AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Hei I forbindelse med et samlivsbrudd ble jeg meldt til bv av barnets far. Jeg fikk god kontakt med bv i kommunen jeg bodde i (og nå har flyttet tilbake til) og de mente etter noen raske samtaler at det var en ikke-sak. Barnet og jeg valgte å flytte til foreldrene mine i en periode og jeg ønsket at barneverntjenesten i opprinnelig kommune skulle følge saken videre. De henla og sendte saken videre. I ettertid har det kommet frem at barnefar har løyet til bv og i tillegg beskylder bv for løgn (med andre ord grunnløs tilbakemelding). Jeg ba derfor ny kommune om å få dokumentene fra gammel kommune, de har ikke innhentet dette på over 6 måneder (to fristbrudd). Advokat rådet meg til å be dem innhente sakens dokumenter først siden bekymringen er grunnløs. Likevel gjør ikke ny kommune noe. På toppen av alt har jeg som jeg har informert den gamle kommunen om flyttet tilbake til gammel kommune. Gammel kommune sier saken er henlagt hos dem. Dette er bare rot... kan ny kommune fortsette å holde saken åpen i det vide og det brede? Advokaten mener de har begått så mange saksbehandlingsfeil at vi bør la dem fortsette. Men jeg mener at enten må de gjøre noe eller så må de legge saken død. Anonymkode: 200a4...30f 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Finnes det ikke en slags rutinebeskrivelse på dette? Advokaten din bør vel vite hva som er neste skritt. Be om et møte? Anonymkode: 9c5ad...144 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Hvis det er en undersøkelse så er det frist på tre måneder for å gjennomføre undersøkelse og enten konkludere med henleggelse eller forslag om hjelpetiltak. Om du har takket ja til tiltak fra barneverntjenesten, kan du trekke samtykke til disse om du ikke ønsker videre kontakt. Da vil saken avsluttes (eller det vil fremmes sak om videre hjelpetiltak med tvang eller omsorgsovertakelse i Barnevern- og helsenemnda men da vilkårene for dette være tilstede- og det er kun i de mest alvorlige sakene). Anonymkode: fe55b...1c9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis det er en undersøkelse så er det frist på tre måneder for å gjennomføre undersøkelse og enten konkludere med henleggelse eller forslag om hjelpetiltak. Om du har takket ja til tiltak fra barneverntjenesten, kan du trekke samtykke til disse om du ikke ønsker videre kontakt. Da vil saken avsluttes (eller det vil fremmes sak om videre hjelpetiltak med tvang eller omsorgsovertakelse i Barnevern- og helsenemnda men da vilkårene for dette være tilstede- og det er kun i de mest alvorlige sakene). Anonymkode: fe55b...1c9 Det har dessverre aldri blitt konkludert med noe. Jeg synes advokaten kommer med elendige råd som ber meg vente, vente og atter vente. Ringte Statsforvalteren idag. De kalte det grovt tidsbrudd og sa at jeg skal få et vedtak som eventuelt kan påklages asap. Anonymkode: 200a4...30f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Dersom det er en pågående undersøkelse, er det som det sies over en tre måneders frist fra bekymringsmeldingen ble mottatt før undersøkelsen skal være konkludert. Fristen kan i særskilte tilfeller utvides til seks måneder, men da må det være på grunn av forhold ved saken (f.eks kan saker utvides om det oppstår ny bekymring underveis, om foreldrene trenerer møter, om familien er to måneder i utlandet fordi bestemor i Somalia døde etc., men den kan ikke utvides på grunn av forhold ved barneverntjenesten, som manglende kapasitet). Dersom du og barnet har flyttet fra kommunen, kan en undersøkelse uansett ikke holdes åpen. Undersøkelsen skal skje i den kommunen barnet oppholder seg, og ved flytting midt i undersøkelse må den henlegges og eventuell bekymring meldes videre. Det mest sannsynlige her er nok at saken er henlagt, men at henleggelsesvedtak ikke har nådd deg eller ikke har blitt skrevet i henhold til frister. Du kan kontakte Statsforvalteren i fylket til barneverntjenesten du ønsker å klage på. De har egen barnevernsavdeling og vil både kunne gi råd og behandle en eventuell klage. Anonymkode: fb02a...03c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå