Gå til innhold

Uføretrygd, hva burde jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ung voksen, under 30.
Var i en bilulykke i nylig, og har generelt hatt ett ganske ræva år.
Koma og en stund på sykehus var utfallet.

Har nå klart å rehabilitere meg så godt som mulig. Og av varige men så har jeg fått en hjerneskade med minimale funn. (korttidshukommelse + litt annet piss som jeg egnt. ikke bryr meg om). Det som ødelegger for meg er en fatigue (veldig mange får dette etter en hjernerystelse, men dette er permanent i mitt tilfelle). Som gjør at jeg aldri føler meg uthvilt, konstant sliten, etc.
Målet er å kunne jobbe en deltidsstilling etter hvert, men dette får bli ett langsiktig mål. 

Her kommer noen spørsmål!
Hvordan er det å bo i andre land, mens man mottar uføretrygd? Leste på nettet at man kan risikere å bli trukket en god del for sånt.
Vil jeg få tilbakebetalt fra datoen jeg sendte søknaden? 

Anonymkode: ee626...ad8

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her kommer noen spørsmål!
Hvordan er det å bo i andre land, mens man mottar uføretrygd? Leste på nettet at man kan risikere å bli trukket en god del for sånt.

Veldig leit å høre om ulykken din. 

Jeg er ufør som følge av yrkesskade og bor i utlandet. Det er ingen enkel prosess å utvandre, og den norske stat setter visse vilkår/krav (se: nav.no). Dersom du ble født i Norge (og ikke er ufør som følge av yrkesskade) må du være 36 år eller eldre for å kunne eksportere 'hele' uføretrygden din. Selv om man oppfyller alle kravene, så vil man uansett miste en del av trygden. Snakker av erfaring. Selv mistet jeg ung ufør-tillegget samt litt mer som ikke ble begrunnet overhodet i vedtaket, pluss at jeg fikk mine fremtidige pensjonspoeng kraftig redusert - også uten begrunnelse. Så, det er ikke bare bare å eksportere uføretrygden. Når det gjelder skatt, så kan det også ofte bli ganske komplisert. Før betalte jeg full skatt til Norge, nå betaler jeg kun en fast kildeskatt på 15%. 

Anonymkode: bbc07...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun de med ung ufør som mister noe.

Koster ikke mer enn hva skatten i det landet du flytter til tar. Eller så kan du velge og også skatte til Noege pga folketrygden.

Men siden man får folketrygden fort tilbake hvis man flytter hjem hadde ikke jeg gjort det.

Bare søke hos nav om å flytte, men de kan ikke nekte, så kun proforma.

Anonymkode: ac5b5...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få med deg hele uføretrygden ut av landet må du ha minst 20 års botid i Norge - botid regnes fra fylte 16 år, dermed må du være 36 som nevnt over her. Ung ufør tillegg får man ikke med ut av landet, men det tillegget får du kun om ulykken skjedde før du fylte 26 år.

Bor du utenfor Norge uten frivillig medlemskap i folketrygden vil det som nevnt over her feks påvirke pensjonen din.

Når du søker om uføretrygd har du aap til saken er avgjort. Aap og uføretrygd regnes som tilsvarende ytelser (66% av tidligere inntekt) og man får derfor ingen etterbetaling. 

Anonymkode: 86388...f83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådposter her.
Tusen takk for svarene, og fikk avklart dette med møte med NAV i dag. 
Mottar AAP for øyeblikket så regner med å ikke få noe tilbakebetalt.

MEN.. Hun nevnte ting som arbeidsrettet tiltak og helseerklæring fra legen min måtte være i boks før en slik søknad ble sendt.
All dokumentasjon har jeg. Men hva menes med arbeidsrettet tiltak? Er det en lang prosess? 
Har sett folk tidligere bli uføretrygdet for langt mindre ting. Feks. PTSD, angst, depresjoner osv. Altså det er ingenting galt med det, men skjønner virkelig ikke hvordan NAV kan kartlegge min arbeidsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trådposter her.

MEN.. Hun nevnte ting som arbeidsrettet tiltak og helseerklæring fra legen min måtte være i boks før en slik søknad ble sendt.
All dokumentasjon har jeg. Men hva menes med arbeidsrettet tiltak? Er det en lang prosess? 
Har sett folk tidligere bli uføretrygdet for langt mindre ting. Feks. PTSD, angst, depresjoner osv. Altså det er ingenting galt med det, men skjønner virkelig ikke hvordan NAV kan kartlegge min arbeidsevne.

Da mener nav lokalt at du skal på arbeidsutprøving. De fleste må nok det.

Jeg fikk ufør rett etter sykemelding. Kommer nok av min sykdoms alvorlighetsgrad ved søknad om ufør. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsrettet tiltak behøver ikke være at du skal testes ut i arbeid. Det kan også være en kartlegging av arbeidsevnen din. Jeg måtte gjennom dette, men fordi jeg er såpass syk, var dette kun samtaler med en veileder hos et firma som NAV kjøper tjenester av. En slik kartlegging ender opp med en rapport som er viktig dokumantasjon i denne prosessen, som NAV bruker videre i avklaringen. For min del var resultatet at jeg hadde null arbeidsevne og ble derfor et viktig steg videre i uføreprosessen.

Anonymkode: c33d8...f4f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Trådposter her.

De som har angst, ptsd og depresjon må også gjennom kartlegging g av arbeidsevne. Uten dette vil man ikke få godkjent uføresøknad. Hvis du er usikker på hvordan nav vil kartlegge din arbeidsevne så kan du ta kontakt med saksbehandleren din for å høre mer rundt hvordan de vil gjøre det med deg. Det er veldig individuelt. 

Anonymkode: df958...ca4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vilkår i folketrygdloven at arbeidsevnen skal være utprøvd før uføretrygd kan innvilges. Du kan få unntak, men det skal mye til. Legen må i så fall begrunne godt.

Arbeidsutprøving behøver ikke være ille. I noen tilfeller er det snakk om å snakke med en rådgiver, prøve enkle oppgaver.. Så har de en rapport de kan legge ved søknaden din.

Anonymkode: 86388...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din første uføretrygd vil komme 20de måneden etter du har fått vedtaksdato. Ingen tilbakebetaling.

Hvis vedtaksdatoen din er 02. Oktober vil din første uføretrygd komne 20de November.

Anonymkode: 0151b...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din første uføretrygd vil komme 20de måneden etter du har fått vedtaksdato. Ingen tilbakebetaling.

Hvis vedtaksdatoen din er 02. Oktober vil din første uføretrygd komne 20de November.

Anonymkode: 0151b...894

Jeg fikk vedtaket den 10 mars og hadde ufør den 20 mars, min sykemelding gikk ut 7 mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trådposter her.

Selvfølgelig(!) må du kartlegges! Og sorry, men ptsd og andre alvorlig psykiske diagnoser er ikke "langt mindre" ting enn skader fra en bilulykke! Ptsd er en traumediagnose...

Du blir sendt ut i et eller flere tiltak hvor du må prøve deg i arbeid, det kan være i ordinært arbeid eller på et sted som driver med tilrettelagt arbeid for de som ikke kan være i det ordinære arbeidslivet. Det kan også hende at nav krever at du yrkeskartlegges, da må du ta en test på nettet eller fysisk hos et firma som holder med det, skal bare kategorisere yrker i om det er noe du kan tenke deg å jobbe med, helt uaktuelt eller kanskje, og så kan det brukes som en pekepinn på veien videre tilbake eller delvis tilbake i yrkeslivet.

Får du ung-tillegget, noe som du høyst sannsynlig ikke får, vil du få tilbakebetaling fra datoen nav setter som uføretidspunktet ditt. Men det er veldig vanskelig å få det tillegget, og det er mange krav som må oppfylles.

Anonymkode: 9aceb...e26

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trådposter her.

Arbeidsrettet tiltak kan være en lang prosess, men det kan også være kort. Nesten alle må gjennom en slik avklaring, de med psykiske diagnoser også. Du får ikke innvilget uføretrygd uten at de tester arbeidsevnen din. 

Anonymkode: 64a8a...2b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kun de med ung ufør som mister noe.

Koster ikke mer enn hva skatten i det landet du flytter til tar. Eller så kan du velge og også skatte til Noege pga folketrygden.

Men siden man får folketrygden fort tilbake hvis man flytter hjem hadde ikke jeg gjort det.

Bare søke hos nav om å flytte, men de kan ikke nekte, så kun proforma.

Nei, du kan ikke velge. De første to eller tre årene (husker ikke nøyaktig i farten) så må du skatte fullt til Norge uansett. 

"Kun de med ung ufør som mister noe" - Ja, det er kun det de opplyser om, men i realiteten mister man noe mer. Samt at de fremtidige pensjonspoengene går kraftig ned - hvilket de heller ikke opplyser om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, du kan ikke velge. De første to eller tre årene (husker ikke nøyaktig i farten) så må du skatte fullt til Norge uansett. 

"Kun de med ung ufør som mister noe" - Ja, det er kun det de opplyser om, men i realiteten mister man noe mer. Samt at de fremtidige pensjonspoengene går kraftig ned - hvilket de heller ikke opplyser om. 

Da gjelder forskjellige regler for forskjellige personer. Det du skriver stemmer ikke med min erfaring.

Ja pensjonen til uføre er lavere enn hva den ville blitt hvis man jobbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor du i Estland, Irland, Kroatia, Bosnia-Hercegovina, Latvia, Litauen, Marokko, Russland eller Spania skal pensjon og uføreytelser ikke skattlegges i Norge.

Nå kan jeg ikke alle land. Og gidder ikke lete etter alle. Jeg kan om utflytting til Spania, der betaler man ikke skatt til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da gjelder forskjellige regler for forskjellige personer. Det du skriver stemmer ikke med min erfaring.

Ja pensjonen til uføre er lavere enn hva den ville blitt hvis man jobbet. 

Nei, det gjør nok ikke det. Det du skriver stemmer rett og slett ikke. Videre så mister man ikke medlemskap i folketrygden før etter at man har vært bosatt i utlandet i 12 måneder, men Skatteetaten vil fremdeles kreve trygdeavgift, hvilket man ikke er pliktig til å betale som utvandret med mindre man er frivillig medlem i folketrygden. Jeg fikk en skriftlig bekreftelse på akkurat dette fra Nav da Skatteetaten gjorde seg vrange. Deretter måtte de innrømme feil og tilbakebetale meg denne skatten for tre tilbake i tid. 

"Ja pensjonen til uføre er lavere enn hva den ville blitt hvis man jobbet." - Du forstod tydeligvis ikke hva jeg skrev. Ved utflytting så mister man pensjonspoeng i forhold til om man hadde bodd i Norge, i hvert fall utenfor EØS. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor du i Estland, Irland, Kroatia, Bosnia-Hercegovina, Latvia, Litauen, Marokko, Russland eller Spania skal pensjon og uføreytelser ikke skattlegges i Norge.

Nå kan jeg ikke alle land. Og gidder ikke lete etter alle. Jeg kan om utflytting til Spania, der betaler man ikke skatt til Norge.

Det er sant at reglene er noe annerledes for EU/EØS-land. Men hvor du får Marokko og Russland fra aner jeg ikke. Selv bor jeg i Amerika. 

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trådposter her.

Skjerpings! Man blir ikke uføretrygdet pga diagnose,men med det sagt så kan de diagnsoene du nevner være veldige alvorlige og ødelegge et helt liv. 

Anonymkode: 11b49...2ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trådposter her.

Du vet at alle de diagnosene du kaller langt mindre ting kan være veldig alvorlige? Det er ikke sånn at alle som sliter med depresjon, angst osv er uføretrygdet. Ptsd, angst og depresjoner kan være utrolig alvorlig og noen av de har opplevd helt sjuke traumer som har gjort til at det er blitt sånn. 

Anonymkode: 179da...9ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...