Majer Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 En av tre er normalvektige. Jeg kjenner flere normalvektige som har fått kommentarer på at de er for tynne. Er man eks 190 høy er det helt normalt å veie litt over 70kg. Det er nærmest forventet at en på 190 i hvertfall veier 10kg mer. Hvorfor sykeliggjør vi det friske mennesket? 3 2
MyMichelle Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Det er ikke nødvendigvis sykeliggjøring å synes noen er for tynne. Det kan like gjerne dreie seg om hva man synes er et attraktivt utseende. Men personlig synes jeg ikke man skal kommentere andres kropper. Begge de eksemplene du nevner er normalvektige. Jeg undrer meg også over om det er menn eller kvinner som kommer med slike kommentarer. Når det gjelder kvinner, så kan noen som er overvektige komme med slike kommentarer til kvinner som er slankere enn dem. Rett og slett av sjalusi. Særlig hvis den normalvektige kvinnen har slanket seg ned til normalvekt. 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Jeg har alltid vært normalvektig, og har hele livet fått beskjed om at "du må spise mer". Det er skikkelig plagsomt. Jeg vet selv når jeg blir mett takk, og det bør si seg selv at jeg vet hvor mye jeg trenger når jeg er normalvektig og ALLE som kommenterer er overvektige. Nei, jeg vil ikke ha en ekstra porsjon. Nei, jeg er fremdeles mett, klarer ikke dessert. Nei, jeg vil ikke ha en is heller. Så mange forstår ikke ordet nei. Ja, det irriterer meg noe grusomt. Kan vi ikke slutte å kommentere andres kropper? Sånn uansett? Min kropp har vært fritt vilt og jeg er lei. Anonymkode: 3015c...ee4 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 Jeg opplever ikke at normalvektige sykeliggjøres, så lenge de har et normalt forhold til mat og er innafor sunn BMI. Derimot har jeg lagt merke til to ting her på KG: 1. At en del som kaller seg normalvektige har BMI rundt 18 (og dermed er tynn). 2. At en del normalvektige, også i nederste del av BMI-skalaen, blir beskyldt for å være innoverfeite, blubbete og direkte lubne/feite bare de har en antydning til former. Jeg er forøvrig helt enig i at det å kommentere andres kropp og hvor mye/lite de spiser skal man ikke gjøre. Det er frekt og man har ingenting med det å gjøre. Folk vet godt selv om de er tynne eller tjukke, de trenger ikke andre til å gnåle om det hele tiden. Anonymkode: 9ea31...ca0 7
Majer Skrevet 28. september 2023 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2023 MyMichelle skrev (16 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis sykeliggjøring å synes noen er for tynne. Det kan like gjerne dreie seg om hva man synes er et attraktivt utseende. Men personlig synes jeg ikke man skal kommentere andres kropper. Begge de eksemplene du nevner er normalvektige. Jeg undrer meg også over om det er menn eller kvinner som kommer med slike kommentarer. Når det gjelder kvinner, så kan noen som er overvektige komme med slike kommentarer til kvinner som er slankere enn dem. Rett og slett av sjalusi. Særlig hvis den normalvektige kvinnen har slanket seg ned til normalvekt. Men om noen ikke synes normalvektige har et attraktivt utseendet burde de vel ikke date i det hele tatt. Da bidrar de jo til at folk får et usunt forhold til egen kropp. Eventuelt må de jobbe med seg selv og prøve å endre hva de synes er attraktivt.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 Man er jo relativt slank om man er 190 cm høy og veier 70 kg. Er vel kun et par- tre kg unna å være undervektig. Overvektig i følge bmi på en som er 190 cm er jo nesten 20 kg mer enn det. Så spennet for normalvektig er stort. Men jeg tenker utover det, at man ikke skal kommentere andres vekt i utgangspunktet. Anonymkode: 34df0...97d 7
hocane Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 Majer skrev (35 minutter siden): En av tre er normalvektige. Jeg kjenner flere normalvektige som har fått kommentarer på at de er for tynne. Er man eks 190 høy er det helt normalt å veie litt over 70kg. Det er nærmest forventet at en på 190 i hvertfall veier 10kg mer. Hvorfor sykeliggjør vi det friske mennesket? En på 190 skal veie 90
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Forskjell på normalvekt, undervekt, overvekt, fedme og syklig fedme. Aldri opplevd sykliggjøring av noens vekt, men dog en mann som synes jeg ser bedre ut med noen kg ekstra, da de legger seg på rompa. Anonymkode: af42c...927 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 5 minutter siden, hocane said: En på 190 skal veie 90 Jeg er mann på 1.86 og veier 76 kg, da er jeg slank med tydelige muskler uten å være en pinne. Anonymkode: d92af...9d5 6 1
hocane Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er mann på 1.86 og veier 76 kg, da er jeg slank med tydelige muskler uten å være en pinne. Anonymkode: d92af...9d5 Du er undervektig 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 hocane skrev (7 minutter siden): En på 190 skal veie 90 "Skal veie"? Anonymkode: 6c0ef...0d2 8 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 hocane skrev (Akkurat nå): Du er undervektig Hvordan begrunner du det? Anonymkode: 6c0ef...0d2 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har alltid vært normalvektig, og har hele livet fått beskjed om at "du må spise mer". Det er skikkelig plagsomt. Jeg vet selv når jeg blir mett takk, og det bør si seg selv at jeg vet hvor mye jeg trenger når jeg er normalvektig og ALLE som kommenterer er overvektige. Nei, jeg vil ikke ha en ekstra porsjon. Nei, jeg er fremdeles mett, klarer ikke dessert. Nei, jeg vil ikke ha en is heller. Så mange forstår ikke ordet nei. Ja, det irriterer meg noe grusomt. Kan vi ikke slutte å kommentere andres kropper? Sånn uansett? Min kropp har vært fritt vilt og jeg er lei. Anonymkode: 3015c...ee4 Be folk klappe i. Ikke vær så vettskremt. Anonymkode: fc596...ace 2
hocane Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan begrunner du det? Anonymkode: 6c0ef...0d2 BMI
MyMichelle Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 hocane skrev (4 minutter siden): En på 190 skal veie 90 En med den høyden har en BMI innenfor normalvekt, akkurat som de eksemplene Ts nevnte. Det finnes ikke noen regel om hva man «skal» veie. Normalvekt for en på 190 spenner over flere titalls kg. BMI-kalkulator: https://www.melk.no/bmi?gad=1&gclid=EAIaIQobChMI17-C4orNgQMVBVqRBR1F9gbXEAAYASAAEgIdAvD_BwE 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #16 Skrevet 28. september 2023 Hvorfor sykeliggjør vi normalvektige? Vi gjør ikke det. Anonymkode: 8c3b1...cca 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #17 Skrevet 28. september 2023 Just now, hocane said: BMI BMI er et statistisk verktøy for store populasjoner, og kan ikke brukes til å fastslå over- eller undervekt for enkeltindivider. Anonymkode: fc596...ace 3
MyMichelle Skrevet 28. september 2023 #18 Skrevet 28. september 2023 hocane skrev (5 minutter siden): Du er undervektig hocane skrev (2 minutter siden): BMI Nei, du tar feil. AB sin BMI er 22. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #19 Skrevet 28. september 2023 Som mann med BMI i øvre del av normalområdet kan jeg bekrefte at mange kvinner synes jeg er for tynn. Skjønner at man ikke styrer tiltrekning, men disse bamsemann-greiene er virkelig ikke sunt. Overvekt er usunt, og kroppspress for å bli overvektig er ikke akkurat hva samfunnet vårt trenger 😄 Anonymkode: 1ea79...367 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #20 Skrevet 28. september 2023 9 minutter siden, hocane said: Du er undervektig Perfekt eksempel på hva TS mener, jeg er like langt fra overvektig som jeg er undervektig i følge BMI, altså midt på "normalvektig", og så blir jeg kalt undervektig. Ikke rart den norske befolkningen eser ut når folk har et så forvridd syn på normalvekt. Anonymkode: d92af...9d5 7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå