AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Del Skrevet 28. september 2023 F.eks i tråden «Hvem pizza er best av ….» Nesten 1 million nordmenn, vestfoldinger, telemarkinger, drammensere, folk fra Lier, Røyken, Hurum, deler av Asker, oppover dalen mot Vikersund, Kongsberg, med flere, bruker «hvem» i stedet for «hvilken.» Hva med å akseptere dette som en del av dialekten/sosiolekten deres, på samme måte som folk i deler av Norge bruker «oss» i stedet for «vi»? Det er jo ikke riktig det heller, men de slipper iallfall å bli gjort narr av og bli kalt ting, som tilbakestående, mindre intelligente etc. Anonymkode: e0dcd...a66 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Del Skrevet 28. september 2023 Nå er vel ikke dialekter lov på kg. Anonymkode: 48a5e...962 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Del Skrevet 28. september 2023 Dialekter nær storbyer har lavere status og blir ikke sett på som ordentlige dialekter. De ses på som feilsnakking. Anonymkode: 9bb6a...a2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Del Skrevet 28. september 2023 Man skriver jo ikke på dialekt, så dere kan vel skrive korrekt? Anonymkode: 5bde9...885 17 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): F.eks i tråden «Hvem pizza er best av ….» Nesten 1 million nordmenn, vestfoldinger, telemarkinger, drammensere, folk fra Lier, Røyken, Hurum, deler av Asker, oppover dalen mot Vikersund, Kongsberg, med flere, bruker «hvem» i stedet for «hvilken.» Hva med å akseptere dette som en del av dialekten/sosiolekten deres, på samme måte som folk i deler av Norge bruker «oss» i stedet for «vi»? Det er jo ikke riktig det heller, men de slipper iallfall å bli gjort narr av og bli kalt ting, som tilbakestående, mindre intelligente etc. Anonymkode: e0dcd...a66 Det er en del av sosiolekten til barn og tenåringer - og muligens unge voksne hvis de er sent utviklet. Når man blir eldre så erkjenner man at hvert ord har en betydning for å hva man vil kommunisere, og man gjør seg forstått. I min ungdomstid så hadde vi også mange forenklinger av ord og uttrykk, til mine foreldres ergrelse. De hadde selvfølgelig helt rett. Det du sier forteller meg at du er sent utviklet eller ung. Anonymkode: 71d8a...b64 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Del Skrevet 28. september 2023 Har en helvetes dialekt fra lengre nord i landet selv, men jeg klikker (inni meg) av feil bruk av hvem/hvilken uansett. Kun fordi det høres idiotisk ut. Anonymkode: 03913...dce 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nøtta Skrevet 28. september 2023 #7 Del Skrevet 28. september 2023 Fordi det høres så sinnsykt, forbanna teit ut🤦 de som skriver det bør jo se det selv? "Hvem farge er finest?" Det er ikke en person... Ja, jeg er en av de som blir sinnsykt provosert av det 🤣🤣🤣 12 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Del Skrevet 28. september 2023 Tror det er fordi det føles og ser så feil ut når man leser det. Man skriver ikke dialekt. Anonymkode: 1484e...f67 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Del Skrevet 28. september 2023 Jeg tror det er fordi dere blander bokmål og dialektord. Det blir som om en trønder skulle skrevet; « Jeg vet ikke koss sko jeg skal ha på meg i dag.» Og deretter unnskyldt seg med at det er sånn vi sier hvilke på trøndersk. Dere vet jo hvordan man bruker disse ordene riktig skriftlig, så hvorfor ikke bare skrive det riktig eller skrive alt på dialekt? Anonymkode: 1335c...328 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #10 Del Skrevet 28. september 2023 Fordi det er garmatisk feil. Ta for eks : Hvem er du? Hvem fylke kommer du fra? Man hører jo at det er feil, og at det skal stå HVILKE foran siste setningen. Anonymkode: ba2ef...747 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Del Skrevet 28. september 2023 Fordi folk som aldri gidder å skrive korrekt norsk er nesten som å være hjerne-skadet og har sannsynligvis høyere sko-nummer enn IQ i hodet. Anonymkode: e2377...39c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er en del av sosiolekten til barn og tenåringer - og muligens unge voksne hvis de er sent utviklet. Når man blir eldre så erkjenner man at hvert ord har en betydning for å hva man vil kommunisere, og man gjør seg forstått. I min ungdomstid så hadde vi også mange forenklinger av ord og uttrykk, til mine foreldres ergrelse. De hadde selvfølgelig helt rett. Det du sier forteller meg at du er sent utviklet eller ung. Anonymkode: 71d8a...b64 Utrolig arrogant holdning, må jeg si, at jeg er «sent utviklet.» Jeg skrev ikke noe sted i hi at jeg bruker «hvem» i stedet for «hvilken» selv. Det jeg spurte om var hvorfor det ikke bare aksepteres, og hvorfor folk klikker av å høre det. Kanskje du burde jobbe litt med leseforståelsen. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 28. september 2023 #13 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): F.eks i tråden «Hvem pizza er best av ….» Nesten 1 million nordmenn, vestfoldinger, telemarkinger, drammensere, folk fra Lier, Røyken, Hurum, deler av Asker, oppover dalen mot Vikersund, Kongsberg, med flere, bruker «hvem» i stedet for «hvilken.» Hva med å akseptere dette som en del av dialekten/sosiolekten deres, på samme måte som folk i deler av Norge bruker «oss» i stedet for «vi»? Det er jo ikke riktig det heller, men de slipper iallfall å bli gjort narr av og bli kalt ting, som tilbakestående, mindre intelligente etc. Anonymkode: e0dcd...a66 Fordi det er grammatisk feil. Det er heller ingen statistikk som viser at 1million nordmenn sier det. Det er dine egne tall. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 28. september 2023 #14 Del Skrevet 28. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): F.eks i tråden «Hvem pizza er best av ….» Nesten 1 million nordmenn, vestfoldinger, telemarkinger, drammensere, folk fra Lier, Røyken, Hurum, deler av Asker, oppover dalen mot Vikersund, Kongsberg, med flere, bruker «hvem» i stedet for «hvilken.» Hva med å akseptere dette som en del av dialekten/sosiolekten deres, på samme måte som folk i deler av Norge bruker «oss» i stedet for «vi»? Det er jo ikke riktig det heller, men de slipper iallfall å bli gjort narr av og bli kalt ting, som tilbakestående, mindre intelligente etc. Anonymkode: e0dcd...a66 Er selv fra Drammen og ville aldri funnet på å skrive f eks hvem bil. Heller ville jeg aldri uttalt det muntlig. Endret 28. september 2023 av Illuminatum 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Del Skrevet 28. september 2023 Det gjøres av 1 av 2 grunner og begge grunnene er like irriterende: 1: Dialækt e itj låv. Koffer ska du få låv å bryt reglan, men itj æ? 2: Det blir gjort for å provosere fordi det er bruk av feil spørreord, og det er irriterende. Ekstra irriterende at når man kommenterer på det, så blir det ryddet som avsporing fordi håndtering av regelbrudd her på forumet er slitsomt og irriterende. Anonymkode: 7ffde...37a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #16 Del Skrevet 28. september 2023 Det gjør litt vondt når folk snakker så grammatisk feil. Som når unge østlendinger sier : « Gi den til hun», fremfor å si « gi den til henne» Anonymkode: 6dab8...b05 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #17 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi folk som aldri gidder å skrive korrekt norsk er nesten som å være hjerne-skadet og har sannsynligvis høyere sko-nummer enn IQ i hodet. Anonymkode: e2377...39c *Hjerneskadet, *skonummer. Flaut. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #18 Del Skrevet 28. september 2023 Illuminatum skrev (2 minutter siden): Er selv fra Drammen og ville aldri funnet på å verken si eller skrive f eks hvem bil. Aldri i verden. Samtlige i Drammen sier «hvem bil,» selv norsklæreren jeg hadde på videregående. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #19 Del Skrevet 28. september 2023 Fordi det er grammatisk feil. Er selv fra Vestfold, det er ingen unnskyldning for å bruke hvem istedet for hvilken. Anonymkode: 44054...a99 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #20 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aldri i verden. Samtlige i Drammen sier «hvem bil,» selv norsklæreren jeg hadde på videregående. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Vel, det var uheldig og ha en norsklærer som ikke kan grammatikk. Ser du nevner mitt hjemsted røyken, Hurum også, og det er ikke riktig at vi sier/ skriver ‘ hvem bil”. Kanskje en og annen 3 åring som blir rettet på. Anonymkode: 6ef71...e92 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå