Gå til innhold

Graviditetens første dag starter ved siste menstrasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på tidlig ultralyd i dag, og de sa at jeg var i 8. uke som gravid. Jeg kan selv datofeste samleiet (haha) og det er nøyaktig 6 uker siden. Da jeg fortalte dette sa de at graviditeten starter i teorien den første dagen i siste menstrasjon, som riktignok er 8 uker siden. Det jeg lurer på da er: varer ikke en graviditet 9 måneder? Er det 9 måneder fra første dag i siste menstrasjon? Jeg trodde det var 9 måneder fra befruktningstidspunktet? 

Anonymkode: 9e39f...946

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var på tidlig ultralyd i dag, og de sa at jeg var i 8. uke som gravid. Jeg kan selv datofeste samleiet (haha) og det er nøyaktig 6 uker siden. Da jeg fortalte dette sa de at graviditeten starter i teorien den første dagen i siste menstrasjon, som riktignok er 8 uker siden. Det jeg lurer på da er: varer ikke en graviditet 9 måneder? Er det 9 måneder fra første dag i siste menstrasjon? Jeg trodde det var 9 måneder fra befruktningstidspunktet? 

Anonymkode: 9e39f...946

En graviditet varer i 40 uker og tre dager fra siste menstruasjons første dag.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke nøyaktig 9 mnd nei, men heller ikke langt ifra. Som hun over skriver er det 40 uker og 3 dager fra første dag i siste menstruasjon. Det er ca 9,5 mnd. Tiden fra befruktning til termin er derimot rundt 9 mnd (minus noen dager). 

De bruker denne beregningen fordi nøyaktig tidspunktet for eggløsning og befruktning er vanskelig å vite sikkert. Du vet tidspunkt for samleie men kan faktisk ha blitt gravid opptil en uke senere fordi sæd overlever en stund inni kroppen og kan da befrukte ett egg ved eggløsning. De tar da utgangspunkt i den siste "sikre" datoen de har også justerer de termin etter ultralyd senere (uke 12 eller 18). 

Anonymkode: 9b1c2...639

Skrevet

9 mnd (40+3)frå mens til termin, dersom du har ein gjennomsnittleg syklus. Skulle du ha lang syklus (som meg) så kan du plutseleg reelt gå 10+ mnd. Dette pga eggløsningen skjer feks 32 dager etter forrige mens, som skyver alle datoer litt. 

Anonymkode: f0eb9...5c6

Skrevet

Vil også legge til at det alltid telles fra 2 uker før eggløsning, selv hvis man vet når eggløsning er. Det er systemet som brukes, som de 40 ukene (+3 dager) telles fra!

Når man ikke vet eksakt når eggløsning er, så antar man bare at 2 uker før er 1. dag i siste mens. Som nevnt tidligere her, så gjøres nok dette fordi det er lettere å ha styr på når man har hatt mens enn eggløsning, så da kan de alltid sette en termin fra tidlig i oppfølgingen, før den korrigeres ved ultralyd.

Jeg har derimot veldig lange uregelmessige sykluser, men hadde positiv eggløsningstest, og på første ultralyd (privat I uke 7) beregnet hun da uker ved å telle fra 2 uker før eggløsning. Og det klaffet på dagen med hvor stort embryoet var, så  termindatoen det ga ble notert ned, og leger har fulgt den siden! 

Anonymkode: 03f84...fad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...