AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Har en privat psykiater jeg er henvist til, men hun er helt umulig å få time til. Har ventet i tre måneder på en time nå, og plutselig må denne avlyses (fra hennes side) og jeg får tilbud om en kveldstime i stedet. Jeg er alene med småbarn, det er helt umulig. Så nå må jeg vel vente i nye tre måneder. Driver og prøver ut ADHD-medisin (som ikke fungerer) og skulle hatt antidepressiva (har prøvd ut flere uten hell her og). Hva i huleste gjør jeg? 🙈 Fastlegen vil verken skrive ut ADHD-medisin eller antidepressiva. Bør jeg bare få henvisning til en ny psykiater? Hva ville dere gjort? Anonymkode: b6df6...6b3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Ville sendt spørsmål til statsforvalter. Disse er lønnet av det offentlige og er der for å avlaste sykehusene. De har noen plikter til hvordan de skal drive. Det kan selvfølgelig være sykdom og unntakstilstand for legen, men varer det i månedsvis bør jo helseforetaket vite om det. Men sånn her og nå du kan vel også be om henvisning til Dps. Anonymkode: 5d640...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville sendt spørsmål til statsforvalter. Disse er lønnet av det offentlige og er der for å avlaste sykehusene. De har noen plikter til hvordan de skal drive. Det kan selvfølgelig være sykdom og unntakstilstand for legen, men varer det i månedsvis bør jo helseforetaket vite om det. Men sånn her og nå kan du vel også be om henvisning til Dps istedet for medisinutprøving. Anonymkode: 5d640...b2b Anonymkode: 5d640...b2b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ville sendt spørsmål til statsforvalter. Disse er lønnet av det offentlige og er der for å avlaste sykehusene. De har noen plikter til hvordan de skal drive. Det kan selvfølgelig være sykdom og unntakstilstand for legen, men varer det i månedsvis bør jo helseforetaket vite om det. Men sånn her og nå du kan vel også be om henvisning til Dps. Anonymkode: 5d640...b2b Hm, ja jeg fikk jo time, den var bare umulig for meg å dra på. Og da settes jeg bakerst i køa for ny time. Skal tenke på det, synes det i hvert fall er helt håpløst. Takk for svar -TS Anonymkode: b6df6...6b3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Hvorfor tror du at du må vente 3 nye måneder dersom du booker om kveldstimen? Anonymkode: 89094...b77
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 Jeg ville gått til fastlegen! De kan også hjelpe deg med medisiner. Her gikk vi til dem for å prøve ut diverse bipolar-medisin da psykiater var veldig utilgjengelig, så da må de vel kunne hjelpe med ADHD også? Anonymkode: 2ff4b...b9f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor tror du at du må vente 3 nye måneder dersom du booker om kveldstimen? Anonymkode: 89094...b77 Fordi det skjedde sist hun var syk, jeg ble satt på venteliste og måtte vente i månedsvis. Fikk bare time fordi noen avbestilte. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville gått til fastlegen! De kan også hjelpe deg med medisiner. Her gikk vi til dem for å prøve ut diverse bipolar-medisin da psykiater var veldig utilgjengelig, så da må de vel kunne hjelpe med ADHD også? Anonymkode: 2ff4b...b9f Fastlegen min er vikar for min egentlige lege, ung og veldig uerfaren. Hun ville ikke skrive ut antidepressiva (fordi jeg allerede hadde prøvd de hun visste om), og klarer ikke helt se for meg at hun har lyst til å prøve ut ADHD-medisin som hun sikkert heller ikke har peiling på 🙈 Men verdt et forsøk å spørre, har time i neste uke -TS Anonymkode: b6df6...6b3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fordi det skjedde sist hun var syk, jeg ble satt på venteliste og måtte vente i månedsvis. Fikk bare time fordi noen avbestilte. Anonymkode: b6df6...6b3 Jeg ville ringt sekretæren da, forklart at kveldstime er vanskelig pga. barn og spurt om du virkelig må vente nye 3 måneder hvis du endrer timen. Anonymkode: 89094...b77
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ringt sekretæren da, forklart at kveldstime er vanskelig pga. barn og spurt om du virkelig må vente nye 3 måneder hvis du endrer timen. Anonymkode: 89094...b77 Jeg gjorde det sist, ble bare satt på ventelista 🤷♀️ Utrolig irriterende, venter i månedsvis på en time som blir avlyst tre dager før 🙈 -TS Anonymkode: b6df6...6b3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville gått til fastlegen! De kan også hjelpe deg med medisiner. Her gikk vi til dem for å prøve ut diverse bipolar-medisin da psykiater var veldig utilgjengelig, så da må de vel kunne hjelpe med ADHD også? Anonymkode: 2ff4b...b9f Nei, fastleger har IKKE lov til å skrive ut ADHD-medisiner første gang. Dette må gjøres av en psykiater med kompetanse på ADHD. Fastlegene har kun lov til å skrive ut ADHD medisiner etter dosen er stabil under utprøvning hos psykiater, og selv da har de f.eks ved bruk av aduvanz eller ritalin, kun lov til å skrive ut disse to og endre dosen innad, men skal man prøve noe nytt, selv med ADHD diagnose på papiret, så må man tilbake til psykiater for ny utprøvning. Før måtte fastlegene faktisk søke fylkesmannen om lov til å skrive ut ADHD medisiner på en pasient, dette er nå endret og de må ikke lenger fysisk søke, men de har like fult ikke lov til å starte opp medisineringen. Anonymkode: 4fca2...009
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei, fastleger har IKKE lov til å skrive ut ADHD-medisiner første gang. Dette må gjøres av en psykiater med kompetanse på ADHD. Fastlegene har kun lov til å skrive ut ADHD medisiner etter dosen er stabil under utprøvning hos psykiater, og selv da har de f.eks ved bruk av aduvanz eller ritalin, kun lov til å skrive ut disse to og endre dosen innad, men skal man prøve noe nytt, selv med ADHD diagnose på papiret, så må man tilbake til psykiater for ny utprøvning. Før måtte fastlegene faktisk søke fylkesmannen om lov til å skrive ut ADHD medisiner på en pasient, dette er nå endret og de må ikke lenger fysisk søke, men de har like fult ikke lov til å starte opp medisineringen. Anonymkode: 4fca2...009 Akkurat 😕 Men takk for info, da trenger jeg i hvert fall ikke å ta det opp med legen 😊 -TS Anonymkode: b6df6...6b3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 Antidepressiva kan fastlegen fremdeles skrive ut, da. Anonymkode: 89094...b77
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Antidepressiva kan fastlegen fremdeles skrive ut, da. Anonymkode: 89094...b77 Hun vil jo ikke når jeg har prøvd de typene hun kjenner, så da er jeg like langt 🤷♀️ -TS Anonymkode: b6df6...6b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå