Gå til innhold

Kan noen hjelpe å roe meg? Tror jeg overanalyserer…

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vanlig middagssamtale med samboer i går kom vi inn på utroskap på generelt grunnlag. Jeg sa noe sånt som at jeg syntes det er rart at folk ikke stopper før de krysser en grense, for at de senere sier «det bare skjedde» osv. Han mente at mange som er utro ikke tenker igjennom men bare følger en fysisk følelse i øyeblikket. Jeg sa da (ikke i en dønn seriøs eller anklagende tone) at jeg håper at han vil stoppe før han gjør noe slikt. Han svarte da «ja det håper jeg også». Der og da ble jeg litt satt ut, og trodde han spøkte, men så sa han ikke noe mer som var med på å bekrefte det motsatte. Jo mer jeg tenker på det jo mer ekkel følelse får jeg…

Jeg overtenker vel bare??

Anonymkode: 55984...f91

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I vanlig middagssamtale med samboer i går kom vi inn på utroskap på generelt grunnlag. Jeg sa noe sånt som at jeg syntes det er rart at folk ikke stopper før de krysser en grense, for at de senere sier «det bare skjedde» osv. Han mente at mange som er utro ikke tenker igjennom men bare følger en fysisk følelse i øyeblikket. Jeg sa da (ikke i en dønn seriøs eller anklagende tone) at jeg håper at han vil stoppe før han gjør noe slikt. Han svarte da «ja det håper jeg også». Der og da ble jeg litt satt ut, og trodde han spøkte, men så sa han ikke noe mer som var med på å bekrefte det motsatte. Jo mer jeg tenker på det jo mer ekkel følelse får jeg…

ja

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke forvente et 'dønn seriøst' svar til et spørsmål som ikke var 'dønn seriøst' fra din side og ble stilt som del av middagsbord-snikksnakk. 

Det er en hemmelig shit test i så fall. 

Anonymkode: f1654...b11

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Han har vel aldri vært i den situasjonen da, så han aner ikke hvordan det er. Hadde virkelig ikke tenkt noe mer på det. 

Anonymkode: c2642...7ef

• Liker 3
Skrevet

Du overanalyserer. Dessuten vet du ikke mer om deg selv heller, enn at du håper det.

Anonymkode: 9111f...5a0

• Liker 5
Skrevet

Tenker du har funnet deg en mann som erkjenner realiteten. Man kan gjerne leve i en boble og tro og tenke at "det ville vært helt usannsynlig at jeg kunne være så svak"..

Men sannheten er nok heller at alle mennesker er svake, og vi vil på et tidspunkt skuffe de rundt oss og oss selv. 

Hvor mange tråder i måneden blir ikke opprettet her på Kvinneguiden hvor en kvinne søker råd fordi hun har vært utro - og det var helt utenkelig at nettopp hun skulle være utro, hun som har vært mot det i hele sitt liv.

Men når du ser ting litt på avstand så forstår man hvordan man endte opp i den situasjonen man gjorde og ble svak for de fristelser som dukket opp. 

Partneren imøtekommer deg ikke hverken emosjonelt, fysisk eller seksuelt. Partneren støtter deg ikke når du har det vondt eller heier på deg når du gjør det godt. Partneren tar deg for gitt. Du har kranglet i lang tid med partneren.. Lista er lang på årsaksforklaringer til utroskap.. 

Vi alle søker oppmerksomhet og bekreftelse av partnerne våre - konsekvensen av å ikke gi det i små doser utover året ender som oftest med store konsekvenser.

Så spørsmålet er heller, når fikk du oppmerksomhet og bekreftelse fra din partner, og når ga du partneren det samme tilbake? 

Anonymkode: 78102...2b9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fra en generell samtale over middag så gjorde du den personlig på hans bekostning og gikk ut i fra at han kommer til å være utro, eller havne i den situasjonen. Du kan ikke forvente å få et bra svar på en slik taktikk, det var slemt gjort. 

Anonymkode: 44d86...908

• Liker 6
Skrevet

Det var verken en test eller taktikk fra min side, det var bare slik samtalen gled.

Takk for konstruktive svar, det hjalp😊

ts

• Liker 1
Skrevet

Du har et problem, ts og det er kun du som kan fikse det.

Det startet med et sånne uskyldig spørsmål fra min samboer. Så flere og flere. Så begynte samboer å ”føle” ting. Bli sint på meg når jeg virket glad med venner. Dette blir bare verre etter som tiden går og du, ts ikke innser å du ødelegger forholdet sakt men sikkert. 
Alt det unødvendig stress jeg og min samboer har måttet gå igjennom. 😤

Gå i terapi for å du og din partner kan få betre liv enn jeg og min samboer. 

Anonymkode: 0a22b...04e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis samboeren din kunne funnet på å være utro mot deg, så tror jeg ikke han hadde sagt noe om det på forhånd. Utroskap er et svik. Noe umoralsk. Og er samboeren din umoralsk, så har han ingen problemer med å lyge til deg og si at han aldri kunne vært utro.

De fleste av oss som er trofast er ikke det fordi vi tilfeldigvis ikke har kommet ut for fristelser. Vi er trofast fordi vi har tatt et valg om å være eksklusive, og vi ville ikke kastet bort et viktig forhold med mannen vi elsker bare for å få bekreftelse og "spenning" fra en annen.

Anonymkode: 6a752...321

Skrevet

Tenker at det han svarer er helt reellt, der det er bare naivt og tullete å ikke greie håndtere den informasjonen uten å føle seg truet. Alle vil med jevne mellomrom møte personer der det oppstår tiltrekning og de fleste omgås nok personer de er tiltrukket av i det daglige. Vi beveger oss jo rundt i samfunnet, der det er rimelig tilfeldig hvem vi blir sammen med. Forhold handler jo om at man tar ett valg, ikke at man ikke er tiltrukket av noen andre i verden. Akkurat når man er forelsket i starten av forhold ser man kanskje ingen andre, men senere gjør man jo det der det er andre ting som hindrer en i å være utro som respekt, lojalitet, kjærlighet osv. Utroskap er sort sett noe som skjer i forhold som er på hell, eller med store problemer. Når faktorene som respekt for hverandre osv. faller bort. Du har ingen grunn til å mistenke samboeren din for utroskap pga det han sa. Han virker realistisk og ærlig.

Anonymkode: 65134...124

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er mulig en digresjon, men hovedpoenget er det samme som partneren din påpker. Mulig du vil overtenke dette også, men overtenking er slik jeg ser det bare et forsøk på rydde opp i noe som oppleves som et indre kaos der vår modell av verden blir utfordret.

Jeg har sett endel korte dokumentarer om partnerdrap og det som overrasket meg spesielt i en sak var hvordan kvinnen i et av disse forholdene ble helt genuint overveldet av anger og sorg etter at hun hadde dyttet ut kjæresten fra 5.etg. I et helt liv opp til det punktet var hun en kjærlig omsorgsperson og i det neste øyeblikket etter en krangel ble hun en morder.

psykotisk i gjerningsøyeblikket? overveldet av emosjoner? 

Jeg tror det går mange potensielle mordere (utro) blant de fleste av oss, men av ulike grunner har ikke omstendighetene rundt oss satt oss i ekstreme nok situasjoner til at denne delen av atferden vår har blitt aktivert. Selvfølgelig vil det kreve et lite sammensurium av både individuelle og samfunnsmessige utløsningsmekansimer, men jeg kunne sverge på at denne dama som dyttet kjæresten ut av 5.etg var svært lik de fleste mennesker i sin menneskelighet.

• Nyttig 1
Skrevet

Uff, at du går rundt og grubler på en sånn bagatell sier meg at du er sykelig sjalu, som er like giftig for et forhold som selve utroskapen.

Anonymkode: 80ac5...904

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...