Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som jobber i barnehage - hva synes dere er bra/mindre bra ved oss foreldre? 
Det jeg tenker er… jeg har barn selv i bhg, og leverer/henter hver dag. Er det noe vi som foreldre gjør som f.eks er VELDIG bra eller mindre dårlig sett i deres øyne? 

Her tenker jeg rett og slett alt mellom a-b ☺️ Jeg tenker ofte over «oi.. var jeg litt kort og godt når jeg hentet i dag?» eller «den ansatte ble veldig glad for at jeg kommenterte deres måte å håndtere barnet mitt på» - dere skjønner kanskje tegningen? Hva setter dere pris på/og ikke, at vi sier/gjør? Er det noe som kan gjøre en positiv forskjell i deres hverdag f.eks. 

Har mange i omgangskretsen med barn i bhg, og vi alle sitter igjen med ulike syn på hva vi opplever de ansattes respons på ting vi gjør nemlig - så dette er bare for nysgjerrighetens skyld! 😅

Hvis du ikke jobber i bhg, så gjerne del erfaringer basert på hva du tror eller opplever i kommunikasjon for eksempel.

ps! Poster i denne gruppa også, da det var lite respons under karriere! 

Anonymkode: cd144...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig hyggelig at foreldrene svarer når jeg sier «hei» eller «god morgen». Jeg opplever en del foreldre som ikke gidder å svare, og det er litt dumt. Jeg mener det er viktig å gå foran som et godt forbilde for barna, for alle liker å bli møtt på en god måte. I det minste kan man gi et lite smil, for å vise at man ser den ansatte.

Den andre tingen jeg setter pris på er at foreldrene passer på at barna har nok og riktig tøy. I barnehagen er det SÅ mange barn som mangler regntøy, vintertøy, skift osv. Det er veldig kjipt for barna når de må ta på seg vått regntøy i utetiden. 

I tillegg setter vi utrolig stor pris på foreldre som er ærlig om at de for eksempel har hatt en dårlig morgen, om barnet har sovet dårlig, eller om det er noen omstendigheter som gjør at barnet kanskje ikke har den beste dagen. Det gjør at vi kan møte barnet på en bedre måte. 

Det er ikke så vanskelig egentlig, bare vær hyggelig og åpen så er vi barnehageansatte veldig fornøyde.

Anonymkode: 13704...7c9

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Setter pris på Foreldre som

sier hei/hadet, har respekt for alle barn + bhg rutiner (føler rolig inn om morgningen, rydder på barnets plass morgen og ettermiddag, passer på at barnet har nok skiftetøy og uteklær tilpasset årstid og vær, som vasker og VRENGER uteklær så det er klart til bruk, som tar støvler av regnbukse og dress om barnet ikke har gjort det selv, som spør hvordan dagen har vært, som hentet barna rolig (= ikke hauser opp alle barna ved å være den kule Pappan/Mamman i to min med løping, salto osv, for så å gå mens jeg som ansatt må forsøke å roe ned barn og inn i lek igjen).  At man ikke snakker i telefon  mens man leverer/henter… og listen kunne vært dobbelt så lang. 

Altså ekstremt mange små ting som har stor betydning for hverdagen og oss ansatte

Anonymkode: 1e9e7...bf2

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Høflig og imøtekommende, men rask inn og ut både ved levering og henting. Det skaper fryktelig mye uro i gruppen når foreldrene "henger"og det går ut over alle de andre ungene samt poden som leveres/hentes. 

Om du også da holder ungen hjemme når de har feber/diare/spyr samt passer på at ungen har klærne de trenger så er du i mine øyne en perfekt forelder. 

Anonymkode: 8e2f7...076

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å være rask ved både levering og henting, men også å få med viktig info, som feks om barnet har sovet/spist dårlig o.l.

Passe på at barnet har nok og varme klær. Rydde i hyllene, spesielt før helgen. Her vasker de hyllene på fredager, så da skal den helst tømmes. Mange foreldre som glemmer det.

Eller bare normal høflighet. Fint på mandager å høre hva barnet har gjort, da kan vi snakke litt med barnet om det, og spør om dagen når du henter. 😊

Anonymkode: 61b11...edb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

At de setter av litt tid ved henting så

vi får fortalt litt om dagen, om de mangler noe osv.

at de ser over klær og utstyr og passet på det er riktig og nok klær.

At de leverer barna vasket og rene 

holder syke barn hjemmr selv om de ikke har feber

Anonymkode: 527b2...584

Skrevet

Mye som står her allerede.

Men tenker også på at hvis du har noe å klage på,ta det uten at barna hører. Og ta det på en ordentlig måte. 

