Gå til innhold

Skrive far ukjent? Betale bidrag?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anerikke_*
Skrevet

Vi ble gravide etter et fyllekalas, gode venner ikke noe mer. Og så var han litt utro dah... Sambon hans vet om det.

Og jeg ble gravid. Nå har vi etter mye fram og tilbake kommet fram til at barnet skal bli født da. Det er mest jeg som vil ha det og ikke han. Han studerer og har driiiit lite penger, og jeg jobber og klarer meg helt ok.

MEN

Sambon hans synes ikke han skal skrives opp som far. Egentlig vil ikke han det heller, og bidrag synes jeg ikke han skal betale når han er student.

HVA GJØR VI?

Kan jeg føre han opp senere. Ja.

Jeg er redd også at plutselig kommer de begge og vil ha barnet, og det er greit med samvær liksom, men hvis de venetr fire år før de vil ha samvær, så slipper jo fyren å betale før han begynner å ha samvær. Skjønner? Hvis han ikke skrives opp nå og han ikke betaler bidrag nå. Så mister jeg mange år med bidrag for å si det sånn. Går det an å skrive far ukjent og at han likevel betaler bidrag, sånn privat avtale?Ble dette helt teit og rotete? Spør gjerne så skal jeg forklare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker dere bare på penger? Eller ser dere barnet i dette i det hele tatt?

Hva samboeren hans mener om dette, bør virkelig ikke være noe du skal ta hensyn til. Du må først og fremst tenke på barnet ditt, og det har krav på å få vite hvem faren er.

Skrevet

Du kan sette ham opp som far og uansett bli enige om at han ikke skal betale bidrag til han f.eks er ferdig med å studere. Bidragsreglene i dag åpner for alle mulige private avtaler.

For barnets skyld synes jeg det er mest riktig at det blir ført opp hvem som er faren. Dersom du er den som har ansvaret for barnet de første årene, så tror jeg det skal utrolig mye til før noen domstol vil gi faren og samboeren foreldreansvaret. Det trenger du ikke bekymre deg for. Og om de ønsker mer kontakt enn de sier nå, så er jo det bare bra for barnet på lang sikt. Det er også bra å få avlastning som alenemor.

Håper alt ordner seg og at dere klarer å finne en løsning som er bra for alle, inkludert barnet.

Skrevet (endret)

:overrasket:

Vi ble gravide etter et fyllekalas, gode venner ikke noe mer. Og så var han litt utro dah... Sambon hans vet om det.

Og jeg ble gravid. Nå har vi etter mye fram og tilbake kommet fram til at barnet skal bli født da. Det er mest jeg som vil ha det og ikke han. Han studerer og har driiiit lite penger, og jeg jobber og klarer meg helt ok.

MEN

Sambon hans synes ikke han skal skrives opp som far. Egentlig vil ikke han det heller, og bidrag synes jeg ikke han skal betale når han er student.

HVA GJØR VI?

Kan jeg føre han opp senere. Ja.

Jeg er redd også at plutselig kommer de begge og vil ha barnet, og det er greit med samvær liksom, men hvis de venetr fire år før de vil ha samvær, så slipper jo fyren å betale før han begynner å ha samvær. Skjønner? Hvis han ikke skrives opp nå og han ikke betaler bidrag nå. Så mister jeg mange år med bidrag for å si det sånn. Går det an å skrive far ukjent og at han likevel betaler bidrag, sånn privat avtale?Ble dette helt teit og rotete? Spør gjerne så skal jeg forklare.

:overrasket: Litt utro???

Ta kontakt med en advokat og hør om hvilke rettigheter han kan ha ved henholdsvis far ukjent/kjent far og angående bidrag eller ikke.

Og for guds skyld; husk at barnet og dets rett til å vite om sitt opphav kommer før penger..

Endret av Sneip
Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Det er ikke hans samboer som skal bestemme om det skal stå far ukjent i papirene til barnet.

