Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er per i dag separert. Han flyttet herfra, tok med det han ville ha og dro. Vi hadde ingen verdier i form av sparepenger eller lignende da han flytta. Kun en bil med billån, registrert på meg. Denne beholdt jeg, og har betalt på alene fra start. 

etter bruddet, har jeg faktisk klart å legge meg opp litt penger. Jeg har levd sparsommelig og valgt å fokusere på en solid buffer. Jeg har og kjøpt en del nye møbler og kastet de gamle, da han takket nei til dem.  Nå nærmer det seg søknad om skilsmisse, og det er jo først da alt av eiendeler skal deles opp. Er det sånn at alt jeg har spart under separasjonen også skal deles? Eller gjelder verdien i ting fra da han flyttet ut? Ser det står at alt av penger, verdier og innbo skal deles. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har spart opp etter seperasjonen skal ikke deles.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er dato for samlivsbruddet som gjelder når dette kommer før begjæring om separasjon.

Skrevet

Når alt er innkjøpt og pengene er spart opp etter at han flyttet ut så har du jo bevis med kvitteringer og kontoutskrifter at alt er ditt.

Skrevet

Kan paret bestemme skjæringstidspunkt selv, hvis begge er enige?

Hvis bruddet skjer 4.  januar, må det jo være veldig praktisk å ha skjæringstidspunkt ved nyttår. Da kan man ta utgangspunkt i skattemeldingene og årsoppgavene, og man har alt svart på hvitt allerede. Da slipper man å drive å finne ut hvor mye renter som har påløpt på hver innskuddskonto på de 4 dagene, hva var aksjekursen akkurat 4. januar osv.

Anonymkode: fa875...3c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis bruddet skjer 4.  januar, må det jo være veldig praktisk å ha skjæringstidspunkt ved nyttår. Da kan man ta utgangspunkt i skattemeldingene og årsoppgavene, og man har alt svart på hvitt allerede. Da slipper man å drive å finne ut hvor mye renter som har påløpt på hver innskuddskonto på de 4 dagene, hva var aksjekursen akkurat 4. januar osv.

Selvsagt. Er jo paret som bestemmer når, ikke noen andre. 

Anonymkode: 1d35c...58a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I forbindelse med et samlivsbrudd kan dere jo bestemme alt om deling av eiendom og verdier selv. Den ene kan til og med få alt og den andre ingenting, om dere ønsker det. 

Det er ved uenighet at lover og regler må følges.

Anonymkode: beea1...b43

Skrevet

Eiendeler deles ved separasjon, ikke ved skilsmisse.

Anonymkode: b4bdc...9a6

Skrevet
Mt3 skrev (På 28.9.2023 den 12.13):

Når alt er innkjøpt og pengene er spart opp etter at han flyttet ut så har du jo bevis med kvitteringer og kontoutskrifter at alt er ditt.

Hvis man er gift spiller det ingen rolle hvem som betalte og hvilket navn som står på kvitteringen, det skal deles hvis man ikke kan hevde skjevdelingskrav.

Men nå er ikke ts gift, hun er separert, så da er ikke felleseie-regler relevante.

Anonymkode: b4bdc...9a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...