Gå til innhold

Er det greit å ta en sykedag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uavhengig av hva man jobber med, enten det er lederstilling, på gulvet, eller andre: er det greit å ta en sykedag i løpet av ett år, selv om man ikke er syk?

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det ikke grei tå skulke!

sykedager er til når du er syk.

vil du ha fri elelrs så får du avspassere (om det er mulig) ta ferie, fri uten lønn eller hva nå enn som er en mulighet i din jobb.

Er du ikke syk, så er det heller ikke rett å ta sykedager!

Jeg mener ikke med dette at man skal dra seg på jobb i sånn "halvsyke tilstander2 og smitte resten av kontoret og selv bli syk lenge heller enn å være hjemme en dag og bli frisk i utgangspunktet, men du spørr om skulking. Og det er slevsagt ikke akseptabelt!

Skrevet

Jeg pleier å føle meg helt merkelig hver måned en uke før før det månedlige, og det har hendt at jeg har bare blitt hjemme 1 dag inne i mellom på grunn av det, selv om jeg egentlig ikke er "syk". Jeg er ellers svært sjelden syk (feber, forkjølelse, osv.)

Men klart, det er jo ikke lov, fordi sykedager skal kun brukes til når man er så syke at man ikke kommer seg opp og har masse feber.

Skrevet
Men klart, det er jo ikke lov, fordi sykedager skal kun brukes til når man er så syke at man ikke kommer seg opp og har masse feber.

Finnes mange sykdommer som ikke inkluderer feber. ;)

Nei, jeg synes ikke det er greit.

Skrevet

Nei det er ikke greit fordi det koster samfunnet masse penger og fordi vi risikerer å miste de gode sykepengeordningene dersom folk bruker sykedager som feriedager.

Hvis du ønsker en dag i senga, ta ferie eller avspaser!

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit, er det nødvendig med en slik dag kan man evt bruke avspasering.

Skrevet
Finnes mange sykdommer som ikke inkluderer feber.  ;)

Nei, jeg synes ikke det er greit.

enig. Det er mange slags sykdommer som ikke inkluderer feber, og sykedager er for alle slags sykdommer. Men ikke skulkesyke!

Skrevet

Enig med de øvrige. Fri uten å være syk kalles ferie - eller avspasering.

Skrevet

Nei, det er ikke greit å skulke jobben!

Men - jeg må innrømme at jeg har gjort det en gang.

Det var siste dagen på en sommerjobb jeg hadde for noen år siden. Jeg hadde da jeg begynte sagt at jeg kan jobbe til en viss dato, og likevel ble jeg satt opp til å jobbe en ekstra dag. Jeg spurte om fri, sa at jeg hadde sagt ifra om dette for flere mnd siden og flybillett allerede var bestillt. Men de ville ikke gi meg fri.

Uten dårlig samvittighet ringte jeg inn om morgen og sa at jeg var syk.

Skrevet

Jeg har jobbet med folk i privat sektor som har gjort det, vel, nokså ofte. De har vært fyllesyke, de har følt seg for trette etter å ikke ha sovet noe, vært på nachspiel hos fremmede og våknet opp i bakrus, osv.

Gjest GreenSky
Skrevet

Mange bekker små, osv. Det er mange som tar ut en sykedag når de ønsker fri. Det fok flest ikke tenkter på, er at pga det, er vi i ferd med å ødelegge hele egenmelding-systemet. Om det høye sykefraværet skyldes sykdom, eller skulk er vanskelig å si, men det er jo stadige debatter mellom NHO og LO om den nåværende sykeorningen skal revurderes. Og, om det skulle bli endringer, ville de sannsynligvis slå negativt ut for arbeidstakerne. Og det ville vært veldig synd, den dagen en faktisk er syk.

Skrevet

Jeg synes NHO burde sørge for at sykeordninger revideres.

Slik den er i dag kan alle ta sykedager når de måtte føle for det! :frustrert:

Skrevet
Jeg synes NHO burde sørge for at sykeordninger revideres.

Slik den er i dag kan alle ta sykedager når de måtte føle for det!  :frustrert:

Hvordan mener du det skal være?

Skrevet
Hvordan mener du det skal være?

En karensdag eller 2 hadde nok fått unna de verste skulkerne. Skjønner ikke at dette ikke er innført forlengst.

Skrevet

Det er ikke greit å være hjemme fra jobb, med mindre man er så dårlig at man enten:

*Ikke klarer å komme seg opp av sengen

*Ikke kan utføre arbeidsoppgavene tilfredsstillende, eller

*Er veldig smittefarlig på kolleger, kunder etc.

Skal innrømme at jeg ikke tok like nøye på dette da jeg var yngre og var i sommerjobber f.eks., men nå er det andre boller. Får altfor dårlig samvittighet bare jeg tenker tanken!

Skrevet

Nei det er ikke greit å skulke. Hvis man ikke føler seg i form til å gå på jobb så er det klart man kan være hjemme, men lista bør være litt høy slik at ikke all slags plager blir grunn god nok.

Jeg synes også det er tull å ta en "tredagers" hvis man ikke lenger er syk den tredje dagen. Det er også skulking.

Skrevet

Jeg synes det er greit hvis man går gjennom en krise (emosjonell, familierelatert e.l.).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...