AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Vi har over de siste ti årene pådratt oss store mengder inkassogjeld grunnet sykdom og manglende inntekter. Vi har forsøkt å betale ned så mye som mulig, men dessverre ender det "alltid" med blir uforutsett. Nå orker jeg ikke mer av dette, og må finne en vei ut før jeg ikke orker å leve lenger (nei, kg moderatorer, det er ikke en trussel, det er et uttrykk for at det kjennes ganske håpløst ut.) Gjelden ligger i dag på rundt 1.000.000,- hvorav store deler såklart er renter og gebyr. Jeg har i dag en inntekt på omlag 600.000,- mannen er ufør og jobber noe, han har omlag 300.000 i året. Hans inntekt er varierende fra måned til måned og vanskelig å planlegge noe ut av. Begge har kreditortrekk nå, som gjør at vi tilsammen har en månedlig utbetaling på mellom 35.-40.000,- i måneden. Vi eier ikke bolig, og har ikke billån. Dette trenger kanskje budsjettet for å gi bedre svar, men kanskje noen med erfaring enten fra jobb eller via egne erfaringer kan si noe om hva de tenker? En gjeldsordning vil muligens kreve at vi flytter til en rimeligere bolig (1-2000 rimeligere i mnd), dette fordi vi i dag leier med et soverom mer enn vi bruker til daglig da vi begge har særkullsbarn som er på samvær. Dette vil vi i utgangspunktet forsøke unngå, men forstår også at om det kreves og vi lander på å søke gjeldsordning så er det slik det er. Vi ønsker, som de fleste andre sikkert, å klare dette selv, og ikke belaste samfunnet, samtidig som det føles veldig vanskelig her og nå, målet er derfor å ikke inngå gjeldsordning. Samtidig ser vi jo at om vi klarer å betale ned minst 10.000 i mnd uten gjeldsordning så vil det minst ta åtte år, kanskje mer, mens gjeldsordning er over på fem. Så, klart det frister å forsøke. Uansett, de siste avsnittene ble litt digresjoner, men jeg håper på svar fra noen med erfaring. Anonymkode: a7acb...d4a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Usikret gjeld på mer enn årsinntekt når man har barn er i utgangspunktet ganske mye, ja. Særlig når det er trekk i lønn allerede. Men jeg ville likevel prøvd å ta «ringerunden» til ulike kreditorer og se om dere kan forhandle ned renter, slette gebyrer eller endre betalingskrav. Om noen kan settes på vent slik at dere kan kvitte dere med krav. Hjelper veldig å ha friske penger hvis man skal forhandle, så om dere har noe av verdi så ville jeg begynt å selge i dag, særlig av typen nips, krimskrams eller barneutstyr som er vokst fra. Bare for å gi et eksempel så hjalp jeg eksen min ut av knipa ved å selge utstyr til data, spill og sport for over 35 000. Det er skattefrie kroner som kom godt med. Anonymkode: 8bb60...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Usikret gjeld på mer enn årsinntekt når man har barn er i utgangspunktet ganske mye, ja. Særlig når det er trekk i lønn allerede. Men jeg ville likevel prøvd å ta «ringerunden» til ulike kreditorer og se om dere kan forhandle ned renter, slette gebyrer eller endre betalingskrav. Om noen kan settes på vent slik at dere kan kvitte dere med krav. Hjelper veldig å ha friske penger hvis man skal forhandle, så om dere har noe av verdi så ville jeg begynt å selge i dag, særlig av typen nips, krimskrams eller barneutstyr som er vokst fra. Bare for å gi et eksempel så hjalp jeg eksen min ut av knipa ved å selge utstyr til data, spill og sport for over 35 000. Det er skattefrie kroner som kom godt med. Anonymkode: 8bb60...4a7 Takk for svar Det ligger nok garantert noe rundt om i huset som kan omsettes, har en del liggende ute på finn/Facebook/tise allerede, men noe mer vil nok alltid kunne selges har dessverre lite av særlig stor verdi, men alle monner drar. Anonymkode: a7acb...d4a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har over de siste ti årene pådratt oss store mengder inkassogjeld grunnet sykdom og manglende inntekter. Vi har forsøkt å betale ned så mye som mulig, men dessverre ender det "alltid" med blir uforutsett. Nå orker jeg ikke mer av dette, og må finne en vei ut før jeg ikke orker å leve lenger (nei, kg moderatorer, det er ikke en trussel, det er et uttrykk for at det kjennes ganske håpløst ut.) Gjelden ligger i dag på rundt 1.000.000,- hvorav store deler såklart er renter og gebyr. Jeg har i dag en inntekt på omlag 600.000,- mannen er ufør og jobber noe, han har omlag 300.000 i året. Hans inntekt er varierende fra måned til måned og vanskelig å planlegge noe ut av. Begge har kreditortrekk nå, som gjør at vi tilsammen har en månedlig utbetaling på mellom 35.-40.000,- i måneden. Vi eier ikke bolig, og har ikke billån. Dette trenger kanskje budsjettet for å gi bedre svar, men kanskje noen med erfaring enten fra jobb eller via egne erfaringer kan si noe om hva de tenker? En gjeldsordning vil muligens kreve at vi flytter til en rimeligere bolig (1-2000 rimeligere i mnd), dette fordi vi i dag leier med et soverom mer enn vi bruker til daglig da vi begge har særkullsbarn som er på samvær. Dette vil vi i utgangspunktet forsøke unngå, men forstår også at om det kreves og vi lander på å søke gjeldsordning så er det slik det er. Vi ønsker, som de fleste andre sikkert, å klare dette selv, og ikke belaste samfunnet, samtidig som det føles veldig vanskelig her og nå, målet er derfor å ikke inngå gjeldsordning. Samtidig ser vi jo at om vi klarer å betale ned minst 10.000 i mnd uten gjeldsordning så vil det minst ta åtte år, kanskje mer, mens gjeldsordning er over på fem. Så, klart det frister å forsøke. Uansett, de siste avsnittene ble litt digresjoner, men jeg håper på svar fra noen med erfaring. Anonymkode: a7acb...d4a Dine siste avsnitt er i grunn det som gir mest pekepinn. Dere klarer å betale ned gjelden innen rimelig tid og vil sannsynligvis ikke være kandidater for gjeldsordning, samt at dere trolig bor dyrere enn hva gjeldsordning tillater. Du sier dere ikke har bil eller boliglån men sier ingenting om dere eier kjøretøy og evt verdi av de. Anonymkode: 6b4dc...122
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dine siste avsnitt er i grunn det som gir mest pekepinn. Dere klarer å betale ned gjelden innen rimelig tid og vil sannsynligvis ikke være kandidater for gjeldsordning, samt at dere trolig bor dyrere enn hva gjeldsordning tillater. Du sier dere ikke har bil eller boliglån men sier ingenting om dere eier kjøretøy og evt verdi av de. Anonymkode: 6b4dc...122 Takk for svar - det er mulig du har rett der. Det hjelper å sortere litt de tankene man har noen ganger og få innspill. Av kjøretøy eier vi en rimelig bil (kjøpt for 30.000 for tre år siden) som er rimelig å reparere og å forsikre 👍 Anonymkode: a7acb...d4a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 Det skader jo ikke å prøve å få gjeldsordning/søke om det. NAV har vel folk som hjelper med dette? Både råd om søknad, og råd om hvis du ikke får gjeldsordning. Det at mannen din er syk, kan jo være et argument for å få det. Det at dere har barn må jo gjøre at dere kanskje kan beholde boligen dere leier? Anonymkode: e0df2...5c7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 Anbefaler helt klart å søke om gjeldsordning. Start med et møte med økonomisk rådgiver hos nav. Anonymkode: 56ff4...764
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Hvor mye av gjelda er på deg og hvor mye på mannen din? Kanskje det lønner seg at han får gjeldsordning, siden de ikke kan trekke noe særlig av lønnen hans, mens du får nedbetalingsplan? Anonymkode: e443f...a15
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 De tester økonomien deres, hvis dere klarer å betale gjelden på under 10 år med 10% rente så er det en grunn til avslag, dvs. Ikke varig ute av stand Anonymkode: e772c...2c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå