Gå til innhold

Tenker på å skaffe katt. Er det noe forskjell på å ha jente vs gutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ene kjønnet enklere å ha med å gjøre enn det andre? 

Anonymkode: 38c28...867

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er son mennesker, de har personlighet.

Kastrere msn tidlig altså littnover 2 kg, så blir der mindre hormoner.

Men slik det virker for meg er hannkatt mer territorielle enn hunkatter.

Anonymkode: bcef9...0a5

Skrevet (endret)

Hva som er enklest kommer vel mest ann på individet, hva det individet har opplevd og ikke har opplevd men begge kjønn er forskjellige.

Endret av Danielx
Skrevet

individuelt. men av de kattene vi har hatt har hannkattene vært mer aksepterende ovenfor hverandre, jenta ville være ènekatt🤭

Anonymkode: 79ea6...894

Skrevet

De er egne individer så man vet jo egentlig ikke hva man får uansett kjønn.

Vi har hatt rolige og bedagelige hankatter som var venner med alle. Og der motsatte. 

Verstingen var faktisk en liten hunnkatt, hun kranglet med nærmest alle.

Nå har vi en hankatt, kastrert som vil være venner med alle men de avviser ham en etter en. Ikke liker han kos og ikke maler han men sosial, det er han.

En hankatt bør kastreres, tidligst mulig for å unngå skvetting. Men det er ikke garantert at en unngår det. En hunnkatt bør også steriliseres tidligst mulig, for å unngå skvettende hankatter på døra.

Anonymkode: 91e64...bfa

Skrevet

Hankatten til min mor er sær og tisser overalt.. har vært hos flere dyreleger og er kastrert, vi aner ikke hva problemet hans er.. det samme har skjedd onkelen min .. ville aldri hatt hankatt etter det

Anonymkode: 5955e...c8e

Skrevet

Vi har en av hver, begge er kastrert (hunkatten også for å unngå løpetid). Da tror jeg det er mer individuelle forskjeller det går på. Hannkatten er mest kosete.

Anonymkode: 26212...6c2

Skrevet

Nei, katter har veldig ulike personligheter. Det som har mest å si er oppdragelsen. Les gjerne litt om katt før du skaffer en. For eks må du aldri bruke fingrene eller hendene dine til å leke med kattunger, for da lærer du dem at det er ok å klore og  bite fingre. Det er fortsatt en del mennesker som gjør dette og skaper problem med biting når katten blir voksen

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hankatten til min mor er sær og tisser overalt.. har vært hos flere dyreleger og er kastrert, vi aner ikke hva problemet hans er.. det samme har skjedd onkelen min .. ville aldri hatt hankatt etter det

Kan være stress eller sykdom. Katter kan ha kroniske sykdommer med kroniske smerter, og der sykdommen ikke nødvendigvis er synlig på utsiden- akkurat som med mennesker.

Noen katter er følsomme for stress dersom de ikke får nok omsorg og oppmerksomhet, eller dersom de blir jagd ut av huset, dersom kattedoen ikke står på et bra sted osv, så kan de begynne markere. Ukastrerte katter har også mer tendens til å markere.

Katter er egentlig veldig sosiale dyr som kan knytte seg sterkt til eiere som forstår dem. Dersom de har eiere som ikke forstår behovene deres, så kan de utagere eller begynne med stresstissing

Anonymkode: 20bce...84a

Skrevet

Vi har hatt begge deler.

Hankatten ble smådeprimert etter kastrering (og forble det livet ut). Derfor valgte vi en hunkatt, som ikke blir like påvirket av kastrering (men kastrering er et must, for hun var syk travel under løpetid, og vi ville ikke leve med å risikere å måtte avlive kattunger fordi vi evt. ikke fikk gitt de bort).

Ellers er hunkatter bedre jegere, så det er anbefalt om du vil ha bort mus og rotter fra eiendom. IKKE anbefalt med hunkatt om du bor i et område med mye fugler nært på. Men som flere sier, så kan de likevel ha ulike personligheter og humør sånn ellers. 

Anonymkode: 3711c...1cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan være stress eller sykdom. Katter kan ha kroniske sykdommer med kroniske smerter, og der sykdommen ikke nødvendigvis er synlig på utsiden- akkurat som med mennesker.

Noen katter er følsomme for stress dersom de ikke får nok omsorg og oppmerksomhet, eller dersom de blir jagd ut av huset, dersom kattedoen ikke står på et bra sted osv, så kan de begynne markere. Ukastrerte katter har også mer tendens til å markere.

Katter er egentlig veldig sosiale dyr som kan knytte seg sterkt til eiere som forstår dem. Dersom de har eiere som ikke forstår behovene deres, så kan de utagere eller begynne med stresstissing

Anonymkode: 20bce...84a

Ja men ingen dyreleger eller prøver har avdekket at noe fysisk er galt med han. Kan være stres som du sier. Han får masse kos, det bor 3 stk hjmme, og 1 er alltid hjemme, så han har selskap hele tiden. Skal dog sies at han er innekatt nå (bor i blokk i 5.etg og ikke mulig å slippe han ut) mens når han var født var han ute mye. Kanskje det ligger noe der.

Skrevet

Takk for alle svar. Det er en jentepus jeg har mest lyst på, og håper jo vi ender opp med en pus som er kosete. Er det nødvendig å sterilisere hunkatter om de kun skal være innekatt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for alle svar. Det er en jentepus jeg har mest lyst på, og håper jo vi ender opp med en pus som er kosete. Er det nødvendig å sterilisere hunkatter om de kun skal være innekatt?

Ja. De får hormoner som kan endre adferd, de kan faktisk komme seg ut.

Og egen erfaring sier at man bør ha rasekatt for å ha innekatt. Der vet man mer om lynne enn vanlig huskatt. Man kan ende med en ulykkelig katt.

Anonymkode: bcef9...0a5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er nødvendig å kastrere uansett, om du har opplevd en hunkatt med løpetid så skjønner du det selv 😄 

De hyler og skriker dag og natt i flere døgn til neste runde, som gjerne er kun 14 dager senere.....og det er en kjempebelastning også for katten med alle disse løpetidene......

Hunkatter er mer sære enn hannkatter, men det er jo vi damer også ift menn, hannkatter kan være litt mer kosete om de er kastrert enn hunkatter....

Jeg har 2 hunkatter, den ene er kjempesær og den andre er bare snill og grei.....;-) 

Anonymkode: b1b6f...186

Skrevet

Jeg har hatt både guttepus og jentepus, veldig leken og kosete begge kjønn! :ninuskapus:

Katter har forskjellig personligheter nett som oss mennesker, men du må huske på at jentepuser som skal sterilisere er dyrere fordi der er det ikke bare "snitt snitt" (sorry gutter :fnise:) men operasjon som må til, men det er jo bare noe som gjøres en gang så det er ikke noe som burde stoppe å velge jentepuser. De er utrolig herlige små nøster! Min følger etter meg som en skygge rundt i huset og er veldig kosete og vil ligge på fanget mitt om kvelden. Hun freser til typen når han gir meg et kyss/klem :ler:

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal du ha innekatt anbefales det på det sterkeste å ha to. Og tro meg for din og kattens skyld kasteres den uansett om det er innekatt.

Anonymkode: 0c999...7a7

Skrevet

Jeg har begge deler.

Gutt: rolig og avslappet, men har høyt beskyttelseinstinkt ute. Han jager andre fra hagen vår, men snur idet de er utenfor "grensa". Har vært lett å oppdra til ting, går aldri på bordet, leker aldri med klør/tenner, tigger aldri mat.

Jente: dramaqueen 😂 hun vet det ikke er lov gå på bordet, hun gir faen. Om jeg sier nei til henne, så blir hun dødlig fornærmet! Hvem våger gi en dronning korreks?? Hun er tidvis rolig og avslappet, men når hun krever oppmerksomhet, så krever hun det, og det er omtrent umulig ignorere.

Mye går selvsagt på personlighet, men jeg har hatt flere typer dyr, og ser det samme gå igjen i flere arter. Hunnkjønn har ofte mer egne meninger, mer varierende humør, og blir lettere fornærmet/sur!

Anonymkode: 68d05...bf3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

individuelt. men av de kattene vi har hatt har hannkattene vært mer aksepterende ovenfor hverandre, jenta ville være ènekatt🤭

Anonymkode: 79ea6...894

Det er min erfaring også!

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns ofte (kastrerte) hannkatter er mest kosete, ei venninne som drev oppdrett og på det meste hadde 10 katter opplevde det samme. Der var det veldig tydelig, faktisk, at hannkattene søkte mest til fanget.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal du ha innekatt anbefales det på det sterkeste å ha to. Og tro meg for din og kattens skyld kasteres den uansett om det er innekatt.

Anonymkode: 0c999...7a7

Enig med deg. Det er best med to katter hvis det skal være innekatter, og ei kjette i løpetid remjer like mye, om ikke mer, når den er innekatt, så kastrering er et must hvis du ikke kjøper rasekatt som skal avles videre på.

Skrevet

Hvis du skal ha innekatt ville jeg hatt to, og da søsken fra samme kull. Jeg har to søstre (ikke som innekatter da), og de er veldig fine å ha sammen. Steriliser de uansett, de trenger bare å stikke av ved løpetid en gang. Og les deg opp, de trenger litt mer stimuli muligheter inne som innekatter, men hjelper jo selvsagt med to. 

Anonymkode: a7643...00c

Skrevet

Husk også chipping, selv om de er inne, skulle de fått stukket av er det et must. 

Anonymkode: a7643...00c

Skrevet

Har hatt katt i over 20 år, både gutter og jenter. 

Alle mine kastrerte gutter har vært englebarn, 0 adferssproblemer, gjerne litt dumsnille mot bitchy jenter. Ja, de sloss av og til om man har de ute - men selv der så ser jeg at de helst forsøker å unngå kamp. Mine gutter har også veldig lett for å være kosevenner og sove sammen.

Mine kastrerte jenter har ofte vært bitchy mot hverandre og gutter. De er selvsagt engler mot mennesker, men divanykker, bitchete, territoriell osv. 

Det er selvsagt ikke alle, dette er bare det jeg har sett oftest. Har også hatt jenter som har vært bestevenner med hverandre hele livet, som ikke har hatt noe imot besøk av "nabokatta" (familiekatt de har vokst opp med, men som ikke bor i samme leilighet), og alt i mellom. 

Alle katter har forskjellig personlighet, men jeg vil anbefale en kastrert hannkatt over hunnkatt. I min erfaring er gutta mer avslappet, mer sosialt avslappet og med mindre divanykker.

Anonymkode: 488cb...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...