Gå til innhold

Lønnsforskjell renholder og helsefagarbeider

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da kaller de seg noe de ikke har lov til. Man er ikke helsefagarbeider uten autorisasjon uansett hvordan du snur og vender på det. 

Anonymkode: 3f231...0e7

Beklager så mye da har jeg kanskje ordlagt meg feil.

Men «minste krav» for utdanning hos sterilforsyningen er helsefagarbeider. Og som sagt ikke alle har fagbrev som helsefagarbeider. Det eneste jeg vil frem til er at jeg synes i dette tilfelle at de burde få like høy prosjektlønning.

Anonymkode: 5c695...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo som ufaglært få en stilling som er utlyst til helsefagarbeider men du blir jo ikke helsefagarbeider av den grunn. Du er jo bsre helsefagarbeider om du har utdanning. 

Anonymkode: 9124a...4a4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo som ufaglært få en stilling som er utlyst til helsefagarbeider men du blir jo ikke helsefagarbeider av den grunn. Du er jo bsre helsefagarbeider om du har utdanning. 

Anonymkode: 9124a...4a4

Ja og det forstår jeg som jeg har nevnt tidligere. Men i deres arbeidskontrakt står det at helsefagarbeidere skal få betalt så og så mye timesbetalt - en jeg kjenner som ikke er helsefagarbeider som har ingen utdanning i det hele tatt, følger også denne kontrakten. 

Jeg vet at helsefagarbeider krever fagbrev. Akkurat som en renholdsoperatør krever fagbrev - men tro det eller ei men her jeg jobber står det til og med renholdsoperatør under mitt navneskilt, og jeg har ingen utdanning…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Beklager så mye da har jeg kanskje ordlagt meg feil.

Men «minste krav» for utdanning hos sterilforsyningen er helsefagarbeider. Og som sagt ikke alle har fagbrev som helsefagarbeider. Det eneste jeg vil frem til er at jeg synes i dette tilfelle at de burde få like høy prosjektlønning.

Da har de ikke fått relevante søkere og har derfor valgt å innsette en assistent. 

Du vet at så og si alle yrkesfaglig yrker har forskjellige lønninger? En tømrer og en renholder har like lang utdanning, men det betyr ikke at lønnen er lik. En barne og ungdomsarbeider og en helsefagarbeider tener heller ikke likt fordi har forskjellige avtaler. en eletriker og en tømrer tener heller ikke likt selv om de har lik utdanning. Verden er urettferdig desverre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja og det forstår jeg som jeg har nevnt tidligere. Men i deres arbeidskontrakt står det at helsefagarbeidere skal få betalt så og så mye timesbetalt - en jeg kjenner som ikke er helsefagarbeider som har ingen utdanning i det hele tatt, følger også denne kontrakten. 

Jeg vet at helsefagarbeider krever fagbrev. Akkurat som en renholdsoperatør krever fagbrev - men tro det eller ei men her jeg jobber står det til og med renholdsoperatør under mitt navneskilt, og jeg har ingen utdanning…

Men da bruker de feil tittel noe de skal få lov til. Men hadde plutselig en av de ansatte skrevet helsefagarbeider på cven sin uten å være det, så kunne de fått sparken for løgn på cv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Disse jobber på sterilforsyningen i viken området. Kravet her har blitt «helsefagarbeider». Dette vet jeg da jeg selv har prøvd å fått jobb der - og fikk det selv uten noe utdanning, men gikk tilbake til renhold da jeg trengte 100% fast.

Skjønner hva du mener mer beskyttet tittel, skjønner at de som ikke har fagbrev ikke kan kalle seg helsefagarbeider - men her gjør de det…

Rareste jeg har hørt. Sterilforsyningsteknikker er ett eget fagbrev. Er dette fagbrevet de krever ved ansettelse, eller ihvertfall er ett stort pluss.

Jeg jobber selv som dette i vestre viken.

Anonymkode: ac1fb...923

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er helt enig i at renhold er kjempeviktig. Vi må ha dem. Men nå lønnes ikke folk etter hvor viktig jobben deres er, men hvor lett/vanskelig de er å erstatte. Og hvor ettertraktet man er. 

Det er lett å erstatte renholderne, da det mange steder ikke krever fagbrevet engang. 

Jobber du og helsefagarbeiderne turnus? For turnustillegg kan gi en forskjell. 

De har rett og slett ikke lov å kalle seg helsefagarbeidere uten fagbrev og det burde arbeidsgiver sørge for at ikke skjer. 

Anonymkode: 940f6...00f

Der jeg jobber har vi problemer med å skaffe nok renholder. Dette er i en stor kommune. Pr nå har vi 5 100% stillinger, men ingen søkere.  

Anonymkode: 3d6ae...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de ikke fått relevante søkere og har derfor valgt å innsette en assistent. 

Du vet at så og si alle yrkesfaglig yrker har forskjellige lønninger? En tømrer og en renholder har like lang utdanning, men det betyr ikke at lønnen er lik. En barne og ungdomsarbeider og en helsefagarbeider tener heller ikke likt fordi har forskjellige avtaler. en eletriker og en tømrer tener heller ikke likt selv om de har lik utdanning. Verden er urettferdig desverre. 

En helsefagarbeider sitter ikke med kunnskapen på en sterilsentral!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En helsefagarbeider sitter ikke med kunnskapen på en sterilsentral!

Nei det rekner ikke jeg med heller, men du får si det til ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At utdanningsløpet er like er ikke god nok argument for at begge yrker skal være like mye betalt. Kanskje det er litt vanskeligere å ansette og beholde helsesykepleierne enn rennholdsarbeiderne? Det vil da bety høyere lønn for helsesykepleierne. Det er tilbud og etterspørsel som er de største krefter bak lønnsfastsetelse, ikke utdanning.

Anonymkode: b160d...555

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i starten: grunnen til at jeg spurte var fordi jeg ikke var sikker på om helsefagarbeidere har lengre utdanning).

jeg er klar over at det finnes andre yrkesgrupper, hva de tjener vet ikke jeg så derfor uttaler jeg meg ikke om det heller. Men som sagt så har jeg god kontakt med alle her så derfor vet jeg hva mange av dem (både med og uten fagbrev tjener). Og de med fagbrev tjener relativt bedre enn de uten.

Men i dette tilfellet handler det om prosjektlønn. Da jeg mener det burde vært likt.

og ja jeg er enig i at de er assistenter, mwn her bruker jeg hva de blir kalt i arbeidskontrakten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rareste jeg har hørt. Sterilforsyningsteknikker er ett eget fagbrev. Er dette fagbrevet de krever ved ansettelse, eller ihvertfall er ett stort pluss.

Jeg jobber selv som dette i vestre viken.

Her har de ingen krav om det, men er ønskelig at de går på fagskole innen 2 år. Her blir er det mulighet for å bli ansatt uten fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Disse jobber på sterilforsyningen i viken området. Kravet her har blitt «helsefagarbeider». Dette vet jeg da jeg selv har prøvd å fått jobb der - og fikk det selv uten noe utdanning, men gikk tilbake til renhold da jeg trengte 100% fast.

Skjønner hva du mener mer beskyttet tittel, skjønner at de som ikke har fagbrev ikke kan kalle seg helsefagarbeider - men her gjør de det…

Jobber selv på sterilsentral som hjelpepleier med videreutdanning innen Sterilforsyning

Vet det er en del som har blitt ansatt selv om de ikke er hjelpepleier en gang. Heldigvis begynner dette å snu da det ble startet opp relevant videreutdanning for noen år siden. Flere sentraler rundt om søker etter relevant utdannelse eller krever at hjelpepleier som søker må starte på videreutdanning innen et år eller to. 

Viktigheten til en sterilsentral er så liten på mange sykehus rundt om og det er trist når det er pasienten det går utover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellige forbund, og forskjellige avtaler fremforhandlet. Til og med to helsefagarbeider med lik ansiennitet kan ha forskjellig lønn, pga lokale forhandlinger. Det beste er å melde seg inn i et forbund som forhandler dine interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da bruker de feil tittel noe de skal få lov til. Men hadde plutselig en av de ansatte skrevet helsefagarbeider på cven sin uten å være det, så kunne de fått sparken for løgn på cv

Og advarsel fra Statsforvalteren 

Anonymkode: a31ce...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I dette tilfellet her tjener ALLE likt. En kirurg som har jobbet i 20 år tjener likt som en som kun har jobbet i 3 år, det samme gjelder som sagt sykepleiere (uansett om de har master i noe), helsefagarbeidere og renholdere.

Dette er snakk om prosjektlønn, lønn som er nesten dobbelt så høyt som vanlig lønn da de ønsker at folk skal orke å jobbe overtid/helger osv. Spm sagt, jeg har sett begge sine kontrakter.

nå snakker jeg ikke om årslønn/timelønn generelt for der mener jeg de som jobber som helsefagarbeidere for alt for dårlig betalt…! (Har jobbet på sykehjem før, og der har jeg glad jeg var renholder og ikke helsefagarbeider, for det var de som fikk «dritt oppgavene»..

Vet du om en kirurg tener akkurat det samme som en annen sort spesialisert lege der da?  Kirurgene du snakker om har forsatt samme utdanning, en renholder og en helsefagarbeider har forsatt ulik utdanning selv om de har gått like mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det rekner ikke jeg med heller, men du får si det til ts. 

Burde vært krav på tekniker innen sterilforsyning, men her kan hvem som helst jobbe.. Er kun 1 som har det i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Burde vært krav på tekniker innen sterilforsyning, men her kan hvem som helst jobbe.. Er kun 1 som har det i boks.

Er ikke hjelp i å fortelle det til meg. for min del fremstår du allerede veldig grønn som bruker titler om hverandre. Virker ikke som du vet hva du snakker om i det hele tatt desverre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er renholderne på prosjektkontrakt TS? For hvis ikke, så er jo det forklaringen.

Anonymkode: 305ef...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeider og renholdsoerstør har samme tariff i følge det som kom frem ved siste streik. Helt lik grunnlønn.

Anonymkode: 24630...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...