Og husk alltid at ditt barn ikke er det eneste barnet der,vi har mange hensyn å ta,og vi har ikke lov til å snakke om andre barn til deg,derfor får du ikke alltid vite hvorfor vi gjør som vi gjør... 

Ikke forvent at vi finner igjen hver eneste sokk som er borte,det er ganske umulig i en garderobe med mange barn. 

Ros er selvsagt alltid hyggelig å få! Jeg prøver også å rose foreldre feks ved å si "Det takla du bra" eller gi en tommel opp,eller lignende. 

Anonymkode: dc6be...334

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

….som vasker og VRENGER uteklær så det er klart til bruk, som tar støvler av regnbukse og dress om barnet ikke har gjort det selv…

Anonymkode: 1e9e7...bf2

Hvorfor er det viktig å ta av støvlene? Jeg har tenkt at de bare henger på også går man rett nedi dress og sko samtidig neste gang🤔

Anonymkode: 2b4cc...6c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor er det viktig å ta av støvlene? Jeg har tenkt at de bare henger på også går man rett nedi dress og sko samtidig neste gang🤔

Anonymkode: 2b4cc...6c7

Det krever mer av oss voksne å bruke «brannmannmetoden». For å gå nedi (og ikke sitte på rumpa) krever det at noen har klargjort og dratt dressen nedover støvlene på forhånd. Måler er jo at barna skal hente egne klær, kle de på seg - og på sikt også mestre å dra strikken over skoen. 

I tillegg tørker det dårlig på den måten.

Anonymkode: 4b0fc...bed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det krever mer av oss voksne å bruke «brannmannmetoden». For å gå nedi (og ikke sitte på rumpa) krever det at noen har klargjort og dratt dressen nedover støvlene på forhånd. Måler er jo at barna skal hente egne klær, kle de på seg - og på sikt også mestre å dra strikken over skoen. 

I tillegg tørker det dårlig på den måten.

Anonymkode: 4b0fc...bed

Og stikken blir fortere morken 

Anonymkode: db252...286

Skrevet

-Hilse på oss ved levering.

-Det er både nyttig og greit med tilbakemeldinger om det som bør gjøres bedre, eller ting vi gjør feil. Men da er det også veldig fint å få vite det som settes pris på og det dere synes er positivt.

-Faktisk lese informasjon som sendes ut.

-Respektere tider (eksempelvis frokosttider, leveringstider osv)

Anonymkode: 80167...e76

• Liker 1
Skrevet

Så gøy å lese at dere setter pris på at foreldre hilser på dere ☺️ 

Hilsen en mor som måtte ta opp med styrer at de ansatte ikke sa hei eller møtte blikket bår vi kommer og går…..

det har blitt bedre, men usj for en ukultur å ikke kunne gå foran som et godt eksempel på hvordan oppfører seg i møte med andre mennesker.

Anonymkode: 309b4...2e3

• Liker 1
Skrevet

Bud 1, slik jeg ønsker dere foreldre: 😅Foreldre som ser andre barn! -ikke bare de som ungene deres er mye sammen med, evnt barn av foreldrene sine venner/ omgangskrets. Spør barnet om andre barn, dropp baksnakking av barn og foreldre. Ikke døm «rakkerungene», det er alltid en årsak, og de trenger neppe himling med øynene, osv fra andre foreldre. 
Bud 2: Ha syke unger hjemme. 
Bud 3: Fint om dere sjekker skiftetøy, litt regelmessig. Blir litt kaos når x kids skal skifte en fuktig vinterdag, og det kun er for små shortser (…)  og et par tynne sokker vi kan ta på ungen. Det skjer. Greit å glemme å fylle på, men ikke i mange mnd. Vi har ikke så mye lånetøy.

Bud 4: For ungen sin del, er det trivelig med en kort dag, evnt en fridag i ny og ne, for de foreldrene som har mulighet til det. Om ikke ofte, så av og til! De er små kun en gang, og vi har mange vi skal dele oppmerksomheten vår mellom. 

Min kjappe oppsummering, etter mange, mange år i bhg. 🤗

Anonymkode: b7792...e49

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns de som hilser på barna med navn, det er veldig hyggelig. Det finnes de som knapt sier hei til personalet, men de som husker barna, og sier hei, ser barna som kommer til gangen og er imøtekommende, de husker jeg aller best. 

Anonymkode: a5bbc...e3e

Skrevet

Jeg setter pris på foreldre som sier hei når de kommer. Foreldre som også sier hei til de andre barna. 
Foreldre som gir beskjed om det er noe med barnet og er imøtekommende når vi gir beskjed. 

Anonymkode: 4ab1c...6a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...