Skrevet
Det er ikke hans samboer som skal bestemme om det skal stå far ukjent i papirene til barnet.

Enig i dette. Når "skaden" allerede er skjedd, og du har valgt å beholde barnet - så er det bare en ting å gjøre; forholde seg til situasjonen og gjøre det beste ut av det. Selvsagt må dere tenke på barnet, men ikke ha dårlig samvittighet (hvis du har det da) fordi også tenker på den økonomiske biten i det hele. Det er helt vanlig i vanskelige situasjoner at man tenker på alle sider ved saken, og det er nå en gang sånn at økonomi er en vesentlig del av vår hverdag. Helt enig med innlegget over at det kan være lurt å ta en prat med en advokat. Det finnes også organisasjoner du kan henvende deg til for å få samtale og forhøre deg om muligheter (husker ikke hva de heter, men det finnes organisasjoner som jobber med "alternativer til abort" -de hjelper og veileder når man har blitt gravid uten at det var planlagt).

Min personlige mening er at det ikke ville være riktig overfor barnet å sette far ukjent, når du faktisk vet hvem faren er.

Jeg synes du har tatt et modig valg, og ønsker deg lykke til!

Skrevet

Han må jo ikke betale bidrag uansett hvis han ikke har bidragsevne. Hvis du er så dum som går med på en privat avtale som sier at han ikke trenger betale bidrag, så får du heller ikke forskuddsbidrag fra staten. Gå på trygdeetatens sider og les reglene der.

Selvfølgelig fører du han opp som far, uansett hva samboeren hans eller han selv mener. Du skal tenke på ungen og d**** i dem. Som man reder ligger man. Han burde ha tenkt mer med det øverste hodet, så hadde han ikke vært i denne situasjonen. Ungen har dessuten rett til å vite hvem faren er.

Samvær kan du heller ikke hindre. Og hvorfor skulle du det, hvis han er en ok fyr?? Du visste jo at han var samboer da du lå med han?!

Ps. Det går ikke an å være "litt" utro... :ler:

Gjest Gjest_anerikke_*
Skrevet
Han må jo ikke betale bidrag uansett hvis han ikke har bidragsevne. Hvis du er så dum som går med på en privat avtale som sier at han ikke trenger betale bidrag, så får du heller ikke forskuddsbidrag fra staten. Gå på trygdeetatens sider og les reglene der.

Nei, jeg driver min egen bizz og tjener ganske bra. Dvs mer enn det som gir rett til forskuddsbidrag, serru. Så jeg får ikke no fra staten. Og han slipper å betale enten jeg sier ja eller nei. Tror jeg . Men jeg er litt usikker dah.

Nei vet da f, jeg. Vanskelig detta

Skrevet

Ok, ja da skjønner jeg jo at det ikke har noe å si. Men du trenger ingen avtale med han om bidrag uansett. Hvis du vet at du ikke får noe bidrag er det jo bare å la være å søke/ta det opp med han.

Vær bare obs på at hvis han (når ungen blir litt større) skal ha samvær, skal reiseutgiftene deles på. Og hvis han enda ikke har inntekt, risikerer du og måtte betale alt av reiseutgifter for at far skal ha samvær, mens far ikke betaler bidrag. Helt latterlige regler. Du får håpe dere bor nært hverandre da :ler:

Skrevet

Dersom det er økonomien du bekymrer deg for så er det faktisk mer lønnsomt å ikke skrive ham opp da du da blir tilgodesett med minstebidrag fra staten ( som antakelig vil være høyere enn det han som student må betale i bidrag)

Og det at man setter far ukjent betyr da vel ikke nøvdendigvis at barnet ikke får vite hvem pappaen er.

Min sønn har far ukjent og han har kontakt med far og vanlig "samvær".

Og du kan når som helst i årene fremover ta kontakt med de rette instanser for å melde ham som far. Litt kjipt for han at han kan bli pliktig til å betale bidrag for 3 år tilbake ( men det er max)

Blod er tjukkere enn vann. Jeg har altid sagt at om faren til mitt barn skulle få et annet barn vil jeg melde han som far. dette fordi jeg ikke vil gjøre han "arveløs" på bekostning av andre barn.

Skrevet

Blod  er tjukkere enn vann. Jeg har altid sagt at om faren til mitt barn skulle få et annet barn vil jeg melde han som far. dette fordi jeg ikke  vil gjøre  han "arveløs" på bekostning av andre barn.

Mener du at barnet ditt ikke har rett på arv dersom pappen hans/hennes ikke har andre barn da eller?

Gjest Gjest_anerikke_*
Skrevet
Dersom det er økonomien du bekymrer deg for så er det faktisk mer lønnsomt å ikke skrive ham opp da du da  blir tilgodesett med minstebidrag fra staten ( som antakelig vil være høyere enn det han som student må betale  i bidrag)

Litt  kjipt for  han at han kan bli pliktig til å betale  bidrag for 3  år  tilbake ( men det er  max)

Jeg tror ikke jeg får noe minstebidrag fra staten når jeg tjener over 390000 kroner. Det er visst en regel på det.

Må han betale bidrag for tre år tilbake om man skriver han opp senere altså?

Gjest Gjest_anerikke_*
Skrevet

Vær bare obs på at hvis han (når ungen blir litt større) skal ha samvær, skal reiseutgiftene deles på. Og hvis han enda ikke har inntekt, risikerer du og måtte betale alt av reiseutgifter for at far skal ha samvær, mens far ikke betaler bidrag. Helt latterlige regler. Du får håpe dere bor nært hverandre da :ler:

fy f. sier jeg bare! au shit håper du tar feil! Nå bor vi nært hverandre da, men han kan jo søke seg til jobb på svalbard og d er laaaaaaaaang fra fredrikstad, for å si d sånn.... Er d sånn det funker altså?

Gjest SexyCat
Skrevet

Ser dere ikke kvinnefolk at dere har fått et spørsmål?

Svar nå på det dere blir spurt om for svingende. :overrasket:

Skrevet
fy f. sier jeg bare! au shit håper du tar feil! Nå bor vi nært hverandre da, men han kan jo søke seg til jobb på svalbard og d er laaaaaaaaang fra fredrikstad, for å si d sånn.... Er d sånn det funker altså?

Jeg tar ikke feil. Gå gjerne inn på aleneforeldreforeningen sine sider og les mer der.

Skrevet

Hvis han er student og tjener lite, har han antagelig ikke bidragsevne. Da får han ikke bidragsgjeld heller.

Så det er ikke noe argument for å frata barnet en far. Følg reglene og oppgi ham som far; jeg ser ingen gode grunner til å la være.

Skrevet

Hvorfor skal du ha dette barnet? Du klarer jo tydeligvis ikke å tenke barnet beste, så hvorfor velger du å få det? Beklager, men du er ikke voksen nok til et slikt ansvar, og det mener jeg virkelig.

Gjest Gjest_anerikke_*
Skrevet
Hvorfor skal du ha dette barnet? Du klarer jo tydeligvis ikke å tenke barnet beste, så hvorfor velger du å få det? Beklager, men du er ikke voksen nok til et slikt ansvar, og det mener jeg virkelig.

Næ, mulig jeg bare dropper det, har litt tid igjen. Mne har lyst på barn nå, og syns jeg er voksen nok (24). Syns du ikke jeg klarer å tenke på barnets beste bare fordi jeg syns det er dumt å betale for at ongen må reise til faren?

Skrevet

Mener du at barnet ditt ikke har rett på arv dersom pappen hans/hennes ikke har andre barn da eller?

Så lenge han ikke har livsarvinger står han fritt til å testamentere bort alt han har. Og han har testamenetert alt til sønnen vår.Får han barn Kan han bare testamentere bort 1/3 av det han etterlater seg.

Derfor spiller det liten rolle hvorvidt han er far eller ei på papiret så lenge det ikke er andre barn i bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...