AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Del Skrevet 28. september 2023 … som om jeg var tre år gammel? Vi har pusset opp badet og har i den forbindelsen fått gjort om boliglån til rammelån. Vi har nå 1,5millioner i lån, og «tilgjengelig kredittramme» på 70k. Hva betyr det egentlig? Jeg skjønner ikke greia, vi betaler jo lån (renter og avdrag) vanlig per måned. Hva er disse 70k? Flaut, men jeg skjønner ingenting. Anonymkode: 0df54...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 28. september 2023 #2 Del Skrevet 28. september 2023 Eks: Jeg kjøpte et hus for 2 500 000,- for x antall år siden. Jeg fikk da et rammelån med disponibelt 2 500 000,-, og betalte huset med den summen. Så betaler jeg frivillig inn 10 000,- hver mnd. Av disse er 8 000,- renter og 2 000,- avdrag. På ett år har jeg altså betalt ned 2000,- 12 ganger, noe som gir en sum på 24 000,- Det vil da si at jeg fortsatt har et rammelån på 2 500 000,-, men istedenfor at jeg har brukt hele, så har jeg 24 000,- disponibelt. Disse kan jeg bruke som jeg vil, om så til oppussing av bad. Jeg kan også velge om jeg bare vil betale rentene, altså 8 000,-, og ikke noe avdrag. Da vil rammelånet fortsatt være på 2 500 000,-, men jeg har ikke noe disponibelt. Rammelån er egentlig som et kredittkort. Du har en kredittgrense, og kan selv velge hvordan du vil disponere disse 🙂 Ga dette mening? Er ikke noen pedagog, så det skorter litt på gode forklaringsevner 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Del Skrevet 28. september 2023 Første som slo meg da jeg leste overskriften ramma lån var å låne et toalett. Jeg er visst mer trøtt en jeg ante Anonymkode: 42b67...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Del Skrevet 28. september 2023 Frk Midnattsol skrev (4 minutter siden): Eks: Jeg kjøpte et hus for 2 500 000,- for x antall år siden. Jeg fikk da et rammelån med disponibelt 2 500 000,-, og betalte huset med den summen. Så betaler jeg frivillig inn 10 000,- hver mnd. Av disse er 8 000,- renter og 2 000,- avdrag. På ett år har jeg altså betalt ned 2000,- 12 ganger, noe som gir en sum på 24 000,- Det vil da si at jeg fortsatt har et rammelån på 2 500 000,-, men istedenfor at jeg har brukt hele, så har jeg 24 000,- disponibelt. Disse kan jeg bruke som jeg vil, om så til oppussing av bad. Jeg kan også velge om jeg bare vil betale rentene, altså 8 000,-, og ikke noe avdrag. Da vil rammelånet fortsatt være på 2 500 000,-, men jeg har ikke noe disponibelt. Rammelån er egentlig som et kredittkort. Du har en kredittgrense, og kan selv velge hvordan du vil disponere disse 🙂 Ga dette mening? Er ikke noen pedagog, så det skorter litt på gode forklaringsevner 🙂 Tusen takk! Forstår jeg deg rett at de 70k som er stående som tilgjengelig kunne jeg tatt ut igjen, sånn at lånet ble like stort som det var i begynnelsen? Anonymkode: 0df54...35d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Del Skrevet 28. september 2023 Dere har en låneramme på kr. 1.500.000,- og har tilgjengelig til bruk kr. 70.000,- Dvs at gjelden deres pt er kr. 1.430.000,-. Dere betaler rente for summen kr. 1.430.000,- Et rammelån er et avdragsfritt lån, dvs at dere kun betaler renter på lånet og ikke avdrag. Men dere kan selvfølgelig gjøre det dere vil. Anonymkode: e5bab...2b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Del Skrevet 28. september 2023 Også har jeg jo et terminbeløp jeg blir trukket hver måned, så litt usikker på hvordan jeg skulle betalt mindre i måneden. Anonymkode: 0df54...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 28. september 2023 #7 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): … som om jeg var tre år gammel? Vi har pusset opp badet og har i den forbindelsen fått gjort om boliglån til rammelån. Vi har nå 1,5millioner i lån, og «tilgjengelig kredittramme» på 70k. Hva betyr det egentlig? Jeg skjønner ikke greia, vi betaler jo lån (renter og avdrag) vanlig per måned. Hva er disse 70k? Flaut, men jeg skjønner ingenting. Anonymkode: 0df54...35d Hvis dere fortsatt betaler renter og avdrag per mnd er det noe dere gjør frivillig, og kredittrammen på 70K vil da øke siden lånet reduseres. Dere betale kun renter på den delen dere har i lån til enhver tid, kredittrammen betaler dere ikke noe før FØR dere evt bruker av den..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk! Forstår jeg deg rett at de 70k som er stående som tilgjengelig kunne jeg tatt ut igjen, sånn at lånet ble like stort som det var i begynnelsen? Anonymkode: 0df54...35d Ja, dere kan ta ut de 70.000,- og har da kr. 1.500.000,- i boliglån. Et rammelån har gjerne litt dyrere rente enn et vanlig nedbetalingslån, så har dere ikke noe tilgjengelig på lånerammen kan de lønne seg å ha et vanlig nedbetalingslån i stedet Anonymkode: e5bab...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere har en låneramme på kr. 1.500.000,- og har tilgjengelig til bruk kr. 70.000,- Dvs at gjelden deres pt er kr. 1.430.000,-. Dere betaler rente for summen kr. 1.430.000,- Et rammelån er et avdragsfritt lån, dvs at dere kun betaler renter på lånet og ikke avdrag. Men dere kan selvfølgelig gjøre det dere vil. Anonymkode: e5bab...2b8 Så de 70 000 er avdragene på en måte? Anonymkode: 0df54...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 28. september 2023 #10 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk! Forstår jeg deg rett at de 70k som er stående som tilgjengelig kunne jeg tatt ut igjen, sånn at lånet ble like stort som det var i begynnelsen? Anonymkode: 0df54...35d Stemmer det ja 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Del Skrevet 28. september 2023 Helt utrolig at det skulle KG til for at jeg skulle skjønne dette 😂 Jeg har tenkt å fortsette å betale renter og avdrag som vanlig , men kan bruke rammelånet som en bufferkonto som jeg kan ta fra hvis f.eks noe uforutsett dukker opp med bil eller tannlege. Tenker jeg riktig da? Egentlig litt skummelt å ha et lån som man teoretisk aldri trenger å betale ned på…. Anonymkode: 0df54...35d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt utrolig at det skulle KG til for at jeg skulle skjønne dette 😂 Jeg har tenkt å fortsette å betale renter og avdrag som vanlig , men kan bruke rammelånet som en bufferkonto som jeg kan ta fra hvis f.eks noe uforutsett dukker opp med bil eller tannlege. Tenker jeg riktig da? Egentlig litt skummelt å ha et lån som man teoretisk aldri trenger å betale ned på…. Anonymkode: 0df54...35d Det betyr vel at det bufferet (som vi alle bør ha) delvis ligger på bankens side, og ikke på din side. Som kan være en fordel hvis lånerenta er mye høyere enn innskuddsrenta og hvis du forventer store utgifter uten at du er helt sikker på tid og størrelse (typisk oppussing). Selv er jeg litt primitiv og foretrekker å ha et litt større regulært lån, penger på konto og i fond, og å betale ned lånet fortere enn normert når planer og økonomi tillater det. Anonymkode: 4ae53...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det betyr vel at det bufferet (som vi alle bør ha) delvis ligger på bankens side, og ikke på din side. Som kan være en fordel hvis lånerenta er mye høyere enn innskuddsrenta og hvis du forventer store utgifter uten at du er helt sikker på tid og størrelse (typisk oppussing). Selv er jeg litt primitiv og foretrekker å ha et litt større regulært lån, penger på konto og i fond, og å betale ned lånet fortere enn normert når planer og økonomi tillater det. Anonymkode: 4ae53...7b6 Egentlig helt enig med deg, men bufferkontoen her i huset har minsket en del pga dyrtiden, så kjekt å vite at man har mulighet om det kniper litt ekstra. Raskere nedbetaling av lån er vel alltid lurt. Men kan ikke se for meg at det er mulig før om flere år 😣 Anonymkode: 0df54...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #14 Del Skrevet 28. september 2023 Oppfordret noen i familien om å prioritere nedbetaling av gjeld medan renta enda var lav, men fekk tilbakemelding at de hadde "rammelån" så for dem betydde det ikkje så mye. Såvidt eg har skjønt er rammelån eit slags kredittlån, og har du betalt ned kr. 100.000 så kan du nytte desse pengene til renovering av boligen etc. Men, så er spørsmålet til hvilken rentesats må ein påregne å betale. ? Har ein inngått fastrenteavtale på rammelånet kan ein da forvente å beholde den ?. Anonymkode: 8a515...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra85 Skrevet 28. september 2023 #15 Del Skrevet 28. september 2023 Rammelån for meg har gitt meg mindre bekymringer. Var småstressa før, på hvor mye jeg burde ha i buffer til uforutsette utgifter, feriekonto, oppussingskonto, bilsparingskonto osv. Vi har ramme på 3 000 000, og har lån på 1 000 000. Dvs. at vi har lite lån og ganske stor buffer. Vi har betalt inn mye når vi har hatt god råd. I perioder har vi f.eks. hatt ulønnet permisjon (på tre barn), studert eller hatt store regninger. I de periodene har vi bare betalt renter, og ikke avdrag. Dette uten å snakke med banken. Alle innbetalinger har vi styrt selv. Veldig behagelig, men det er dyrere renter enn de fleste andre boliglån. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #16 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oppfordret noen i familien om å prioritere nedbetaling av gjeld medan renta enda var lav, men fekk tilbakemelding at de hadde "rammelån" så for dem betydde det ikkje så mye. Såvidt eg har skjønt er rammelån eit slags kredittlån, og har du betalt ned kr. 100.000 så kan du nytte desse pengene til renovering av boligen etc. Men, så er spørsmålet til hvilken rentesats må ein påregne å betale. ? Har ein inngått fastrenteavtale på rammelånet kan ein da forvente å beholde den ?. Anonymkode: 8a515...03a Det er ikke mulig å ha fastrente på rammelån. Tidligere var det vanlig med høyere rente på rammelånet enn nedbetalingslån, nå er den ofte det samme. For å få rammelån må belåningsgraden være maks 60%, og når du er på et såpass lavt nivå er det mange som heller vil plassere de ekstra pengene i fond eller liknende. Anonymkode: 29c9d...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #17 Del Skrevet 28. september 2023 Men da kan man jo strengt tatt risikere å aldri betale ned lånet? Fordi man alltid bruker opp rammen igjen? Så man sitter igjen med like mye lån etter 20 år som boliglånet man tok opp? For å sette det på spissen. Anonymkode: 0df54...35d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #18 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men da kan man jo strengt tatt risikere å aldri betale ned lånet? Fordi man alltid bruker opp rammen igjen? Så man sitter igjen med like mye lån etter 20 år som boliglånet man tok opp? For å sette det på spissen. Anonymkode: 0df54...35d Ja? Anonymkode: 67d5a...c6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #19 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men da kan man jo strengt tatt risikere å aldri betale ned lånet? Fordi man alltid bruker opp rammen igjen? Så man sitter igjen med like mye lån etter 20 år som boliglånet man tok opp? For å sette det på spissen. Anonymkode: 0df54...35d Ja. Rammelån er for de som har økonomisk kontroll. Anonymkode: 8d17f...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 29. september 2023 #20 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja? Anonymkode: 67d5a...c6b Ja, men verdien på lånet reduseres jo pga inflasjonen, lønnen går opp, huset øker (vanligvis) i verdi og lånet forblir det samme 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå