Gå til innhold

Uføretrygd, hva burde jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn av meg er ufør etter en ulykke som gav han en hjerneskade som går på korttidshukommelsen samt at han er blitt noe tilbakestående, har behov for mye hvile og blir fort overstimulert, altså mere alvorlig enn hva jeg leser din skade er ts. Min venn måtte gjennom arbeidsutprøving i bedrift for mennekser med nedsatt arbeidsevne så du må beregne at du også må testes i en type jobb som ikke krever at korttidshukommelsen er på topp.

Anonymkode: c68c2...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har sett folk tidligere bli uføretrygdet for langt mindre ting. Feks. PTSD, angst, depresjoner osv. Altså det er ingenting galt med det, men skjønner virkelig ikke hvordan NAV kan kartlegge min arbeidsevne.

Anonymkode: ee626...ad8

En slik holdning er noe av det som gjør livet vanskeligere for oss med psykisk sykdom. Arbeidsevne er ikke bundet til diagnoser. Jeg, som er psykisk syk, er nærmere døden, og mye lenger unna arbeidslivet enn mange f.eks kreftsyke. 

Anonymkode: 3ffae...019

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, det gjør nok ikke det. Det du skriver stemmer rett og slett ikke. Videre så mister man ikke medlemskap i folketrygden før etter at man har vært bosatt i utlandet i 12 måneder, men Skatteetaten vil fremdeles kreve trygdeavgift, hvilket man ikke er pliktig til å betale som utvandret med mindre man er frivillig medlem i folketrygden. Jeg fikk en skriftlig bekreftelse på akkurat dette fra Nav da Skatteetaten gjorde seg vrange. Deretter måtte de innrømme feil og tilbakebetale meg denne skatten for tre tilbake i tid. 

"Ja pensjonen til uføre er lavere enn hva den ville blitt hvis man jobbet." - Du forstod tydeligvis ikke hva jeg skrev. Ved utflytting så mister man pensjonspoeng i forhold til om man hadde bodd i Norge, i hvert fall utenfor EØS. 

Det er sant at reglene er noe annerledes for EU/EØS-land. Men hvor du får Marokko og Russland fra aner jeg ikke. Selv bor jeg i Amerika. 

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden 

Anonymkode: bbc07...898

Direkte kopier fra skatteetatens side.  Regner de vet best om skatt til Noege når man bor i utlandet.

Anonymkode: ac5b5...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Direkte kopier fra skatteetatens side.  Regner de vet best om skatt til Noege når man bor i utlandet.

Anonymkode: ac5b5...1a4

Vel, åpenbart ikke siden jeg måtte sende dem en skriftlig bekreftelse fra Nav om at jeg ikke skulle betale trygdeavgift. Da ble de pliktig til å etterbetale meg for noen (man får kun etterbetalt for maks tre år) av alle de årene Skatteetaten skattela meg feilaktig. 

Anonymkode: bbc07...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...