Majer Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/buster-ble-forgiftet-forferdelig-trist-og-tragisk/16084497/ her måtte et dyr bøte med livet fordi man liker kriminelle mer enn offeret. De siktede i saken mot Aarseth har også gjort kriminelle handlinger før. Hvorfor er det ingen som bryr seg om uskyldige? 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Majer skrev (2 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/buster-ble-forgiftet-forferdelig-trist-og-tragisk/16084497/ her måtte et dyr bøte med livet fordi man liker kriminelle mer enn offeret. De siktede i saken mot Aarseth har også gjort kriminelle handlinger før. Hvorfor er det ingen som bryr seg om uskyldige? Hva mener du da, at om man feiler to ganger så skal man bures inne for alltid? Anonymkode: 67185...de5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Norge elsker kriminelle Anonymkode: 469b9...9a0
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 Så ett tilfelle av naskeri når man var 17 år og en fartsbot når man var 42 så er det game over? Anonymkode: 1b89b...502 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Majer skrev (3 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/buster-ble-forgiftet-forferdelig-trist-og-tragisk/16084497/ her måtte et dyr bøte med livet fordi man liker kriminelle mer enn offeret. De siktede i saken mot Aarseth har også gjort kriminelle handlinger før. Hvorfor er det ingen som bryr seg om uskyldige? Hvor står det at ingen bryr seg om uskyldige dyr? Saken har ikke kommet opp til retten enda. Hva ønsker du å oppnå med slik misinformasjon? Anonymkode: 04a4d...26a 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 4 minutter siden, Majer said: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/buster-ble-forgiftet-forferdelig-trist-og-tragisk/16084497/ her måtte et dyr bøte med livet fordi man liker kriminelle mer enn offeret. De siktede i saken mot Aarseth har også gjort kriminelle handlinger før. Hvorfor er det ingen som bryr seg om uskyldige? Jeg synes dette blir en svært enkel og nærmest barnslig tankegang. Både å påpeke at "man liker kriminelle" mer enn en hund, og at ingen bryr seg om uskyldige. Det er jo helt på bærtur, så premissene for en eventuell diskusjon gjør at den dør før den starter, ev. blir et ekkokammer. Og to sjanser? Så hvis du kjører for fort eller bruker mobil i bilen, så skal du bli stengt i fengsel for alltid? Vi klarer oss rimelig fint med dagens straffer, sett opp mot andre land. Mange land har svært strenge straffer, men likevel ufattelig mye mer kriminalitet enn vi har i Norge. Anonymkode: 0bf32...f4c 3
Majer Skrevet 28. september 2023 Forfatter #7 Skrevet 28. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes dette blir en svært enkel og nærmest barnslig tankegang. Både å påpeke at "man liker kriminelle" mer enn en hund, og at ingen bryr seg om uskyldige. Det er jo helt på bærtur, så premissene for en eventuell diskusjon gjør at den dør før den starter, ev. blir et ekkokammer. Og to sjanser? Så hvis du kjører for fort eller bruker mobil i bilen, så skal du bli stengt i fengsel for alltid? Vi klarer oss rimelig fint med dagens straffer, sett opp mot andre land. Mange land har svært strenge straffer, men likevel ufattelig mye mer kriminalitet enn vi har i Norge. Anonymkode: 0bf32...f4c Det er så enkelt for deg som er i live å si at vi klarer oss fint. Jeg er sikker på at du hadde valgt andre ord om du visste du skulle dø eller noen du var glad i ble drept. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Endret 28. september 2023 av Majer 1
Nekinn@ Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Jeg forstår hva du mener. Men hva tenker du er løsningen for de som ikke skal få mer enn to sjanser? Jeg tenker at det vil alltid finnes unntak fra teorier om personlighetsegenskaper og hva og hvorfor vi blir og er som vi er - men i stor grad så ligger det ofte historier bak som er vanskelig for andre å ta innover seg. Noen få, er bare "skrudd" feil sammen, uansett hvordan livet har påvirket dem - men i stor grad så mener og tror jeg at mye av atferd kan forklares. Ikke rettferdiggjøres, men forklares. Å møte mennesker som aldri selv har blitt møtt (på alle tenkelige måter), vil aldri være verken preventivt eller rehabiliterende - om man påstår annet så har man ikke vært annet enn heldig, spør du meg. Straff har i liten grad på noe som helst tidspunkt vist seg å ha en forebyggende effekt. Men kom gjerne med gode løsningsorienterte tiltak,- så har vi virkelig noe å diskutere, annet enn å bare kaste ut fordomsfulle setninger som ikke bidrar til annet enn mer stigmatisering.
Rosa Gnom Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 Dette er helt sprøtt. Jeg liker faktisk rettsystemet vi har i Norge. Vi vil ikke ha USA tilstander her. Vi skal rehabilitere kriminelle. Ikke ødelegge de. Som de gjør i USA. Vi har allerede ett system for det. Gjengangere innen kriminalitet blir straffet hardere enn de som gjør noe kriminelt første gang. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 Rosa Gnom skrev (1 minutt siden): Dette er helt sprøtt. Jeg liker faktisk rettsystemet vi har i Norge. Vi vil ikke ha USA tilstander her. Vi skal rehabilitere kriminelle. Ikke ødelegge de. Som de gjør i USA. Vi har allerede ett system for det. Gjengangere innen kriminalitet blir straffet hardere enn de som gjør noe kriminelt første gang. Du elsker det helt til noen i din familie blir voldtatt eller drept av en som har gjort det før og var hjemme på perm. Eneste problemet med rettsystemet i USA er at de nesten har sluttet med henrettelser. Anonymkode: 247ad...471 2
Rosa Gnom Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du elsker det helt til noen i din familie blir voldtatt eller drept av en som har gjort det før og var hjemme på perm. Eneste problemet med rettsystemet i USA er at de nesten har sluttet med henrettelser. Anonymkode: 247ad...471 Det kan du ikke si noe som helst om. For det du vet har noen i min familie blitt voldtatt eller drept. Så det er ett helt ugyldig argument. Du kjenner ikke meg. Det som er så fint, er at hvis man ikke liker noe så står man fritt til å flytte ut av landet til andre steder. I midtøsten og store deler av asia operer de fortsatt med henrettelser. Det er jo bare å ta sakene sine å flytte. 2
Nekinn@ Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 Majer skrev (2 minutter siden): Det er så enkelt for deg som er i live å si at vi klarer oss fint. Jeg er sikker på at du hadde valgt andre ord om du visste du skulle dø eller noen du var glad i ble drept. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Når man utelukkende baserer sine tanker og meninger på egne erfaringer, så har man ikke en reflektert tilnærming til tema. Uansett hvem man velger å sitere. På godt og vondt så er vi alle preget at våre erfaringer, men om de skal være retningsgivende for hva og hvordan lovverk og straffeutmåling er utformet så ville vi gått tilbake til selvjustis, gapestokk og heksebrenning. 1 1
Majer Skrevet 28. september 2023 Forfatter #13 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva mener du da, at om man feiler to ganger så skal man bures inne for alltid? Anonymkode: 67185...de5 Vi raserer klima og miljø med argumentet om å skape arbeidsplasser. Burer vi folk inne for livet skaper vi arbeidsplasser uten å ødelegge fjorder og fjell. Nekinn@ skrev (5 minutter siden): Jeg forstår hva du mener. Men hva tenker du er løsningen for de som ikke skal få mer enn to sjanser? Jeg tenker at det vil alltid finnes unntak fra teorier om personlighetsegenskaper og hva og hvorfor vi blir og er som vi er - men i stor grad så ligger det ofte historier bak som er vanskelig for andre å ta innover seg. Noen få, er bare "skrudd" feil sammen, uansett hvordan livet har påvirket dem - men i stor grad så mener og tror jeg at mye av atferd kan forklares. Ikke rettferdiggjøres, men forklares. Å møte mennesker som aldri selv har blitt møtt (på alle tenkelige måter), vil aldri være verken preventivt eller rehabiliterende - om man påstår annet så har man ikke vært annet enn heldig, spør du meg. Straff har i liten grad på noe som helst tidspunkt vist seg å ha en forebyggende effekt. Men kom gjerne med gode løsningsorienterte tiltak,- så har vi virkelig noe å diskutere, annet enn å bare kaste ut fordomsfulle setninger som ikke bidrar til annet enn mer stigmatisering. Vi vet at folk i fengsel ofte mangler diagnoser de skulle fått tidligere, har blitt sviktet av samfunnet og er et produkt av omgivelsene. Hadde jeg vært like uheldig hadde jeg sikkert vært kriminell jeg og, men hva så? Visjonen må være at færrest mulig uskyldige tar skade. Det må gå foran alt annet.
Nekinn@ Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du elsker det helt til noen i din familie blir voldtatt eller drept av en som har gjort det før og var hjemme på perm. Eneste problemet med rettsystemet i USA er at de nesten har sluttet med henrettelser. Anonymkode: 247ad...471 Igjen, personlige erfaringer kan ikke være retningsgivende. Å hevde at rettssystemet i USA er noe å trakte etter, bekrefter bare at de handler om personlige erfaringer og ikke ett reflektert syn. Om du har noen innspill som handler om å reflektere rundt hva og hvorfor så oppfordrer jeg deg til å bidra. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 10 minutter siden, Majer said: Det er så enkelt for deg som er i live å si at vi klarer oss fint. Jeg er sikker på at du hadde valgt andre ord om du visste du skulle dø eller noen du var glad i ble drept. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Ja, det er vanskelig å si noe når man ikke er live, så det er selvsagt enklere nå som jeg faktisk lever. Jeg skriver at vi klarer oss bedre enn andre land, og det er ikke en mening, det er et faktum basert på tall/statistikk. Håpløs diskusjon.. Anonymkode: 0bf32...f4c 1
Nekinn@ Skrevet 28. september 2023 #16 Skrevet 28. september 2023 Majer skrev (2 minutter siden): Vi raserer klima og miljø med argumentet om å skape arbeidsplasser. Burer vi folk inne for livet skaper vi arbeidsplasser uten å ødelegge fjorder og fjell. Vi vet at folk i fengsel ofte mangler diagnoser de skulle fått tidligere, har blitt sviktet av samfunnet og er et produkt av omgivelsene. Hadde jeg vært like uheldig hadde jeg sikkert vært kriminell jeg og, men hva så? Visjonen må være at færrest mulig uskyldige tar skade. Det må gå foran alt annet. Å det er du i din fulle rett til å mene. Uten at jeg kjenner systemet i detaljer, så er USA et land som i stor grad følger din tankegang. Kan du si noe om hva du tenker rundt deres måte å løse dette på?
AnonaymBruker Skrevet 28. september 2023 #17 Skrevet 28. september 2023 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker said: Eneste problemet med rettsystemet i USA er at de nesten har sluttet med henrettelser. USA har langt, langt strengere straffer enn Norge. Likevel har de ca. 6,5 drap per 100k personer. Til sammenligning har vi 0,4 per 100k personer i Norge. Nei, avvikling av dødsstraff er på ingen måte det eneste problemet de sliter med der borte. Det er VELDIG mye mer kriminalitet per capita enn her i landet. Endret 28. september 2023 av AnonaymBruker Språk 2
Majer Skrevet 28. september 2023 Forfatter #18 Skrevet 28. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er vanskelig å si noe når man ikke er live, så det er selvsagt enklere nå som jeg faktisk lever. Jeg skriver at vi klarer oss bedre enn andre land, og det er ikke en mening, det er et faktum basert på tall/statistikk. Håpløs diskusjon.. Anonymkode: 0bf32...f4c Er det godt nok? Så lenge det er verre i Russland enn i Norge betyr det at Norge er bra? Hva med en visjon om at ingen skal bli drept av noen som har begått lovbrudd tidligere? Da hadde de fleste drepte fremdeles vært i live. Nekinn@ skrev (7 minutter siden): Å det er du i din fulle rett til å mene. Uten at jeg kjenner systemet i detaljer, så er USA et land som i stor grad følger din tankegang. Kan du si noe om hva du tenker rundt deres måte å løse dette på? USA har mer fattigdom og utenforskap enn oss. Landene kan ikke sammenlignes. Det er ikke fengslene som er hovedproblemet der, men samfunnet forøvrig. Endret 28. september 2023 av Majer
AnonaymBruker Skrevet 28. september 2023 #19 Skrevet 28. september 2023 11 minutter siden, Majer said: Burer vi folk inne for livet skaper vi arbeidsplasser uten å ødelegge fjorder og fjell. Du mener vi skal sette folk i fengsel for å skape arbeidsplasser? Hehe, dette blir jo nærmest absurd. Hva er målet egentlig? Å få ned kriminaliteten ytterligere, skape arbeidsplasser i et marked hvor de aller fleste av de arbeidsføre er ansatt, eller noe annet? Hvis det er å få ned kriminaliteten så har strenge straffer vært/og er forsøkt i mange land, uten at kriminaliteten har sunket av den grunn. Hvis det er for å skape arbeidsplasser, så blir det bare fjollete etter mitt syn. Bure folk inne for å skape arbeidsplasser vi egentlig ikke trenger? Hm. Hva med å bevilge mer penger til oppfølgende og forebyggende arbeid for de som kommer ut av fengsel? Det vil også skape arbeidsplasser, og forhåpentligvis også bidra til å senke kriminaliteten. 2
K.B. Skrevet 28. september 2023 #20 Skrevet 28. september 2023 Three strikes systemet i California var jo en rungende suksess... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå