AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Hei. Venter på oppgjør for en bil jeg har solgt (fra de som har solgt den i kommisjon, profesjonell aktør). Selve kjøperen av bilen har betalt og eierskiftet er foretatt. Forhandleren sa han overførte pengene til meg tirsdag ettermiddag. Jeg har fortsatt ikke fått pengene på min konto. Gitt at han overførte etter siste kjøring tirsdag så ville de jo ikke kommet i går, men burde de ikke vært inne i dag? Vet ikke hvilken bank de benytter, men jeg har Sbanken. Kan pengene komme ila dagen, eller vil de ikke dukke opp før i morgen når de ikke var der til morningen i dag? er snakk om noen hundre tusen, tar en større overføring lengre tid en om beløpet hadde vært mindre? aldr opplevd at pengene ikke er på mottakers konto dagen etter, så blir litt stressa. Anonymkode: 9faa2...5a8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Jeg ville regnet med en uke. Alt skal gå gjennom blablabla av interne systemer og lignende. Så fra en bank til en annen + helt sikkert en bøtte med ekstra sjekk siden det er over et beløp som trigger kontroll. Anonymkode: 390e6...de8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Hvis det er en ordentlig aktør som har solgt bilen for deg så er det vel ingenting å bli stresset over. Enten så kommer pengene eller så er det noe feil og de kommer til å rette opp i det. Hvis de har overført på tirsdag så bør du nok ha dem i løpet av dagen i dag. Anonymkode: e1259...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 Hvis de ble overført tirsdag ettermiddag så skal de være inne på din konto onsdag morgen. Helt uavhengig av hvilken bank dere bruker. Anonymkode: 8d8b3...5d5
Gjest Danielx Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Hovedregelen er: Har du registrert betalingen din før kl 14:30, vil pengene som regel være på mottakers konto samme dag. Har du betalt etter kl 14:30, vil pengene som regel være på konto tidlig neste virkedag (mandag–fredag).
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 TS her… Fortsatt ikke fått noen penger, kjenner jeg begynner å bli stressa. Fikk beskjed fra de i går om at jeg skulle ha pengene i dag, men fortsatt ikke skjedd noe. Er en «seriøs» bilforhandler om noen i den bransjen kan anses som seriøse. Men nå er det 3 uker siden bilen ble solgt og jeg synes de har sitter på mine penger i overkant lenge (det var ingen heftelser eller noe annet med bilen som tilsier at det kan ta tid.) Hva tenker dere eventuelt er neste steg for meg? Har gitt beskjed i dag om at jeg fortsatt ikke har fått oppgjør, men ikke fått svar… Anonymkode: 9faa2...5a8
Lunabelle Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS her… Fortsatt ikke fått noen penger, kjenner jeg begynner å bli stressa. Fikk beskjed fra de i går om at jeg skulle ha pengene i dag, men fortsatt ikke skjedd noe. Er en «seriøs» bilforhandler om noen i den bransjen kan anses som seriøse. Men nå er det 3 uker siden bilen ble solgt og jeg synes de har sitter på mine penger i overkant lenge (det var ingen heftelser eller noe annet med bilen som tilsier at det kan ta tid.) Hva tenker dere eventuelt er neste steg for meg? Har gitt beskjed i dag om at jeg fortsatt ikke har fått oppgjør, men ikke fått svar… Anonymkode: 9faa2...5a8 Hvis det er en relativt stor bedrift så har nok din kontaktperson anvist beløpet til betaling og videresendt den til den avdelingen eller til vedkommende som har ansvaret for å utbetale pengene. Og da tar det noen dager ekstra, uten at det er grunn til bekymring. Er det derimot en liten enmannsbedrift så hadde jeg blitt bekymret...
pingeling Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 Men er det en forhandler som er en del av en større kjede? Da kan det jo ta tid siden det da sikkert er en del prosesser sentralt før penger utbetales, og de kanskje overfører kun en eller to dager i uken. Så forhandleren din kan ha gjort det han skal, men det kan fortsatt ta noen dager. Men er det en enkeltstående forhandler med egen bankkonto/regnskap og de sier pengene er overført da burde det være på din konto seneste 1-2 dager etterpå. Avhengig av tidspunkt utbetalingen skjer.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 Bankoverføringer i Norge er kjempetregt. Det kan gå over en uke før penger skifter konto. Det kommer helt an på om de bankansatte som sitter å puncher overøringer er på jobb eller ikke. Dette systemet ble skapt på 50-tallet. Og mens resten av næringslivet har effektivisert og innført nye systemer etter hvert som nye teknologier blir oppfunnet, er alle enig om at det ikke er mulig å endre i banknæringen. Det bare er sånn. Anonymkode: 617ce...560 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bankoverføringer i Norge er kjempetregt. Det kan gå over en uke før penger skifter konto. Det kommer helt an på om de bankansatte som sitter å puncher overøringer er på jobb eller ikke. Dette systemet ble skapt på 50-tallet. Og mens resten av næringslivet har effektivisert og innført nye systemer etter hvert som nye teknologier blir oppfunnet, er alle enig om at det ikke er mulig å endre i banknæringen. Det bare er sånn. Anonymkode: 617ce...560 Nå må du gi deg! Ikke noe av det du skriver her stemmer. Anonymkode: 8d8b3...5d5 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bankoverføringer i Norge er kjempetregt. Det kan gå over en uke før penger skifter konto. Det kommer helt an på om de bankansatte som sitter å puncher overøringer er på jobb eller ikke. Dette systemet ble skapt på 50-tallet. Og mens resten av næringslivet har effektivisert og innført nye systemer etter hvert som nye teknologier blir oppfunnet, er alle enig om at det ikke er mulig å endre i banknæringen. Det bare er sånn. Anonymkode: 617ce...560 Bare rart at forhandler sier til TS at pengene skal være på kontoen hans/hennes i dag. Hvordan kan de vite/love det da, hvis systemene er så manuelle og tungrodde som du beskriver? Anonymkode: 97d88...558
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 pingeling skrev (9 minutter siden): Men er det en forhandler som er en del av en større kjede? Da kan det jo ta tid siden det da sikkert er en del prosesser sentralt før penger utbetales, og de kanskje overfører kun en eller to dager i uken. Så forhandleren din kan ha gjort det han skal, men det kan fortsatt ta noen dager. Men er det en enkeltstående forhandler med egen bankkonto/regnskap og de sier pengene er overført da burde det være på din konto seneste 1-2 dager etterpå. Avhengig av tidspunkt utbetalingen skjer. Nei, er en selvstendig forhandler. Men innen en egen «nisje» så ikke vanlig bruktbil forhandler. Men sjekket i proff og selskapet skal være solvent. Tror bare de er noen få ansatte og fått beskjed fra daglig leder/eier om at han har overført så tviler på det skal igjennom noe stort system. Anonymkode: 9faa2...5a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 De som driver i bilbransjen er notriske løgnere. Mange av dem har svært dårlig økonomi og på randen til konkurs. De lyver til alt alle om at "penger er på vei". Det er bare tull. Forhandleren vet sikkert at bedriften snart er konkurs så han tapper selskapet for all verdi. Inkludert oppgjør til kunder, skatt, moms osv. Alt havner i egen lomme. Så når bedriften blir slått konkurs så er det ingen penger igjen. Og du som kunde er bakerst i køen fordi staten skal ha sitt først. Som uansett er ingenting. Man må aldri gi kreditt til bruktbilforhandlere (ja, det er i realiteten det du har gjort). De pengene er det bare å glemme å få. Anonymkode: 728a5...d57
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 Bankoverføringer gjennom flere systemer, godkjenninger og ikke minst mennesker, går kjempetregt og kan ikke sammenlignes med at jeg overfører penger til deg. Her tok det nesten en måned før jeg fikk penger tilbake etter en handel. Første person "trykket på knappen" med en gang, men så var det ferietid, corona og syke folk osv, så det gikk tregt gjennom resten av leddene. Anonymkode: e787e...374
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #15 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 13.09): Bankoverføringer i Norge er kjempetregt. Det kan gå over en uke før penger skifter konto. Det kommer helt an på om de bankansatte som sitter å puncher overøringer er på jobb eller ikke. Dette systemet ble skapt på 50-tallet. Og mens resten av næringslivet har effektivisert og innført nye systemer etter hvert som nye teknologier blir oppfunnet, er alle enig om at det ikke er mulig å endre i banknæringen. Det bare er sånn. Anonymkode: 617ce...560 Har du grodd fast på 50-tallet? Jeg har jobbet i bank i snart 35 år og de eneste overføringene som punches av mennesker er hvis det skulle dukke opp noen i skranken med en giroblankett i papirformat, dvs. en som ikke har verken telefon- eller nettbank. Det er mange år siden sist det skjedde. Hvis det tar mer enn 1 virkedag (internt i Norge), er tregheten hos betaler. Anonymkode: 99f7a...cd6 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå