Gå til innhold

Kan noen forklare meg rammelån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rammelån betyr ikke at man må ha dyrere rente enn vanlig boliglån.  Vi fikk samme rente på rammelånet som et helt vanlig lån.  

Anonymkode: 9b37a...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg har ett spørsmål angående rammelån, mulig jeg har missforstått noe her. Har fått tilbud om rammelån hos DnB.

Det er jo en nedbetalingsplan selv om det er rammelån. Hvorfor er det slik? Trodde poenget med rammelån var at en kunne velge fritt in en ønsker å betale avdrag eller ikke, og at det ikke var en nedbetalingsplan på denne type lån.

Og hva skjer da om jeg benytter meg av hele kreditten 6 måneder før lånet skal være nedbetalt i henhold til nedbetalingsplanen/lånets varihhet? Må jeg da betale ned hele beløpet på 6 måneder?

Jeg forstår det også slik at det er kun 5 år en kan velge å ha avdragsfrie totalt, noe som også virker veldig spesielt med tanke på hva jeg trodde er rammelån faktisk er. Jeg trodde en kunne velge å ikke betale ned noe under hele tatt innenfor rammen en er tilbudt, og kun betale renter i hele perioden.

Noen som kan forklare hva jeg har missforstått her, eller har DNB egne vilkår her for denne type lån enn andre banker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammelån er som et vanlig lån, men der et vanlig lån er slik at du får utbetalt hele lånebeløpet med en gang, er et rammelån slik at du selv kan velge hvor mye av lånet du vil ta ut. Det blir litt som å ha et kredittkort med en øvre kredittgrense, hvor du selv kan velge hvor mye av kreditten du vil bruke, og du betaler kun renter og avrag på den delen av kreditten du har brukt.

Hvis du f.eks. søker et rammelån på 2 millioner og får det godkjent, da kan du velge å bruke bare 1 million til f.eks. oppussing, og du betaler renter og avdrag på den millionen du har brukt, med mindre du har søkt og fått en avtale om avdragsfrihet. Nå har du fortsatt 1 million i disponibel kreditt og denne millionen, eller deler av den, kan du ta ut senere uten å søke nytt lån, fordi det er innenfor de 2 millionene som allerede er godkjent.

Rammelån er kjekt om du skal i gang med noe, f.eks. en oppussing, som du ikke er helt sikker på hva kommer til å koste, og hvor du ikke vet helt hvor lang tid kommer til å ta. Da kan du ta ut penger fra lånet etter behov, etterhvert som regningene kommer på byggematerialer og håndverkere.

Anonymkode: 239f5...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (39 minutter siden):

Jeg har ett spørsmål angående rammelån, mulig jeg har missforstått noe her. Har fått tilbud om rammelån hos DnB.

Det er jo en nedbetalingsplan selv om det er rammelån. Hvorfor er det slik? Trodde poenget med rammelån var at en kunne velge fritt in en ønsker å betale avdrag eller ikke, og at det ikke var en nedbetalingsplan på denne type lån.

Og hva skjer da om jeg benytter meg av hele kreditten 6 måneder før lånet skal være nedbetalt i henhold til nedbetalingsplanen/lånets varihhet? Må jeg da betale ned hele beløpet på 6 måneder?

Godt forklart over her. Og bare for å presisere svar på dine spm:

Nei poenget med et rammelån er ikke at man kan velge om man vil betale avdrag eller ikke. Nedbetalingstiden er gitt og er typisk maks 25 år for rammelån med sikkerhet i bolig. Poenget er heller at du velger hvor mye du vil bruke av lånet, og annuiteten (tilbakebetalingsbeløpet) blir bestemt av dette. Tar du en dag plutselig ut mer av lånet vil annuiteten endres, men løpetiden forblir uendret. Så ja, om du benytter hele kreditten 6 måneder før løpetiden er over, har du 6 måneder på deg til å betale tilbake alt. 

Avdragsfrihet får du som regel om belåningsgraden er under 60%. Vær obs på at dette heller ikke endrer løpetiden, slik at avdragene nødvendigvis blir høyere når du begynner å betale igjen. 

Anonymkode: faa77...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...