Gå til innhold

Kjæresten min er alltid oppjaget, stressa og sliten. Føler at det ikke er plass til meg. Trenger sårt noen råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min er alltid enten sliten, stressa og/eller lite belastbar.  Alt er et ork, han tåler ikke ting som bare dukker opp underveis, han er oppjaget og lite fleksibel.  Han mener ting godt, er snill og har gode intensjoner og kjøper god mat og gjør små tjenester for å veie opp,  men han klarer ikke ting og inntrykk rundt seg,  selv det at jeg åpner en pose potetgull er for mye støy og det har gått så langt at jeg revurderer hele forholdet...

Han har bare blitt verre og verre med årene.  Jeg føler at jeg er sammen med en zoombie. Jeg har prøvd å snakke med han, men han vet ikke selv hva han skal gjøre.  Jeg klarer ikke tanken på å leve uten han.  Vi har vært sammen i 17 år og det er ingen jeg kjenner så godt som han. Jeg har kjent han hele mitt voksne liv og vi har flere felles opplevelser enn jeg har med noen andre. Det vil være en sorg å ikke ha han i livet, men innvendig er forholdet mellom oss som kjærlighetsforhold  slik jeg føler inni meg helt dødt og jeg får nesten vondt inni meg når jeg hører om forhold hvor man har mye fysisk nærhet og virkelig tar vare på hverandre 

Anonymkode: 3ff53...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han utbrent eller deprimert? Han må jo ta noen grep for å endre seg, dette er ikke normalt fungeringsnivå.

Anonymkode: 74b2a...c43

• Liker 2
Skrevet

Å lett bli veldig overstimulert kan vel tyde på en eller annen diagnose. 

Mener han selv at det er et problem/slitsomt å være slik han er?

Anonymkode: c60ea...ae9

• Liker 2
Skrevet

Har han vært hos legen med dette?

Anonymkode: f772b...08d

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

selv det at jeg åpner en pose potetgull er for mye støy

Anonymkode: 3ff53...2d4

Hørselsvern. 

Anonymkode: e282b...50a

Skrevet

han blir altså lett overstimulert og har problemer med høye lyder?

Om han er alltid sliten, stressa og lett blir overstimulert, ville jeg ha foreslått for han at han kommer seg til legen for å utredes, for sånn skal det ikke være.

• Liker 2
Skrevet

Du klarer deg nok veldig godt uten ham, du har bare aldri turt å prøve. 

Kanskje særbo kunne være noe å prøve ut, han er jo en energityv av verste sort som tar mest hensyn til seg selv. Og imens dør kjærligheten din..

Anonymkode: 7e9e0...4b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hørselsvern. 

Tror du at det er nødvendig å faktisk delta i et forhold eller? mener faktisk du at løsningen er å sette hørselvern på dette snøflaket av en mann, som smuldrer opp som en tørr kjeks ved den minste lyd, og så skal man bli lykkelig sammen i samlivet mens han sitter i en egen verden uten at han trenger delta i livet? 

Jeg tenker at en sånn fyr er det motsatte av hva man forventer av en mann i et forhold. Og hadde han blitt singel nå, så hadde han nok ikke taklet å måtte fungere i det faktiske liv, der man har forventninger om at man skal snakke sammen. Spørre hvordan det går, være en bauta i blant og takle det når en dag er litt dritt. 

Skal sies at jeg har en kollega som minner meg litt om mannen til TS. Det er en dame som tåler minimalt motgang, og selv en liten bagatell blir en megakrise. Jeg går utifra at hun har en personlighetsforstyrrelse, eller har alvorlig angst.

Anonymkode: 3d10b...e5f

Skrevet

Min erfaring er at det ligger mere i dette enn bare det at han er så sårbar ovenfor lyder og ting som skjer. Det er ikke lett å få forklart dette så legen forstår alvoret men han bør helt klart dra til legen og be om hjelp. Kanskje du kan dra med han til legen eller ringe legen i forkant og presisere alvoret. Jeg kom ingen vei med mine ting før min mann snakket med legen min, det var god hjelp og nå har jeg det mye bedre.

Anonymkode: 3efbb...327

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo såklart ikke utlevere så mye mer enn det du gjør TS, men det gjør det også umulig å komme med løsninger. 

Mulig det beste er at du tar opp tingenes tilstand med hans fastlege, så kan denne prate med han senere og prøve å nøste i om det er mulig å henvise til noen som kan hjelpe. Om din mann/samboer ikke ønsker hjelp så må jo du få hjelp av psykolog eller andre til å innse at du vil få det tålelig greit som singel, og få en langt bedre hverdag. 

Skrevet

Lege, henvisning til psykolog og en utredning. 

Gidder han ikke det så bryr han seg ikke. 

Anonymkode: 6cbc4...6c2

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du at det er nødvendig å faktisk delta i et forhold eller? mener faktisk du at løsningen er å sette hørselvern på dette snøflaket av en mann, som smuldrer opp som en tørr kjeks ved den minste lyd, og så skal man bli lykkelig sammen i samlivet mens han sitter i en egen verden uten at han trenger delta i livet? 

Anonymkode: 3d10b...e5f

Hvis han har en reell psyksomatisk lidelse som gjør han ikke tåler støy eller visse lyder, bør han skjermes for unødvendig lydinntrykk. Han kan ta hørselsvernet av når han skal tale med TS, men han trenger ikke høre på hun gnasker potetgull. Det går an å være i et forhold med en hørselshemmet person, selv om man ikke kan "rope dem opp" når man ønsker deres oppmerksomhet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta han med ut i skogen, ta med niste, tenn bål og kjenn på roen. Se om de rolige omgivelsene kan gi en ro så dere får snakket litt. 

Anonymkode: 4f1f9...35c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har asperges og adhd, og er derfor sensitiv til lyder. Lydene av en oppvaskmaskin som blir tømt, kan føre til at det absolutt koker av sinne inni meg. Og, jo mer mentalt sliten jeg er, eller om jeg er generelt stressa og overveldet av planer, ting som må gjøres etc, jo verre blir sensitiviteten til lyder, lys etc.

Jeg fikk utredning og begynte å tilpasse hverdagen. Jeg ordnet meg med en grad uføre så jeg kunne jobbe litt mindre, som førte til mindre stress. Jeg begynte å se an hva jeg ville klare av planer og avtaler hver uke, og valgte bort ting om nødvendig for å unngå utmattelse. 

Resultatet av det, er at jeg nå er langt mindre sensitiv til lyder, lys og bevegelse. Jeg blir heller ikke stresset/sint av ting. Jeg lever med en indre ro det var umulig for meg å kjenne på tidligere. Humøret mitt er stabilt. Alt dette går rett i dass om jeg gjør mer enn jeg klarer, så jeg er blitt veldig flink til å føle og se an hva jeg tåler av jobb, avtaler, ærender osv hver uke og justerer om nødvendig.

Send mannen til legen. Han trenger å ta tak i dette selv. Dette skal ikke gå ut over andre

Anonymkode: 84abe...9e8

• Liker 1
Skrevet

Her er det bare symptomene som beskrives, problemet er veldig mye dypere.

Han må ta et oppgjør med seg selv, kanskje i samarbeid med psykolog. Hvor han virkelig prøver å sette ord på hva han sliter med og finne ut hvorfor og hva som kan være løsningen.

Jeg har noen psykiske diagnoser og kan til tider få helt panikk av lyd, lys, bevegelse osv. Da må jeg ta pauser og finne en måte å få ned kroppens stressnivå.

Jeg er delvis ufør og nå sykmeldt for den delen jeg er i jobb. Mine sykdommer gjør at jeg ikke tåler normale mengder sanseinntrykk, min jobb er å prøve å leve et så normalt liv som mulig.

Det kan være vanskelig å innse hvor syk man er, det er en egen prosess, men han høres veldig syk ut og må begynne å behandle det for å bli bedre.

Når han selv tar tak og prøver å gjøre noe med det er det kanskje lettere for deg å ønske å hjelpe også, nettopp ved å åpne poser med chips på kjøkkenet før du går inn i stua.

Jeg skjønner at det er veldig vanskelig for deg å leve med han, men hvis han har andre gode sider så er det kanskje verdt å prøve hvis han viser at han også prøver å få det til å funke mellom dere. Du skal ikke bare ta hensyn, det blir feil, men jeg hadde snakket med han om hva han trenger og vært åpen om hva du trenger. Så finner dere forhåpentligvis en gyllen middelvei og han jobber parallelt med å bli bedre.

Anonymkode: d04cd...dd8

Skrevet

Høres ut som han er syk eller høysensitiv.

Anonymkode: cf70d...664

Skrevet

han er som jev var i mitt siste forhold. zsenf han til en psykolog!! Han må sortere ut følelsene sine, reglektere. Og lære seg stress mestring, pusteteknikker, ta minde pauser. Lære seg om angst og stress. Lydfølsomhet kan også vare tegn på ADHD. Send han til fastlegen!! Skriv ned hva han driver med hvis han ikke selv ser problemet! Han må finne ut hva som gjor at han får denne itritationen. Er det noe hos han eller er det ting rundt han som stresser. Kan jo vare at han har mye tanker kanskje? vil jeg vare her? er jeg i en livskrise? har jeg lyst å prøve noe nytt?

Skrevet

Høyt blodtrykk?

Anonymkode: 637b7...624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...