og barna  om ein kunne begynne å senke på  noen krav, og ein kunne få tilbake noe som ein har mista underveis som mange idag ikkje kan identifisere seg med. 

Når ein stadig større andel av foreldre, og barn føler på utenforskapet bør det reises noen kritiske spørsmål til måten vi organiserer samfunnet på.  

Skrevet

Uforutsette utgifter er jo nettopp det. Uforutsette. Har man ikke tatt høyde for det så har man levd over evne. Forstår ikke helt utgangspunktet til denne tråden. Buffer man må ha til ukjente fremtidige utgifter (uforutsette utgifter) må jo stå i stil med hvilke potensielle utgifter man kan ha i sitt liv.

Og før hylekoret melder seg på så svarer jeg ut et innspill som kommer til å komme på forskudd. Har man dårlig råd, så må man senke sine faste utgifter slik at man har råd til å ha litt å gå på. Et hverdagsbudsjett som går i null, er å leve langr over evne. Det er kjedelig, det forstår jeg. Men alternativet er at man går på en smell straks det kommer en utgift utenom det vanlige. 

Det kan innebære at man må flytte til et sted man ideelt sett ikke vil bo, ikke kan ha så stor plass man gjerne vil ha, kanskje må bytte jobb, har man ikke jobb kan man potensielt flytte steder hvor prisen er desto lavere.

Så er jeg inneforstått at jeg med dette innlegget kommer til å få en rekke tilbakemeldinger med at jeg trenger å realitetsorientere meg og at det kommer til å komme en rekke negative tilbakemeldinger. Jeg er selv oppvokst i fattigdom, og har selv levd på veldig lite som ung voksen. Inntekt og budsjettering er matte, og burde ikke blandes med følelser. Mattestykket må bare gå opp, og da må man sette harde rammer med noe å gå på. Alternativet er at privatøkonomien er en tikkende bombe.

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har kjøpt en splitter ny leilighet. Og nå klager hun på at hun ikke har råd til andre ting.

Cry me a river...

PS: Den genseren hun har på seg på bildet kan hun strikke på bestilling og ta 2000 kr for. Dagens økonomitips.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Huff, må de slutte å kjøpe merkevarer på butikken og take-away da gitt?  Og det blir hardt å få til stor konfirmasjonsfest. Hvordan skal dette gå... 

Heldigvis har de allerede ordnet bunad da, så noen livsnødvendigheter er da på plass.

Anonymkode: 37aa8...b66

Skrevet

Hva var tanken fremover når hun kjøpte en splitter ny leilighet med sannsynligvis stor fellesgjeld i tillegg til innskuddet i fjor, der alle piler pekte oppover på rentemarkedet. Husbanken øker rentene sine i etterkant av alle andre banker, og vi fortsette å øke ennå en stund fremover. Fellesgjelden er kanskje heller ikke i Husbanken, i tillegg til at alle andre kostnader øker. 

Og hvor var veiledningen fra Husbanken når lånet ble tatt opp?? 

Jeg savner her, som i mange tilsvarende sammenhenger jeg møter via jobb, en tanke for fremtiden når de kjøper. 

Anonymkode: c927c...c81

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen uforutsette utgifter. Null.

Jeg har bufferkontoer til ting der jeg vet det kommer store regninger innimellom, som bil (i flertall), og hytte. Har fast trekk til disse kontoene hver måned, og betaler fra respektive kontoer når regningene kommer.

Nå forventer jeg at macbooken kan ryke snart, siden den begynner å dra på åra, men da får det bli litt mindre på sparing den måneden det skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...