Gjest MUSK! Skrevet 1. oktober 2023 #121 Del Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 8.06): Enig i at man kan slippe andre fram,men når det er sagt,det stemmer ikke at man skaper trafikkfarlige situasjoner ved å holde seg til fartsgrensa. Det er noe av det dummeste jeg hører. DU er ansvarlig for din kjøring,uavhengig av hvordan den foran deg kjører. Om du forårsaker en ulykke fordi du "måtte" kjøre forbi,nytter det ikke å skylde på bilfører foran deg. Det er du som er ansvarlig for å ta avgjørelsen om å kjøre forbi. Er det ikke trygt,så er det ikke trygt,da må du faktisk vente! Har du dårlig tid,må du reise før. Anonymkode: 62cef...0e4 Helt riktig! Hvis råkjørere skylder på den som følger reglene så bør de sette seg ned i fred og ro å øve mer på trafikkreglene. Det er råkjøreren som blir tatt. Ikke folk som holder fartsgrensen. Kipling skrev (13 timer siden): Ja, det gjør de. Og da er det din plikt å tilpasse deg det. Dersom det å være eneste som kjører i fartsgrensen skaper farlige situasjoner, så har du plikt til å unngå å gjøre det. Trygghet veier tyngre enn det å følge fartsgrensen slavisk Det er ingen som skaper farlige situasjoner av å følge regler og holde grensa. Du kommer ingen vei med det. Om flere biler har så lyst å råkjøre langt over grensa mens en holder grensa så skal ikke den personen som holder grensa begynne å råkjøre for andre råkjørere skyld. Det er aldri greit å oppfordre andre til å bryte trafikkreglene. Folk skal ikke ligge langt over grensa med mindre det er utrykningskjøretøy, og folk skal ikke ligge langt under grensa å lage unødvendig med kø. Man skal kjøre etter forholdene og holde seg til fartsgrensen. Den er der ikke til pynt. Er du uenig i fartsgrensen på stedet så får du klage, men følg reglene hvis du vil unngå bøter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 1. oktober 2023 #122 Del Skrevet 1. oktober 2023 1 hour ago, MUSK! said: Helt riktig! Hvis råkjørere skylder på den som følger reglene så bør de sette seg ned i fred og ro å øve mer på trafikkreglene. Det er råkjøreren som blir tatt. Ikke folk som holder fartsgrensen. Det er ingen som skaper farlige situasjoner av å følge regler og holde grensa. Du kommer ingen vei med det. Om flere biler har så lyst å råkjøre langt over grensa mens en holder grensa så skal ikke den personen som holder grensa begynne å råkjøre for andre råkjørere skyld. Det er aldri greit å oppfordre andre til å bryte trafikkreglene. Folk skal ikke ligge langt over grensa med mindre det er utrykningskjøretøy, og folk skal ikke ligge langt under grensa å lage unødvendig med kø. Man skal kjøre etter forholdene og holde seg til fartsgrensen. Den er der ikke til pynt. Er du uenig i fartsgrensen på stedet så får du klage, men følg reglene hvis du vil unngå bøter. Nå bare dikter du opp et scenarie som helt bokstavelig er det motsatte av hva jeg prater om. Langt over fartsgrensen? Hvem er det som snakker om langt over fartsgrensen? Det jeg snakker om er trafikkflyten, ikke enkelte råkjørere. Så type et sted grensen er 80 og hele trafikken flyter i 90, og så har man en enkelt idiot som ligger med speedometeret på 80, så de da i realiteten kjører i 70ish, og absolutt alle andre må kjøre forbi. Blir du forbikjørt 5 ganger på en time så er problemet de andre, hvis du blir forbikjørt 300 ganger på en time så er det du som er problemet. Du skal innrette deg etter trafikksituasjonen slik den er, ikke slik den ideelt sett burde vært. Det funker ikke å si at noe ikke var din skyld fordi din regelrytter kjøring hadde gått fint om alle andre kjørte perfekt. Hvis du tror det ikke går an å skape farlige situasjoner ved å følge reglene, så bør du sjekke pensumet for teoriprøven på nytt, for de som har skrevet det er uenige med deg. Det står eksplisitt at dersom det oppstår en konflikt mellom det å følge reglene og det å kjøre trygt, så skal du alltid prioritere det å kjøre trygt fremfor det å følge reglene. Blir det samme som med vikeplikt. Hvis jeg ser at noen ikke viker, så SKAL jeg vike selv om jeg har forkjørsrett. De bryter loven ved å ikke vike, men det funker ikke for meg å si at det ikke var min skyld fordi det var de som brøt loven. Dersom jeg ser det skje så er jeg like pliktig til å unngå en farlig situasjon selv om det var den andres lovbrudd som skapte problemet. Og smeller det, så kan vi begge bli dømt. De for å ha brutt vikeplikten, og jeg for å ha feilet å tilpasse meg den reelle situasjonen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #123 Del Skrevet 1. oktober 2023 Noe som fungere veldig bra mot sinkere i trafikken. Søk opp skilt nr, finn eieren også ringer du. 80% av tilfellene får de helt panikk og må ut på siden og stoppe fordi man kan ikke kjøre å snakke i tlf samtidig Like forbanna morro hver gang😅🤣 Anonymkode: 1841c...f91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MUSK! Skrevet 1. oktober 2023 #124 Del Skrevet 1. oktober 2023 Kipling skrev (1 time siden): Nå bare dikter du opp et scenarie som helt bokstavelig er det motsatte av hva jeg prater om. Langt over fartsgrensen? Hvem er det som snakker om langt over fartsgrensen? Det jeg snakker om er trafikkflyten, ikke enkelte råkjørere. Så type et sted grensen er 80 og hele trafikken flyter i 90, og så har man en enkelt idiot som ligger med speedometeret på 80, så de da i realiteten kjører i 70ish, og absolutt alle andre må kjøre forbi. Blir du forbikjørt 5 ganger på en time så er problemet de andre, hvis du blir forbikjørt 300 ganger på en time så er det du som er problemet. Du skal innrette deg etter trafikksituasjonen slik den er, ikke slik den ideelt sett burde vært. Det funker ikke å si at noe ikke var din skyld fordi din regelrytter kjøring hadde gått fint om alle andre kjørte perfekt. Hvis du tror det ikke går an å skape farlige situasjoner ved å følge reglene, så bør du sjekke pensumet for teoriprøven på nytt, for de som har skrevet det er uenige med deg. Det står eksplisitt at dersom det oppstår en konflikt mellom det å følge reglene og det å kjøre trygt, så skal du alltid prioritere det å kjøre trygt fremfor det å følge reglene. Blir det samme som med vikeplikt. Hvis jeg ser at noen ikke viker, så SKAL jeg vike selv om jeg har forkjørsrett. De bryter loven ved å ikke vike, men det funker ikke for meg å si at det ikke var min skyld fordi det var de som brøt loven. Dersom jeg ser det skje så er jeg like pliktig til å unngå en farlig situasjon selv om det var den andres lovbrudd som skapte problemet. Og smeller det, så kan vi begge bli dømt. De for å ha brutt vikeplikten, og jeg for å ha feilet å tilpasse meg den reelle situasjonen. Trafikkflyten går jo ikke i 90 i 80 sonen. Da bryter folk fartsgrensen. Fikk selv bøter når jeg var i 20 åra. Siste for noen år siden. Fikk bot i 80 sona og jeg lå i 90. Boten var helt fortjent. Folk skal ikke ligge i 70 i 80 sona, og folk skal ikke ligge i 90 i 80 sona. I 90 sonen ligger man i 90. I 100 sonen ligger man i 100. Hvis det er kraftig snøfall og speilblank is så kjører man så klart saktere etter forholda hvis man må for å forhindre ulykker. Ellers bør folk lære seg å holde fartsgrensen. Ikke lage sine egne regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #125 Del Skrevet 3. oktober 2023 Kipling skrev (På 1.10.2023 den 1.27): Ja og det gjør jeg 😄. Men blir forbanna på tullingene som får 100stk til å kjøre forbi fordi de ligger med nåla på 80, så de i realiteten ligger i 72 i 80 sonen, og ja det kan du få bot for. Ligger i reell 80, har sjekket, så det argumentet kan du droppe. Men, hvis du følger litt med så får du også med deg at biler nede i 50 km/t på motorvei får ofte bare en advarsel så politiet prioriterer nok ikke å straffeforfølge de som ligger 10% under fartsgrensen. Bot får du derimot hvis du bare er 1-3 km/t over, det så jeg akkurat et eksempel på her i byen. Anonymkode: e539e...a2b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter #126 Del Skrevet 5. oktober 2023 Donald Duck skrev (På 30.9.2023 den 23.35): Du tuter fordi dem kjører forbi deg? Godt jobba. Takk Donald Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #127 Del Skrevet 11. oktober 2023 hocane skrev (På 28.9.2023 den 12.48): Flere som irriterer seg over dette? Jeg senker aldri farten eller slipper dem forbi dersom jeg holder fartsgrensen. Dersom dem kjører forbi fordet tuter jeg på dem, fordi de lager en farlig situasjon. Nordmenn er idioter bak rattet. Når noen har tatt deg igjen gjør du det du kan for å lette forbipassering. Akkurat som i skisporet. Bare idioter holder på som deg, og de er det mange av. Du aner ikke hvorfor andre kjører fortere, og du har heller ikke noe med det. Pass deg selv, og vær vennlig mot dine medtrafikanter. Anonymkode: 57f67...d1f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #128 Del Skrevet 11. oktober 2023 Til alle som mener det er innafor å legge seg midt i kjørebanen, gasse litt på, tute osv når andre tar forbikjøringer dere mener er ulovlige; dere bryter loven selv også ved å være til hinder jo. Nei, det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen, men hjelper det at dere da også bryter loven og delvis hindrer forbikjøringen, og igjen er deltagende i å skape en unødvendig farlig situasjon? Kjører svært sjelden forbi selv da jeg ofte opplever dette (både når jeg ser andre kjøre forbi og de få gangene jeg gjør det selv) og er da livredd for at de skal hindre meg i det en annen bil kommer i motsatt retning. Men, uansett hvor mye dere mener dere kjører perfekt og etter forholdene: det er en subjektiv mening! Her jeg bor er det sykt mange som ligger jamnt over under fartsgrensen på grunn av svingete veier, og på de få partiene det er mulig å kjøre forbi gasser de på og holder fartsgrensen eller til og med 10 over. Forskjellen er at vi som er kjent på veiene her vet at det er fullstendig unødvendig å bremse ned til 50 i hver eneste sving, vi vet hvordan svingene går, hvor langt frem vi ser om det kommer bil osv. Så dine forhold er ikke lik mine forhold!! Så slutt og tro at dere er moralens voktere og begynn med å være en medspiller i trafikken fremfor et hinder. Anonymkode: f0b4b...9a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #129 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Til alle som mener det er innafor å legge seg midt i kjørebanen, gasse litt på, tute osv når andre tar forbikjøringer dere mener er ulovlige; dere bryter loven selv også ved å være til hinder jo. Nei, det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen, men hjelper det at dere da også bryter loven og delvis hindrer forbikjøringen, og igjen er deltagende i å skape en unødvendig farlig situasjon? Kjører svært sjelden forbi selv da jeg ofte opplever dette (både når jeg ser andre kjøre forbi og de få gangene jeg gjør det selv) og er da livredd for at de skal hindre meg i det en annen bil kommer i motsatt retning. Men, uansett hvor mye dere mener dere kjører perfekt og etter forholdene: det er en subjektiv mening! Her jeg bor er det sykt mange som ligger jamnt over under fartsgrensen på grunn av svingete veier, og på de få partiene det er mulig å kjøre forbi gasser de på og holder fartsgrensen eller til og med 10 over. Forskjellen er at vi som er kjent på veiene her vet at det er fullstendig unødvendig å bremse ned til 50 i hver eneste sving, vi vet hvordan svingene går, hvor langt frem vi ser om det kommer bil osv. Så dine forhold er ikke lik mine forhold!! Så slutt og tro at dere er moralens voktere og begynn med å være en medspiller i trafikken fremfor et hinder. Anonymkode: f0b4b...9a5 Veldig bra. En må også huske på at fartsgrenser er satt for hele året, sommer som vinter. Du tilpasser farten etter forholdene. Er du godt kjent i området, og det er en sommerdag, da kan du kjøre raskere mange steder enn om du er ukjent og det er isføre. Det bør de fleste forstå. Et skilt med 80 er ikke et tenkende vesen som forteller deg hva som er riktig. Det eneste riktige er å tilpasse kjøring etter forholdene. Noen kan tillate seg å kjøre raskere enn fartsgrensen av ulike grunner. Det mener jeg bestemt, og det ser du også praktiseres i trafikken. Veivesenet er kun opptatt av å slippe unna med færrest mulig ulykker på smalest mulig veier, derfor er fartsgrensene fryktelig lave, og de står der enten det er en sving eller det er åpent lende og rett fram. Anonymkode: 61a20...0e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå