Gå til innhold

Familie som inviterer seg selv- høytider.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor og eldre bror har siden pappa ble borte vært hos meg hver jul . ( over 20 år nå ) 

Min bror er psykisk syk og hun pleietrengende/ dement. 

Og som vanlig ,tar de det som selvfølge å komme hit. 

Jeg er alenemor med 2 barn- ett funksjonshemmet.  Disse høytidene gruer jeg mer og mer for. Det blir lite rom for å skape hygge for mine 2 barn,da alt fokus blir på min mor og bror. 

Ingen øvrig familie inviterer dem. 

Mine barn fortjener gode juleminner. Og min friske sønn ønsker nå at vi feirer alene. Det gjør jeg også. 

Mange blandede følelser ,men hvordan gripe det ann ? 

Anonymkode: 6fa1f...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min mor og eldre bror har siden pappa ble borte vært hos meg hver jul . ( over 20 år nå ) 

Min bror er psykisk syk og hun pleietrengende/ dement. 

Og som vanlig ,tar de det som selvfølge å komme hit. 

Jeg er alenemor med 2 barn- ett funksjonshemmet.  Disse høytidene gruer jeg mer og mer for. Det blir lite rom for å skape hygge for mine 2 barn,da alt fokus blir på min mor og bror. 

Ingen øvrig familie inviterer dem. 

Mine barn fortjener gode juleminner. Og min friske sønn ønsker nå at vi feirer alene. Det gjør jeg også. 

Mange blandede følelser ,men hvordan gripe det ann ? 

Du sier ingen annen familie. Er dere flere søsken? I såfall, ta det opp med de. 

Har dere mulighet til å reise bort ett år kanskje? da kan de ikke komme.

Anonymkode: ac9e9...85c

• Nyttig 1
Skrevet

Si at dere planlegger å reise utenlands. Men i siste sekund kan det måtte bli utsatt, slik at dere må feire hjemme istedenfor. Men lat som dere ikke fikk beskjed før julaften. Og si ikke noe før det er for sent. Kanskje ikke før dagen/uken etter. 

Anonymkode: 9079a...8b7

• Liker 4
Skrevet

Vet du, jeg synes faktisk du skal feire hjemme sammen med dine 2 barn. Ikke for å være brutal, men din frisk sønn må nok tåle en del skjevdeling av tid i hverdagen mtp at han har en funksjonshemmet bror. Jeg vet jo ikke om dette er tilfelle, men det er jo ofte slikt i familier der ett medlem trenger litt mer enn de andre. Ikke noe galt i det altså, men det blir ofte bare slikt.

Hvis din friske sønn nå ønsker å tilbring tid bare dere tre sammen, så synes ikke jeg det er noe urimelig ønske, tvert imot. I en kanskje hektisk hverdag ellers, så kan slike juledager være gode. 

Regner med at din bror er fungerende, selv om han er psykisk syk. Det finnes jo mange forskjellige diagnoser og symptomtrykk hos psykisk syke, så vanskelig for oss her i vite, men regner med at han kan klare å lage en hyggelig jul for seg selv og deres mor. Her tenker jeg at din sønn må gå først.

Tenker at du bare i god tid forklarer dette for din bror, og muligens din mor hvis hun er såpass kognitiv at hun skjønner det. Si at du kan hjelpe til med å planlegge, men at dette året har vært såpass tøft for dere 3 i hjemmet, at dere rett og slett er nødt til å begrense det sosiale i julen. Dere trenger alle tid til å hente dere litt inn. Vær klar på at dette er et ønske din friske sønn har formidlet til deg, og at du basert på dette, har vurdert at det er en god ide for dere som liten familie.

Ønsker deg lykke til, og håper virkelig at dere 3 får en hyggelig og fredfull jul sammen ❤️

• Liker 9
Skrevet

Vi var mange søsken,men de fleste har gått bort. Kun en utover meg og min bror,men hun har senskader etter kreft.  

Barnebarna ( voksne) har nok med sitt. 

Har tenkt på en nødløgn ifht å reise bort...men vet da at hun sitter alene på gamlehjem og han alene på hybel

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi var mange søsken,men de fleste har gått bort. Kun en utover meg og min bror,men hun har senskader etter kreft.  

Barnebarna ( voksne) har nok med sitt. 

Har tenkt på en nødløgn ifht å reise bort...men vet da at hun sitter alene på gamlehjem og han alene på hybel

De feirer sikkert på gamlehjemmet. 

Og broren din klarer å lage en hyggelig jul for seg selv, om han ønsker.

Anonymkode: 9079a...8b7

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Han kan besøke henne på gamlehjemmet. Eller omvendt. 

Dine barn fortjener å bli prioritert. 

Anonymkode: ed542...679

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Er man flere søsken så synes jeg at man skal bytte på å invitere hjem. Hvis du er enig så er det en samtale du må ta med dine søsken om det. Hvis ikke de vil invitere hjem, så må de i det minste være en del av løsningen og ikke bare skyve over på deg. 

Hvis samtalen skjærer seg: Du skriver at din mor er dement. Hvis hun er på sykehjem så har hun mennesker rundt seg på julaften og det er bra. Så kan heller du og dine barn besøke henne og åpne pakker en annen dag i jula. Julen er tross alt mer enn julaften. Når det gjelder din psykisk syke bror så synes jeg det er vanskelig å mene noe, men jeg synes det er logisk at du ønsker å skape en fin ramme og gode minner for dine barn. Hvis besøk av han medfører at det ikke skjer, så synes jeg bare du skal si rett ut at: beklager, i år blir det bare meg og mine barn på julaften. Det er helt ok. 

• Liker 1
Skrevet

De feirer som regel på gamlehjemmet også. hva med å stikke innom en tur på formiddagen sånn de kan åpne gaver fra dere, så reise hjem å feire jul sammen du og barna dere

Anonymkode: 6feb9...213

• Liker 5
Skrevet
Frk Midnattsol skrev (16 minutter siden):

Vet du, jeg synes faktisk du skal feire hjemme sammen med dine 2 barn. Ikke for å være brutal, men din frisk sønn må nok tåle en del skjevdeling av tid i hverdagen mtp at han har en funksjonshemmet bror. Jeg vet jo ikke om dette er tilfelle, men det er jo ofte slikt i familier der ett medlem trenger litt mer enn de andre. Ikke noe galt i det altså, men det blir ofte bare slikt.

Hvis din friske sønn nå ønsker å tilbring tid bare dere tre sammen, så synes ikke jeg det er noe urimelig ønske, tvert imot. I en kanskje hektisk hverdag ellers, så kan slike juledager være gode. 

Regner med at din bror er fungerende, selv om han er psykisk syk. Det finnes jo mange forskjellige diagnoser og symptomtrykk hos psykisk syke, så vanskelig for oss her i vite, men regner med at han kan klare å lage en hyggelig jul for seg selv og deres mor. Her tenker jeg at din sønn må gå først.

Tenker at du bare i god tid forklarer dette for din bror, og muligens din mor hvis hun er såpass kognitiv at hun skjønner det. Si at du kan hjelpe til med å planlegge, men at dette året har vært såpass tøft for dere 3 i hjemmet, at dere rett og slett er nødt til å begrense det sosiale i julen. Dere trenger alle tid til å hente dere litt inn. Vær klar på at dette er et ønske din friske sønn har formidlet til deg, og at du basert på dette, har vurdert at det er en god ide for dere som liten familie.

Ønsker deg lykke til, og håper virkelig at dere 3 får en hyggelig og fredfull jul sammen ❤️

Takk.❤ Min bror er dessverre ikke så oppegående. Heller ikke fysisk lenger. Så han kan ikke stelle i stand. Kognitivt en utfordring. 

Men jeg MÅ faktisk prioritere annerledes . Både min mor og bror skyr offentlige hjelpetjenester...og da de bodde sammen var situasjonen prekær et par år...før hun MÅTTE på sykehjem ..og huset ble solgt. Jeg varslet fastlegen deres gjentatte ganger..

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De feirer som regel på gamlehjemmet også. hva med å stikke innom en tur på formiddagen sånn de kan åpne gaver fra dere, så reise hjem å feire jul sammen du og barna dere

Må barre legge til at evt kan dere ta henne med hjem noen timer en dag før jul å spise god mat ilag og evt en dag i romjulen, så er dere alene julaften i lag. 

Skrevet

Hvor gammel er dere? Regner med dine barn er voksne selv? 

Anonymkode: c2820...c28

Skrevet

Min erfaring og forståelse er at dette ofte handler om dine følelser og din opplevelse TS - dette er sannsynligvis ikke opplevelsen dine barn sitter igjen med. Jeg har også hatt det som deg og mange ganger undret meg over om hensynet til de familiemedlemmer som falle utenfor går over hensynet til mine egne barn og deres opplevelse av feiringene. Men i dag er mine barn voksne og ingen av dem ytrer annet enn gode minner og savn over feiringene som de var (de som hadde store helseutfordringer er i dag døde). 

Når man har kompliserte familieforhold så er det sterke følelser i bildet - og dette handler oftest om man selv. Andre verken ser eller kjenner til historien, og dermed ikke følelsene som er involvert heller. 

Inge utenforstående kan fortelle deg hva du skal gjøre men ta en runde og to med deg selv og kjenn etter hva dette egentlig dreier seg om - det er bare du som kan si noe om hva du klarer å stå i. Om du kjenner dette er for krevende for DEG så er det helt greit å avstå fra denne type feiring og uten at du skal ha dårlig samvittighet for det. Men så er det dette med samvittigheten vår.. Men forsøk å ikke overføre dine egne følelser på andre. 

Håper du klarer å finne en måte å feire høytiden på som gir deg og dine en god opplevelse, uavhengig av hvilken måte du velger å gjøre det på 🧡

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor gammel er dere? Regner med dine barn er voksne selv? 

Anonymkode: c2820...c28

Nei. Mine 2 barn er 10 og 15 . 

Mor i 80-åra,og bror i 60-åra. Jeg er attpåklatt. 

Skrevet

Jeg har jobbet mange år på sykehjem, og vi ferier deg også. Jeg har hatt samtaler med pårørende som er fryktelig slitne, og gjerne har både barn og barnebarn de selv vil følge opp, men får dårlig samvittighet for at de ikke tar med deres demente kjære på julefeiring. Mange demente har det faktisk best der de er. Da er de i vante omgivelser, og vi tilpasser dagen etter de ulike som bor der. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for henne ihvertfall. Det høres ut som dere (familien på tre) denne julen heller bør ta hensyn til egne behov. 
Å komme på besøk på formiddagen er en god løsning, eller en annen dag i julen. 

Jeg vet ikke hvor god form din bror er, men om han er i god nok form til å være med din familie, så burde han kanskje være i god nok form til å være med søsken som har ettervirkninger etter kreft? Bare tenker litt høyt her. Finnes også arrangementer han kan delta på. Vi hadde en onkel som alltid fulgte med på lasset til en av mine besteforeldre. Når siste døde, så stod han uten noen, men det ordnet seg når det nærmet seg første året, og det har ordnet seg siden også. Han har stort sett vært hos en av mine søsken, men hadde en jul hos en av hans søsken (min onkel og tante). 

Det er lov å sette grenser. Det er lov å lytte til egne behov. Det er ikke lett ved julen. Da forsterkes alle følelser. Det er noe i oss som tross alt er ganske fint, at vi ikke vil noen skal være alene til jul. Likevel må en av og til gjøre sine vurderinger om hva som passer best. 

Skjønner det er vanskelig 💚 Vi fikk en strandet slektning inn dørene et år når jeg vokste opp da noen hadde fått en fiks ide om å avlyse julen og dra til syden istedenfor rett før. Ikke gjør det! Gi beskjed i god tid, så folk får ordnet seg. Det gikk fint for oss å få denne slektningen inn, og kanskje det går fint for noen andre å veksle litt også, om dere snakker sammen? 

Anonymkode: 966d4...2a9

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor mistrives sterkt på gamlehjemmet..og vil ikke være der. 

Min bror er scitzofren. Et vanvittig energinivå,som er veldig selvsentrert og mørkt. Tvangsmessig etc..men snill ❤ 

Han bodde hos meg i 5 mnd da de solgte huset. Til han fikk noe annet. Det var rimelig intenst. 

Hygiene,praktiske gjøremål -en utfordring for de begge. Lager ikke mat selv osv..kan ikke gå særlig distanse...som i 100m. 

• Hjerte 1
Skrevet

Kan et kompromiss være at dere inviterer mor og bror til lunsj/middag en dag i romjulen i stedet? Da avlyser du ikke jula, det blir bare på en annen måte der de er inkludert likevel.  

Anonymkode: dfc16...197

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan et kompromiss være at dere inviterer mor og bror til lunsj/middag en dag i romjulen i stedet? Da avlyser du ikke jula, det blir bare på en annen måte der de er inkludert likevel.  

Anonymkode: dfc16...197

Ja,så absolutt. ❤ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min mor mistrives sterkt på gamlehjemmet..og vil ikke være der. 

Min bror er scitzofren. Et vanvittig energinivå,som er veldig selvsentrert og mørkt. Tvangsmessig etc..men snill ❤ 

Han bodde hos meg i 5 mnd da de solgte huset. Til han fikk noe annet. Det var rimelig intenst. 

Hygiene,praktiske gjøremål -en utfordring for de begge. Lager ikke mat selv osv..kan ikke gå særlig distanse...som i 100m. 

Jeg skjønner at dette er vanskelig!

Jeg synes forslaget om å ta en tur på sykehjemmet er greit. Ta med deg din bror og besøk henne på formiddagen, så kan kanskje guttene dine se på julefilm og spise julekaker mens du er på julebesøk? 

Da får du en begrenset tid med din mor og din bror. De har ikke vært alene hele julaften, men de får tid til å hvile. Broren din kan vel kanskje synes det er litt intenst med julaften, når han må være så lenge sosial- og sånn sett kan det kanskje være greit å begrense det litt. 

Eventuelt spør om de kan komme på en brunch/ kaffe og julekaker på formiddagen, så får du og ungene dagen for dere selv etterpå?

Det må jo gå an å komme til noe mindre strevsomt og som kan være litt greit for alle?

Anonymkode: 59dfc...a53

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Må si det er litt komisk. Nå har det nettopp vært en annen tråd om mannen som ønsket en rolig jul med kjernefamilien. Å det var ikke måte på hvordan kommentarene var der. 

Nå er det plutselig en mor med barn som ønsker en rolig jul og utestenge mor (bestemor) og bror (onkel) men nå er det ikke så farlig om noen blir sittende alene... 

Men uansett gjør det som passer best for deg og dine barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...