Anonym35 Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Hei Barn på 7 år har vært hos øyelege og blitt undersøkt, fått øyedråper der og god hjelp der. Øyelege anbefaler videre øyedråper fast i flere år. Fastlegen vil nå at barneavdeling på sykehus skal vurdere om barnet fortsatt skal gå på øyedråper, selv om øyelegen har gjort undersøkelsen. Fastlegen har rett og slett ikke tillitt til at øyelegen har gjort rett. Dette fordi far mener barnet ikke har plager. Kan fastlegen bare heve seg over øyelegen og si at hun skal slutte på øyedråpene? Hvor mye kan barneleger på UNN om plager i øyet som ikke ses? Er ikke øyelegen mer kompetanent til å vurdere videre bruk av øyedråper, som øyelegen selv har skrevet ut? Noen som vet? Barneavdeling på sykehus, innehar de også like god kompetanse på øyene som øyelegene? ELler er det vanlig at barnet får hjelp hos øyelegen ved øyeplager? Plagene skyldes lyssensitivitet og eksem rundt øynene, samt pollenplager.
Majer Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 (endret) Vanlig at et barn som trenger innleggelse legges inn på barneavdeling. Konsultasjoner av øyelege kan skje begge steder, men skjer nok som regel på øyeavdelingen. Diagnoser som gjelder flere organer gjøres som regel på barneavdeling. Endret 28. september 2023 av Majer
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Kan godt hende det er ring med de dråpene fastlegen finner bekymringsverdig, at fastlegen da går videre med saken betyr jo legen er bra. Anonymkode: 5ca6c...326 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 På generelt grunnlag ville jeg ikke godtatt undersøkelser og behandling ved UNN😑 Kan dere ikke kontakte avdelingen barnet ha vært på tidligere og høre om det er mulig med en reevaluering? Anonymkode: baf7a...daf 2
Raven.Writingdesk Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Anonym35 skrev (35 minutter siden): Hei Barn på 7 år har vært hos øyelege og blitt undersøkt, fått øyedråper der og god hjelp der. Øyelege anbefaler videre øyedråper fast i flere år. Fastlegen vil nå at barneavdeling på sykehus skal vurdere om barnet fortsatt skal gå på øyedråper, selv om øyelegen har gjort undersøkelsen. Fastlegen har rett og slett ikke tillitt til at øyelegen har gjort rett. Dette fordi far mener barnet ikke har plager. Kan fastlegen bare heve seg over øyelegen og si at hun skal slutte på øyedråpene? Hvor mye kan barneleger på UNN om plager i øyet som ikke ses? Er ikke øyelegen mer kompetanent til å vurdere videre bruk av øyedråper, som øyelegen selv har skrevet ut? Noen som vet? Barneavdeling på sykehus, innehar de også like god kompetanse på øyene som øyelegene? ELler er det vanlig at barnet får hjelp hos øyelegen ved øyeplager? Plagene skyldes lyssensitivitet og eksem rundt øynene, samt pollenplager. Jeg synes fastlegen er grundig her. Om mitt barn var lyssensetiv, eksem og pollenplager og løsningen var «øyedråper for livet» så hadde jeg stussa veldig. Hva slags øyedråper skal tilsynelatende fikse dette som er sundt å stå på i åresvis? Og hvorfor er det problematisk for deg om barnet utredes på barneavdeling? 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 Øyelegen er jo den som har best kjennskap til sykdommer i øynene. Men her høres det ut som om det er både i og rundt? Om barnet får time på barneavdelingen, så vil de henvise til annen avdeling om de ikke innehar nok kompetanse. Anonymkode: 19c08...e8d
Minmorsbarn Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 Øyelegene på sykehuset blir informert om at det er en øyepasient innlagt på barneavdelingen. Det er ikke slik at en barnelege gjør øyelegeting. Enten kommer øyelegen til barneavdelingen eller så går barnet til øyeavdelingen for undersøkelser. 5 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Det skader da vel ikke med en second opinion uansett? Hadde bare vært glad for at legen var såpass grundig, for det er ikke en selvfølge. Anonymkode: acd12...1e9 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 Jeg sier ja takk begge deler! Flott med fastleger som sjekker en gang for mye enn for lite, det er for få av dem. Hvorfor vil du at barnet skal ha øyedråper resten av livet om det ikke er nødvendig? Anonymkode: 4ddbf...1ad 3
Raven.Writingdesk Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Øyelegen er jo den som har best kjennskap til sykdommer i øynene. Men her høres det ut som om det er både i og rundt? Om barnet får time på barneavdelingen, så vil de henvise til annen avdeling om de ikke innehar nok kompetanse. Anonymkode: 19c08...e8d Også kan man legge til at hvis eksem og pollen er hovedproblemet (og lyssky er et videre problem grunnet førstnevnte) - så vil neppe øyedråper løse eksem og pollen problemet, så jeg synes jo det er en litt merkelig vurdering av øyelegen jeg da.., - Hva slags øyedråper er det, TS? 1
VårBesteDag Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 Jeg vil tro at fastlegen ønsker å utelukke andre årsaker til plagene, evt. å utrede ytterligere for allergier. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 Da mitt barn flere ganger var innlagt pga øyepronlemer, både på SUS (Stavanger) og Ullevål, lå h*n på øyeavdelingen, ikke barneavdelingen. Anonymkode: 7391b...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 Her ble barnet først sjekket av barnelege og så spesialister. Så jeg sier definitivt barnelege basert på egen erfaring. De gangene barna har vært hos spesialist først har de ønsket vurdering fra barnelege først, så da blir det spesialist-barnelege- spesialist. Og da går 3 dager. I stedet for henvisning til barneavdelingen dirkete og hvor de ofte legger inn time til både barneavdelingen og spesialist samme dag Anonymkode: 47f34...e1d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 Barnelegen bestiller de undersøkelsene som den vurderer barnet trenger og barnet får da følge av barnesykepleier. Anonymkode: 7c542...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: På generelt grunnlag ville jeg ikke godtatt undersøkelser og behandling ved UNN😑 Anonymkode: baf7a...daf Fordi? Anonymkode: 5064e...a95 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #16 Skrevet 28. september 2023 Jeg synes kanskje ikke det er så rart at fastlegen vil være grundig når en av foreldrene ikke har tillit til øyelegen, og mener det er satt feil diagnose...? Fastlegen sier jo heller ikke at barnet skal slutte med øyedråper, men at det skal bli tatt en videre vurdering. Anonymkode: da847...42c 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #17 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fordi? Anonymkode: 5064e...a95 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/unn-far-kritikk-etter-at-alvorlig-syk-pasient-fikk-overfort-feil-blodtype-under-operasjon-1.14812381 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/feil-i-botox-behandling-ved-unn-kan-ha-utsatt-pasienter-for-hepatitt-eller-hiv-1.12517713 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/unn-la-ut-sensitive-personopplysninger-pa-nett_-_-alvorlig-1.15015856 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ga-tenaringer-for-mye-cellegift-1.11943163 https://www.nordlys.no/helse/jobb/universitetssykehuset-nord-norge/legene-pa-unn-fortalte-aldri-hva-som-skjedde-i-to-og-et-halvt-ar-trodde-alexander-15-det-var-hans-feil-at-faren-dode/s/5-34-613917 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Op2mPV/tilsyn-sykehus-fjernet-lever-fra-en-person-som-ikke-var-doed-nok-etter-loven Første gangen jeg tenkte at UNN er et jallasykehus var vel i 2012 og jeg har lagt merke til at det dukker opp hendelser med jevne mellomrom som virker svært unødvendige. Anonymkode: baf7a...daf
rampeguri Skrevet 29. september 2023 #18 Skrevet 29. september 2023 Når det er snakk om eksem/lyssensitivitet/pollenplager tenker jeg att det kan være greit om andre enn bare øyelegen sjekker ut. Ikke fordi øyelegen ikke er dyktig men kan være andre som veit mer om de tingene spesielt eksem og pollenplager.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #19 Skrevet 29. september 2023 Men hvorfor har fastlegen henvist til barnelege? Det er jo det store spørsmålet her. Mener fastlegen at det er noe som uavklart i situasjonen og ønsker råd om det, som ikke har med bare øyet å gjøre? Er det for å spørre om råd om det er noe annet som må vurderes, feks behandling av eksem rundt øynene, eller en forespørsel om mer allergiutredning eller allergibehandling bør gjøres? Barneleger legger seg sjelden borti selve øyebehandlingen, den styres av øyelege, men de involveres ofte hvis det er snakk om annen supplerende behandling. Anonymkode: 06e06...3cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå