Gå til innhold

Gjeterhund som biter sauene, munnkurv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har et spørsmål ang min unge gjeterhund som biter sauene under trening. Da lurer jeg på om jeg burde begynne å bruke munnkurv på ho for å lære ho å tenke i stedet for å bite dem. Dette er jo noe jeg ikke er noe for, at ho biter dem. Vil ikke at sauene skal bli stresset eller skremt, noe som de nå blir av hunden. Hva syns dere? 

Anonymkode: ca08f...6ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du bør spørre i gjeterhund grupper på Facebook, eller ta kontakt med noen som driver med gjeterhunder.

Anonymkode: 443fa...58c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du lar i såfall ikke hunden komme nærmere sauene uten munnkurv.

Anonymkode: 3f740...dc8

• Liker 1
Skrevet

Er den såpass lydig at du kan gi den kommandoer mens den gjeter? Hvis ja: hvorfor ber du den ikke dekke når den kommer for nærme? Hvis nei: tren lydighet, dere er ikke klare for å trene på sau. 

Anonymkode: 5daa6...7a8

• Liker 2
Skrevet

Biter eller napper? Det er ganske vanlig at hundene napper i sauene ja, spesielt om sauene ikke gjør som bikkja vil.... 

Anonymkode: 76920...438

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med gjerterlag i ditt område. De sitter ofte på god kunnskap som de mer enn gjerne deler. 

Anonymkode: 74b9c...5ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er den såpass lydig at du kan gi den kommandoer mens den gjeter? Hvis ja: hvorfor ber du den ikke dekke når den kommer for nærme? Hvis nei: tren lydighet, dere er ikke klare for å trene på sau. 

Anonymkode: 5daa6...7a8

Selv en kjempe lydig gjeterhund mister hodet og hørsel når de trener på sau i begynnelsen. Tren så mye lydighet man vil, de fleste (sier selvsagt ikke alle) mister man helt kontrollen på i begynnelsen..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Biter eller napper? Det er ganske vanlig at hundene napper i sauene ja, spesielt om sauene ikke gjør som bikkja vil.... 

Anonymkode: 76920...438

Ja sauene er ganske sta og gjør ikke akkurat slik vi ønsker.. De løper til alle kanter og hunden etter. Da blir ho veldig oppgiret og går på de og biter. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kan ikke forsette å trene på dette viset..

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja sauene er ganske sta og gjør ikke akkurat slik vi ønsker.. De løper til alle kanter og hunden etter. Da blir ho veldig oppgiret og går på de og biter. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kan ikke forsette å trene på dette viset..

Da bør du søke hjelp fra noen som vet hva de driver med.

Jeg har hatt hund hele livet, men har aldri drevet med gjeterhunder og kan derfor ikke gi deg svaret på det du spør om. Du trenger tips, råd og praktisk hjelp fra en person som faktisk har erfaring med gjeterhunder og gjeting. Munnkurv høres ut som en rask løsning. Hunden får ikke bitt, men den får heller ikke nappet når det er nødvendig. En munnkurv vil heller ikke løse det underliggende problemet; mangelen på impulskontroll, hard munn og alt for høy stress.

Ikke spør på kg. Finn en person som faktisk har god erfaring med å drive med hund og gjeting

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da bør du søke hjelp fra noen som vet hva de driver med.

Jeg har hatt hund hele livet, men har aldri drevet med gjeterhunder og kan derfor ikke gi deg svaret på det du spør om. Du trenger tips, råd og praktisk hjelp fra en person som faktisk har erfaring med gjeterhunder og gjeting. Munnkurv høres ut som en rask løsning. Hunden får ikke bitt, men den får heller ikke nappet når det er nødvendig. En munnkurv vil heller ikke løse det underliggende problemet; mangelen på impulskontroll, hard munn og alt for høy stress.

Ikke spør på kg. Finn en person som faktisk har god erfaring med å drive med hund og gjeting

Tusen takk for et veldig godt svar. Det skal jeg virkelig gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...