Gå til innhold

Tilbakebetaling Nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man får krav om å tilbakebetale ytelser fra nav må man betale alt samtidig eller kan man få nedbetalingsplan? 

Anonymkode: 96252...cfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man får krav om å tilbakebetale ytelser fra nav må man betale alt samtidig eller kan man få nedbetalingsplan? 

Du kan normalt få nedbetalingsplan. Bare å ta kontakt. Mener å huske kontaktinformasjonen står på tilbakekrevingsvedtaket.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg måtte tilbakebetale en gang og tok kontakt via telefon og fikk fordelt betalingen over flere måneder. 

Anonymkode: 8e0b2...013

Skrevet

Kan man få fengsel for å ha mottatt sykepenger fra en jobb, men vært i arbeid i annen jobb? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan man få fengsel for å ha mottatt sykepenger fra en jobb, men vært i arbeid i annen jobb? 

Ja

Anonymkode: 1be80...ed7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lite smart å gjøre. 

Anonymkode: 69686...224

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer jo veldig an på situasjonen. Man kan fint ha to jobber, bli sykemeldt fra den ene, men fortsatt gå på jobb i den andre. F. eks. om du har en skade som gjør at det kun er den ene jobben du har mulighet til å utføre. Men siden du har fått beskjed om tilbakebetaling er det kanskje ikke det som er situasjonen her?

Anonymkode: 6fd79...dd5

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spørs. Jeg har fire stillinger på min arbeidsplass, og jeg har tidvis vært sykemeldt fra bare to av dem. Da har jeg vært 100% sykemeldt fra de to hovedsstillingene, men ikke fra de to funksjonærstillingene eller hva det kalles (enkle oppgaver som jeg gjør for andre kommunalområder).

Dette er en vurdering tatt sammen med helseapparatet rundt meg og de ulike lederene mine, og er mulig grunnet sykedomsbildet.

Men om man svindler NAV for sykepenger man ikke har rett på, så kan man selvsagt få fengselsstraff. Hvor mye straff man får avhenger av en rekke aspekter, som hvor mye penger det dreier seg om, overlegg ol.

Anonymkode: 584f6...801

• Liker 1
Skrevet

Hvis man husker tilbake til "NAV-skandalen" for en tid tilbake, så er det åpenbart ikke veldig mye som skal til for å få fengselsstraff og tilbakebetalingskrav for trygdesvindel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor var du syk fra en jobb, men ikke den andre? 

Anonymkode: df4ca...930

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det spørs. Jeg har fire stillinger på min arbeidsplass, og jeg har tidvis vært sykemeldt fra bare to av dem. Da har jeg vært 100% sykemeldt fra de to hovedsstillingene, men ikke fra de to funksjonærstillingene eller hva det kalles (enkle oppgaver som jeg gjør for andre kommunalområder).

Dette er en vurdering tatt sammen med helseapparatet rundt meg og de ulike lederene mine, og er mulig grunnet sykedomsbildet.

Men om man svindler NAV for sykepenger man ikke har rett på, så kan man selvsagt få fengselsstraff. Hvor mye straff man får avhenger av en rekke aspekter, som hvor mye penger det dreier seg om, overlegg ol.

Da er du jo ikke sykemeldt 100% og får 100% sykepenger. Samme arbeidsgiver så sykemelder du deg jo de prosentene du ikke jobber.

Anonymkode: 70964...722

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor var du syk fra en jobb, men ikke den andre? 

Anonymkode: df4ca...930

Jeg har vært det. Var 100% sykemeldt fra en 50% stilling. Jobbet mine 50% i en annen stilling. Forskjellig yrker og belastning.

Fikk da 100% sykepenger fra den 50% jeg ikke jobbet

Og lønn i den andre 50%, slik det tilsammen  ble 100% lønn.

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke hvis du oppgir antall timer du har arbeidet til NAV. Det er jo meningen at man skal jobbe så mye man klarer uansett hva som står på sykemeldingen.

Men! Oppgir du at du ikke har jobbet i perioden kan du jo det om uberettiget utbetalt beløp er høyt nok.

Anonymkode: 9d094...e19

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei! Det kan være mange grunner til at man kan fungere i en jobb og ikke i en annen. Men legen din må vise til vurdering av hvorfor du kun er sykemeldt fra den ene jobben…

Anonymkode: 619d3...610

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært det. Var 100% sykemeldt fra en 50% stilling. Jobbet mine 50% i en annen stilling. Forskjellig yrker og belastning.

Fikk da 100% sykepenger fra den 50% jeg ikke jobbet

Og lønn i den andre 50%, slik det tilsammen  ble 100% lønn.

Da ville jeg gått til legen og fått denne til å skrive en erklæring som forklarer hvorfor din sykdom eller skade medførte at du kunne utføre den ene jobben og ikke den andre. Så klager du på vedtaket fra NAV og legger ved denne erklæringa.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da ville jeg gått til legen og fått denne til å skrive en erklæring som forklarer hvorfor din sykdom eller skade medførte at du kunne utføre den ene jobben og ikke den andre. Så klager du på vedtaket fra NAV og legger ved denne erklæringa.

Jeg er ikke ts. Jeg har så klart oppgitt til nav at jeg har jobbet. Jukset da ikke.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du jo ikke sykemeldt 100% og får 100% sykepenger. Samme arbeidsgiver så sykemelder du deg jo de prosentene du ikke jobber.

Joda, det går fint det, når man har 0%-stillinger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, det går fint det, når man har 0%-stillinger.

Men du får vel ikke sykepenger som dekker din 100% lønn da? Og lønn opp på der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke ts. Jeg har så klart oppgitt til nav at jeg har jobbet. Jukset da ikke.

Beklager, jeg leste det som om at du var ts. Skal sjekke bedre neste gang.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du får vel ikke sykepenger som dekker din 100% lønn da? Og lønn opp på der?

Det er korrekt, alle sykepenger kom fra NAV, ingen lønn i tillegg. Da har jeg heller aldri hevdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...