Gå til innhold

Søke jobb mens man er i jobb

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når man er i jobb - og likevel søker andre jobber, mens arbeidsgiveren ikke vet om det: hva gjør man i forhold til begrunnelsen i forhold til "de nye arbeidsgiverne" ?

Når man sender avgårde søknader, kan man vel ikke skrive "jeg har ikke oppgitt referanser for min arbeidsgiver er ikke klar over at jeg søker andre stillinger"..?

Hvordan løser man dette, både i forhold til de potensielt nye arbeidsgiverne og i forhold til nåværende..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo et dilemma. Det vanligste er at man oppgir andre referanser, evtl. tidligere arbeidsgivere, evtl. tidligere gruppeledere (der du er nå)..

Det er også en mulighet å si (når du er kommet i betraktning/ på intervju) at du ikke har fortalt at du søker på noe annet, men dersom de ønsker deg (med mindre du har dårlig referanse) kan de ta kontakt med din ¨nåværende leder. Vær helt klar på at du selv skal kontaktes før de tar kontakt med vedkommende - for du må faktisk spørre din leder om det er greit at de ringer han/henne.

Når det gjelder grunn er det bare å være ærlig: ønsker nye utfordringer (bør kanskje ikke si at du kjeder deg der du er). Vri det til noe positivt. Evtl. ønsker noe nærmere bosted (høyaktuelt for småbarnsforeldre..).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid skrevet at referanser oppgis ved et evt. intervju. Hvis de mot formodning har behov for referansene min før så tar de kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver også at jeg oppgir referanser når dette er aktuelt i prosessen. Det vil vanligvis si på et intervju. Derfor spør jeg heller ikke sjefen om å være referanse før jeg skal på intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de fleste over her.

Jeg er også på jakt etter ny jobb, og har ikke sagt noe der jeg jobber nå. Det vet jeg det bare blir uhygge av. Så jeg sender avgårde søknad og cv og skriver at attester og referanser kan oppgis ved forespørsel. Har fått inntrykk av at det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...