Gå til innhold

Hvorfor er folk så negative her inne til de som velger/ønsker å søke erstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette. Det er utallige tråder om personer som ønsker å søke erstatning for feilbehandling eller svikt fra kommunen, men i hver eneste tråd kommer det alltid inn mange som er imot dette. Hvorfor det? Er det ikke bra at folk står opp for seg selv og sier ifra, slik at instansene blir oppmerksom på problemet og kanskje endrer prosedyrene? Hvis ingen tørr å ta sakene, så skjer det heller ingen endring.

Anonymkode: bcbcb...0db

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det har noe med at dem selv burde saksøkt. Har saksøkt uten å komme noen vei osv.. aner ikke.

Jeg synes uansett at folk må hyle ut og saksøke. Ingenting skjer hvis ikke en gjør noe!

Anonymkode: 5b7f1...5b7

• Liker 3
Skrevet

Å gå til søksmål og stå i det er enormt belastende, og sannsynligvis vil man tape. Derfor anbefaler jeg det ikke til folk som sliter.

Anonymkode: fcb27...970

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å gå til søksmål og stå i det er enormt belastende, og sannsynligvis vil man tape. Derfor anbefaler jeg det ikke til folk som sliter.

Nei ,det er mest sannsynlig bortkastet energi .

Anonymkode: ef6c6...eae

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men samtidig kan det være terapeutisk å starte det løpet! Jeg gjorde det, fikk advokatbistand også, men pga lærernes og skolenes dårlige innsats på å dokumentere ting og dermed manglende bevis kom jeg ikke lengre enn til kartleggingen av eventuelle papirer...

Anonymkode: 1b4ef...1ed

Skrevet

Tenk deg godt om før du sjal gjennomføre noe slikt. Ødelegger hverdagen. Tok 7 år av livet mitt.. 

Anonymkode: d5fc7...a37

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Med tanke på feilbehandling i helsevesenet, så utbetales det store summer årlig fra NPE, selv om mange får avslag.

Selv om det kan være belastende, synes jeg det er feil å fraråde mennesker å søke erstatning. Mange som har blitt feilbehandlet har fått hverdagen sin totalt endret etterpå, og har kanskje måttet slutte i jobb etc.

Anonymkode: 133dd...c16

• Nyttig 2
Skrevet

Synes det er bra om folk søker erstatning for uriktig og urimelig behandling, men vet ikke om jeg orker å gå gjennom det med min sønn selv. Vi måtte flytte på grunn av at skolen ikke tok mobbing på alvor. Da vi flyttet gikk mobbing over på annen gutt, hvor den familien måtte flytte. Så tredje gutt, og den familien måtte flytte. Kun fordi skolen var for feige til å ta tak. Egentlig burde vi tre familier gå sammen. Skolen var unnvikende og la liksom skylden på guttene som ble mobbet. Alle tre gutter ble velfungerende på ny skole. Selvfølgelig får man ikke perfekt oppførsel når man utsettes for grov mobbing over tid. Man blir ikke sitt beste jeg da, og prøver kanskje innimellom å stå imot mobbingen ved å forsvare seg. 

Alle tre klarer seg nå godt, men bærer dype arr fra dette, og det var en stor psykisk og økonomisk belastning for hver familie at skolen var så feig og unnvikende at dette fikk pågå over mange år. 

Om det blir ingen konsekvenser av slikt for skolen kan et slikt miljø få fortsette, og skolen slipper unna med å måtte ta ansvar. Da skjer det lite læring hos de ansvarlige for skolemiljøet. 

Anonymkode: a7b96...9e6

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er belastende, men det er ikke det folk nødvendigvis skriver. Har sett mange skrive "hvorfor skal du utnytte situasjonen til å skaffe penger for noe mange opplever, suck it up og gå videre i livet".. altså, det virker som folk mener det er prinsipielt feil å skulle søke erstatning etter hendelser

Anonymkode: bcbcb...0db

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er en uheldig utvikling at "alt og alle" skal saksøkes. 

Det er ikke bra hvis vi som samfunn alltid skal se etter noen å skylde på

Det er bra for individer å akseptere at ikke alt er perfekt, riste av seg uheldigheter og se videre

Anonymkode: 8beba...45d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi jeg ikke ønsker amerikanske tilstander hvor man saksøker og krever erstatning over en lav sko. Alt er ikke statens ansvar, jeg mener at man også må ta ansvar for seg og sine, og sine egne handlinger selv.

Anonymkode: 3bbec...379

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi som oftest er det verken skolen, kommunen eller staten som bør saksøkes men derimot menneskene som oppdro deg.

Anonymkode: b74c3...c79

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dem som er imot dette er dem som;

• Har erfart korleis det er å være i en sånn prosess men fikk ikke det utfallet dem håpet på

• Kanskje dem selv har blitt anmeldt på grunn av faktisk omsorgssvikt eller andre ting så dem er sint 

• Folk som ikke har gått gjennom traumer så dem forstår ikke

• Andre grunner 

Endret av Danielx
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Synes det er bra om folk søker erstatning for uriktig og urimelig behandling, men vet ikke om jeg orker å gå gjennom det med min sønn selv. Vi måtte flytte på grunn av at skolen ikke tok mobbing på alvor. Da vi flyttet gikk mobbing over på annen gutt, hvor den familien måtte flytte. Så tredje gutt, og den familien måtte flytte. Kun fordi skolen var for feige til å ta tak. Egentlig burde vi tre familier gå sammen. Skolen var unnvikende og la liksom skylden på guttene som ble mobbet. Alle tre gutter ble velfungerende på ny skole. Selvfølgelig får man ikke perfekt oppførsel når man utsettes for grov mobbing over tid. Man blir ikke sitt beste jeg da, og prøver kanskje innimellom å stå imot mobbingen ved å forsvare seg. 

Alle tre klarer seg nå godt, men bærer dype arr fra dette, og det var en stor psykisk og økonomisk belastning for hver familie at skolen var så feig og unnvikende at dette fikk pågå over mange år. 

Om det blir ingen konsekvenser av slikt for skolen kan et slikt miljø få fortsette, og skolen slipper unna med å måtte ta ansvar. Da skjer det lite læring hos de ansvarlige for skolemiljøet. 

Anonymkode: a7b96...9e6

Ble dette meldt til fylkesmann? Ikke at det nødvendigvis hjelper når en har med en tafatt  og feig skoleledelse å gjøre, men bare lurer.

Anonymkode: ddb50...ec7

• Liker 1
Skrevet

Største utfordringen jeg har med mange som vil ha penger «for tapt barndom» er at veldig mange går etter feil årsak (kommune, skole, stat) i stede for den egentlige årsaken (foreldren eller foreldrene).

Og samtidig er man ofte ikke interessert i å løse problemene som har oppstått som en følge av svikten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det er en uheldig utvikling at "alt og alle" skal saksøkes. 

Det er ikke bra hvis vi som samfunn alltid skal se etter noen å skylde på

Det er bra for individer å akseptere at ikke alt er perfekt, riste av seg uheldigheter og se videre

Anonymkode: 8beba...45d

Til dels enig i dette. Åpenbare feilbehandlinger av fysiske tilstander har jeg forståelse for. Da sakene er konkrete og det er enklere å avgjøre skyldspørsmålet. 

Men det er også mange som er blitt såpass mentalt skjøre at det er lite eller ingen overtramp som tolereres før man er "traumatisert" og søker å legge skylden et sted. Jeg tror vi ser såpass mye offermentalitet i disse tider, at det undergraver de tilfeller hvor det ligger et større alvor bak. 

Anonymkode: a4b99...814

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Største utfordringen jeg har med mange som vil ha penger «for tapt barndom» er at veldig mange går etter feil årsak (kommune, skole, stat) i stede for den egentlige årsaken (foreldren eller foreldrene).

Og samtidig er man ofte ikke interessert i å løse problemene som har oppstått som en følge av svikten.

Mange av oss som har en tapt barndom. Og var både foreldre,  onkler mwd tissefanter og mobbing. Men man kommer seg videre, forstår mer og man er et produkt av sin fortid. Og for min  del ble produktet godt. Kanskje de som føler produktet ble dårlig som vil ha erstatning?

Anonymkode: b05b5...df7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange av oss som har en tapt barndom. Og var både foreldre,  onkler mwd tissefanter og mobbing. Men man kommer seg videre, forstår mer og man er et produkt av sin fortid. Og for min  del ble produktet godt. Kanskje de som føler produktet ble dårlig som vil ha erstatning?

Vi er alle et produkt av våres fortid. Og hvem er det som har ansvar for barnet?

• Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Vi er alle et produkt av våres fortid. Og hvem er det som har ansvar for barnet?

Foreldre så klart. Men hva hjelper det å saksøke de? De føler vel ingen skam eller mener de har gjort noe galt. Ei heller ved å bli saksøkt.

Er penger noe som hjelper på en ødelagt barndom? 

• Hjerte 1
Skrevet

I all den tid ikke staten kan tvangskastrere eller nekte noen å få barn, så er da barna virkelig foreldrenes ansvar. Du kan saksøke foreldrene dine for å ha født deg når de burde visst at de ikke var i stand til å ta vare på deg.

Anonymkode: 3bbec...379

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...