AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Er det mulig å få aap uten å være sykmeldt? Jeg har 25% fast stilling, har vært ringevikar og periodevis hatt lengre vikariater i tillegg. Men nå er jeg ikke i stand til å jobbe mer enn 25%, knapt det engang, men vil ikke gi helt slipp på jobben. Nav rådet meg til å søke om sykepenger, og aap i tilfelle jeg ikke hadde krav på sykepenger. Jeg var først 75% sykemeldt (i en mnd), deretter 50% sykemeldt for jeg følte i flere mnd at jeg kunne jobbe litt mer enn det faste. Men nå kjenner jeg at 25% holder igjen. Er fortsatt 50% sykemeldt. Får utbetalt et par hundre kr pr. dag i sykepenger, innmari lite altså. Fikk nettopp innvilget aap i tillegg, det er ca 900kr pr. dag før skatt, og før man trekker fra diverse utifra sykepenger, arb.dager osv? Så det blir vel ikke store summen, men antakelig mer enn sykepengene? Lurer derfor på hva som er best nå. Det er ikke økonomisk lurt å øke sykemldgraden? Inntekten blir bedre om jeg får aap istedet de dagene jeg sier nei til å jobbe ekstra? Hvis jeg dropper å være sykemeldt får jeg ikke aap? Hørte snakk om at man kan få aap uten å være sykemeldt, skjønner ikke helt. Har nok hatt krav på aap i årevis, men ikke ant noe om nav. Så nå vil jeg sørge for å få det jeg har krav på. Ekstra stress midt oppi alt å ikke ha avklart det økonomiske. Total hjernetåke og vanskelig å orientere seg. Anonymkode: 1e4df...bad
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Aap mister du 34% av lønna, så vil så klart aldri lønne seg. Anonymkode: eb1ad...531
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 AAP+jobbe litt er mest lønnsomt etter sykmeldingsperioden er over. Anonymkode: 76daa...686
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Aap mister du 34% av lønna, så vil så klart aldri lønne seg. Anonymkode: eb1ad...531 Men sykepengene er jo latterlige. Jeg trodde de ble beregna utifra siste halvår eller noe om det gir mer penger enn å beregne utifra siste 3 år e.l. Men tydeligvis ikke? Men når faststillinga er så lav, så blir det vel bare sånn. Anonymkode: 1e4df...bad
Sofakona Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Du må ikke vært sykemeldt for å få aap. Du må søke og legeerklæring på at din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent. Og så må du vente 11-19 uker på svar..og du får ikke penger i disse ukene
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men sykepengene er jo latterlige. Jeg trodde de ble beregna utifra siste halvår eller noe om det gir mer penger enn å beregne utifra siste 3 år e.l. Men tydeligvis ikke? Men når faststillinga er så lav, så blir det vel bare sånn. Anonymkode: 1e4df...bad Da har nok ikke jobben sendt inn rett regnskap. Du må snakke med nav om det pg sende de da lønnslippen for den siste.mnd før du ble syk. Anonymkode: eb1ad...531
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 Er siste mnd som gjelder ved sykemelding. Siste 3 år er ufør. Aap vet jeg ikke da jeg aldri har hatt det. Anonymkode: eb1ad...531
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Sykepengene blir beregnet ut fra et snitt av hva du jobbet de siste 3 månedene før du ble syk. Du tjener på å ha sykepenger + aap kontra bare aap. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er siste mnd som gjelder ved sykemelding. Siste 3 år er ufør. Aap vet jeg ikke da jeg aldri har hatt det. Anonymkode: eb1ad...531 Begge deler er feil i her. På uføretrygd er det de 3 beste av de 5 siste årene. På aap er det siste året eller et gjennomsnitt av de 3 siste. Anonymkode: 7b5f8...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 Verken sykepenger eller aap bryr seg om stillingsprosenten din. De bryr seg om samlet inntekt for en gitt periode. Om den inntekten kommer fra 10% stilling eller 150% stilling er irrelevant. Det høres veldig rart ut at du kun fikk noen hundrelapper i sykepenger. Her må det være noe feil. Anonymkode: 77b72...4bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykepengene blir beregnet ut fra et snitt av hva du jobbet de siste 3 månedene før du ble syk. Du tjener på å ha sykepenger + aap kontra bare aap. Begge deler er feil i her. På uføretrygd er det de 3 beste av de 5 siste årene. På aap er det siste året eller et gjennomsnitt av de 3 siste. Anonymkode: 7b5f8...ef9 Siste 3 årene av de 5 siste beste ja. Såhoppet over 5 år da det som regel er de siste 3 årene som gjelder for de aller fleste pga økt lønn. Aap skrev jeg jeg ikke viste noe om. Så det kan da ikke være feil. Sykelønn jeg skrev om. Anonymkode: eb1ad...531
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 Og ja, så det står ved varig endring så gjelder 3 mnd ved sykepenger. Hva som er varig kan man jo da lure på. Anonymkode: eb1ad...531
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Siste 3 årene av de 5 siste beste ja. Såhoppet over 5 år da det som regel er de siste 3 årene som gjelder for de aller fleste pga økt lønn. Aap skrev jeg jeg ikke viste noe om. Så det kan da ikke være feil. Sykelønn jeg skrev om. Anonymkode: eb1ad...531 Hadde allerede skrevet om sykepenger før jeg la inn posten din, mente at sykepenger og uføretrygd var feil. Bare tok med aap samtidig siden det ikke var nevnt enda. Det er faktisk ofte år 4 og 5 blir brukt i beregningen av uføretrygd, fordi beløpene oppjusteres til dagens nivå. Grunnbeløpet har økt mye de siste årene, ofte mer enn lønnen til gjennomsnittsnordmannen. Selv om lønnen utbetalt var høyere siste årene kan inntekten bakover i tid være høyere når tallene blir oppjustert. Innviklet system 😅 Varig endring vil normalt bety at man feks har fått ny fast jobb i beregningsperioden. Da kan man beregne på en kortere periode. Anonymkode: 7b5f8...ef9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 Man må bruke sykepengerettighetene sine så sant ikke utbetaling av sykepenger er lavere enn minstesats på AAP, da kan få AAP istedenfor. Og har du først fått innvilget AAP, så er man ikke sykemeldt lenger. Da får du AAP de dagene du ikke jobber og lønn de dagene du jobber. Anonymkode: 11372...b96
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 På AAP er du vel garantert minstesats uavhengig av hvor lite du har tjent. Er du under 25 år er det andre og lavere satser. Anonymkode: 55588...885
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå