Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å prøve ut det pga treg mage (IBS) Men må disse bløtlegges eller kan jeg strø det rett oppå youghurt feks? Blir ikke helt klok når jeg leser. Bare skjønt en må være forsiktig med mengden. Er det noen med IBS som har testet? Funker det eller gir det mer plager?

Anonymkode: 93598...41c

Skrevet

"

Hvordan bruke linfrø mot forstoppelse?

En spiseskje linfrø kan legges i vann over natten og spises morgenen etter. Bland gjerne med litt yoghurt. Frøene har best effekt om de ikke tygges. Linfrø kan gi enda mer treg mage om du ikke er påpasselig med å drikke nok væske."

https://www.apotek1.no/graviditet/treg-mage-i-svangerskapet 

Anonymkode: 2b97f...fbb

• Liker 1
Skrevet

En kan også kjøpe linfrø-olje og ha det rett i f.eks yoghurten

Skrevet

Nå er jeg en sånn irriterende som forslår noe annet en det du spør etter, men har du prøvd Vi-Siblin? Litt kjappere, da man kun rører de rett ut i vann, slipper vente over natta.

Skrevet
31 minutter siden, BobbySocks said:

Nå er jeg en sånn irriterende som forslår noe annet en det du spør etter, men har du prøvd Vi-Siblin? Litt kjappere, da man kun rører de rett ut i vann, slipper vente over natta.

Må vel være bedre å bruke en matingrediens enn medisiner over tid? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

har vurdert det, men tenkte å prøve linfrø først. Mye billigere hvis det funker :ler: 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må vel være bedre å bruke en matingrediens enn medisiner over tid? 

Det er loppefrø. Ikke medisiner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

har vurdert det, men tenkte å prøve linfrø først. Mye billigere hvis det funker :ler: 

Sant nok. Jeg er bare en utolmodig sjel 😅

Skrevet

Du kan spise de vanlig, de er ikke forvellet de som er i slike musliblandinger (meg bekjent), men de føles ikke særlig deilig å tygge mellom tenna når man bare tar de rett fra en pakke ren linfrøpose.

Når jeg baker brød med linfrø, så blir de greie å spise, (føles ikke som å tygge stein). 

Linfrø er noe av det beste magen min vet 🥰 Har ikke IBS men har en svært sensitiv mage.

Anonymkode: 7c1f5...94a

• Liker 1
Skrevet

Har sett at noen butikker har Knust Linfrø.

Da trenger man ikke å ha de i vann over natta men kan kjøre på med en gang.

Anonymkode: d934b...068

Skrevet
3 hours ago, BobbySocks said:

Det er loppefrø. Ikke medisiner.

Som er tilsatt sukrose (sukker). Mye bedre med linfrø, som i tillegg har næringsnytte. 

Skrevet

Jeg bruker både hele og knuste linfrø rett i yoghurten, funker det. 

Anonymkode: 44e49...fad

Skrevet

Har du prøvd å gradvis fjerne all fiber? I en studie på forstoppelse opplevde 100% en 100% forbedring når de kuttet ut fiber. Og jo mer fiber de spiste, jo mer problemer hadde de.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/

Table 2

Symptoms at presentation and at 6 mo following change in dietary fiber intake

Symptom Symptoms at presentation (n = 63) High dietary fiber (n = 6) P value Reduced dietary fiber (n = 16) P value No dietary fiber (n = 41) P value
Anal bleeding 31 4 1 4 0.216 0 < 0.001
Constipation 63 6 1 12 0.041 0 < 0.001
Bloatedness 33 6 1 5 0.041 0 < 0.001
Strain in bowel opening 63 6 1 9 0.004 0 < 0.001
Abdominal pain 13 3 1 2 0.164 0 0.012

Anonymkode: 88c93...aa3

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du prøvd å gradvis fjerne all fiber? I en studie på forstoppelse opplevde 100% en 100% forbedring når de kuttet ut fiber. Og jo mer fiber de spiste, jo mer problemer hadde de.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/

Table 2

Symptoms at presentation and at 6 mo following change in dietary fiber intake

Symptom Symptoms at presentation (n = 63) High dietary fiber (n = 6) P value Reduced dietary fiber (n = 16) P value No dietary fiber (n = 41) P value
Anal bleeding 31 4 1 4 0.216 0 < 0.001
Constipation 63 6 1 12 0.041 0 < 0.001
Bloatedness 33 6 1 5 0.041 0 < 0.001
Strain in bowel opening 63 6 1 9 0.004 0 < 0.001
Abdominal pain 13 3 1 2 0.164 0 0.012

Med andre ord, du foreslår carnivore? 

Jeg ville heller begynt med å kutte ut alt prosessert mat, belgfrukter, og kanske prøvd noen mnd med probiotika før jeg hadde gjort noe så drastisk. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiste en stor mengde ubløtede linfrø engang, hadde det oppå yoghurt. Typ 1-2 dl. Så fikk jeg panikk for om jeg kom til å bli forgiftet og ringte gifttelefonen. Der sa en hyggelig dame at det kom til å gå helt fint. Men har ikke veldig effekt av linfrø på magen. 

Anonymkode: 6b88c...5fa

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med andre ord, du foreslår carnivore? 

Det går an å spise null fiber uten å spise carnivore. Men carnivore er et flott kosthold for IBS.

Her er hva de anbefalte i studien:

Patients were then instructed to completely stop their intake of dietary fiber, including vegetables, cereals, fruits, wholemeal bread and brown rice for 2 wk. Those who were vegetarians were asked to eat white rice instead of unpolished rice, white bread instead of whole meal bread, and to take processed bean products for protein. They were to continue their normal quantities of carbohydrates and proteins. Sieved fruit juices and clear vegetable soups were allowed.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det går an å spise null fiber uten å spise carnivore. Men carnivore er et flott kosthold for IBS.

Patients were then instructed to completely stop their intake of dietary fiber, including vegetables, cereals, fruits, wholemeal bread and brown rice for 2 wk. Those who were vegetarians were asked to eat white rice instead of unpolished rice, white bread instead of whole meal bread, and to take processed bean products for protein. They were to continue their normal quantities of carbohydrates and proteins. Sieved fruit juices and clear vegetable soups were allowed.

Hvilke matvarer foruten animalsk inneholder null fiber? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker en ca en teskje med knuste linfrø i frokosten. Gjør godt for mine tarmer ihvertfall:) 

Men knuste altså😊 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleide å knuse linfrøene i blender før jeg spise dem, for å aktivere oljene. Flere som mener at de bør da spises med en gang for å bevare oljene. Men chia frø høres heller ut som et bedre alternativ.

• Liker 1
Skrevet

Du kan alltids spise linfrø rå. Problemet er bare at dersom du ikke tygger de godt, så klarer ikke kroppen gjøre så mye med dem. Så du må tygge dem godt.

19 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en studie med syke mennesker. Det er også en veldig liten studie med 60 stk. Den betyr ingenting. Man brude absolutt ikke gjrøe livsomvendende valg basert på en så tynn studie. Der de til og med ble fortalt at de ville føle seg bedre uten fiber. Altså sterk placebo-komponent der

Her er metastudie som viste at fiber hjalp

We searched 1322 potential relevant articles, 19 of which were retrieved for further assessment, 14 studies were excluded for various reasons, five studies were included in the analysis. Dietary fiber showed significant advantage over placebo in stool frequency (OR = 1.19; 95%CI: 0.58-1.80, P < 0.05)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3544045/

Anonymkode: 81dd9...5bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...