Gå til innhold

Kan jeg lage og selge ting på uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ung uføretrygd og 2 prolapser i ryggen, venter på å evt få operasjon, men dette gjør at jeg ikke fungerer i det daglige - jeg må bestille varer hjem fordi det er altfor tungt og vondt for meg å bære varer hjem, slik at dere får et bilde av hvordan jeg har det. Jeg har ikke vært i jobb på snart 1,5 år nå, men liker å holde på med kreative ting hjemme som å strikke, sy ting, male…. Lage ting, det er noe som hjelper meg i en vanskelig hverdag, og det er ikke alltid like lett å få ting til å gå rundt økonomisk. Jeg har hatt 3 tannlegebesøk de siste ukene pga rotfylling og noen små hull. Dette har resultert i at jeg sitter med så og si ingenting, siden jeg da heler ikke har penger spart opp og bruker mye penger på medisin (prolapsen) og det går bare ikke rundt nå… ble tipset av en venninne om å begynne å selge noe av det jeg lager på Finn, trenger ikke å være store summene men noen hundrelapper, er dette lovlig? Jeg vil aller helst ikke at nav skal legge seg opp i det isåfall og begynne å trekke meg. Jeg har allerede fått avslag på bostøtte og annet, så jeg har virkelig gått i minus den siste tiden… og gruer meg til høst, betale strøm, jul… noen dager spiser jeg ikke middag, og lager meg bare en toast eller noe annet av brødmat for å ha råd til å overleve, syns dette er forferdelig vanskelig og skamfullt å dele med noen

Anonymkode: e152d...654

• Hjerte 6
Skrevet

Selvfølgelig har du lov til det! Du har lov å tjene penger på hobby! Husker ikke grensen på slik inntekt men det er bare å google og så finner du ut av det!

Anonymkode: a7fdd...1dd

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg husker ikke akkurat tallene, men har søkt på dette før da jeg selv er ufør. Tallene kan være annerledes ift ung ufør og ufør, og kanskje bare total inntekt i året før skatt. 

Jeg tror jeg kom frem til at jeg kan tjene 40 000 før ufør trygden blir rørt. Husker ikke om dette beløpet er før eller etter skatt. Men tjener jeg mer enn dette, så må jeg melde inn til nav, og de trekker den summen som er over 40 tusen i trygd for neste år… 

Si jeg får 300 000 av nav i året. Jeg jobber og tjener 41 000. Da må jeg si ifra til nav at jeg har tjent 1000 kr over, og året etter gir de meg 299 000 fordelt over 12 mnd.

I forhold til skatt er det også regler. Selger du ting for over 6000 i mnd så kan man regnes som selvstendig næringsdrivende og må skatte. Men jeg tror det må være innenfor samme kategori. Tjener jeg 2000 på måking og 2000 på å selge malerier og 2000 på hundepass, så går det fint. Men hadde jeg bare solgt hjemmelaget ting på Finn for over 6000, så må det skattes av. Men jeg vet ikke om det skattes som ekstra inntekt eller gudene vet

Fint om noen kan bekrefte/avbekrefte

Om det blir blått som får styre politisk i Norge, så skroter de nok at man kan tjene utenfor ufør (som de gjorde sist). Når Arbeiderpartiet kom tilbake så fikset de at uføre kan få tjene noe ved siden trygd. Så dette er også veldig opp og ned i forhold til hvem som styrer landet. Så googler du dette, sjekk når infoen ble laget, for det endrer seg! 😳

Anonymkode: fa01a...3f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg husker ikke akkurat tallene, men har søkt på dette før da jeg selv er ufør. Tallene kan være annerledes ift ung ufør og ufør, og kanskje bare total inntekt i året før skatt. 

Jeg tror jeg kom frem til at jeg kan tjene 40 000 før ufør trygden blir rørt. Husker ikke om dette beløpet er før eller etter skatt. Men tjener jeg mer enn dette, så må jeg melde inn til nav, og de trekker den summen som er over 40 tusen i trygd for neste år… 

Si jeg får 300 000 av nav i året. Jeg jobber og tjener 41 000. Da må jeg si ifra til nav at jeg har tjent 1000 kr over, og året etter gir de meg 299 000 fordelt over 12 mnd.

I forhold til skatt er det også regler. Selger du ting for over 6000 i mnd så kan man regnes som selvstendig næringsdrivende og må skatte. Men jeg tror det må være innenfor samme kategori. Tjener jeg 2000 på måking og 2000 på å selge malerier og 2000 på hundepass, så går det fint. Men hadde jeg bare solgt hjemmelaget ting på Finn for over 6000, så må det skattes av. Men jeg vet ikke om det skattes som ekstra inntekt eller gudene vet

Fint om noen kan bekrefte/avbekrefte

Om det blir blått som får styre politisk i Norge, så skroter de nok at man kan tjene utenfor ufør (som de gjorde sist). Når Arbeiderpartiet kom tilbake så fikset de at uføre kan få tjene noe ved siden trygd. Så dette er også veldig opp og ned i forhold til hvem som styrer landet. Så googler du dette, sjekk når infoen ble laget, for det endrer seg! 😳

Anonymkode: fa01a...3f7

Det er forskjell på å tjene penger gjennom lønnet arbeid og gjennom salg av hobbyting! Grensen på lønnet arbeid før man får mindre utbetalt av uføretrygden står i vedtaksbrevet man fikk når man fikk uføretrygden innvilget. Dette finner man også om man logger inn på nav.no

6000kr beløpet du snakker om gjelder alle, arbeid eller uføretrygd, og det er snakk om såkalte småjobber og ikke hobby!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er forskjell på å tjene penger gjennom lønnet arbeid og gjennom salg av hobbyting! Grensen på lønnet arbeid før man får mindre utbetalt av uføretrygden står i vedtaksbrevet man fikk når man fikk uføretrygden innvilget. Dette finner man også om man logger inn på nav.no

6000kr beløpet du snakker om gjelder alle, arbeid eller uføretrygd, og det er snakk om såkalte småjobber og ikke hobby!

Ja, det er ca 47500 i lønnet arbeid pluss ca 60000 i skattefrie småjobber før en blir trukket i trygd.

Anonymkode: ee929...a8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ble litt nysgjerrig på regelverket selv. Om man selger en sofa så påvirker vel ikke det uføretrygden? 

Vil det si at om man selger noe hjemmelaget som er laget på oppdrag, så er det småjobb, men om jeg for eksempel selger et putetrekk jeg har sydd som jeg vil skifte ut, så påvirker det ikke uføretrygden? 

Og til TS, det finnes en facebookgruppe som heter Nav-spørsmål eller noe sånt, vil tro noen der kan svare. Mener du også kan skrive anonyme innlegg der. 

Anonymkode: 43e4d...0cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er sant, men det også noe som heter hobbyinntekt som er utenom. Alt fra treskurd, bærplukking eller strikking o.l.

Anonymkode: dacd0...bcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er sant, men det også noe som heter hobbyinntekt som er utenom. Alt fra treskurd, bærplukking eller strikking o.l.

Anonymkode: dacd0...bcb

Bærplukking har en grense på kr 4000 før en må skatte. Aner ikke hvordan det påvirker evn trygd.

Anonymkode: ee929...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...